hjälp mig motivera villaområdet att fiber är bra
46 svar till detta ämne
Postad 01 March 2013 - 15:15
Unregistereda69d2a7a
-
Unregistereda69d2a7a
-
Användare
-
-
234 inlägg
Hej alla
Jag behöver hjälp att övertala mitt villaområde att fiber är en bra sak.
Vi kommer att ha årsstämma i slutet av mars och jag funderar på att författa ett brev till alla i syfte att förklara att fiber är något bra och att det gynnar alla och att det är rätt tid att skaffa det nu, vi kan inte vänta i flera år till
Vi är nyinflyttade sedan drygt ett år tillbaka men tydligen har det funnits ett visst intresse sedan 2006 att dra in fiber, trots att intresset har ökat så är vi nu drygt 30% av villorna i området som vill ha, jag tror att det är för lite för att få någon entreprenad intresserad av att börja gräva.
Jag kan argumentera för snabbare och stabilare internet access, TV via bredbandet är ännu i sin linda men SVT har börjat sända live över nätet och nya TV apparater har inbyggda appar för de nya populära Video-on-Demand tjänsterna. Vidare är den generationsskifte i spelkonsolernas underbara värld och även den trenden går mer och mer åt online hållet, Playstation ska man kunna testa spel via deras gaikai tjänst (streama) och alla spel ska man kunna ladda ner istället för att köpa på skiva, Xbox har ännu inte presenterat sin nya låda men det här avgörs inte pga HW, det är tjänster som dom kommer slåss med.
Telefoni kan i sig bli billigare, iaf om man ringer till utlandet...
MEN
nu till mitt stora problem: Jag kan inte hitta ett bra argument för att pensionärerna i området, som på sin höjd betalar räkningarna online och kanske kollar dn.se, barnbarnens facebook, allt på sin bärbara dom fick "gratis" när dom tecknade sitt 3 abonnemang, ska gräva upp 25000kr ur madrassen och "kasta bort" eftersom dom inte får något för det...
Jag kan absolut försöka sia om att det kommer att vara svårare att sälja huset om X antal år om man inte har fiber och att det blir betydligt svårare att skaffa det senare om resten av, eller iaf stora delar av området redan har fiber.
Vidare kan jag försöka trycka på punkten att det här är den enda investeringen i huset som man inte kan välja själv när man ska göra.... byta ut fönster eller värmepanna, lägga om taket eller renovera köket kan man själv välja, men fiber måste man göra i samma veva som resten av området annars kommer det att bli jättesvårt att få det, eller så kommer det kosta betydligt mer än vid det första erbjudandet...
men hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte hitta en bra punkt att trycka på som får dom att förstå att det här är något som vi i området behöver NU, inte om 2 år...
Kan tillägga att vi har riktigt dålig täckning på 4g och det är långt till telefonstationen så snabbt ADSL/VDSL är inte heller aktuellt
Har ni några tankar?
Postad 01 March 2013 - 15:22
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Nja, det jag skulle trycka på är det du redan har nämnt, att det är att betrakta som en investering i huset att installera fiber. Huset kommer att vara mer lättsålt, allt annat lika, om huset har fiber. Även om man själv inte använder fiber. Fiber är ju en sådan sak som ett helt område drar in samtidigt, det funkar inte med att vänta för att sedan dra in det i en enstaka villa.
Lite fler argument:
http://ostfiber.se/A... fiber ver3.pdf
Redigerat av what17ever, 01 March 2013 - 15:23.
Postad 01 March 2013 - 15:28
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Du får helt enkelt gå och sprida ut bananskal runt kvarteret där det bor gammla illaluktande människor. Och har du tur så kommer det vara en massa hus till salu inom kort, och förhoppningsvis blir det ett stort generationsskifte i kvarteret!
Skämt och sido... hur f'n förklarar man för en ointresserad att fiber är bra?
Även om de flesta snart hamnar på ett hem så är dom inte det minsta intresserade av att sälja huset heller innan dom dör.
Allt fler saker börjar ju ha Internetuppkoppling och du kan göra allt fler saker via nätet nu för tiden. Men vad spelar det för roll för någon som inte har något som helst teknikintresse?
Antingen får ni bita i det sura äpplet eller flytta till ett annat kvarter!?
