Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elac FS 247 mot Elac FS 247 BE

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 september 2012 - 11:08

Julmust88
  • Julmust88
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är på vippen att beställa någon av dessa högtalare. Dock har jag inte lyckats jämföra dessa högtalare mot varanda och undrar om någon annan har gjort detta test.

Båda högtalarna vet jag låter bra då jag lyssnat på dem fast vid olika tillfällen. Då upplevde jag BE mer luftig och något mer dynamisk basåtergivning. Lokalerna högtalarna stod i var väldigt olika och därför vet jag inte om jag kan lita på örat.

Det finns även väldigt lite tester där de två högtalarna jämförs. Det jag hittat är http://audiovideo.fi...ttimet-testissa fast googletranslate och liknande siter lyckas inte översätta finska till engelska till en acceptabel nivå.

Det jag söker är alltså lite omdömen på 247 BE, någon som jämfört de två högtalarna mot varandra eller någon som kan finska och summera testet jag länkade till.

Postad 11 september 2012 - 09:15

errpece
  • errpece
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag funderar oxå på FS247 BE. Har hört denna - lyssnat hemma... Men har inte kunnat lyssna på FS 247.
Hittade detta, skrivet av den norska importören:
"Som importør har vi ikke lov til å skryte av egne produkter her i dette forumet, men vi må ha lov til å si at forskjellen er hørbar i Black Edition seriens favør! FS 247 Black Edition kan ikke sammenlignes med FS 247 lydmessig. Forskjellene er så store at de egentlig burde hatt helt andre modellbetegnelser."
länk till hela diskussionen:

http://avforum.no/fo...d.php?p=1803493

Det verkar som om "black edition" spelar ien helt annan division...

Jag har oxå försökt "översätta" den finska jämförelsen, men resultatet är ju inte så lätt att förstå. Det verkar dock som om oxå finnarna tycker att black edition är ett klart lyft över den vanliga 247:an.

/errpece

Postad 11 september 2012 - 20:01

Julmust88
  • Julmust88
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Jag funderar oxå på FS247 BE. Har hört denna - lyssnat hemma... Men har inte kunnat lyssna på FS 247.
Hittade detta, skrivet av den norska importören:
"Som importør har vi ikke lov til å skryte av egne produkter her i dette forumet, men vi må ha lov til å si at forskjellen er hørbar i Black Edition seriens favør! FS 247 Black Edition kan ikke sammenlignes med FS 247 lydmessig. Forskjellene er så store at de egentlig burde hatt helt andre modellbetegnelser."
länk till hela diskussionen:

http://avforum.no/fo...d.php?p=1803493

Det verkar som om "black edition" spelar ien helt annan division...

Jag har oxå försökt "översätta" den finska jämförelsen, men resultatet är ju inte så lätt att förstå. Det verkar dock som om oxå finnarna tycker att black edition är ett klart lyft över den vanliga 247:an.

/errpece

Hur upplevde du 247 BE:n hemma då?

Fattar inte hur jag har missat det forumet, tycker jag har sökt över hela internet :P Antagligen så hörde jag rätt då, att det var ganstka stor skillnad på dem. Mot FS 257 så var det som natt och dag (till 247 BEs fördel), dessa lyckades jag lyssna mot varandra. Utifrån vad jag lyckats läsa till mig så ska BE ha väldigt fint stereoperspektiv och något bättre än Elacs diskanter har jag inte stött på i prisklassen.

I helgen träffade jag i.o.f. en finne som jag bad översätta den där recensionen. Han följde med mig ut (vi var på något studentjippo och det väsnades något så fruktansvärt), där han satte sig ner på en bänk och tände sin pipa "Nu ska vi se", sa han med finsk bytning såklart. Han bläddrade genom artikeln på ca tre sekunder, vilket jag imponerande kommenterade, sen tappade han fokus. "Om du spelar hemma, du behöver max två tolv tumms basar och en baslåda, att köpa Black Edition är int värt det". Han vägrade inse att jag bara ville ha det ordagrant översatt, istället började han mala på om PA trams och hur han brukade vara DJ, så tips, prata inte hifi med fulla finnar, i.o.f. hade vi trevligt ändå.

