Bara jag som hatar HTPC?
95 svar till detta ämne
Postad 16 December 2012 - 19:14
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Hej,
Just nu har jag en LG BD spelare som streamar ifrån min mac mini server.
Det är så att LG har fuckat upp uppdateringarna så ibland så flyter inte filmerna på och börjar känna mig tvingad snart att sätta ner min mac mini under TV:n.
Men jag HATAR verkligen HTPC!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det blir alltid strul med dom på något sätt, det går inte att kalibrera dom pga. massa skit oftast m.m.
Postad 16 December 2012 - 20:26
Unregistered42176b20
-
Unregistered42176b20
-
Lärjunge
-
-
368 inlägg
Som jag ser det är HTPC enda chansen att få det hyfsat som man vill...
Postad 16 December 2012 - 20:44
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2791 inlägg
Vad har din Blurayspelares negativa egenheter att göra med htpc? Eller för den delen din server?
Htpc är en förkortning för Home Theatre Personal Computer, d.v.s. en mer eller mindre vanlig dator som specialanpassats för att fungera att agera uppspelare av främst film men även tv, musik och bilder mot en hembioanläggning (receiver, tv, högtalare).
Eller är det så att din dator har en blurayspelare av märket LG?
Redigerat av Berkan, 16 December 2012 - 20:47.
Postad 16 December 2012 - 20:50
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Vad har din Blurayspelares negativa egenheter att göra med htpc? Eller för den delen din server? Htpc är en förkortning för Home Theatre Personal Computer, d.v.s. en mer eller mindre vanlig dator som specialanpassats för att fungera att agera uppspelare av främst film men även tv, musik och bilder mot en hembioanläggning (receiver, tv, högtalare). Eller är det så att din dator har en blurayspelare av märket LG?
Min Bd spelare har fått något fel, och jag måste ev ta ner min server och ha den som htpc. Och jag hatar att ha en htpc
Postad 17 December 2012 - 09:11
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Så koppla ur den igen, eller så är det väl bara att gilla läget ?
Postad 17 December 2012 - 09:13
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Varför inte istället köra på en mediastreamer som typ Boxee, Tizzbird, ATV el likn om du nu hatar htpc så mycket?
Postad 17 December 2012 - 09:17
bitcomplex
-
bitcomplex
-
01100001001
-
-
387 inlägg
Bara jag som hatar HTPC?
Ja!  Personligen tycker jag dock att möjligheten att se TV via en HTPC är ett krav för att det ska vara en HTPC. annars är det bara en mediaspelare. Kör Blu-ray separat (tyckte det var bökigt via HTPCn även om det funkar) men annars är det HTPCn för allt. 4 TV-tuners och hdmikabel till TVn som bara är en dum skärm. Jag - jag hatar SmartTV (i dagens tappning).
Postad 17 December 2012 - 09:53
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Nä, jag hatar också HTPC. Hur man än gör kan man inte få ut 23,976 fps vilket är skandalöst då vilken jäkla skräp BD som helst klarar det. Och som du säger, även kalibrering är mycket jobbigare pga alla delar i kedjan som kan strula.
Postad 17 December 2012 - 23:07
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Varför inte istället köra på en mediastreamer som typ Boxee, Tizzbird, ATV el likn om du nu hatar htpc så mycket?
Har ATV2 i ungarnasrum, ATV3 finns inte jailbreak till ännu så jag väntar med den till vardagsrummet men sen kommer den hit.
Postad 18 December 2012 - 20:15
Bart2
-
Bart2
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Om en HTPC inte funkar så beror det ju förstås på den som satt samman HTPC:n eller hur.... Men det krävs att man gräver ner sig en del för att få det att fungera felfritt, det märker man efter ett tag... Låter som att du kört in i väggen när det gäller hemmapulandet  Hur man än gör kan man inte få ut 23,976 fps
Kan inte nån starta en separat tråd om den s k "23,976fps-buggen" så att man slipper se dessa ständiga inlägg i varenda eviga tråd? Och det finns sätt att slippa "buggen" som funkar perfekt: XBMC (som justerar in frekvensen exakt) och att köra skärmen på 60Hz (vilket de flesta inte kan se någon skillnad på enligt undersökningar och jag är säker på att i en blindtest skulle ingen se skillnad). Kör Blu-ray separat (tyckte det var bökigt via HTPCn även om det funkar) men annars är det HTPCn för allt.
