Inköp av första Vinylspelare. Har några alt. Behöver er hjälp'
47 svar till detta ämne
Postad 25 June 2012 - 10:21
Unregisteredc19cc610
-
Unregisteredc19cc610
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hallå!
Jag har tänkt att införskaffa min första Vinylspelare men vet inte riktigt vad jag ska välja för någon.
Har kollat lite på begagnade men också några nya. Alla ligger ungeför i samma prisklass (runt 3000kr)
Dessa är de jag kollat på:
Thorens TD 316 Mk II (Begagnad pris 3500kr)
Roksan Radius med Tabritz tonarm och Roksan Corus Blue pickup (5500kr) Har extern nätdel för övrigt.
Rega RP1 (ny 2600kr)
Pro-ject RPM 1.3 (ny 3000kr)
Tackar för alla tips som kan fås då detta blir min första vinyl.
Postad 25 June 2012 - 10:24
Schonning
-
Schonning
-
Användare
-
-
148 inlägg
Thorens är fina, det finns ju även prisvärda NYA thorens inom din prisram. Jag tänkte köpa en TD158 själv
https://www.prisjakt...kt.php?p=135021
Jag har en äldre Dual nu och tänkte byta upp mig. Sen är ju Pro-ject Genie sjukt läcker, men rätt knepig att sätta upp ordentligt själv.
Postad 25 June 2012 - 10:55
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Thorens är fina, det finns ju även prisvärda NYA thorens inom din prisram. Jag tänkte köpa en TD158 själv https://www.prisjakt...kt.php?p=135021 Jag har en äldre Dual nu och tänkte byta upp mig. Sen är ju Pro-ject Genie sjukt läcker, men rätt knepig att sätta upp ordentligt själv.
De nya "Thorens" i lägre prisklass går inte att jämföra med de gamla. Det är enkla spelare tillverkade av Dual och en begagnad TD316 mk II är i mitt tycke helt klart att föredra framför TD158/170/190/235/240. Roksan-spelaren ser intressant ut och är nog inget dumt köp.
Redigerat av tomano58, 25 June 2012 - 10:57.
Postad 25 June 2012 - 11:16
Schonning
-
Schonning
-
Användare
-
-
148 inlägg
De nya "Thorens" i lägre prisklass går inte att jämföra med de gamla. Det är enkla spelare tillverkade av Dual och en begagnad TD316 mk II är i mitt tycke helt klart att föredra framför TD158/170/190/235/240.
Jo visst är det så, men de nya Thorens är ändå inte dåliga spelare, speciellt inte som första-svarv. En TD316 mk II är ändå en 20-30 år gammal spelare, och att köpa en begagnad är ju något riskabelt då de går för uppåt 3000kr ca, och är inte alltid i toppskick. man kan lätt få lägga 1000-1500 kr till för att få den i bra skick och DÅ är det en bra spelare som är svårslagen. Sedan krävs det ett bra RIAA-steg och en bra anläggning i övrigt för att man skall höra en stor skillnad, speciellt om man inte är en van vinyl-lyssnare.
Postad 25 June 2012 - 11:33
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Jo visst är det så, men de nya Thorens är ändå inte dåliga spelare, speciellt inte som första-svarv. En TD316 mk II är ändå en 20-30 år gammal spelare, och att köpa en begagnad är ju något riskabelt då de går för uppåt 3000kr ca, och är inte alltid i toppskick. man kan lätt få lägga 1000-1500 kr till för att få den i bra skick och DÅ är det en bra spelare som är svårslagen. Sedan krävs det ett bra RIAA-steg och en bra anläggning i övrigt för att man skall höra en stor skillnad, speciellt om man inte är en van vinyl-lyssnare.