Postad 13 september 2012 - 08:10

errpece
  • errpece
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
ELAC FS 247 BE är definitivt det bästa jag har lyssnat på hemma. Jag lyssnade på dom och jämförde med andra högtalare jag hade hemma för provlyssning plus mina gamla Acoustic energy AE109. Dom andra som jag hade lånat hem var HECO Celan GT 502 och DALI Mentor 5.

ELAC-ingarna hade en stor ljudbild och en väldigt precis utplacering av instrumenten. Väldigt bra i diskanten och den bästa basen - torr och kontrollerad. En nackdel med dessa är dock att sämre inspelningar låter - sämre! Men även lite tätare musik som t ex hårdrock låter riktigt bra i dessa högtalare. På lite glesare material kommer hifi egenskaperna fram ordentligt...

HECO:n upplevde jag ha en lite mindre ljudbild och en lite bumligare bas. Ljudbilden kan antagligen expanderas lite med en annan högtalarplacering. Frugans favoriter! Hon tyckte dessa var lite mer lättlyssnade...

DALI-burkarna hade en väldigt stor ljudbild, men lät hårda, nästan så att det gjorde ont i örona i vissa lägen. UTAN att jag spelade speciellt högt. Hårt och kantigt...

Mina gamla AE 109:or (från -99) blev utklassade av ELAC och även HECO, men tusan vet om dom inte gav DALI en match i alla fall. Lite åt samma håll ljudmässigt...

Jag har en gammal polare som talar finska - ska be honom att snabbsammanfatta den finska artikeln. Han är dock ingen hifi-nörd så vi får väl se vad han gräver fram...

/errpece

Postad 13 september 2012 - 10:07

errpece
  • errpece
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Polaren tittar på artikeln i kväll när han kommer hem från jobbet, men han konstaterade att rubriken löd: "Den svarta, den är verkligen bra"...

/errpece

Redigerat av errpece, 13 september 2012 - 10:08.

Postad 13 september 2012 - 10:38

Julmust88
  • Julmust88
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tycker Elacarna låter mer och mer lovande. Vad är det för förstärkare du spelar med?
/

Postad 13 september 2012 - 13:07

errpece
  • errpece
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag kör med en Marantz PM7001 KI. Inga märkvärdigheter, men helt OK. Skulle iofs gärna byta upp mig, men just nu är det högtalarna som gäller.

Sen är jag av den åsikten att högtalare och rumsakustiken är de faktorer som gör i särklass störst skillnad...

Hifi&Musik har ju med svartingarna i ett grupptest i senaste numret...

/errpece

Redigerat av errpece, 13 september 2012 - 13:09.

Postad 14 september 2012 - 07:28

errpece
  • errpece
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Här kommer nu polarens översättning av den finska artikeln. Den är baserad på google translate och sen tillsnyggad lite:

"The Black is really good

To be the elegant "In" person does not have to mean to compromise on audio. If interior design means that the best speaker is a sleek floor model, then Elac FS 247 and in particular the Black Edition are tough candidates.
I listened to the Elac loudspeaker flagship, the FS 509 VX-JET model in December. Now clearly similar sound characteristics of the model can be found in a loudspeaker with a price that is is less than a fifth. It is obvious that this is a product you can stop by.
FS 247 is the smallest of the 240-series floor models and it is graceful. No, it does not try to disappear by being invisible, but in essence the proportions of this speaker are at the same time distinctive and still graceful.

Relevant subtle changes
The basic model and the Black Edition have the same case and the same driver units. The Black Edition, however, differs fundamentally in some respects. First, the internal wiring of is made of Van den Hul cables and secondly there is a new crossover, based on very robust air coils. Black Edition's tone of voice differs slightly from the basic model or the component values of the filters are not identical.
The third thing is, of course, external. In Black Edition, the front panel is normally shiny parts are nearly black. Also, the German flag that shines to the other side of the room is omitted.
Since all the rooms are different, and everybody will have to contemplate which speakers are the optimal investment for their particular room, the possibility of the tone controls is very welcome. FS-247 models have two reflection tubes. A second opening behind the treble at the back of the case and another above the base plate directed downwards. By blocking the backward tube the upper bass energy can be reduced and, correspondingly, moved to the lower bass. Useful if the speaker should be placed in a smaller space, or close to a wall.
The essential question is, of course, if an improved model is worth the additional money. Yes it is. The Black Edition is markedly much more elegant looking and sounds better in every subaspect than the basic model. I think it is so much stylish that due to the mere appearance of it gives a reason to try to heap the additional hundreds necessary.