Postad 01 March 2013 - 15:39
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Tycker att man kan försöka trycka på att huset blir mer lättsålt.
Annat är väl svårt om de nu inte är intresserade.
Jobbar själv med många i 60 årsåldern och en trend är att de drar in det just av ovanstående anledning.
Dock brukar de flesta passa på att göra det i samband med fjärrvärme
Postad 01 March 2013 - 15:54
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
25000 :-?!
Vi ska bestämma samma sak i vårt kvarter men betalar bara 8500:- grävt, installerat och klart men ändå tvekar jag. Jag tror inte det ökar värdet på huset, mer än marginellt. Dessutom funkar ju 3G/4G över förväntan bra.
Postad 01 March 2013 - 16:43
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Tror det blir mycket svårt att sälja ett hus i framtiden som inte har fiber. Det är argument nog.
Om jag hade valet mellan att köpa ett hus med fiber eller ett utan så hade det varit ett mycket enkelt val.
Postad 01 March 2013 - 19:52
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Tror det blir mycket svårt att sälja ett hus i framtiden som inte har fiber. Det är argument nog. Om jag hade valet mellan att köpa ett hus med fiber eller ett utan så hade det varit ett mycket enkelt val.
Tror ni verkligen det med tanke på hastigheterna vi redan har i de mobila näten? Jag skulle tro att villapriset knappt påverkas alls. Dessutom kan man alltid gräva ner det i efterhand (som min svåger gjorde). Fiber är enligt mig bra ur en synpunkt och det är smidigheten med att få allt via ett uttag i väggen (vi är erbjudna TV med en månads upps. tid på alla kanaler och då snackar vi att ALLA kanaler finns), ip-telefoni och såklart bredband med ursnabb svarstid. Men det blir ju inte billigare än vad jag har idag och det vi har idag är jag mer än nöjd med.
Redigerat av MrSpokk, 01 March 2013 - 19:55.
Postad 01 March 2013 - 20:43
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Tror ni verkligen det med tanke på hastigheterna vi redan har i de mobila näten? Jag skulle tro att villapriset knappt påverkas alls. Dessutom kan man alltid gräva ner det i efterhand (som min svåger gjorde). Fiber är enligt mig bra ur en synpunkt och det är smidigheten med att få allt via ett uttag i väggen (vi är erbjudna TV med en månads upps. tid på alla kanaler och då snackar vi att ALLA kanaler finns), ip-telefoni och såklart bredband med ursnabb svarstid. Men det blir ju inte billigare än vad jag har idag och det vi har idag är jag mer än nöjd med.
Jag står över en husvisning om det inte finns fiber eller snabb inkoppling av den.. ett sånt hus är totalt ointressant för mig. Mobilnätet må fungera okej då det inte är överbelastat. Idag är 3G nätet så överbelastat så det fungerar bra väldigt sällan. Tror inte 4G kommer fungera mycket bättre när det väl börjar bli lite mer belastning på nätet. Så jag tror att en viss fördel finns om man skall sälja om det är den yngre generationen som är intresserad. Är det bara äldre personer så kvittar det säkert.
Postad 01 March 2013 - 20:54
Unregisteredbeef9c6b
-
Unregisteredbeef9c6b
-
Användare
-
-
132 inlägg
Har motionerat min brf i 4 år om att koppla upp oss mot stadsnätet och trots ekonomiska vinster så vägrar stämman att göra det. Insåg att det var lättare att flytta till något ställe med fiber så kan de bo i sitt ålderdomshem själva.
Fyfan för JM som säljer ut sina kunder till comhem.
Postad 01 March 2013 - 21:16
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Jag står över en husvisning om det inte finns fiber eller snabb inkoppling av den.. ett sånt hus är totalt ointressant för mig.
Mobilnätet må fungera okej då det inte är överbelastat. Idag är 3G nätet så överbelastat så det fungerar bra väldigt sällan. Tror inte 4G kommer fungera mycket bättre när det väl börjar bli lite mer belastning på nätet.
Så jag tror att en viss fördel finns om man skall sälja om det är den yngre generationen som är intresserad. Är det bara äldre personer så kvittar det säkert.