Dåliga är de givetvis inte men tex TD158 för ca 2200:- och helautomatisk, njae, känns lite som att be om problem. Lägger man samma pengar på en manuell spelare får man, anser jag, mer för pengarna och garanterat mindre problem då automatiken förr eller senare högst sannolikt börjar krångla (men man kan givetvis ha tur också). På forumet har också rapporterats problem av ägare till TD170 (ca 3500:- ) men det gäller också tex Rega RP1 som jag avråder från. Har varit många som råkat ut för svajiga tallrikar på RP1. Troligen har man kvalitets/kapacitets-problem pga stor efterfrågan på de nya modellerna. Project's Genie är läcker men de har andra modeller som är både bättre och mer prisvärda.
Postad 25 June 2012 - 19:24
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
-Ja, glöm inte riaa, kostar ett par tusen att komma upp i klassen där du får betydligt mer än om du köper ett budgetsteg för runt tusenlappen (som du ändå kommer vilja uppgradera inom kort...)
Kanske kan tänka dig att köpa beg.riaa, och kan då säkert få riktigt mkt för ett par tusenlappar!
Postad 25 June 2012 - 19:46
Unregistered1061
-
Unregistered1061
-
Forumräv
-
-
528 inlägg
Nya Pro-Ject Debut Carbon verkar riktigt spännande.
Bättre lager, större skivtallrik, finare tornarm m.m. Bättre, bättre, bättre.
Monterad med Ortofon OM10 eller Ortofon Red.
Postad 25 June 2012 - 21:21
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1813 inlägg
Är Rolsan Radiusén i akryl eller i trä? Inte ofta man sett såna begagnade.
Postad 25 June 2012 - 21:48
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Är Rolsan Radiusén i akryl eller i trä? Inte ofta man sett såna begagnade.
Trä gissar jag. http://www.rehifi.se...870-c-156.aspx.
Postad 25 June 2012 - 23:51
Unregisteredc19cc610
-
Unregisteredc19cc610
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Det blev Thorens TD 316!
Tack för era tips och råd.
Postad 26 June 2012 - 08:18
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Grattis! Tror inte du kommer att ångra dig.
Postad 06 July 2012 - 10:45
Schonning
-
Schonning
-
Användare
-
-
148 inlägg
Grattis! lägg upp bilder i galleriet!
Postad 15 July 2012 - 05:43
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Funderar också på att införskaffa en vinylsvarv eftersom jag har ett par hundra vinylskivor som har legat å skräpat sen tonåren. Tänkte mig en Rega PR1 är det en bra första spelare? Finns det andra alternativ? Är det värt att gå upp i pris?
Tänkte börja med att koppla den till min Denon 3312 och den ska ju klara MM, senare tänkte jag kanske tjacka ett separat RIAA steg.
//Mike
Postad 15 July 2012 - 05:54
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Även om jag är en förespråkare av Rega så tror jag inte på RP1Det har varit så mycket kommentarer rörande defekta spelare. Problemet är att Rega P2 har tagits bort ur sortimenet, så nästa steg blir Rega RP3.
Postad 15 July 2012 - 10:59
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
En Rega RP1 kostar
I det prisspannet finns det alternativ - t.ex.
Jag skulle ta en funderare på vad som är slutmålet? Är det att kunna spela lite vinyl då och då eller kommer vinylen att vara mer använd? Kan du knalla in på en butik som har några av spelarna uppe?
Om du ska ha en spelare som du kan börja med, och kanske haka på en dyrare PU så småningom kanske det är värt pengarna att kliva upp ett snäpp till? Visserligen mer pengar att börja med men i det här läget så kan du vara säker på att spelaren hänger med långt uppåt i kedjan.
Kanske
Eller
Det är bara några alternativ...
Är det värt att kliva upp i prisklass? Jag skulle säga ja, men "the law of diminishing returns" gäller även här.... Var gränsen går för när det är värt att gå upp ett snäpp till är högst personlig.... Jag skulle dock hellre spara en del pengar på spelaren för att ha råd till ett riktigt bra Riaa-steg. Uppgraderingen från inbyggt till fristående var inte liten.....
Postad 15 July 2012 - 17:44
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
ja det ska ju inte vara lätt ;-) så en Rega RP3 med Elys 2 puppa för 6990 kr e det något?