The basic tunes
Elac FS 247 sound image opens big and straightforward, but mainly on one level - not so particularly deep. Character is more spacious and airy than placing the recording of details accurately in the background.
The sound accent of the speakers are very typical Elac. Sparkle and enough hiss, nothing blatant or taking to the ears, but makes only the upper end of the average brighter. They slightly enhances the brightness of the surface of the consonants, so that articulation gets a small underlining. If this is appreciated or not is purely a matter of taste.
Bass head has a considerable amount of energy. Without the second reflection tube being blocked it would had been still larger and is at least enough. A more accurate and neutral reproduction is obtained by leaving only a pipe pointing down to open. Speed is quite enough for the artistery of Herbie Hancock and the robustness of Ken Ishiille. More of this is not to be wished for this class.
A clear articulation and a sufficiently robust basshead is an excellent basis for the home theater speaker system. Despite its appearance, the FS 247 spreads sound in a very big way and in this way you get a incredible sound.

Three steps forward
The Black Editions split filter has been renewed, they also use very robust air coils. All internal wiring is by Van den Hul.
Black Edition is not just substantially more elegant, but the sound accent is also clearly better, and in addition are able to create a considerably more accurate stereo image.
In general the tone of the Black Edition, compared to the basic model, is quieter and more mature. The youthful feeling of bold coolness is eliminated and the sound is clearly of the same nature, restrained and elegant appearance, as FS 509 VX-JET.
When the acoustical basic structure is completely indented, it seems incredible that the Black Edition is able to create a clearer a three-dimensional stereo image than the basic FS 247 Perhaps however more incredible is the general improvement in translucency.
Taking size and price in account, the mid-range resolution of the Black Edition speakers is amazingly good. Whether it's the musicians doing, or talented technical solutions of recording, FS 247 Black Edition is able to create a really clear and translucent presentation.
On the bass end it has as much gunpowder as the basic model of the future, but they sound a little more at ease and quicker from the loss(?).
The reflection tubes creates a bigger opening between the speaker base and the bottom plate. The second tube is immediately behind the tweeter and plugging it can adjust the bass response to suit the room and the speakers position.

The simple solution
I started this test by listening to the basic model, and it turned out to be a very good priceworthy alternative. Then the feelings somersaulted. After listening to the extended Black Edition, the standard version that felt good was left in the backwaters.
How does the good change to modest? It does not, of course, it hasn't deteriorated, but the FS 247 Black Edition is a really successful product. Such that is not achieved every time. It manages to open up a voice recording in such a way that gives details and colors so that well known pieces gains inspiring liveliness.
Black Edition is cooler, faster and responsive than the basic FS 247. In addition to that they are, at least in my eyes, so much more good looking. And if the blackness feels strange, Black Edition nowadays apparently also is found in an undercover version: white!
Now what should I buy when the price difference between the models nevertheless is four hundred euro? Although the FS 247 is quite good, the FS 247 Black Edition substantially better than the additional price tag suggests.

Bildtext: "The Black Edition is vocally above the basic models in every subarea. "

In short: The FS 247 Black Edition is an excellent sleeper-speaker. It is low-key, graceful, neat and still opens the sound in a way that would be expected only much more expensive solutions."

En del formuleringar är lite konstiga, men som sagt polaren är ingen hifi människa och kan inte facktermerna...

Hur som helst - det låter som om Black Edition är värda extraslantarna...

/errpece

Postad 15 september 2012 - 17:37

Julmust88
  • Julmust88
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tack så mycket errpece :)

Kommer ganska säkert beställa hem ett par i nästa vecka. Hittade begagnade Sapphire Edition från Tyskland, men det känns lite väl äventyrligt även om jag litar på dem. Skulle det vara problem blir det nog mest jobbigt. Undrar lite hur mycket de skiljer sig ljudmässigt, det är i stort sett samma saker som är förbättrade fast SE har lite annorlunda finnish och är handbyggda + att det är ännu bättre prylar i. BE är ju även en senare modell.