PowerDVD är det enda bra för bluray i PC i dag, jag har provat alla tre (WinDVD och Total Media Theatre). PDVD har ett antal processer igång men tycks ändå inte belasta mkt. Jag gillade inte PDVD för ett par år sen för de var irriterande på flera sätt (TMT var bättre då) men de har skärpt till sig och funkar riktigt bra idag. Har ATV2 i ungarnasrum, ATV3 finns inte jailbreak till ännu
Hellre än Apple TV kan man väl köpa en Rapberry Pi och köra XBMC tycker jag. Halva priset men funkar bättre på de flesta sätt imho. Antar att du menar Appel TV?
Postad 20 December 2012 - 15:21
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Det är ingen bugg, det finns helt enkelt ingen hårdvara som klarar av att skicka ut rätt frekvens till 100% (inte under Windows iaf), XBMC eller inte. Jag har inget intresse av att diskutera det vidare så varför skulle jag starta en egen tråd om det när det är denna tråd jag vill skriva i?
Och har man aldrig sätt 24p kan man säkert titta på 60hz men det fungerar inte för mig iaf.
Postad 20 December 2012 - 15:50
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Holy shit vad det snackas i nattmössan här. Jag har skruvat på min HTPC så gott det går och kommer fram till nästan 24/1,001 fps som är det exakta värdet, och det hackar till ca var 5:e minut. Som oftast märker jag det inte, men sker det i en panorering eller i en annan snabb rörelse ser jag det direkt.
Att se filmer i 60hz tycker jag förstör hela upplevelsen, inte alls sama flyt, det småhackar ju något fruktansvärt.
Postad 20 December 2012 - 16:04
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Precis vad jag menar, spelar du film från en HTPC kommer man för eller senare att kunna se ett hack. Jag gillar flexibiliteten med en HTPC och ibland är det kul att pyssla med något men vill man bara se film så är det relativt omständigt och erbjuder inte den bästa upplevelsen (även om man kan få till sjukt bra bild genom tex madVR).
Postad 20 December 2012 - 16:06
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
madVR är bara massa meck, jag gillar mitt Media Portal, funkar tillräckligt bra för mig.
Postad 20 December 2012 - 17:32
nelik
-
nelik
-
Amatör
-
-
51 inlägg
HTPC är kanon! Köra film, internetradio, Spotify eller streaming från en och samma butt. Hade lite problem med xbmc innan hårdvaruaccelerationen funkade som det var tänkt men nu flyter det på i filmerna.
Och lite mer on topic, köp en bättre spelare. Eller streamar du trådlöst?
Postad 20 December 2012 - 18:30
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
Kan inte nån starta en separat tråd om den s k "23,976fps-buggen" så att man slipper se dessa ständiga inlägg i varenda eviga tråd? Och det finns sätt att slippa "buggen" som funkar perfekt: XBMC (som justerar in frekvensen exakt) och att köra skärmen på 60Hz (vilket de flesta inte kan se någon skillnad på enligt undersökningar och jag är säker på att i en blindtest skulle ingen se skillnad).
Kan bara instämma, strävan efter 23,976 är i min värld hokus pokus (gör mig beredd på snytingarna). Jag tror att skärmen/TV:n spelar större roll för bilden än vad just korrekta fps kontra hz gör. Med en kompetent uppspelare blir bilden bra och precis som du skriver - hade varit intressant med ett blindtest. Kommer då osökt tänka på när megapixeln var förbannat viktig i kameravärlden, i just ett blindtest kunde inte fotografer skilja på 1 mp eller 10 mp utan det var snarare utrustningen som spelade roll - vårt människoöga har faktiskt begränsningar i vad vi kan uppfatta. För oss som var med när det begav sig så är det hos mig "Farbror Barbro"-varning på hela frågan.
Redigerat av spelevinken, 20 December 2012 - 18:33.
Postad 20 December 2012 - 18:33
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
Nej, jag ser det jättetydligt, 60hz judder är skit, på samma sätt som jag ser flimmer från alla 3D-visare.
Och ja, HTPC är skit det med, tog hur lång tid som helst innan jag redde ut min egen. Tror jag var igenom två eller tre olika setup med processorer, och då var jag inte framme vid mjukvaran ens...
Testade fyra grafikkort, och inget av dem var bra, förutom det sista som gick att leva med.
Redigerat av maximm, 20 December 2012 - 18:34.