Sen kanske man uppgraderar med RIAA och TT-PSU nätdel? borde man väll komma rätt långt och länge med?
//mike
Postad 15 July 2012 - 18:31
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
ja det ska ju inte vara lätt ;-) så en Rega RP3 med Elys 2 puppa för 6990 kr e det något? Sen kanske man uppgraderar med RIAA och TT-PSU nätdel? borde man väll komma rätt långt och länge med?
//mike
Absolut, då kliver du ändå in ganska högt men har ändå högt i tak att bygga vidare.
Postad 15 July 2012 - 18:45
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Eller vad tror ni om denna??
ProJect Xpression III
http://www.ljudmakar..._id=1353&menu=1
Tror den har en Ortofon 2M Red monterad, e det nått att ha? Blir ju lite billigar. Som sagt kommer att spela vinyl lite då och då, men ändå kunna ha en sjysst spelare som jag kan leva med länge
//Mike
Redigerat av fristil, 15 July 2012 - 18:47.
Postad 17 July 2012 - 11:46
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Hur står sig Pro-Ject Essential mot Genie 1.3 och Debut Carbon?
Tänkte köpa mig en vinylspelare och sist jag lirade vinyl var på en Kenwood allt-i-ett stereo. Så kvaliten på vinylspelare var inte så hög 
Planen var att köpa en Rega RP1 men blev lite nervös när jag läste att det verkar va problem med kvaliten på den.
Ska även köpa ett riaa också även om min Yamaha stärkare har phono-ingång.
Redigerat av alienrebel, 17 July 2012 - 11:48.
Postad 17 July 2012 - 11:53
Jacobsson
-
Jacobsson
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Hur står sig Pro-Ject Essential mot Genie 1.3 och Debut Carbon?
Tänkte köpa mig en vinylspelare och sist jag lirade vinyl var på en Kenwood allt-i-ett stereo. Så kvaliten på vinylspelare var inte så hög  Planen var att köpa en Rega RP1 men blev lite nervös när jag läste att det verkar va problem med kvaliten på den.
Ska även köpa ett riaa också även om min Yamaha stärkare har phono-ingång.
Snabb jämförelse länk https://www.prisjakt...,1207429,647305Det jag man ser som skillnad är ju att på Debut Carbon så är motorn gömd under skivtallriken, medan på de andra på sidan av Det verkar även vara så att på vissa modeller är skivtallriken mindre än vad en Vinyl Album skiva är, dvs den hänger över och inte fullt stöd hela vägen ut. Sedan är det ju designen som du själv får avgöra, Alla finns ju i många olika färger osv, Så vad säger din ekonomi ....
Redigerat av Jacobsson, 17 July 2012 - 11:59.
Postad 17 July 2012 - 12:06
k.rydberg
-
k.rydberg
-
Forumräv
-
-
609 inlägg
Tog själv steget från en Genie 1.3 till en Debut III esprit och är mycket nöjd. Var och hörde mig ang. byte till en debut carbon men säljaren tyckte inte det var nån idé att ta det steget då det skilde för lite mellan modellerna.
Hade jag vart du sulle jag satsat på en debut carbon med ortofon 2m red PU. Det kommer vara värt att lägga dom extra pengarna. Jämfört med en genie eller essential.
Btw kommer det en Debut carbon esprit längre fram, kanske värt att vänta på?
Redigerat av k.rydberg, 17 July 2012 - 12:10.
Postad 17 July 2012 - 12:11
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Hade tänkt mig en spelare mellan 2-3k sen ett riaa mellan 500-1000kr.
Postad 17 July 2012 - 12:21
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Ljudmakarn har ett visningsex av Debut III Espirit, det kanske är ett bättre alternativ? http://www.ljudmakar...asp?art_id=2358
Redigerat av alienrebel, 17 July 2012 - 12:21.
Postad 17 July 2012 - 15:51
k.rydberg
-
k.rydberg
-
Forumräv
-
-
609 inlägg
Det är som sagt en väldigt trevlig spelare som jag varmt rekommenderar. Tror inte du kommer ångra dig om du köper den.