Förövrigt så fick jag tag i ett ex av senaste Hifi & Musik, där fick de stämpeln "bra köp". De var de enda högtalarna tillsammans med sonus faber toy tower (prisvärda) som fick någon form av utmärkelse. Annars sa artikeln inter mycket mer än det man läst tidigare om BE.

Postad 02 oktober 2012 - 12:26

errpece
  • errpece
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Nu står ett par FS 247 Black Edition hemma i vardagsrummet. När dom är nya är skillnaden mot mina gamla högtalare påtagligt mindre än med demoexen jag hade hemma tidigare. Så nu får det bli en period av "inspelning" av burkarna innan jag kan utvärdera dom på riktigt. Men dom är ju rätt snygga....

Postad 02 oktober 2012 - 14:51

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Grattis till dina FS 247 BE! Gissar att de är värda varenda krona. Elac gör i mitt tycke fantastiska högtalare med en detaljrikedom, klarhet och öppenhet i ljudet som är svår att motstå.

Berätta gärna om inspelningen av högtalarna, antal timmar, om och hur du tycker att det blir skillnad.

Snälla forummedlemmar, starta ingen för- och emot-diskussion om inspelning av högtalare. Jag har läst flera trådar i ämnet och vet att det, liksom med allt annat kring ljud, finns minst två skolor. Personligen tror jag att högtalare behöver acklimatisera sig och mjukas upp lite. Sedan vet jag att det finns de som menar att det bara är psykologi, att det handlar om att lyssnaren ska spelas in, vänja sig vid de nya högtalarna.

Det må vara fysik eller psykologi eller en mix av båda, men jag tycker att mina Elac FS 257 har öppnat upp sig lite efter att ha stått för sig själva och spelat musik i bara några timmar. Kanske blir det fler ljudförändringar efter fler timmar.

errpece, vore givande att ta del av dina erfarenheter.

Redigerat av Mange36, 02 oktober 2012 - 20:30.

Postad 02 oktober 2012 - 16:21

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Jag har haft det mesta i 200-serien, allt från 207 till 249 och det jag har märkt är att BE-versionen känns bättre balanserad och neutral. Elac kan i vissa modeller vara lite av hängmatta över det hela, men som sagt BE-modellen är klart bättre.

Postad 03 oktober 2012 - 18:09

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Lyxigt att få testköra hela 200-serien! Jag har hört FS 137 och 247, har nu ett par 257. Om jag jämför med 137 och 247 har 257 mer kropp och driv, utan att helt tappa det luftiga, öppna ljud som jag gillar med Elac. Har du hört 257? I så fall, hur låter den jämfört med 247 BE?

Postad 11 oktober 2012 - 18:04

Julmust88
  • Julmust88
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej igen!

Jag beställde faktiskt också ett par 247 BE, så har ett par här hemma :D De låter minst lika bra som i butik. Ang. inspelning kan jag inte uttala mig, antar att jag tillhör skaran som inte tror på det ;) Dock efter et tur i Berlin med en del klubbande så kan jag säga att 247 BE låter betydligt bättre än allt på dansgolvet, de spelar dessutom bättre musik och precis det jag vill.

Lyxigt att få testköra hela 200-serien! Jag har hört FS 137 och 247, har nu ett par 257. Om jag jämför med 137 och 247 har 257 mer kropp och driv, utan att helt tappa det luftiga, öppna ljud som jag gillar med Elac. Har du hört 257? I så fall, hur låter den jämfört med 247 BE?

Jag jämförde 257 mot 247 BE, vill minnas att jag nämt detta i någon annan tråd. Både jag och tjejen tyckte det var väldigt stor skillnad, mer detaljerad bas och ljudbilden var mycket trevligare på 247BE, helt klart värt de extra pengarna.

Postad 12 oktober 2012 - 08:20

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Är Jet diskanten Generation 3 ? Det verkar som 400 serien som kommer skulle ha gen 5 diskant. Undrar dock vad det gör för ljudet...

