problem med projetor Optoma hd87!!
15 svar till detta ämne
Postad 09 February 2012 - 03:29
Cd_Master
-
Cd_Master
-
Amatör
-
-
61 inlägg
tja alla, börjar bli tite iriterad nu, köpte en hd87 för en vecka cirka, där va fel på den den väsnade som fan men det funkade, bilden va bra rak och fin, men jag fick bytat den mot en ny, och nu värkar det som att det är något annat fel på denna nya jag fick hem,
och här kommer det, irisen är inte rund den blir typ bara halv måne typ, är där något fel på den? vet jo i en kamera så är jo iris rund fin.
en annan sak är att bilden är sne unjefär som att bild Censorn sitter snet lutat bak typ.
unjefär som om att där e Keystone på den, fast att keystone står på 0. det är inte så mycket men det blir jo det när jag väl ska ha det på 95"
tack för av alla svara jag får
hjälp va fasiken skall jag göra? ska jag byta den en andra gång, så att det blir en tredje,
man brukar jo säga tredje gången gilt...
Tack på för hand
Postad 10 February 2012 - 19:29
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Byt en sissta gång, och funkar inte den så häver du köpet, o tar en annan modell mvh
Postad 10 February 2012 - 20:41
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Det är inte så att du har placerat projektorn och behövt tilta den? Då får du sneda kanter och det är inget fel på projektorn.
Nu har jag ingen HD87 i butiken att jämföra med, men om jag inte missminner mig så ser bländaren ut så som du beskriver, så jag tror inte det är något fel där heller. Tycker du bara den ser konstig ut eller fungerar den inte heller?
MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 10 February 2012 - 22:02
Cd_Master
-
Cd_Master
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Det är inte så att du har placerat projektorn och behövt tilta den? Då får du sneda kanter och det är inget fel på projektorn.
Nu har jag ingen HD87 i butiken att jämföra med, men om jag inte missminner mig så ser bländaren ut så som du beskriver, så jag tror inte det är något fel där heller. Tycker du bara den ser konstig ut eller fungerar den inte heller?
MVH Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Jo aså projektorn funkar som den skall, men det känns att bild sencorn sitter snet/bak lutad. bilden blir lixom inåt på duken, svårt att förklara, typ v formad. har testat med att ta ett laser pass och kollat upp det på 95 tum bilden lutar på den ena sidan med cirka 0,8cm. det kan jo vara så att en prisma inte sitter som den skall eller liknande, hifi har skrivet ett brev till optoma och ställt frågor som jag har skrivet till hifi, får se vad dom skriver om det typ finns någon marginal eller liknande.. Tack för alla svar jag får. MvH Martin
Postad 10 February 2012 - 22:30
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Du får V-form på bilden om du placerar den i fel höjd och tiltar den. Har du provat att ändra höjd på projektorn?
Projektorn ska sitta helt vinkelrätt mot duken annars får du någon sida som inte ligger exakt rätt mot duken. Jag kan nästan garantera dig att det inte är något fel på din projektor. Att Hifiklubben behöver skicka frågor om detta till Optoma tycker jag nästan är pinsamt för dem...
Gör om, gör rätt!
Edit. Det slog mig just att HD87 har nog lensshift. Då är det mycket enklare för dig att installera den(men det går uppenbarligen att misslyckas ändå)  Då behöver du inte flytta den i höjdled för att få bort V formen. Det räcker att du tiltar projektorn något uppåt eller nedåt och samtidig korrigerar åt motstående håll med lensshiften. För att det ska fungera måste dock projektorn sitta inom höjden i förhållande till duken för vad lensshiften klarar av.
Samma sak för ditt fel sidledes. Vrid projektorn något åt ena hållet och korrigera med lensshift åt motstående håll. Prova dig fram och till sist så hittar du rätt så att projektorn hamnar vinkelrätt mot duken. Helt omöjligt att ställa in exakt med ett vattenpass.
MVH
Redigerat av Marcus_TheRock, 10 February 2012 - 22:45.
Postad 11 February 2012 - 03:33
Cd_Master
-
Cd_Master
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Du får V-form på bilden om du placerar den i fel höjd och tiltar den. Har du provat att ändra höjd på projektorn?
Projektorn ska sitta helt vinkelrätt mot duken annars får du någon sida som inte ligger exakt rätt mot duken. Jag kan nästan garantera dig att det inte är något fel på din projektor. Att Hifiklubben behöver skicka frågor om detta till Optoma tycker jag nästan är pinsamt för dem...