Postad 20 December 2012 - 18:37
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Om man prioriterar bild så är det nog mediaspelare med sigma-chip som gäller. Såklart begränsade med allt annat men nog fan visar de video korrekt iaf.
Postad 20 December 2012 - 21:13
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Att påstå att det är oviktigt eller "hokus pokus" att visa film eller video med rätt bildfrekvens visar enbart på stor okunskap inom området. Det är ett faktum att det kommer att repeteras bildrutor beroende på vilken frekvens som bildvisaren uppdaterar med. Det är fullständigt orimligt att förneka detta. Om man sedan bryr sig om eller ser detta är en helt annan sak, men att försöka få det till någon slags icke-fråga är bara ignorant. Observera att detta inte har någonting med bildkvalité att göra, det handlar om att det ska vara en upplevelse att se filmen. För mig handlar det nämligen om mer än att bara bild & ljud ska vara bra, man måste kunna leva sig in i filmen. Det är därför man behöver stor bild och inte bara bra bild, det är därför det inte duger med hörlurar hur bra än ljudet är i dem, man behöver högtalare som kan skapa en fysisk känsla i kroppen. Så fort det hackar till förstörs illusionen direkt för mig och man vet att man tittar på just en film
Postad 20 December 2012 - 22:28
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
Tog inte lång tid för den första snytingen: Trots min stora "okunskap" så kan jag konstatera att jag är väl medveten om att högupplöst film visas med en viss fps och att hz:en bör harmoniera med denna. Jag konstaterar i samma tanke att det finns så mycket som påverkar just en filmupplevelse och där tror jag att hz:en spelar mindre roll, skärm, rumsljus, avstånd etc. Eftersom jag "enbart" har en 47 tums kvalitets-LED som dock inte är bakgrundsbelyst och som har problem med "clouding" så borde jag kanske inte uttala mig i frågan (eller hur?). Hur som helst - välkommen på ett blindtest och där tror jag snabbt att vi konstaterar att skärmen spelar långt mycket större roll än hz eller fps i datorn med en kompetent uppspelare.
Postad 21 December 2012 - 00:00
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Om du vet hur det förhåller sig så behöver du inte ta illa upp. Då kan vi bara konstatera att du tycker det är oviktigt.
Postad 21 December 2012 - 01:44
Station
-
Station
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Visst kan en HTPC eller vilken dator som helst krångla.
Kör Win7 på en AMD A3670K dator, men alla filmer på hårddisken och har inga problem med den sedan datorn monterades och började användas (Peppar, peppar, ta i trä...)
Dock vill jag ofta se film eller serier i sängen och använder en bärbar AMD E350-dator men det kan ofta bli strul eftersom filmerna streamas från vår NAS och just trådlös streaming är ett elände.
Kan funka felfritt flera kvällar men sedan är det stopp. Filmer hackar, filmvisaren hittar inte filmer på NASen.
Fast NAS är smidigt att hålla datorer och mobiler synkade. Fast trådlös streaming har sina stunder.
Har funderat på vad det beror på.
Intrång i hemnätverket? Routern rapporterar inga främmande/nya enheter har kopplat upp sig.
VIrus eller Trojaner? - Hittar inget med Antivirusprogrammet?
Trängsel i etern? - Finns några andra routar/hemnätverk i grannskapet.
?
Postad 21 December 2012 - 08:18
Unregistered3b7f3b8e
-
Unregistered3b7f3b8e
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Eftersom jag "enbart" har en 47 tums kvalitets-LED som dock inte är bakgrundsbelyst
Tro fasen du inte ser några hack
Postad 21 December 2012 - 10:24
Unregisteredccc1a0a9
-
Unregisteredccc1a0a9
-
Användare
-
-
207 inlägg
Tog inte lång tid för den första snytingen: Trots min stora "okunskap" så kan jag konstatera att jag är väl medveten om att högupplöst film visas med en viss fps och att hz:en bör harmoniera med denna. Jag konstaterar i samma tanke att det finns så mycket som påverkar just en filmupplevelse och där tror jag att hz:en spelar mindre roll, skärm, rumsljus, avstånd etc. Eftersom jag "enbart" har en 47 tums kvalitets-LED som dock inte är bakgrundsbelyst och som har problem med "clouding" så borde jag kanske inte uttala mig i frågan (eller hur?). Hur som helst - välkommen på ett blindtest och där tror jag snabbt att vi konstaterar att skärmen spelar långt mycket större roll än hz eller fps i datorn med en kompetent uppspelare.