Postad 12 oktober 2012 - 15:50

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Hej igen!

Jag beställde faktiskt också ett par 247 BE, så har ett par här hemma :D De låter minst lika bra som i butik. Ang. inspelning kan jag inte uttala mig, antar att jag tillhör skaran som inte tror på det ;)

Får gratulera till högtalarna!

Efter att mina 257:or stått och spelat för sig själv i omkring 40 timmar tillhör jag numera de troende när det gäller inspelning av högtalare och/eller lyssnare. Men det kan vi ju debattera i all oändlighet. B) Huvudsaken är att vi kan njuta av vår favoritmusik med ett stort leende på läpparna. :)

Postad 12 oktober 2012 - 19:55

errpece
  • errpece
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Inspelning eller placeboeffekt - därom tvista de lärde. Men som jag sa tidigare - skillnaden jämfört med mina gamla burkar skiljer det mindre med mina nya 247:or än när jag lyssnade på demoexen som jag fick låna hem... Själv var jag oxå skeptisk, men nu är jag benägen att tro på en inspelningseffekt - iaf när det gäller högtalare. När det gäller elektronik är jag fortfarande mycket skeptisk...

/errpece

Postad 14 oktober 2012 - 16:35

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Vill vidareförmedla ett högtalarkabeltips för den som inte vill hoppa på tåget med vanlig elinstallationskabel (EKK) och inte heller vill lägga orimliga pengar på påstått högkvalitativa hifi-kablar.

Efter att ha läst runt en del på nätet stötte jag på några forum där man lovsjunger kablar från van Damme. Van Damme gör kablar för scen och studio, bland annat högtalarkablar. På sin hemsida, http://van-damme.com/, skryter de över att de har t.ex. Moscow Concert Hall, Royal Festival hall, Abbey Road studio och BBC som kunder. Deras högtalarkablar "Studio Grade Blue Series" och "Hifi Speaker Shotgun" lyfts fram på flera forum som oerhört prisvärda. Se t.ex. http://www.whathifi....an-damme-cables; http://www.whathifi....-of-the-century och http://www.whathifi....rd-silverscreen samt inte minst hyllningen på http://www.avforums....ofc-cables.html.

Fast som man är i "undrar-hur-det-låter-tanken", som aldrig vill släppa sitt grepp, kunde jag inte låta bli att beställa. Studio Grade 4.0mm finns för ca 40kr metern hos http://www.audiovisu...-speaker-cable/ och den lite snyggare Shotgun-varianten hittar man på Ebay, http://viewitem.eim....0674243651/item, för ca 51kr per meter.

Tillsammans med mina Elac FS 257 och min förstärkare från Rotel låter dessa kablar helt underbara. Jag har provat både billigare, t.ex. noname från Kjell & Co, och dyrare varianter från Supra och Chord samt någon variant från Hifi-klubben jag inte längre minns namnet på. Van Dammes högtalarkablar är i mina öron och in min anläggning utan tvekan de mest prisvärda.

Redigerat av Mange36, 14 oktober 2012 - 16:50.

Postad 15 oktober 2012 - 07:23

errpece
  • errpece
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Kul att du hittat kablar du är nöjd med. Jag tror för min egen del att kablar inte gör nån hörbar skillnad - så länge dom inte är för klena. I alla fall inte så länge som man har annan utrustning som är begränsande... Själv har jag tidigare kört med EKK. Styva och opraktiska, så när jag nu när jag köpte mina FS247 BE så passade jag oxå på att köpa nya kablar - Supra Ply 3.4/s. Detta eftersom jag behövde lite längre kablar - håller på och laborerar med högtalarplaceringen. Högtalarplaceringen gör oändligt mycket större skillnad än sladdarna...

Postad 15 oktober 2012 - 11:08

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Håller helt med om att högtalarplacering gör stor skillnad. Med FS 257 uppfattar jag till exempel att de låter bäst (hemma hos mig) med endast en lätt invinkling eller ingen alls. Tyvärr står de lite för tätt, rummets möblering tillåter inte annat, men stereoperspektiv och ljudbildens rymd blir ändå ganska bra.