Redigerat av k.rydberg, 17 July 2012 - 15:52.
Postad 17 July 2012 - 17:56
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Lite frågor om placering av skivspelare. Jag har två alternativ. Ett: på stereobänken bredvid min centerhögtalare. Två: En glashylla på väggen, då krävs det lite längre kablar ca 3m. Det kanske inte spelar så stor roll? Om jag nu måste använda längre kablar mellan vilka komponenter är det bäst att ha längst kabel? Mellan skivspelaren och Riia´t eller mellan Riia´t och recivern?
Postad 17 July 2012 - 18:35
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Lite frågor om placering av skivspelare. Jag har två alternativ. Ett: på stereobänken bredvid min centerhögtalare. Två: En glashylla på väggen, då krävs det lite längre kablar ca 3m. Det kanske inte spelar så stor roll? Om jag nu måste använda längre kablar mellan vilka komponenter är det bäst att ha längst kabel? Mellan skivspelaren och Riia´t eller mellan Riia´t och recivern?
Väggplacering är klart bäst. Korta kablar till riaa och de längre mellan riia och receiver. Kan också fungera utmärkt på stereobänken men det måste du prova dig fram till.
Postad 19 July 2012 - 17:38
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Nu har jag beställt en svarv. Blev en Pro-Ject Debut III Esprit Carbon. Känns som en ok första svarv. Har även köpt 40 skivor av polarn och resten av mina vinyl (150-200 från min ungdom) är hos en annan polare som är tyvärr bortrest just nu och kommer hem i Augusti någongång. Ska prova köra in spelaren direkt i Denon 3312 och i framtiden testa lite RIAA steg.
//Mike
Postad 19 July 2012 - 18:15
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Kul - grattis! Välkommen tillbaka till den "mörka" sidan.
Postad 19 July 2012 - 20:42
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Drog iväg i morse och köpte mig en Pro-Ject Essential. Efter lite pillande att ställa in spelaren så blev det dags att avnjuta lite Kraftwerk, Iron Maiden, Sonics och Billy Idol på vinyl för första gången på många år. Känslan att slänga på en vinylskiva och sedan sitta och kolla på bilder och läsa texterna som pryder omslag och innerfodralet? är ju precis så magisk som man minns det från förr.
Har bara testat med att koppla in spelaren i stärkaren direkt men har ett riaa på ingång imorgon.
Tycker det låter kanon med denna uppsättning. Mycket imponerad hur bra spelaren låter.
Nu ska det liras Kiss hela helgen. Slänga på Dressed To Kill och avnjuta en Tuborg är fan inte fel.
Postad 19 July 2012 - 22:03
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Drog iväg i morse och köpte mig en Pro-Ject Essential. Efter lite pillande att ställa in spelaren så blev det dags att avnjuta lite Kraftwerk, Iron Maiden, Sonics och Billy Idol på vinyl för första gången på många år. Känslan att slänga på en vinylskiva och sedan sitta och kolla på bilder och läsa texterna som pryder omslag och innerfodralet? är ju precis så magisk som man minns det från förr.
Har bara testat med att koppla in spelaren i stärkaren direkt men har ett riaa på ingång imorgon. Tycker det låter kanon med denna uppsättning. Mycket imponerad hur bra spelaren låter.
Nu ska det liras Kiss hela helgen. Slänga på Dressed To Kill och avnjuta en Tuborg är fan inte fel.
Grattis. Snart sitter jag också och spisar vinyl :-) Vad e det för RIAA du beställt/köpt? //Mike
Postad 19 July 2012 - 22:13
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Det blev ett PRO-Ject Phonobox II.
Postad 20 July 2012 - 21:24
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Det blev ett PRO-Ject Phonobox II.
Hur gick det med RIAA't?? bättre, ingen skillnad? vad har du mer för utrustning? Nyfiken som fan, får min svarv på måndag eller tisdag //Mike
Postad 21 July 2012 - 00:28
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Halloj. Har en Yamaha RX-V765 stärkare.