Lite underligt med ett blindtest då det inte är en pepsi/cola situation. Det är återkommande hack i uppspelat 24p-material. Ser man inte hacken beror det inte på tycke och smak utan att man blundar, tittar bort, tänker på annat.
Postad 21 December 2012 - 17:18
spelevinken
-
spelevinken
-
Beroende
-
-
1417 inlägg
Om du vet hur det förhåller sig så behöver du inte ta illa upp. Då kan vi bara konstatera att du tycker det är oviktigt.
Tar absolut inte illa upp, svär man i kyrkan så gör man. Det jag kan konstarera är att trots allt så fungerar min uppspelning utan synbara hack med skärm inställd på 60 hz och bilden är klockren. Tycker alltså inte att bra bild är oviktigt utan har labbat med både powerstrip i tidernas begynnelse och re-Clock i modern tid, men tycker inte det är värt mödan för mitt (kanske då delvis blinda öga) uppfattar inte skillnaden. Å andra sidan är det kanske så att jag inte upplevt den perfekta bilden. Jag gräver ner stridsyxan och röker på fredspipan och önskar oss alla en god jul istället.  , som det heter "gilla olika".
Postad 30 December 2012 - 11:11
Kalekulan
-
Kalekulan
-
Mästare
-
-
2926 inlägg
HTPC är fruktansvärt. Har lagt ner så jäkla mycket onödig tid för att den skulle klara att visa Blu-ray .m2ts-filer. När den väl klarar det så märker man av 24Hz lagget. Blir kräkfärdig bara av att tänka på det.
En Dune H1 är så j*vla bra. Funkade med en gång. Har aldrig haft uppspelningsproblem och bild och ljud är skitbra. Aldrig mer HTPC.
Postad 30 December 2012 - 11:18
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Använder HTPC för att kolla ytube, playkanaler, spotify, etc... men till film/serier använder jag faktiskt Boxee Box, får till det med bild/ljud bättre än MPC/XBMC etc.
Så varför inte ha både HTPC och Mediaspelare, det har jag!
Postad 30 December 2012 - 11:30
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1571 inlägg
Jag instämmer med Garrett! HTPC hade jag sen tidigare och den är jättebra till det Garrett skriver, men jag fick den aldrig att komma överens med BD-isos; avseende korrekt frame rate och avkodning av HD-ljud till LPCM 5.1. Dune HD Max löser dock detta perfekt. Det ena utesluter inte det andra, sen lägger jag till en Squeezebox Touch för musiken också; med serverprogrammet på HTPC:n.
Postad 30 December 2012 - 11:34
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5773 inlägg
Jag föredrar att se filmerna direkt på Blu-ray spelaren än via HTPC, bättre bild och ljud och mindre strul.
HTPC är dock mer än bara en filmspelare, man kan göra så mycket mer.
Jag skulle dock vilja skaffa en Mac Mini i framtiden, har upplevt att det är mycket mindre strul med Mac än PC.
Postad 30 December 2012 - 12:10
RedEnzo
-
RedEnzo
-
Användare
-
-
218 inlägg
Hej!
Nu har jag haft min HTPC i bra många år, den har både HD DVD/Blu ray spelare och tv-kort. Timmarna jag har lagt ner på denna och pengarna vågar man knappt tänka på. Jag tycker ändå att jag har fått till det bra, det är smidigt att ha allt i samma låda. Eftersom det på senare år har fungerat relativt smärtfritt så har jag ingen jättestor koll på 23,976fps kontra 24 fps, självklart ser jag att det är skillnad rent siffermässigt men i övrigt förstår jag inte skillnaden. Har jag en film i 23,976fps så kommer den att spelas upp i 24P på min tv eller proj. Har jag en film i 24 fps så spelas även den upp i 24P på min tv/proj. Vad blir skillnaden om jag spelar upp från en separat BD-spelare? Blir det inte 24P där också? Förmodligen har jag missat något och visst har jag sett att vissa filmer hackar vid snabba panoreringar men det trodde gällde 24 fps överlag då det är för få bilder per sekund? Tacksam för svar!
Postad 30 December 2012 - 12:55
Station
-
Station
-
Forumräv
-
-
890 inlägg
Använder HTPC för att kolla ytube, playkanaler, spotify, etc... men till film/serier använder jag faktiskt Boxee Box, får till det med bild/ljud bättre än MPC/XBMC etc. Så varför inte ha både HTPC och Mediaspelare, det har jag! 