När det gäller högtalarkablar är jag själv numera kabel-troende, dock med en bibehållen skepsis. När priserna går över hundringen per meter blir jag en tvivlare.

Supra Ply hör till dem jag testat. Som kabeltroende tyckte jag att de med Elac FS 257 ger ett mer essigt ljud jämfört med vanliga standard-supra och nämnda van Damme. Men det är ju förstås en smaksak, vilket ljudideal man har. Om man inte är kabeltroende hör man kanske ingen skillnad. Mycket i denna värld ligger ju hos lyssnaren. Beauty is in the ear of the beholder! :) Min familj tycker att andra-stereons småhögtalare låter tillräckligt bra och finner att mina Elac är helt onödiga.

Postad 15 oktober 2012 - 12:46

errpece
  • errpece
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 1
Min fru sa åt mig att genast byta högtalare när hon hörde skillnaden mellan ELAC:ingarna och våra gamla högtalare! Tonårsdöttrarna däremot tycker jag är knäpp :) !!!

Postad 07 februari 2013 - 07:26

DanneAhl
  • DanneAhl
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Någon som lyssnat på ELAC 247 BE tillsammans med Hegel h200? Har en h200 o är på jakt efter högtalare! Ska vara till stereo. ;)

Postad 07 februari 2013 - 07:51

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0
Nä, men Reference Audio har ett par FS248 demoex på hemsidan för 19900:-.

Köpte själv ett par i höstas, fick dom demade med en Hegel. Demon lät lite vasst tyckte jag, men hemma blev det kanon.

Postad 07 februari 2013 - 09:06

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Någon som lyssnat på ELAC 247 BE tillsammans med Hegel h200? Har en h200 o är på jakt efter högtalare! Ska vara till stereo. ;)

Vet inte var du bor i landet, men många butiker har ju både Hegel och Elac och kan ge en provlyssning. Bor du i närheten av Stockholm kan du t.ex. ta en tur till Ljudmakarn på Drottninggatan.

Postad 07 februari 2013 - 16:20

DanneAhl
  • DanneAhl
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Tack för tipset macman! ;)

Postad 07 februari 2013 - 16:24

DanneAhl
  • DanneAhl
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Vet inte var du bor i landet, men många butiker har ju både Hegel och Elac och kan ge en provlyssning. Bor du i närheten av Stockholm kan du t.ex. ta en tur till Ljudmakarn på Drottninggatan.

Bor i Skåne så blir lite väl långt!;) ska iväg o försöka lyssna på det tillsammans! Har en butik som heter ljudupplevelser i Ystad som har både Hegel o Elac! Lite kortare sträcka att köra!;)

Postad 07 februari 2013 - 17:03

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Jo. Bor man i Skåne är Ystad närmare. :) Har läst här på Minhembio att folk som har lyckan att bo i södra Sverige handlat Elac i Polen eller Tyskland. Men jag tror priserna har gått upp där. Kanske är det värt att kolla upp.

Postad 07 februari 2013 - 20:41

DanneAhl
  • DanneAhl
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen Mange36! Får bli en tripp till Ystad!! ;)

Postad 06 mars 2013 - 10:36

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0

Jo. Bor man i Skåne är Ystad närmare. :) Har läst här på Minhembio att folk som har lyckan att bo i södra Sverige handlat Elac i Polen eller Tyskland. Men jag tror priserna har gått upp där. Kanske är det värt att kolla upp.

Är det nån som har koll på priserna i dom här länderna? Har letat efter tyska näthandlare men Elac till bra priser verkar svårt att hitta.

Postad 06 mars 2013 - 13:14

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

• 1 880 inlägg
  • 0

Är det nån som har koll på priserna i dom här länderna? Har letat efter tyska näthandlare men Elac till bra priser verkar svårt att hitta.