Ok, men faktum kvarstår att jag är tveksam till att husets värde ökar. Dessutom har jag gått över från ADSL till Telenor mobil hemmarouter som INTE kör 3G och det fungerar utmärkt till allt från nedladdningar till Netflix via Samsungs tv-app med HD-kvalite. Så att säga att 3G inte funkar är en sanning med modifikation. Summa summarum - jag kommer förmodligen att installera fiber i alla fall även om jag inte tror på det i längden. Men hade jag behövt betala 25000:- hade jag aldrig gjort det. Motfråga - varför måste ni ha fiber?
Redigerat av MrSpokk, 01 March 2013 - 21:19.
Postad 01 March 2013 - 21:18
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Tror det blir mycket svårt att sälja ett hus i framtiden som inte har fiber. Det är argument nog. Om jag hade valet mellan att köpa ett hus med fiber eller ett utan så hade det varit ett mycket enkelt val.
Frågar du mig så är det trams att påstå nåt sådant.
Postad 01 March 2013 - 23:35
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Vet inte hur det ser ut nu med cisco och FTTHsom de flaggade som värst för ett tag, men för att uppgradera hastigheten på ett fibernät behövs bara ändringar i eller uppgradering av converter; inget nytt behöver grävas ner. Hastighetsstabiliteten är nog oslagbar än i säkert fem år till, samt att fördröjningen är betydligt lägre (innebär både högre upplevd hastighet, samt bättre vid onlinespel - varpå alla gamlingar hurrar)
Värdeökningen på huseN i området motsvarar säkerligen minst 25k om man skulle jämföra med likadant hus i samma område utan fiber inkopplad. edit: beroende på om husen kostar 100k från börja, så är det nog inte så. Eller jo. Även då.
Hur många hushåll rör det sig om?
Vi betalade 25k för vårt fiber och det är lätt värt det. Tyvärr kostar det ju av någon anledning fortfarande per månad, men ändå  . Jag har konstant 96 MBit ner och 76 MBit uppladdningshastighet på en 100/100-lina. Med ny fiberconverter i väggen så blir det vips 1GBit.. om det samtidigt byts ut i noden i byanätet
(edit: samt att bredbandsleverantören höjer månadsavgiften med ett par hundra för att de kan...)
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 01 March 2013 - 23:37.
Postad 02 March 2013 - 10:35
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
men hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte hitta en bra punkt att trycka på som får dom att förstå att det här är något som vi i området behöver NU, inte om 2 år...
Då är väl frågan besvarad. Har du inte argumenten så är det nog svårt för någon annan att komma med dom. Du säger att det handlar om en investering på 25 kkr. Om man antar att någon har 25 kkr att investera, vad är det som "tävlar" om dom pengarna? Byta fönster, bergvärme, påbörja en köksrenovering osv osv. Dom som möjligen har pengarna liggande är troligare "pensionärerna" än den yngre generationen som sitter med lån över skorstenen. Jag tycker du angriper problemet fel. Du vill övertyga någon om att din idé är bra. Det gör du knappast genom att prata om hur dåligt det är att inte göra den. Status Quo är då alltid ett alternativ för denna typen av investering. Det framgår inte heller hur gammalt ditt villaområde är, åldersfördelning och liknande saker. Hur ser din målgrupp ut? Jag utgår också från att du lämnat en motion till årsstämman eller planerar att göra det. Du kan säkert hitta någon som vill börja gräva. Frågan är väl vad du är beredd att betala. Frågar du mig så är det trams att påstå nåt sådant.
Det beror nog på vad man menar med "framtiden". Jag jag vet flera som kör trådlöst idag och det fungera alldeles utmärkt. Jag tror det är fler som avstår från köp pga en gammal oljepanna än pga avsaknad av fiber. TS köpte ju hus för ett år sedan som saknade fiber och han verkar ju minst sakt sugen  . Men jag skulle nog också säga "trams" just nu.
Redigerat av Mr_Tom, 02 March 2013 - 10:37.