Kopplade in Riaa-steget idag och tycker det blev en förbättring.
Det blev ingen megaskillnad men det blev lite mer tryck och fylligare ljud.
Jag är mycket nöjd med mina inköp. Idag lyssnade jag på lite Judas priest, Def Leppard, G- Som i gemenskap soundtrack och The Warriors soundtrack.
Postad 21 July 2012 - 21:48
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Halloj. Har en Yamaha RX-V765 stärkare. Kopplade in Riaa-steget idag och tycker det blev en förbättring. Det blev ingen megaskillnad men det blev lite mer tryck och fylligare ljud. Jag är mycket nöjd med mina inköp. Idag lyssnade jag på lite Judas priest, Def Leppard, G- Som i gemenskap soundtrack och The Warriors soundtrack.
Trevligt, hade tänkt att köpa ett Heed Questar, det har fått bra betyg och många verkar gilla det. Men måste spara lite klöver innan det kan köpas. //Mike
Postad 22 July 2012 - 08:59
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Kan klart rekommendera detta RIAA eftersom det står i min stereobänk.Att vinylljudet har ett helt eget sound är klart. Själv upplever jag det som aningen rundare än den rent digitala återgivningen. Men mycket beror också på press och mastring. Det är inte självskrivet att vinyl alltid låter bättre. Skivindustrin låter numera ofta påskina att vinyl alltid ger en större ljudbild, ett mysigare sound men det är dessvärre inte hela sanningen. Jag har lagt ut mer pengar på min vinylspelare än vad jag borde, men de investerade pengarna har inte alltid gett utdelning i relation till de spenderade beloppen. Genomgående behöver man: 1. En enkel och stabil vinylspelare med bra tonarm 2. Ett hyfsat RIAA 3. En bättre puppa Allt detta borde inte kosta mer än max 5000:- Jag har nog lagt över 13000:- på min spelare (Rega P3-24) har jämfört den med Rega P1 och skillnaderna är små. Det är enligt min mening puppa och RIAA som spelar en mer avgörande roll.
Redigerat av Glidtassen, 22 July 2012 - 09:01.
Postad 22 July 2012 - 09:27
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Genomgående behöver man:
1. En enkel och stabil vinylspelare med bra tonarm 2. Ett hyfsat RIAA 3. En bättre puppa
Allt detta borde inte kosta mer än max 5000:-
Jag har nog lagt över 13000:- på min spelare (Rega P3-24) har jämfört den med Rega P1 och skillnaderna är små. Det är enligt min mening puppa och RIAA som spelar en mer avgörande roll.
Håller med men jag tror det blir rätt svårt att hamna på < 5000:- om man inte köper beg. tex. Rega RP1 2700:- Ortofon 2M Red/Blue 900-1800:- Riaa 2000-3000:- Så det springer iväg rätt snabbt. Om jag köper Heed Riaa så hamnar jag på ca 7000:- och då med Ortofon 2M Red puppa. När den är slut så ska jag lyssna och höra mig för på lite andra puppor 2M Blue, Goldring 2200/2300, Rega elys 2 osv. Men den dagen den sorgen Hur som helst tror jag att jag kommer bli nöjd med den jag köpte, enda referensen jag har är typ en allt i ett stereo (Philips) från ca 1985 som åkte i skroten för ca 20 år sen. //Mike
Postad 22 July 2012 - 19:03
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Insåg snart hur dumt det lät när jag skrev 5000:-
Men tråkigt nog måste man nog lägga lite mer pengar för att undvika det sedvanliga skräpet på marknaden.
Rega och Pro-Ject brukar ha bra instegsspelare på marknaden.
Postad 23 July 2012 - 12:24
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Sådär, nu har den kommit och jag har satt upp den enligt spelets alla regler :-) har beställt nålvåg från dealextrem med kalibrerings vikt, men det tar väll några veckor innan den kommer.
Ljudet da? Har kopplat den direkt in i Denon 3312 och satte på Helloween - Keeper of the seven keys, pang vad bra det lät, inte som jag hade tänkt mig och vad jag mindes hur vinyl lät :-)
Slungat på Nirvana - Nevermind nu och är lika häpnad hur bra det låter.