Låter vettigt, fast för egen del skulle en HTPC och DVD/Bluray inspelare med DVB-T2 fungera bättre. Använder HTPCn som universalspelare och emellan åt som en vanlig dator för spel och surf. Inte sällan så visas film samtidigt som man surfar.
Postad 31 December 2012 - 05:23
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Men det är väl bara intels grafik kort som har problem med 23,976 med nvida och amd kan du numera i alla fall få ut perfekt 23,976 utan det minsta hack i filmerna . Jag får ut 23.97685 med mitt amd kort och hade senast jag kollade en frame drop under 3 timmars film....
Redigerat av jimjans, 31 December 2012 - 05:55.
Postad 31 December 2012 - 10:20
Bart2
-
Bart2
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Nej. Intel, AMD och NVIDIA är lika bra: http://www.avsforum....nsistently-wellOch som sagt är det smartare att köra vid 60Hz eller använda t ex XBMC än att använda "nästan" 23,976Hz. Men vänta nu. Är detta en tråd om den s k "23,976fps-buggen"? Nä det är det inte! Jag tror jag skrev nåt om det innan: "Kan inte nån starta en separat tråd om den s k "23,976fps-buggen" så att man slipper se dessa ständiga inlägg i varenda eviga tråd?"Själv vill jag inte starta en tråd om denna moderna vandringssägen. Men jag är otroligt trött på att se den poppa upp överallt. Gott Nytt År!
Postad 31 December 2012 - 20:21
Kalekulan
-
Kalekulan
-
Mästare
-
-
2926 inlägg
Fast det är ingen bugg. Det handlar om inställningmöjligheter i drivrutinerna. Dom har inte lagt till nåt stöd för det. Och läs inte om det inte passar dig.
Postad 06 January 2013 - 20:57
pickepock
-
pickepock
-
Användare
-
-
158 inlägg
Verkar vara infected Muschromes i denna tråd :-)
Smakaen är som baken. HTPC kräver en del tid och pulande men om man gillar det är det kul att ha allt i en maskin. Mindre burk och dom flesta damer blir glada. Själv skulle jag ha svårt att gå ifrån HTPC-konseptet. Har nu kört i 7 år och visst har man bytt plattform och program ibland men problemen är ju till för att övervinnas.
Tillhör nog dom som tycker själva resan är roligare än när det är klart.
Och...har man fått till det så att sin Sambo klarar av det så skall man vara nöjd...:-)
Även om det är 23.977 som visas ungefär...
Postad 07 January 2013 - 08:40
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Min HTPC skapar elektriska störningar i mina högtalare, det knastrar och har sig när man rör tex musen eller öppnar ett program. Den är ansluten med HDMI till receivern. Igår var jag tvungen att dra en förlängningsladd för strömmen från ett annat rum för att det överhuvudtaget skulle gå att se en film.
Missljuden har alltid funnits men sedan jag börjat driva frontarna med externa slutsteg så har missljuden förvärrats mångfalt.
Är det ingen annan som har sådana problem? Måste vara totalt värdelös kvalité på moderkortet och/eller nätdelen.
Postad 07 January 2013 - 23:14
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Min HTPC skapar elektriska störningar i mina högtalare, det knastrar och har sig när man rör tex musen eller öppnar ett program. Den är ansluten med HDMI till receivern. Igår var jag tvungen att dra en förlängningsladd för strömmen från ett annat rum för att det överhuvudtaget skulle gå att se en film.
Missljuden har alltid funnits men sedan jag börjat driva frontarna med externa slutsteg så har missljuden förvärrats mångfalt.
Är det ingen annan som har sådana problem? Måste vara totalt värdelös kvalité på moderkortet och/eller nätdelen.
Pc-nätdelar är väl inte de bästa, hade samma problem som du när jag körde med analogt ljudkort, löste det med ett Monster Power Center HT800 har inte haft några problem sen dess, skyddar ju dessutom mot strömspikar och innehåller en försäkring på prylarna om man registrerar dem
Postad 08 January 2013 - 07:46
maximm
-
maximm
-
Guru
-
-
4105 inlägg
HTPC är fruktansvärt. Har lagt ner så jäkla mycket onödig tid för att den skulle klara att visa Blu-ray .m2ts-filer. När den väl klarar det så märker man av 24Hz lagget. Blir kräkfärdig bara av att tänka på det.