Postad 02 March 2013 - 10:55
Taggis
-
Taggis
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Drog in fiber (Telia) i våra hus 2007, drogs fram till tomtgräns, dom som inte ville ha det inkopplat slapp,men kan kopplas in senare eftersom det ligger tomrör fram till tomtgräns,
Postad 02 March 2013 - 11:02
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Jag tycker fiber är en mycket bra ide, för 10 år sedan. För 5 år sedan började jag tveka och nu "gäääsp"
Sätta 25 000 för något som finns trådlöst nästan gratis. Det går ju inte att övertala någon åldersgrupp att det är en bra ide utom möjligen onlinegamers som vill ha bra pingtid. Jag är nästan förvånad att dom inte börjar gräva upp fiber nu
Postad 02 March 2013 - 11:07
A Haddock
-
A Haddock
-
Forumräv
-
-
539 inlägg
25000 :-?! Vi ska bestämma samma sak i vårt kvarter men betalar bara 8500:- grävt, installerat och klart men ändå tvekar jag. Jag tror inte det ökar värdet på huset, mer än marginellt. Dessutom funkar ju 3G/4G över förväntan bra.
Här var dom och grävde förra sommaren. 28000:- skulle det kosta för grävning fram till huset, sen fick man ändå betala ytterligare för några pryttlar samt att jag inte tyckte att abonnemangen man kunde välja var speciellt billiga heller. Vi avstod. För 250 kr i månaden får vi 20 megabit via ADSL vilket räcker gott och väl för oss i dagsläget i alla fall, och det är billigare per megabit än någon av tjänsterna som erbjöds via fiber. Att döma av grävningens omfattning var det inte speciellt många andra som nappade på erbjudandet heller. Kanske visar det sig vara ett dumt beslut om 10 år, eller så använder ingen fibernätet om 10 år för att det mobila är så pass snabbt. Hur som helst, med tanke på hur få som kopplade in sig går det säkert att få till en grupprabatt igen om fler blir intresserade. Jag tror för övrigt att det är ganska få som ser fiber som en dealbreaker när det gäller att köpa hus, även om det just på detta forum är fler rent procentuellt.
Postad 02 March 2013 - 13:30
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Värdet på kåken kan vara mycket svårt att sia om, men är det låg efterfrågan på hus, två hus av samma typ ute på samma område så är kanske fiber inte det största skälet till att man väljer ett hus, men är dom i övrigt lika "up to date" så kan det möjligtvis vara en avgörande faktor. Mycket bror som sagt vem som tittar på huset också.
Här i stan är det än svårare att avgöra. Finns fjärrvärme i området eller ännu bättre färdigdraget till huset så är även fiber förberett oftast. Så att dra in handlar inte om många tusenlappar.
Å andra sidan så kan liknande hus kan skilja mer än 500.000,- i pris på samma område då det är extrem bostadsbrist och efterfrågan verkar pendla ganska rejält från månad till månad.
De husvisningarna jag har varit på de senaste året har pendlat mellan 10-100 pers per visning för ett enkelt standardhus. Kötiderna till en hyresrätt ligger på runt 10 år för en trea i ett lite medel attraktivt område.
Surfar man bara på aftonbladet så fungerar säkert mobil uppkoppling rätt hyfsat, men vill man göra något mer krävande så bör man titta på ur utbyggnaden av nät samt potentiell belastning ser ut.
För min del är fiber det enda allternativet.
Postad 05 March 2013 - 12:27
Unregistereda69d2a7a
-
Unregistereda69d2a7a
-
Användare
-
-
234 inlägg
Fösöker svara på några frågor som har dykt upp då..
Det är ett gammalt område, exakt hur gammalt vet jag inte men en kåk fyllde 100 ifjol...
Vi byggde eget, dvs vi har ingen tillgång till koppartråd, så alternativen för mig är 3g, 4g, koppar eller fiber. Skanova ville ha 34000 för att dra koppar till oss, men det va en annan avdelning som hanterade fiber så dom kunde inte lägga ner det i backen samtidigt....
Jag vet faktiskt inte hur fördelningen ser ut idag, vilken åldersgrupp det är som inte är intresserade av fiber, således är det svårt att ha någon riktad "kampanj", jag försöker förlita mig på statistik här, att 50% av alla tonåringar spelar spel och på något vis vill ha snabb och stabil uppkoppling, medemåldern för en "datorspelare" idag är över 30 och en tredjedel av svenska befolkningen spelar spel varje vecka... varför behöver man då ha internet? jo, för att det blir mer och mer att man ska ladda ner spel eller rent av spela online eller streama spel a la onlive eller gaikai.
det är dessutom den "unga familjen" som är de potentiella köparna när man väl ska sälja sitt hus.
telefonin betyder mindre och mindre då de flesta har en mobiltelefon idag, dock så kanske man vill ha den uppkopplad på något nät för att inte belasta sitt abb med datamängden för nya appar osv.