Nu får polaren komma hem från Norge så jag kan hämta alla mina gamla klassiker som Manowar, Faith no More, Kiss, Iron Maiden, Bonfire, Scorpions + en massa hip-hop skivor.
Grymt nöjd
//mike
Postad 23 July 2012 - 19:10
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Kul att du blev så nöjd med din vinylspelare.
Nirvana måste jag helt klart leta upp på vinyl.
Postad 23 July 2012 - 19:55
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Kul att du blev så nöjd med din vinylspelare. Nirvana måste jag helt klart leta upp på vinyl.
det jobbiga e att polarn har alla mina vinyl och han e bortrest :-( //Mike
Postad 03 August 2012 - 12:11
Unregistered94c28536
-
Unregistered94c28536
-
Veteran
-
-
2420 inlägg
ja det ska ju inte vara lätt ;-) så en Rega RP3 med Elys 2 puppa för 6990 kr e det något? Sen kanske man uppgraderar med RIAA och TT-PSU nätdel? borde man väll komma rätt långt och länge med?
//mike
Har haft min Rega RP3 med elys 2 i ett drygt halvår nu, grym skivspelare, är otroligt nöjd, kollade på TT-PSU men min hifi handlare (LYD i Umeå) rekomenderade ett RIAA steg i stället, enligt honom skulle de göra större skillnad en nätdelen så de blev Regas phono MM.
Postad 11 August 2012 - 11:43
Raphael Mabo
-
Raphael Mabo
-
Användare
-
-
112 inlägg
Några kommentarer vill jag göra till innehållet i den här tråden...
Thorens TD316 är en utmärkt spelare som i kvalitet (bygg- och ljudkvalitet) skulle motsvara en ny spelare för runt 10 000 kr. Thorens TD166 är en annan alldeles utmärkt spelare som utmanar nya spelare i 10 000 kr klassen. TD 160 i sina olika versioner ligger ett snäpp högre. Dessa brukar betinga ett pris på 2 500 - 3 000 kr, och det är mitt råd när man köper en skivspelare i denna prisklass - köp en begagnad. Du får så mycket mer för pengarna!
Gällande Thorens TD158 så rekommenderar jag den inte. Den har visserligen okej ljudkvalitet, men den går inte att uppgradera. Tonarmen är låst till medföljande pick-up och du kan byta nålen men inte byta till annan pic-kup, därför att tonarmen saknar justeringsmöjligheter. TD158 är samma spelare som Marantz TT42. Finns en liknande Denon också. De fungerar ok, men är man intresserad av skivor och i framtiden tänker att man kan komma att utveckla och uppgradera sitt intresse så rekommenderar jag inte dessa. Thorens TD170 och uppåt kan man byta pick-up på.
Det stämmer att Thorens i dag inte tillverkar sina skivspelare själva, de har inte tillverkat sina skivspelare sedan fabriken i Tyskland gick i konkurs i slutet av 90-talet. Thorens är idag ett utvecklings- och designföretag som låter sina skivspelare produceras av olika tillverkare i Tyskland. Samma fabrik som tillverkar Dual tillverkar Thorens instegsmodeller. De dyrare modellerna tillverkas av tyska high-end specialisten Acoustic Signature. Men, det är bara 158, 170, 190, 235 och 240 som är Thorens-varianter av Dual-skivspelare. 295 och uppåt är Thorens helt egna design. 158 och 170 har exakta motsvarigheter hos Dual, men 190, 235 och 240 använder en Thorens modifierad tonarm som är bättre än den Dual använder. 235 finns ingen motsvarighet till hos Dual (det är en halvautomatisk version av helautomatiska 240). 295 tror jag också tillverkas i fabriken som gör Dual, men den delar inget med de modeller som säljs som Dual. Tonarmen, motorn och skivtallrik är inköpta från Pro-Ject, men lådan är helt egen. Det finns de som tror den tillverkas av Pro-Ject-fabriken i Tjeckien men det är fel, Thorens är Made in Germany. Att man köper några delar från Pro-Ject är inget unikt. Linn använder en variant av samma Pro-Ject tonarm i sin Majick-version av LP12:an...