Tyskland är sällan de har speciellt bra priser, förutom eBay och någon enstaka affär som har exemplar av modeller som är ur produktion som FS 208 A, 209 A, 210 A, 210 CE.

http://www.1a-elektr...dow-stueck.html
http://www.csmusiksy...3fa5ed375b148ef
http://www.csmusiksy...3fa5ed375b148ef

I Polen brukar RTVmax ligga lägst men vill inte skicka utomlands. De tyckte jag skulle komma och hämta själv men köpte då från Kezard som gav mig lika bra priser när jag köpte 5.0 paket. Något som borde funka från RTVmax, som jag aldrig tänkte på att fråga, är att själv beställa pick-up från ett fraktbolag (DHL mm). Några Black Edition har jag dock inte sett bra priser för i Polen men vanliga FS 249 ligger på 26k hos RTVmax (24.5k när jag handlade 2011). FS 247 kostar 12.7k, FS 248 för 22k.

http://www.rtvmax.pl...2,0,159,211.htm

Stassen Hifi i Holland har åter demoex, FS 248 för 16.6k, FS 247 för 12k.

http://www.stassen.n...ker/elac-fs-248

Hifi Kit har ett par vita FS 249 för 29990:-

http://www.hifikit.se/hifi/fs-249

Ljudupplevelser har Elac FS247 Black Edition DEMOEX för 15 990kr

http://www.ljudupple...mpaign=prisjakt

Postad 06 maj 2013 - 21:10

Unregisteredfc0ec16e
  • Unregisteredfc0ec16e
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Kul att fler har intresse av den här modellen!
Beställde äntligen ett par elac 247 be på reference audio idag efter mycket om och men. Jämförde med fs 257 och fs247 och tyckte att 247be var ett snäpp vassare även med mina otränade öron. Gillade hur upplöst och detaljerat diskanten låter och att den i övrigt var så vällbalanserad. S-ljuden blev inte vassa och irriterande. Tillräckligt med tryck för min smak (har ju grannar också). Allting testades med en 2kanals rotelförstärkare (kommer ej ihåg vilken modell men den var i 7-8tkrs klassen) satt i ett något överdämpat rum så jag tror basen kommer att låta bättre hemma hos mig.

Ingen av det andra modellerna var särskilt mycket sämre men slutsatsen var ändå att dom få tusenlapparna extra man lägger på be ger ordentlig valuta

Det enda minus med den och det är utseendemässigt är väl att den skulle haft magnetfästen för grillerna, man kör ju utan och det är ju inte så sexigt med en massa hål runt om.

Tror ni att marantz sr6007 kan göra dom rättvisa? Har redan börjat snegla på ett slutsteg typ marantz 7055, men ska väl se om det behövs först.

Hittar inga bilder här på dessa här på gallerisidan så jag ska ta att lägga upp några så fort hag får möjlighet.

Postad 24 augusti 2013 - 09:00

Chill SWE
  • Chill SWE
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Även jag går i köptankarna nu, har tittat på en hel del olika märken och högtalare men framför allt blivit intresserad av Elac 240-serien då jag hört mycket bra om Tyskarna.
Att det är värt dom extra kulorna för Black edition har jag nu förstått, men är de någon dom har erfarenheter om det kan vara värt att gå från 247 till 248? nu snackar vi ju runt 10,000 extra, så jag har en känsla av att det inte blir lika mycket prestanda ökning per krona, men jag kan ha fel?

Postad 25 augusti 2013 - 12:55

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0
Jag tycker helt klart det är värt att gå på 248. Om du tycker det är värt pengarna kan ju bara du svara på.

Postad 25 augusti 2013 - 13:31

naipaul
  • naipaul
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Även jag går i köptankarna nu, har tittat på en hel del olika märken och högtalare men framför allt blivit intresserad av Elac 240-serien då jag hört mycket bra om Tyskarna.
Att det är värt dom extra kulorna för Black edition har jag nu förstått, men är de någon dom har erfarenheter om det kan vara värt att gå från 247 till 248? nu snackar vi ju runt 10,000 extra, så jag har en känsla av att det inte blir lika mycket prestanda ökning per krona, men jag kan ha fel?

Beror på hur stort rum du har. Har själv ett par 247be och är jättenöjd. Men om jag skulle lägga 30k så skulle jag utan tvekan köpa ett par 407.

Postad 28 augusti 2013 - 14:06

Legion20xx
  • Legion20xx
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Köp 407, de tar 248 alla dagar i veckan.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.