Vad menas med att dom ska "matcha"? Är det ljudkvalitet? Att centern ska ha samma känslighet som frontarna?
Kan nån ge tips om lämplig center? Begagnad eller ny, max 3000 kr.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Lämplig centerhögtalare till Dali 810?
Startad av
stefan17
, Mar 10 2012 14:53
10 svar till detta ämne
2 relaterade trådar
Postad 10 March 2012 - 14:53
Hej! Mina gamla Dali 810 ger fortfarande bra ljud, nu kör jag dom även till min nystartade hemmabio. Har bara dessa som frontar men tänkte köpa en center. Har förstått att centern ska vara matchad till frontarna.
Vad menas med att dom ska "matcha"? Är det ljudkvalitet? Att centern ska ha samma känslighet som frontarna? Kan nån ge tips om lämplig center? Begagnad eller ny, max 3000 kr. Postad 10 March 2012 - 15:11
Centern bör ha samma bestyckning i mellanregister och diskant och ha samma klang.
Bäst vore alltså en Dali 810 även som center. Alternativt matchande stativare. Postad 10 March 2012 - 20:11
Precis som Vincent säger ska det vara samma klang. Du skulle väl inte vilja ha olika klang på dina fronthögtalare, eller hur?
Postad 10 March 2012 - 20:22
Försök och få en center att klinga lika? Dina båda golvare låter olika de med eftersom de står på olika ställen i rummet. Så det är väl mycket att säga att man måste ha lika
Sen om man har en någolunda neutral högtalare så skall det nog banner i mig till en mic för att snappa skillnader Skulle säga att en Dali Ikon center skulle sitta som en Smäck till den golvarna Postad 10 March 2012 - 21:26
OK, tack för tipset! Ikon center är väl lite dyrare än jag tänkt mig men jag får åka och lyssna på dom. Sen är det väl inte förrän jag har dom hemma som jag verkligen vet hur dom låter ihop med 810:orna.
Att lägga upp ytterligare en 810 som center... njaaa... det blir brutalt mycket högtalare...! Postad 10 March 2012 - 22:27
Sen om man har en någolunda neutral högtalare så skall det nog banner i mig till en mic för att snappa skillnader
Postad 02 May 2012 - 11:41
Hur är det egentligen!
Är det viktigt att ha 3.0 i samma serie? Jag har alltid förespråkat det men jag har lyssnat på lite olika setup´s som har lite billigare frontar men dyrare center(helt olika märken) och jag tycker att det funkar riktigt bra. Riktigt förvånad själv Postad 04 May 2012 - 06:23
Har också varit på demo med center ur en serie av en helt annan prisklass men samma märke (Dali). Tyckte det fungerade utmärkt. Kanske skillnad dock på "kort demo" och många timmar hemma i soffan...
Postad 04 May 2012 - 08:43
Jag kan verkligen rekomendera Dali Ikon Centern, har själv Ikon Vokal 2:an.
Letade efter en som var bra och tydlig i dialog och hade portningen framåt då den står inne i ett hyllplan i stereobänken. Har klipschfrontar så jag hade lite ågren innan, men efter 8 mätningar med Audyssey så tycker jag att den lirar skitbra ihop med de andra där fram. Här har du en beggad om du kan leva med att den är "handmålad" http://www.hifimagas...?annonsID=47621 Redigerat av Unregistered1978, 04 May 2012 - 08:45. Postad 04 May 2012 - 15:30
När jag hade 810 så körde jag först en sc5 som funkade helt ok, men köpte senare en sc7 som jag tyckte passade bättre ljudmässigt.det finns ingen center som verkligen är anpassad till de.närmast
är nog sc5 då den var ur samma typ av serie men jag gillade nog 7an lite bättre då den är större. Bör kunna hittas begagnad för en billig peng. Postad 06 May 2012 - 18:04
Varför chansa på en högtalare från en annan tillverkare? Du vill ju att fronthögtalarna ska låta likadant, eller hur? Det är ingen skillnad på en center. Jag förstår dock vad du menar. Skillnaden är inte så stor ibland, men jag skulle inte chansa som sagt. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |