Tropes vs. Women in Video Games
44 svar till detta ämne
Postad 08 March 2013 - 00:08
ZacabebOTG
-
ZacabebOTG
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Efter mycket om och men har Anita Sarkeesian (Feminist Frequency) äntligen släppt det första avsnittet av Tropes vs. Women in Video Games. I serien tar hon upp klyschor i hur kvinnor skildras i spel - först ut är en analys av klassikern "Damsel in distress", alltså dam i fara.
Tyvärr har klyschan internettroll varit inne och försökt sabotera hennes tidigare videor med idiotkommentarer och hot, varför det inte går att gilla eller kommentera videon, men det är se- och tänkvärt.
Dessutom skönt att en gamer tar tag i ämnet.
http://www.youtube.c...h?v=X6p5AZp7r_Q
Redigerat av ZacabebOTG, 08 March 2013 - 00:09.
Postad 08 March 2013 - 02:37
zxcv
-
zxcv
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
Länk till Kickstartern: http://www.kickstart...-in-video-gamesEdit: Sett videon nu. Var väldigt intressant och ser fram emot del 2.
Redigerat av zxcv, 08 March 2013 - 04:11.
Postad 08 March 2013 - 12:45
Unregisteredf6ea3cff
-
Unregisteredf6ea3cff
-
Veteran
-
-
2097 inlägg
skönt att en gamer tar tag i ämnet.
Har du varit på semester? Sånt här får gamers höra varenda dag och det har pågått ett tag nu. Jag orkade inte kolla på hela men det där första när de gjorde om spelet och gav staven till en snubbe som räddade henne i stället är verkligen fucked up ha ha. Så jävla förbannad jag skulle varit som ursrunglig utvecklare.
Postad 08 March 2013 - 16:37
ZacabebOTG
-
ZacabebOTG
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Det jag menar är att det just är skönt att det tas upp av en gamer och inte bara de som aldrig har rört ett spel och får moralpanik.
Vanligtvis i debatten om könsroller i spel är det ju liksom i våldsdebatten totalförbud och lynchning som önskas. Anita Sarkeesian står ju som gamer själv för en mer sansad bild av det hela.
Postad 10 March 2013 - 04:09
Unregistered01e78752
-
Unregistered01e78752
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Orkade kolla på hela och bara undrar... Metroid, Tomb Raider? Hursom, jag antar att denna kvinna i sin del 2 på ett eller annat sätt kommer få det till att dessa kvinnliga hjältar ändå enbart regredierats till sexobjekt. Vi lever i ett patriarkaliskt samhälle där kvinnan inte nödvändigtvis objektifieras men åtminstonde ses som en receiver (doh, underligt värre  ) som vill bli omhändertagen och mannen drivs av sin vilja av att erövra och beskydda. Vilket inte har särskilt mycket med hennes liknelse -basketspel mellan Mario och Bowser, där kvinnan symboliseras av bollen- att göra, det är snarare en missuppfattning av hennes skygglappsförsedda radikala sida. Jag tror också att hennes uttalande om att spelindustrin är inflytelserik ang denna "kvinnoförnedring" är överdriven, spelen bekräftar den rådande samhällsinställningen, den utgör inte denna på något sätt. Att trubba av patriarkalismen kommer ta mycket tid och det är religionens uppgift, vilken har ett oerhört mycket större inflytande (jag tycker dock inte att matriarkalism är rätt väg att gå, om någon undrar). Spelen fortsätter att spela på folks känslor för något som redan existerar i samhället och på de få människor som spel har ett faktiskt inflytande på deras liv, ja dessa människor är redan tillräckligt numbifierade för att inte orka bry sig... om någonting
Redigerat av Unregistered01e78752, 10 March 2013 - 04:10.
Postad 10 March 2013 - 13:09
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Man hade ju hoppats att hon skulle göra en objektiv video för alla pengarna hon fick, hela biten om Dinosaur Planet var inte särskilt vidsynt, hon laserfokuserar på just det spelet och struntar fullständigt i andra starka kvinnor i spel, hon läser in att det måste ju vara en MAN som räddar en "damsel in distress" säg mig var i det uttrycket ordet "man" ens existerar?
Hon pratar ju nästan enbart om spel från Nintendo, japaner är frakking sexistiska, big whoop.
Kollade dessutom på ngra av hennes äldre filmer, och förutom att det är bättre bild och ljudkvalitet i den nya serien så är inte skillnaden särskilt stor produktionsmässigt, så vad har hon gjort med alla miljonerna hon fått?
Åh, den här var bra också http://www.destiny.g...in-video-games/
Redigerat av simulacra, 10 March 2013 - 13:17.
Postad 10 March 2013 - 14:04
zxcv
-
zxcv
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
Kritiken om att hon inte tar upp starka kvinnor är bara löjlig då detta säkert kommer komma i framtida avsnitt.
Sen bad hon inte om flera miljoner för att göra videoserien utan 6000$. Hennes stretch goals utökades allt eftersom mer pengar donerades och det sista målet låg på 26.000$.
Lista på kommande videor:
The Fighting F#@k Toy - Video #2
The Sexy Sidekick - Video #3
The Sexy Villainess - Video #4
Background Decoration - Video #5
Voodoo Priestess/Tribal Sorceress - Video #6
Women as Reward - Video #7
Mrs. Male Character - Video #8
Unattractive Equals Evil - Video #9
Man with Boobs - Video #10
Positive Female Characters! - Video #11
Video #12 - Top 10 Most Common Defenses of Sexism in Games
Redigerat av zxcv, 10 March 2013 - 15:14.