Gör om, gör rätt!
Edit. Det slog mig just att HD87 har nog lensshift. Då är det mycket enklare för dig att installera den(men det går uppenbarligen att misslyckas ändå) Då behöver du inte flytta den i höjdled för att få bort V formen. Det räcker att du tiltar projektorn något uppåt eller nedåt och samtidig korrigerar åt motstående håll med lensshiften. För att det ska fungera måste dock projektorn sitta inom höjden i förhållande till duken för vad lensshiften klarar av.
Samma sak för ditt fel sidledes. Vrid projektorn något åt ena hållet och korrigera med lensshift åt motstående håll. Prova dig fram och till sist så hittar du rätt så att projektorn hamnar vinkelrätt mot duken. Helt omöjligt att ställa in exakt med ett vattenpass.
har kollat den ordentligt nu, har provat med att rikta den men det blir inte bra alls, börjar misstänka att det är objektivet som inte är som det skall tog en bild, det värkar som där e focus problem. röd på den ena sidan av den vita linjen och grön på den andra. när jag tog denna bilden så är bilden cirka 35" det var för att jag skulle kunna se om jag kunde få bord färgen. va tror du är där focus fel på den?? kameran har focus men bilden är tagen lite sned.
Redigerat av Cd_Master, 11 February 2012 - 03:35.
Postad 11 February 2012 - 04:01
Cd_Master
-
Cd_Master
-
Amatör
-
-
61 inlägg
eller det är bara jag som är knasig?
Postad 11 February 2012 - 06:10
Cd_Master
-
Cd_Master
-
Amatör
-
-
61 inlägg
hittade lite bilder på nätet, det ser ur så här typ. och jag får inte bort det, jag hade inte det på min föra. http://imageshack.us...4/dscn0995.jpg/http://imageshack.us.../dscn1002x.jpg/det är jo så här det skal se ut typ. http://imageshack.us.../dscn1023f.jpg/
Redigerat av Cd_Master, 11 February 2012 - 06:20.
Postad 11 February 2012 - 06:22
Unregistered070bfe47
-
Unregistered070bfe47
-
Forumräv
-
-
946 inlägg

eller det är bara jag som är knasig?
vad är det som är fel med den bilden då?, ser väl ut som det ska,om bilden blir v-formad (alltså smalare upptill) så beror det på som Marcus sa att projektorn inte är i rätt höjd mot duken,då finns en funktion som heter keystone som korrigerar bilden rätt,fast keystone ska man helst undvika att använda,då bilden blir sämre om man använder det,har du däremot lensshift på projektorn är det ju inga problem,då behöver inte projektorn vara placerad exakt rakt mot duken
Postad 11 February 2012 - 06:30
Cd_Master
-
Cd_Master
-
Amatör
-
-
61 inlägg
om man tittar på bilden live så ser man att bilden blir lixom lite u formad.. plus att det känns som att jag inte får in focus på den till 100%
ja där är lensshift på den. så det borde inte vara något problem, det syns inte så mycket på bilden för nu är bilden inte så stor typ bara 35" men det syns där den kommer upp till 95"
Tackar för alla svar jag får.
MvH Martin
Redigerat av Cd_Master, 11 February 2012 - 06:32.