TV är ju kul men springer snabbt iväg i pris under förutsättning att man har parabol,det som kommer stort nu är de nya video-on-demand tjänsterna och där tror jag att den "unga familjen" är mera intresserad, kanske det är intressant att pressa priserna på TV istället ?
jag har ju som sagt ett telenor 4g modem idag och täckningen på 2600mzh bandet för ett halvår sedan va klockren, men idag har jag ingen täckning alls, blir tvingad till 900mzh bandet och har en genomsnittlig dowlstream på 4-5mb/s dvs är inte tillräckligt för någon av de VOD tjänsterna som finns på marknaden.
Anledningen till täckningsbristen är enligt telenor att den yta 2600mzh bandet täcker minskar för varje device som ansluter, så om dom hade bra täckning så kommer den att bli sämre och sämre med tiden.
Postad 05 March 2013 - 12:43
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
På sikt är det mobila tjänster som kommer gälla och jag tror faktiskt inte att det ligger allt för långt fram i tiden med stabila uppkopplingar med bra hastigheter, på vissa ställen finns det ju faktiskt idag. Sen kommer det självklart vara svårt med täckningen på sina ställen, men där det finns täckning och tillräckligt stort kundunderlag så kommer trådad uppkoppling konkurreras ut av 4G eller vad nu kommande tekniker kommer kallas för. Den kapacitets- och prestandaökning man sett de senaste 10 åren när det gäller fiber och koppar kommer givetvis också gälla för mobila tjänster och trådat internet är garanterat inte framtiden på konsumentsidan...iaf tror inte jag det.
Postad 05 March 2013 - 12:44
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Fösöker svara på några frågor som har dykt upp då..
Det är ett gammalt område, exakt hur gammalt vet jag inte men en kåk fyllde 100 ifjol...
Vi byggde eget, dvs vi har ingen tillgång till koppartråd, så alternativen för mig är 3g, 4g, koppar eller fiber. Skanova ville ha 34000 för att dra koppar till oss, men det va en annan avdelning som hanterade fiber så dom kunde inte lägga ner det i backen samtidigt....
Jag vet faktiskt inte hur fördelningen ser ut idag, vilken åldersgrupp det är som inte är intresserade av fiber, således är det svårt att ha någon riktad "kampanj", jag försöker förlita mig på statistik här, att 50% av alla tonåringar spelar spel och på något vis vill ha snabb och stabil uppkoppling, medemåldern för en "datorspelare" idag är över 30 och en tredjedel av svenska befolkningen spelar spel varje vecka... varför behöver man då ha internet? jo, för att det blir mer och mer att man ska ladda ner spel eller rent av spela online eller streama spel a la onlive eller gaikai.
det är dessutom den "unga familjen" som är de potentiella köparna när man väl ska sälja sitt hus.
telefonin betyder mindre och mindre då de flesta har en mobiltelefon idag, dock så kanske man vill ha den uppkopplad på något nät för att inte belasta sitt abb med datamängden för nya appar osv.
TV är ju kul men springer snabbt iväg i pris under förutsättning att man har parabol,det som kommer stort nu är de nya video-on-demand tjänsterna och där tror jag att den "unga familjen" är mera intresserad, kanske det är intressant att pressa priserna på TV istället ?
jag har ju som sagt ett telenor 4g modem idag och täckningen på 2600mzh bandet för ett halvår sedan va klockren, men idag har jag ingen täckning alls, blir tvingad till 900mzh bandet och har en genomsnittlig dowlstream på 4-5mb/s dvs är inte tillräckligt för någon av de VOD tjänsterna som finns på marknaden.
Anledningen till täckningsbristen är enligt telenor att den yta 2600mzh bandet täcker minskar för varje device som ansluter, så om dom hade bra täckning så kommer den att bli sämre och sämre med tiden.
4-5 MBit / sek räcker gott och väl för t ex Netflix.
Postad 05 March 2013 - 13:03
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
4-5 MBit / sek räcker gott och väl för t ex Netflix.
Japp, vi har trådat Telia upp till 8 Mbit som ligger stadigt mellan 6-7 och både Viaplay och Netflix fungerar utan att behöva buffra. Även HD material från dessa tjänster fungerar utan problem. OK, jag kan minnas ett par ggr när det har buffrat under en film, men av uppskattningsvis 50-75 filmer har det hänt 2-3 ggr så jag vill nog påstå att ca 5 Mbit räcker för dessa tjänster.
Postad 05 March 2013 - 15:06
Unregistereda69d2a7a
-
Unregistereda69d2a7a
-
Användare
-
-
234 inlägg
Japp, vi har trådat Telia upp till 8 Mbit som ligger stadigt mellan 6-7 och både Viaplay och Netflix fungerar utan att behöva buffra. Även HD material från dessa tjänster fungerar utan problem. OK, jag kan minnas ett par ggr när det har buffrat under en film, men av uppskattningsvis 50-75 filmer har det hänt 2-3 ggr så jag vill nog påstå att ca 5 Mbit räcker för dessa tjänster.
intressant vi körde en gratismånad hos både viaplay och netflix, förutom att vi inte va nöjda med innehållet så buffrade filmerna hela tiden, vi va väldigt missnöjda kan man säga
Postad 05 March 2013 - 15:34
Unregistered03303df7
-
Unregistered03303df7
-
Forumräv
-
-
640 inlägg
Måste säga att priset på 25 000 lät mycket, har för mig att jag hört siffror på runt 10 000 kr för att de ska dra fram till tomtgränsen.
Går det inte förhandla ner priset med dem som drar in det att ju fler ni blir desto billigare eller liknande ?
Som du redan sagt angående försäljning så om det stod mellan 2 hus för min del så skulle då iallafall jag välja det med fiber...
Lycka till iallfall, berätta hur det gick efter mötet och i framtiden
Postad 05 March 2013 - 15:56
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
intressant
vi körde en gratismånad hos både viaplay och netflix, förutom att vi inte va nöjda med innehållet så buffrade filmerna hela tiden, vi va väldigt missnöjda kan man säga
Jo, jag var osäker, men gav det en gratismånad på båda tjänsterna och vi är nu betalande kunder. Använder de appar som finns i vår Pana ST50 för båda tjänsterna och kör trådlöst från teven till Telias smartbox som står ca 5 meter från teven med betongvägg mellan. Utbudet kan man ju diskutera och där är väl inte jag heller direkt imponerad även om man kan hitta en del guldkorn hos båda tjänsterna. Tillgången till barnfilmer och barnprogram vägde dock tungt när vi beslutade oss för att börja betala... Sorry för OT!
Redigerat av peppelito, 05 March 2013 - 15:57.
Postad 06 March 2013 - 09:45
Unregistereda69d2a7a
-
Unregistereda69d2a7a
-
Användare
-
-
234 inlägg
till alla som tycker att 25kkr låter mycket som är det inte fram till tomtgräns, det är hela vägen in, installerat och klart med utrustning och allt.
Jag tycker iaf inte att det är mycket pengar med tanke på vilken tjänst man får.
Postad 06 March 2013 - 13:57
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
25000 :-?! Vi ska bestämma samma sak i vårt kvarter men betalar bara 8500:- grävt, installerat och klart men ändå tvekar jag.
Priset sätts ju beroende på många parametrar, men 25000:- är ett ganska vanligt pris, generellt går det ju ner ju fler som ansluter sig, alt om *alla* ska ansluta sig (läs brf). Jag tror inte det ökar värdet på huset, mer än marginellt. Dessutom funkar ju 3G/4G över förväntan bra.
Problemet med 3/4G är att trafiken är begränsad, är man flitig internetanvändare (eller tex kör IP-TV för den delen), är inte den tekniken ett gångbart alternativ. Vi kommer inom kort att få erbjudande om Telias "öppen fiber"-lösning, installationskostnad 16700:-.
Postad 06 March 2013 - 14:06
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
3/4G fungerar heller inte bra att spela med. För långa svarstider.
Postad 06 March 2013 - 14:28
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
I det villaområde där morsan bor har de nyligen gått runt och tagit in intresseanmälan. Installationen skulle gå på runt 30k och då skulle de första tre årens månadskostnad ingå, men det tillkom viss annan utrustning.
Morsan var väldigt skeptisk till kostnaden och huruvida det skulle påverka värdet för villan något, så hon kontaktade en bekant som är mäklare. Hans erfarenhet de senaste åren har varit att huruvida det är indragen fiber eller inte i ett område är i stort sett betydelselöst.