Köper man begagnad skivspelare från en handlare, exempelvis Re-Hifi i Skåne eller Vintages på Östkusten, så får man viss garanti (brukar vara 3 mån) och spelarna brukar vara genomgångna. Med remdrivna spelare behöver man byta rem, en Thorens original ligger på en 200 - 250 kr och räcker en 2-3 år ungefär. Remmar är förbrukningsvara. Även pick-up kan behöva bytas. Men annars kan det behövas bara lite smörjning, man kan hitta särskild olja hos Svalander och en sådan ligger på under 100 kr. Om fjädringen är ur led så kan man behöva justera den.. Köper man i en affär kan man be dem göra det och det är ingen stor kostnad att serva en skivspelare. När jag lämnade in min skivspelare till Reference Audio i Stockholm för byte av pickup så bad jag dem serva skivspelaren också, lite oljning och koll av inställningar, och nu minns jag inte kostnaden för det men inte var det så mycket... kan ha varit kring 300 kr.
Gällande RIAA så finns det många bra till låga priser. NAD PP1 har jag haft och den låg ju på en 600 kr, nu finns en PP2 för ungefär det. Jag tyckte PP1:an var bra. Nu kör jag på Thorens MM01 för 1 200 kr och jag ser ingen anledning att skaffa en dyrare. Den har ett rent, klart och högupplöst ljud och plockar fram det som finns i skivspelaren. Så jag håller inte med de som säger man behöver lägga på minst 2 000 kr för en bra RIAA... visst kan man om man vill, men det är inte så att de billigare är dåliga... jag uppfattar min Thorens MM01 som bättre än MM-steget i förstärkare jag haft (som min NAD 306 och den var ändå riktigt bra...).
Bästa budgetspelaren, om man ska köpa nytt, anser jag Music Hall 2.2 LE vara. Den har en bra platta, bättre än Pro-Ject använder, och den är uppgraderingsbar (man kan byta till akryltallrik om man vill exempelvis). Tonarmen är en bra Pro-Ject tonarm, det är 9 modellen och vassare än 8.5 som Pro-Ject använder i sina lågpris modeller. Kommer med bra pick-up också, Music Halls egen tunade variant av en Ortofon OM10. Men ändå kan jag inte rekommendera den framför exempelvis en begagnad Thorens 166, 160 eller 3xx, eller Dual 505, eller Pioneer 12D eller Sonab 85S eller Ariston Q-deck.. Finns några japaner också som kan vara bra, inte deras billiga plast-spelare utan de med mer kvalitet, mer trä och rejälare byggen... Denon DP37F är en utmärkt spelare som också brukar ligga runt 2 500 - 3 000 kr som begagnad.
För att förstå prisutvecklingen på skivspelare - min Thorens TD280 MkII var en lågprisspelare, budget och tillhörde 2 500 kr klassen i slutet av 80-talet. Den slår dagens 3 000 kr spelare med hästlängder, tack vare bättre tonarm och kvalitetslåda, tystare drivverk och överlag ett tyngre och rejälare bygge. Den motsvaras idag av nya skivspelare som ligger i 5 000 kr klassen, dess efterföljare TD 295 ligger på 6 500 kr exempelvis.. (ok, den har då bättre tonarm och mer exklusiv låda så den låter bättre, men konceptet är fortfarande samma och någon jätteskillnad i ljudkvalitet är det inte..).
Redigerat av Raphael Mabo, 11 August 2012 - 11:48.
Postad 23 August 2012 - 07:10
Unregistered02139668
-
Unregistered02139668
-
Användare
-
-
112 inlägg
Håller med föregående talare, har en Thorens 166:a och är mycket nöjd.
Funderar själv på att skaffa ett separat RIAA och sneglar på PP2. Frågan är hur mycket bättre det blir?
