Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken codec?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 May 2012 - 14:46

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Hej !

Jag har en vuduo box.
När jag spelar in saker i HD så hackar och rycker dessa filer när jag spelar den på datorn. Jag antar att det beror på någon codec. Om jag tex spelar dem på en dator med "sämre" cpu, typ en intel i5, fast med lägre klockfrekvens än min i3 så fungerar det jätte bra. Det fungerar även på en i7, men inte på min i3, så jag antar att dessa cpu'er har någon inbyggt som min cpu saknar.

Så jag undrar om man kan ladda ner någon codec eller liknande som gör att jag kan spela upp dessa filer. Behöver ni mer info så säg till, så skall jag försöka komma med det.

Postad 19 May 2012 - 09:45

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Finns olika varianter, vilken filtyp försöker du spela upp? Du kan ju testa med MPC-HC som uppspelare, har inbyggd hårdvaruaccelering

Postad 19 May 2012 - 10:15

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Om du använder VLC (v1.11)
Gå in i Verkyg-inställningar-Video fliken-Bocka för Accelererad videoutmatning och Använd hårdvarukonvertering
Sedan
Verkyg-inställningar-Inmatningar och kodekar-Bocka för GPU-acceleration (experimentell).
Möjligen behöver du starta om VLC därefter så kommer HD-filmer fungera.

Postad 20 May 2012 - 00:06

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Filformatet är .ts
Andra hd filmer, oftast i .mkv format både 720p och 1080p fungerar klockrent.
Skall testa era förslag, återkommer med resultatet...

Postad 20 May 2012 - 11:52

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
ska du köra film via datorn, är XBMC det allra bästa, tar inte mycket kraft av datorn, behövs inga codecs, sköter 24hz filmer galant, och den fixar snygga covers och laddar ner vad filmen handlar om, finns plugin som gört att man kan ladda ner subs när man startat filmen med... följ denna utförliga guide som finns på sweclockers: http://www.sweclocke...en-filmalskare/

Har testat, jag vet inte hur många olika spelare till datorn VLC, MPC, etc, men ingen spelare är bättre än denna vad jag vet iaf! :)
Det enda är att vissa kan få lite osynk i ljudet... men ett par knapptrykningar så sår det rättat till! :)

Redigerat av Garrett, 20 May 2012 - 11:58.

Postad 20 May 2012 - 12:11

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

Filformatet är .ts
Andra hd filmer, oftast i .mkv format både 720p och 1080p fungerar klockrent.
Skall testa era förslag, återkommer med resultatet...

Då får man nästan vända på steken, har du några codecs installerade?, i så fall kan detta ställa till problem.

Postad 21 May 2012 - 09:31

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Med Media play clasic så "funkar" det, dock så börjar ljudet lagga och är tillslut helt ur sync.
Om jag i vlc ändrar "Verkyg-inställningar-Inmatningar och kodekar-Bocka för GPU-acceleration (experimentell)."
Så Blir det bara ännu sämre, det blior stora pixlar och det bara laggar.
Det verkar dock som att det fungerar om jag inte spolar något, men det är ju som sagt smidigt att kunna spola förbi reklam och liknande.

Detta är ju bara för att enkelt kolla på saker som jag spelat in, så xbmc känns lite onädigt, kör det på HTPC som används för att kolla på film och liknande, men jag skulle vilja ligga i sängen och kolla på saker som jag spelat in från tv.

Postad 21 May 2012 - 10:50

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Det är inget codec problem, eftersom både MPC och VLC kunde spela upp filmerna (nästan).
i3 processorn borde duga för HD.

Hur lagrar du de inspelade TV-programmen?
Du skrev att du lagrade filmerna som .TS? Det är en filtyp som finns på DVD-filmer.

Kolla så i3 datorns grafikkort fungerar optimalt. Det verkar som om grafikkortet inte hänger med.
Har du integrerad grafik kretsar på processorn eller ett grafikkort?
Kolla så du har fungerande drivrutiner och uppdaterade.

Postad 21 May 2012 - 12:19

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Filerna är lagrade på min satelitbox, en vuduo.

Det är ett dedikerat grafikkort, nvidia mv540 tror jag att det hette.
Men det verkar som att jag har 2st grafikkort, nvida kortet och ett intel graphics HD.

Drivisarna är nya för båda korten, testade att uppdatera dessa när jag upptäckte problemet.
Och eftersom anda hd filmer fungerar så tycker jag att även dessa borde funka...

Det fungerar att spela spel, typ civ5 och battlefield, inte alla inställningar på fullt, men det fungerar iallafall.

Postad 20 June 2012 - 07:53

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
.TS filer är inte de som finns på en DVD-film. Film filerna på DVD är .VOB (men även .IFO och .BUP)
.TS är Transport Stream se här: http://en.wikipedia....ransport_stream

Prova följande Codec-pack: http://www.cccp-project.net/ eller http://www.windows7codecs.com/
Den senare tycker jag är bättre eftersom den även har x64 versioner.

Redigerat av Melmac, 20 June 2012 - 07:54.

Postad 20 June 2012 - 08:06

Geek82
  • Geek82
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Rekommenderar även denna spelare Potplayer. Den spelar upp de allra flesta formaten, har hårdvaruacceleration och tar lite resurser.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.