En Dune H1 är så j*vla bra. Funkade med en gång. Har aldrig haft uppspelningsproblem och bild och ljud är skitbra. Aldrig mer HTPC.
Amen till det, men jag lyckades styra upp min HTPC till slut och den fungerar perfekt i 95% av fallen. Ibland crashar MediaPortal, då krävs en omstart av programmet, ibland strular det med uppspelningsfrekvensen som inte matchar materialet korrekt, då är det bara att starta om MediaPortal igen, eller byta manuellt, men alla gånger det fungerar som är nästintill alltid är det värt varenda timme jag lagt ner på den, även om man jämför med en DUNE HD. Dune fungerar alltid bra, men det är omöjligt att få kontroll över filmerna, yadis mfl har inte i närheten lika finkontroll som MediaPortal eller XBMC.
Postad 08 January 2013 - 08:00
Kalekulan
-
Kalekulan
-
Mästare
-
-
2926 inlägg
Amen till det, men jag lyckades styra upp min HTPC till slut och den fungerar perfekt i 95% av fallen. Ibland crashar MediaPortal, då krävs en omstart av programmet, ibland strular det med uppspelningsfrekvensen som inte matchar materialet korrekt, då är det bara att starta om MediaPortal igen, eller byta manuellt, men alla gånger det fungerar som är nästintill alltid är det värt varenda timme jag lagt ner på den, även om man jämför med en DUNE HD. Dune fungerar alltid bra, men det är omöjligt att få kontroll över filmerna, yadis mfl har inte i närheten lika finkontroll som MediaPortal eller XBMC.
Då bör du testa Zappiti. Mycket bra GUI. Gratis och snyggt.
Postad 08 January 2013 - 10:02
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Det har väl aldrig varit enklare att bygga en stabil och bra htpc. Om man inte behöver tvfunktion så funkar ju xbmc bra
Postad 11 January 2013 - 21:46
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Är lite inne på att bygga en HTPC men blir avskräckt av det här med att intel M.fl verkar inte klara av 23.976 perfekt! Och dem som säger att man ska köra i 60hz kan ju ta å skaffa glasögon. Hur kan man inte se skillnad? Jag märker direkt. Hade en samsung TV där jag heltiden ställde om mellan 96hz och 60hz för att med 60hz fick jag bättre svärta men med 96hz blev det så mycket bättre flyt. Ibland glömde jag kvar 60hz inställningen och vid en blu-ray film såg jag direkt att det var något som inte stod rätt till i svepningarna osv....
Men jag vill köra xbmc och är sugen på dem små zbox nano mini pc som finns för en bra penning. Just nu kör jag Dune HD smart mediaextender. Klockren men tråkig grafisk och sitta å exportera omslag med Mac är inte kul
Postad 11 January 2013 - 23:41
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Mitt råd är: skit i det, kör vidare på din Dune HD.. Eller så testar du HTPC "bara för att". Men gör dig inte av med mediaspelaren...
Är själv lite inne på en Dune HD Max, det enda som talar emot är dagen då den slutar uppdateras...
Postad 12 January 2013 - 10:54
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Haha vad är detta? De flesta har inga nämnvärda problem med att köra XBMC men de som har är antingen väldigt väldigt petiga eller så har de helt enkelt valt fel hårdvara. Jag körde från början XBMC på XBOX och på den tiden var det såklart enkelt till utförandet men fungerar förvånandsvärt bra på den tiden. När Bluray kom så dög inte XBOX hårdvaran och man ville ju inte ha en stor dator i vardagsrummet så det blev divärse mediaspelare ex Popcorn, Wester Digital HDTV och Boxee. Ingen av dessa kunde jämföra sig med XBMC, oftast var de sjukt sega med ett sjukt fult interface och dessutom väldigt instängda men i de flesta fall fungerade de okay, iallafall WDTV efter en rad uppdateringar. Man har ju även provat mediaspelare på ex nyare bluray spelare men det är ju ett skämt i jämförelse med XBMC. Nu senast har jag kört XBMC på en Zotac Zbox och det har fungerat okay men hårdvaran är i klenaste laget så nu är det en INTEL NUC som gäller. Allt man behöver göra är - Installera Windows 7/8
- Installera XBMC
- Ställ in rätt ljud/video inställningar om det behövs(detta behövs oftast inte på modernare hårdvara)
- Lägg upp delad media på nätverket (Vill man vara säker på att mappningen sker rätt så kan man göra detta direkt via datorn med ex Ember)
- Ändra skin till något snyggare, kanske Aeon Nox
Det finns inte en chans jag skulle gå tillbaka till någon färdig lösning som Boxee eller liknande idagens läge, de är extremt intängda och inte sällan får man leva med dryga buggar ganska länge. Självklart är inte XBMC perfekt men det är utan tvekan tillräkligt bra för de flesta. Att det finns folk som har stora problem med ex 23,976fps-buggen är väll tänkvärt men en "normal" användare lär aldrig märka av det om de inte instrueras att leta efter felet. Att man kan stöta på jobbiga problem med XBMC är såklart inte omöjligt, det räcker att titta i XBMC forum för att se detta men om man bara väljer beprövad hårdvara så kan man undkomma det flesta problemen. Har en hel del kompisar som kör XBMC och de är förvånandsvärt nöjda, de anser precis som mig att det finns inget alternativ som ens kommer i närheten. 