Postad 23 September 2012 - 21:11
Schonning
-
Schonning
-
Användare
-
-
148 inlägg
Sådär, nu har den kommit och jag har satt upp den enligt spelets alla regler :-) har beställt nålvåg från dealextrem med kalibrerings vikt, men det tar väll några veckor innan den kommer.
Ljudet da? Har kopplat den direkt in i Denon 3312 och satte på Helloween - Keeper of the seven keys, pang vad bra det lät, inte som jag hade tänkt mig och vad jag mindes hur vinyl lät :-)
Slungat på Nirvana - Nevermind nu och är lika häpnad hur bra det låter.
Nu får polaren komma hem från Norge så jag kan hämta alla mina gamla klassiker som Manowar, Faith no More, Kiss, Iron Maiden, Bonfire, Scorpions + en massa hip-hop skivor.
Grymt nöjd
//mike
Var det den här du beställde eller någon annan? Jag hade tänkte beställa en själv. http://dx.com/p/mini...-29836?item=126
Postad 03 October 2012 - 18:51
Sisko
-
Sisko
-
Lärjunge
-
-
297 inlägg
Postad 03 October 2012 - 19:08
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Var det den här du beställde eller någon annan? Jag hade tänkte beställa en själv. http://dx.com/p/mini...-29836?item=126
japp det var den och vikten, nu har jag inte länken till den men det ska finnas en 5 gr vikt också för att calibrera vågen, allt kom efter ca 2 veckor. På tal om beg. spelare och allt, ja kanske en Thorens är bättre, men hur ska man som nybörjare vet om nålen är dålig, remmen är kass och om man köper en beg, ska man byta dessa saker på stört? vilka fällor kan man gå in i om man köper en beggad spelare? Jag tvivlar inte för en sekund att Thorens är bättre men om man råkar köpa fel så kan man få fel uppfattning och kostanden bli dyrare än vad man trott. //Mike
Redigerat av fristil, 03 October 2012 - 19:11.
Postad 03 October 2012 - 22:13
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Här är länken till 5g-vikten.
Postad 03 November 2012 - 16:34
MrMacho
-
MrMacho
-
Rookie
-
5 inlägg
Några kommentarer vill jag göra till innehållet i den här tråden...
Bästa budgetspelaren, om man ska köpa nytt, anser jag Music Hall 2.2 LE vara. Den har en bra platta, bättre än Pro-Ject använder, och den är uppgraderingsbar (man kan byta till akryltallrik om man vill exempelvis). Tonarmen är en bra Pro-Ject tonarm, det är 9 modellen och vassare än 8.5 som Pro-Ject använder i sina lågpris modeller. Kommer med bra pick-up också, Music Halls egen tunade variant av en Ortofon OM10. Men ändå kan jag inte rekommendera den framför exempelvis en begagnad Thorens 166, 160 eller 3xx, eller Dual 505, eller Pioneer 12D eller Sonab 85S eller Ariston Q-deck.. Finns några japaner också som kan vara bra, inte deras billiga plast-spelare utan de med mer kvalitet, mer trä och rejälare byggen... Denon DP37F är en utmärkt spelare som också brukar ligga runt 2 500 - 3 000 kr som begagnad.
Jag har äntligen fått nog med slantar för att kasta mig in i vinylhimlen. Men sitter just nu och väljer mellan en Thorens 166 MK II i mycket bra skick med en Linn K9 PU för 3 000 kr, en Thorens 166 MK V för 2 000 kr, en Lenco 78 i fungerande skick med orginaldelar (men ser inte allt för rolig ut) för 1000 kr, en Sonab 85 S med orginal PU (F-15-EO) för 900 kr eller en Dual CS 505-3 Audiophile Concept medOrtofon OMB20 pickup 1 200krNågon som kan berätta vad som är bäst för slantarna? För bäst rent kvalité och ljud gissar jag MK II är? Spelaren ska användas för att lyssna på hårdrock/metal/rock. Tacksam för all input.
Redigerat av MrMacho, 03 November 2012 - 16:39.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|