Så morsan, likt majoriteten i området, valde att avstå fiberinstallation och istället fortsätta med mobilt bredband.
Postad 07 March 2013 - 08:43
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Som sagt...jag har fått ett erbjudande a' 8500 kr installerat och klart men jag är ändå skeptisk - vad tjänar jag på att göra det? Jag har idag Telenors mobila hemmalösning och det fungerar utmärkt för mina behov som jag har just nu (slösurfande, Netflix via Samsung-TV, viss "nedladdning").
Hade jag fortsatt vara en gamer så hade jag tagit det men nu vette tusan...
Postad 07 March 2013 - 10:39
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Tror det blir svårt övertyga andra om de andra inte upplever ett problem.
Om alla har problem med sin uppkoppling och är intresserade så borde det inte vara så knepigt.
Där vi har fritidshus så går det bra med Telenor med 3g/4g under "icke sommartid", under sommartid så är det inte samma fart/stabilitet då många fler utnyttjar masterna.
Jobbets abonnemang som är Tele2-baserat är bara att glömma att koppla upp sig med, så det finns nackdelar med "mobilt" bredband om XYZ infaller.
Det som jag framförallt tycker talar för fiber är att det är framtidssäkert.
Oavsett vad man hittar på i utbudet av TV, upplösning, tjänster etc. så klarar fiber av det.
Man kanske behöver uppdatera switchar/routrar/SFP men man behöver inte gräva ny kabel på bra länge i alla fall.
Visst kommer säkert mobila nätverk klara av det "för eller senare" men det blir ju alltid en ledtid innan mobilt kommer ikapp trådat.
Postad 07 March 2013 - 14:50
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Tror de skulle kosta ca 6.5k för mig när jag drar in de samtidigt som fjärrvärme.
Ska bli sinnessjukt skönt att slippa Felia fruktansvärt slöa adsl.
Nä fiber ska det va.
Postad 07 March 2013 - 15:10
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Det som jag framförallt tycker talar för fiber är att det är framtidssäkert.
Där slog du nog huvudet på spiken så att säga.
Postad 15 March 2013 - 08:16
Unregistereda69d2a7a
-
Unregistereda69d2a7a
-
Användare
-
-
234 inlägg
3/4G fungerar heller inte bra att spela med. För långa svarstider.
jag spelar på telenors 4g, visserligen begränsad till 900mzh bandet eftersom vi bor utanför räckvidden av det snabbare 2600mzh bandet, men jag har ping tider på runt 40ms i League of Legends, så det i sig är inget problem, men "linan" är ju inte direkt stabil alla dagar i veckan =/
Postad 15 March 2013 - 08:25
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Sista anmälningsdagen idag för intresse för vårt kvarter men har bestämt mig för att tacka nej.
Postad 15 March 2013 - 13:40
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
jag spelar på telenors 4g, visserligen begränsad till 900mzh bandet eftersom vi bor utanför räckvidden av det snabbare 2600mzh bandet, men jag har ping tider på runt 40ms i League of Legends, så det i sig är inget problem, men "linan" är ju inte direkt stabil alla dagar i veckan =/
40 ms är ju bra för trådlöst internet, men tämligen kass jämfört med andra uppkopplingar.
Postad 15 March 2013 - 13:57
Dave R
-
Dave R
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
25000 kr skulle man kunna tänka sig att betala om det sedan var en väldigt låg månadskostnad därefter. Men det kostar ju i princip lika mkt som vanligt bredband som alla har gratis i telejacket. 25000 kr i sjön som jag ser det.
Postad 15 March 2013 - 15:22
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
16700 fick jag betala för min fiberinstallation. Tog det på byggkreditivet, så det var bara en räkning i högen och en förhållandevis liten dito dessutom...
Nybygge mao så det finns inga telefontåtar och 3G/4G uppkopplingen suger så det var en no-brainer.
Har levt med 3G i övergången från lgh till huset...det är ta mig fasen en fröjd för själen att leva med fiber.
Redigerat av pacman, 15 March 2013 - 15:22.