Postad 11 February 2012 - 06:42
Unregistered070bfe47
-
Unregistered070bfe47
-
Forumräv
-
-
946 inlägg
Att få bilden 100% är nog omöjligt skulle jag säga,men sannolikheten borde det vara lättare om man har lensshift,har själv en optoma hd200x som inte har lensshift och min bild är inte heller 100%-ig.Kör du bilden direkt på väggen? i så fall kan det vara väggen som spökar,den kanske inte är 100% jämn
Postad 11 February 2012 - 06:48
Cd_Master
-
Cd_Master
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Att få bilden 100% är nog omöjligt skulle jag säga,men sannolikheten borde det vara lättare om man har lensshift,har själv en optoma hd200x som inte har lensshift och min bild är inte heller 100%-ig.Kör du bilden direkt på väggen? i så fall kan det vara väggen som spökar,den kanske inte är 100% jämn
just nu gör jag det, jag väntar på min duk, som nog kommer nästa vecka, har du test mönster på din som du ser längre upp? iså fal kan du få den helt vit eller får du röd och grön på var sin sida?? beroede på focus MvH Martin
Postad 11 February 2012 - 07:00
Unregistered070bfe47
-
Unregistered070bfe47
-
Forumräv
-
-
946 inlägg
detta är helt normalt då det är en dlp-projektor,skulle nog säga att det är omöjligt att få den helt vit,finns visserligen lite inställningar du kan göra,kolla runt lite i menyn under bildinställningar och pröva dig fram
Postad 11 February 2012 - 07:09
Cd_Master
-
Cd_Master
-
Amatör
-
-
61 inlägg
detta är helt normalt då det är en dlp-projektor,skulle nog säga att det är omöjligt att få den helt vit,finns visserligen lite inställningar du kan göra,kolla runt lite i menyn under bildinställningar och pröva dig fram
aa så pass, för jag kommer inte ihåg om jag fick det på den andra jag hade, fick bytat den en gång för att den lät som en kvarn =). det bästa jag kan åsta komma, det är att den är lite rött på vänstra sidan av linjen, men det känns endå inte rätt visste inte detta om dlp, att det kan förekomma. och det värsta av allt är att jag är ny inom detta område, har försökt att läsa på så mycket som möjligt, det är min första proje. MvH Martin A
Postad 11 February 2012 - 09:35
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3109 inlägg
Jag kan inte svara till 100% om det är fel på ditt exemplar baserat på dina bilder.
Ang geometrin så vet jag inte hur du har burit dig åt när du har felsökt så det är svårt att svara på om det är maskinen eller handhavande. Det är dock väldigt ovanligt att det är fel på geometrin på digitala projektorer och det ska vägas mot att det är väldigt vanligt att nybörjare inte får rätt på geometrin initialt.
Ang konvergensfelet som du påvisar så ska det inte finnas särskilt mycket av det på en en-chips DLP. Det finns bara en panel i en sådan projektor och de eventuella fel som uppkommer är i så fall brytningsfel i linsen. Om din maskin är inom marginalen för godkänt är omöjligt att svara på utan att titta på den live. Du bör dock ha en duk(alternativt 100% slät yta) och köra den större än 30" när du felsöker, för projektorns optik är inte optimerad för så liten bild.
Eftersom du är nybörjare och inte verkar komma någonstans så är nog mitt tips att ta projektorn till butiken och få den undersökt. Förhoppningsvis har de en likadan maskin att kunna jämföra den mot, vilket förenklar. Detta kräver dock att det finns något i butiken som har lite koll på projektorer, samt en vettig duk att köra mot.
MVH
Postad 11 February 2012 - 16:46
Cd_Master
-
Cd_Master
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag kan inte svara till 100% om det är fel på ditt exemplar baserat på dina bilder.
Ang geometrin så vet jag inte hur du har burit dig åt när du har felsökt så det är svårt att svara på om det är maskinen eller handhavande. Det är dock väldigt ovanligt att det är fel på geometrin på digitala projektorer och det ska vägas mot att det är väldigt vanligt att nybörjare inte får rätt på geometrin initialt.
Ang konvergensfelet som du påvisar så ska det inte finnas särskilt mycket av det på en en-chips DLP. Det finns bara en panel i en sådan projektor och de eventuella fel som uppkommer är i så fall brytningsfel i linsen. Om din maskin är inom marginalen för godkänt är omöjligt att svara på utan att titta på den live. Du bör dock ha en duk(alternativt 100% slät yta) och köra den större än 30" när du felsöker, för projektorns optik är inte optimerad för så liten bild.
Eftersom du är nybörjare och inte verkar komma någonstans så är nog mitt tips att ta projektorn till butiken och få den undersökt. Förhoppningsvis har de en likadan maskin att kunna jämföra den mot, vilket förenklar. Detta kräver dock att det finns något i butiken som har lite koll på projektorer, samt en vettig duk att köra mot.
ja på en 1-chip dlp bör det jo inte finnas, det kan jo förekomma på en 3-chip lcd. brytningsfel kan jo vara fallet, men jag skall undersöka det ordentligt när jag får min duk 95" react, är jag inte nöjd eller det funkar inte som det skall så tar jag in den till butiken och får den undersökt, det va jo synd att den andra jag hade väsnades som fan, för den den hade en mycket bra bild. bilden var jag nöjd med på den. Tackar för alla svara jag får =) MvH Martin A
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|