Postad 12 January 2013 - 12:54
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
SnowJim: du har helt klart rätt men nu är det så att t.ex jag är en sådan som vet om och märker av 23.976 buggen och stör mig otroligt mycket på saker som inte spelas upp perfekt och därför verkar inte en htpc med xbmc vara en lösning för mig tyvärr. älskar själva utseendet och att det går att få den att se ut på så olika sett. men min Dune HD Smart har aldrig haft problem med att streama från min NAS. t.o.m riktigt krävande 1080p ISO,BDMV,MKV upp mot 50-60Mbit/s...
varför kan jag inte få det bästa från båda världar?
Postad 12 January 2013 - 13:46
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1992 inlägg
Köp ett dator med nvidiagrafik och installera Openelec med xbmc. Skapa en xorg.conf med 23,976 modeline Funkar perfekt på min Xtreamer Ultra 2 utan att hackar något på min Epson full hd projj Använder följade modeline: ModeLine "1920x1080_23.976" 74.230 1920 2560 2604 2752 1080 1084 1089 1125 +hsync +vsyncoch det ger mig följade output i xrandr <mode id="0x1e6" name="1920x1080" w="1920" h="1080" hz="23.97610" current="true" preferred="false"/> Jag är toknöjd !
Postad 12 January 2013 - 20:09
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Köp ett dator med nvidiagrafik och installera Openelec med xbmc. Skapa en xorg.conf med 23,976 modeline Funkar perfekt på min Xtreamer Ultra 2 utan att hackar något på min Epson full hd projj
Använder följade modeline: ModeLine "1920x1080_23.976" 74.230 1920 2560 2604 2752 1080 1084 1089 1125 +hsync +vsync och det ger mig följade output i xrandr <mode id="0x1e6" name="1920x1080" w="1920" h="1080" hz="23.97610" current="true" preferred="false"/> Jag är toknöjd !
hmm intressant. får se hur det blir i framtiden. om jag vågar joina HTPC gänget
Postad 13 January 2013 - 14:16
Bart2
-
Bart2
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tips: Om du inte fattar vad 22mc menar med "Skapa en xorg.conf med 23,976 modeline" så är Linux inget för dig. Den är är ett bra exempel på mixtrande man får göra ofta med Linux.
Om du ser ojämnheter när du spelar 23,976fps film vid 60Hz så beror det inte på den s k "23,976fps-buggen" utan nåt annat, det första jag skulle misstänka är "bildförbättringsfunktioner" i TV:n. Alla tycks skylla allt på "23,976fps-buggen" så fort de ser en ojämnhet. På min LCD-TV har jag stängt av både bildinterpolation och dynamisk kontrast eftersom de fixar en mindre defekt till priset av att orsaka värre andra defekter. Att försöka skapa 96Hz ur 24Hz samma sak: Visst ser det ut att löpa jämnare vid panoreringar men det är p g a att en artificiell halvbra funktion i din TV försökt skapa 4 ggr så många bilder som egentligen finns. Kanske ok till fotboll men inte till film. T ex såg jag på en film där Clintan rider fram på en häst och hans huvud är hela vägen omgiven av en "myggsvärm" om man har bildinterpolationen igång. Och det är bara en av alla defekter som skapas. Och många nyare projektorer har digital "Keystone Correction" som försämrar bildkvalitén.