Postad 15 March 2013 - 15:35
Unregistered5e1e3058
-
Unregistered5e1e3058
-
Användare
-
-
105 inlägg
Tur man bor i glesbyggden, 3000kr för fiber inkl. allt (villa). Givetvis är priset kraftigt subventionerat av EU eller något sånt, men ändå
Postad 22 March 2013 - 10:55
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Jaha där dog tydligen den tråden. Då försöker jag återuppliva den igen. :-) Vi har ny fiber, öppet nät, kostade 16000 med rotavdrag. Inga månadsavgifter i två år. Enormt utbud. Vi surfar mycket mer nu, det är skillnad man behöver inte vänta lika mycket längre. Netflix används flitigt med superkvalitet. Telefon mycket billigare. Handlar om ca 100 kr per månad fast kostnad plus tillgång till abb med lägre samtalskostnader. Enda nackdel: Telia leverera inte Tv. Vi hade dessutom återkommande problem med ADSL som jag hoppas vi slipper nu. Tänk alla timmar man stått i telefonkö bara för att anmäla felet. Fibern är övervakad och händer nåt så fixas det utan anmälan. Argumentet du dessutom ska använda är värdeökning på huset. Även om du får mothugg ska du använda det! Vad andra tror får dom säga! Grävde du ner koppar för 36000? Det låter j som onödigt! Du skulle valt fiber direkt i stället. Tur man bor i glesbyggden, 3000kr för fiber inkl. allt (villa). Givetvis är priset kraftigt subventionerat av EU eller något sånt, men ändå 
vilka regler gav dig denna rabatt? 25000 kr skulle man kunna tänka sig att betala om det sedan var en väldigt låg månadskostnad därefter. Men det kostar ju i princip lika mkt som vanligt bredband som alla har gratis i telejacket. 25000 kr i sjön som jag ser det.
Gratis bredband i telejacket? Vem? Hur? Å ja som betalat närmare 400 i månaden i många år!
Postad 22 March 2013 - 10:59
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1257 inlägg
Sista anmälningsdagen idag för intresse för vårt kvarter men har bestämt mig för att tacka nej.
Synd att du inte slog till!
Postad 22 March 2013 - 11:07
Fraggler
-
Fraggler
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Mitt område har fiber av Servanet, den slutar dock 40 meter ifrån mig. Och om jag inte kan få fler grannar att haka på och koppla upp sig verkar det vara kört för min del. Om jag ska koppla in mig själv så fick jag priset 80.000 + moms.. För de ska gräva upp å schakta i gatan fram till mig. Hjälpte inte att på peka att man kunde dra den bredvid vägen på grannarnas gräsmatta. Som jag redan hade kollat att det var ok. Så det blir till att ta upp en intresseanmälan från grannarna.
Postad 24 March 2013 - 07:02
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Synd att du inte slog till!
Varför?
Postad 25 March 2013 - 13:57
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2199 inlägg
Köpte nyss hus utan fiber, drog in direkt dock.
Men enligt mäklaren så stiger husets värde med 30-40 tusen direkt fibern är indragen.
Postad 26 March 2013 - 09:55
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Köpte nyss hus utan fiber, drog in direkt dock.
Men enligt mäklaren så stiger husets värde med 30-40 tusen direkt fibern är indragen.
Vilket iofs är extremt svårt att påvisa, så kan ju i princip säga vad han vill om den saken ....
Postad 06 May 2013 - 19:43
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Vad jag än må ha sagt tidigare i denna tråd och andra rörande fiber så har jag (vi i byn) i alla fall idag beställt installation av fiber. 8500 :- framgrävt, installerat och klart.
245 kr / mån för 100/10. Jo man tackar.
Postad 07 May 2013 - 09:02
sinnes
-
sinnes
-
Veteran
-
-
2237 inlägg
När man har suttit med fiber är allt annat förkastligt.
Framtidsäkert, stabilt, snabbt.
Skulle aldrig kunna gå tillbaka till något så värdelöst som xDSL eller ännu värre någon horribel 3G/4G lösning.
Så mitt råd är till dom som får erbjudande om fiber, skaffa det.
Postad 09 May 2013 - 13:26
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2526 inlägg
Nu har vi fått ett erbjudande från Telia om "öppen fiber" och att de drar in det för 16.700 i stället för 26.700 om vi beställer före 30 juni. Sedan får man själv välja vilka operatörer man vill anlita. Någon som nappat på detta erbjudande? Det informationsmaterial är lite för tunt för att man skall fatta något beslut och man lovar runt, dvs som bäst 1000 mbits/s.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|