Om du är ängslig för att 23,976fps ska spelas upp exakt rätt så är ju XBMC verkligen det bästa för dig. XBMC bytar först automatiskt din skärms frekvens till det som ligger närmst (t ex 24,000 Hz) och finjusterar sen videon så att det matchar exakt (dvs ökar hastigheten med 0,1% om det är 23,976fps). Och när du skaffat XBMC kan du sätta dig och jämföra vad du ser med om du spelar samma film vid 60Hz och berätta i forumet (i en ny tråd) om du ser någon skillnad.
Postad 13 January 2013 - 14:44
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1992 inlägg
Tips: Om du inte fattar vad 22mc menar med "Skapa en xorg.conf med 23,976 modeline" så är Linux inget för dig. Den är är ett bra exempel på mixtrande man får göra ofta med Linux.
Skillnaden med Openelec är att du bara behöver köra copy /paste och lägga xorg.conf filen i configfiles mappen (som finns synligt på nätverket direkt över smb) och starta om htpc, done ! Krävs inga linux kunskaper alls. Färdiga xorg.conf filer finns att hämta i xbmc forumet eller så kan jag lägga upp min här om någon vill ha.
Postad 13 January 2013 - 16:13
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Bart2.
Och om videon speedas upp så kommer ljudet att hamna ur sync, så det låter som en väldigt dålig lösning och det är högst tvivelaktigt att det ens är så det fungerar i XBMC.
Väljer man att XBMC ska justera frekvensen på skärmen så att den motsvarar videon så bör den väll välja just 23,976 och inte 24,000 ?
Postad 13 January 2013 - 21:10
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Om du ser ojämnheter när du spelar 23,976fps film vid 60Hz så beror det inte på den s k "23,976fps-buggen" utan nåt annat, det första jag skulle misstänka är "bildförbättringsfunktioner" i TV:n. Alla tycks skylla allt på "23,976fps-buggen" så fort de ser en ojämnhet. På min LCD-TV har jag stängt av både bildinterpolation och dynamisk kontrast eftersom de fixar en mindre defekt till priset av att orsaka värre andra defekter. Att försöka skapa 96Hz ur 24Hz samma sak: Visst ser det ut att löpa jämnare vid panoreringar men det är p g a att en artificiell halvbra funktion i din TV försökt skapa 4 ggr så många bilder som egentligen finns. Kanske ok till fotboll men inte till film. T ex såg jag på en film där Clintan rider fram på en häst och hans huvud är hela vägen omgiven av en "myggsvärm" om man har bildinterpolationen igång. Och det är bara en av alla defekter som skapas. Och många nyare projektorer har digital "Keystone Correction" som försämrar bildkvalitén.
Om du är ängslig för att 23,976fps ska spelas upp exakt rätt så är ju XBMC verkligen det bästa för dig. XBMC bytar först automatiskt din skärms frekvens till det som ligger närmst (t ex 24,000 Hz) och finjusterar sen videon så att det matchar exakt (dvs ökar hastigheten med 0,1% om det är 23,976fps). Och när du skaffat XBMC kan du sätta dig och jämföra vad du ser med om du spelar samma film vid 60Hz och berätta i forumet (i en ny tråd) om du ser någon skillnad.
nej linux kanske inte är något för mig och mina kunskaper just nu men man kan alltid lära sig... tror du inte att jag vet allt det där om bildförbättringar osv? jag har full förståelse vad allt detta som du skriver innebär. men en sak ska du veta att det är betydligt bättre att köra en 23.976hz i 96hz än 60hz. vad tror du är bäst delbart med vad? det finns ingen TV som kör ren 23.976hz... dem kör i 48, 72 eller 96hz om du ska ha det "perfekta" 24p flytet... det handlar om att få bort flicker som uppstår i för låg bildfrekvens. inte någon form av "motionflow blaha blaha"... dem som kör i 48hz flimrar(flicker) betydligt mer än 72 och 96hz (läs panasonic USA modeller vs europeiska modeller. t.ex ST50)... själv har jag en pioneer KRP-500M (kör 24p i 72hz) och tidigare hade jag samsung D8005 plasma (kör 24p i 96hz). i sovrummet har jag en LCD Sony W4500 som accepterar 24p men spelar inte upp den perfekt men det gör min KRP! och det gjorde min samsung också. 23.976 buggen i "HTPC" har väl med framedropouts och synkningen av ljud/bild om jag förstått rätt. jag har aldrig haft någon HTPC så har inte fått uppleva detta. men detta lider iaf inte min Dune Smart HD D1 av iaf som är en mediaextender.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|