Postad 10 March 2013 - 15:14
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Vad hon bad om är irrelevant, vad händer med överskottet? Ska hon donera pengarna? Utöka videoserien?
Och det hon tar upp i varje enskild video är öppet för kritik baserat på den enskilda videon, så om hon tar upp starka spelkvinnor senare är irrelevant, just nu har hon bara sagt en sak, och då får hon stå för att hon öht inte pratar om andra kvinnoroller.
Postad 10 March 2013 - 15:25
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Vad hon bad om är irrelevant, vad händer med överskottet?
As a result of the unexpected extra Kickstarter funding I can now commit full-time to Feminist Frequency and to this video series which is truly a dream come true for me! I can now also hire my producer full-time for this project. Plus we are in the process of bringing another writer/researcher on board part-time. So far I’ve chosen to keep my small crew out of the limelight to try and shield them from any potential harassment. When I feel it is safe and appropriate to introduce them I will. http://www.feministf...-projec-update/Det högsta hon bad om var 26k USD, men hon fick 158k. Så nu behåller hon givetvis pengarna och satsar på detta på heltid. Donera pengarna? Ja, det hade du gjort eller? Smart gjort att tjäna en miljon på att presentera sina åsikter och de som donerat vill uppenbarligen ha mer av videoserien.
Postad 10 March 2013 - 15:41
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Vad jag skulle gjort eller inte gjort spelar ingen roll, jag förstår inte riktigt vad hon är ute efter i hela den här serien, vill hon förbjuda "damsel in distress" historier i spel? Finns det ngn mening öht med hela den här historien? Hur kvinnor porträtteras i spel tycker jag går mot det bättre, den utvecklingen har vi sett tidigare innan Sarkeesian började med sitt.
Postad 10 March 2013 - 16:03
zxcv
-
zxcv
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
Vad jag skulle gjort eller inte gjort spelar ingen roll, jag förstår inte riktigt vad hon är ute efter i hela den här serien, vill hon förbjuda "damsel in distress" historier i spel? Finns det ngn mening öht med hela den här historien? Hur kvinnor porträtteras i spel tycker jag går mot det bättre, den utvecklingen har vi sett tidigare innan Sarkeesian började med sitt.
Uppenbarligen tycker tycker många att det är ett ämne som behöver diskuteras och problamatiseras med tanke på alla som donerade till projektet. Den här videoserien har redan satt igång en diskussion och skapat debatt vilket är positivt i sig. Det blir inte bättre av att bara hålla tyst om och ignorera elefanten i rummet.
Postad 10 March 2013 - 16:21
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Vad jag skulle gjort eller inte gjort spelar ingen roll
Varför tar du ens upp alternativet donera? Om de som gav henne pengarna hade velat att hon skulle donerat dem så hade de väl gjort det själva istället. Hon är feminist och tycker att spel är sexistiska. Hon gillar att prata om det. Folk gillar att lyssna på det. Det är väl inte jättesvårt att förstå hennes syfte? Sen är hon inte neutral, hon är feminist, så dessa videos lär inte bli objektiva heller fortsättningsvis. Jag tycker också det har blivit bättre i moderna spel, men om du tänker efter så är det fortfarande så att man nästan alltid spelar som en man, sedan är det vanligt med kvinnor i starka eller mindre starka biroller. FIFA har väl precis börjat med damspelare. Men det är ju så det är. Hade damfotboll varit lika relevant som herrfotboll så hade det synts på publiken och omsättningen. Nu är det inte i närheten av att vara lika populärt dock.
Postad 10 March 2013 - 17:02
ZacabebOTG
-
ZacabebOTG
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Som jag tolkar det är hon inte ute efter att utpeka enstaka spel utan att använda dem som exempel på återkommande klyschor. I hennes tidigare videor har hon ju tagit upp spel, filmer och tv-serier som hon medger att hon själv gillar men ändå utgör bra exempel.
Det är ju precis därför det blir intressant; hon verkar definitivt inte vara ute efter förbud eller bannlysning utan bara debatt.
Visst känns det påfrestande på sätt och vis, men det tror jag har just med att göra ämnet vanligtvis inte presenteras utifrån ett gamerperspektiv. Det kommer belastat med alla antaganden om syfte som tidigare moralpanik ställt till med.
Jag har tittat på rätt många av hennes tidigare videor och även om jag inte alltid håller med så tycker jag hon överlag har rätt.
Postad 28 May 2013 - 22:31
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
Nu är del två uppe på YouTube. Den fokuserar på nyare spel och hur skildringarna av "dam i fara" i många spel blivit grövre och mer aggressiva.
(För den som händelsevis tycker Anita Sarkeesian griper efter halmstrån, lyssna ordentligt på vad hon faktiskt säger.)
Varning för våldsamma inslag.
http://www.youtube.c...h?v=toa_vH6xGqs
Ändring 1: Okej, machotrollen som hatar Anita har tydligen spammat bort videon med falska anmälningar. *suck*
Ändring 2: Machotrollen har satt sina nachos i hamnkvarteret. Videon är uppe igen.
Redigerat av Zacabeb, 28 May 2013 - 23:27.
Postad 10 June 2013 - 09:58
Unregistered1aa3c9f9
-
Unregistered1aa3c9f9
-
Forumräv
-
-
796 inlägg
En mycket bra och viktig videoserie, synd bara att det är så lång väntetid mellan delarna.
Postad 10 June 2013 - 10:50
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10548 inlägg
Tombraider lär va med i nästa episod.
Hon borde dock ta upp Cate Archer och NOLF. En av anledningarna till att det görs få spel med kvinnor i huvudrollen tydligen blev många konfunderade och ville ha en marine stereotyp där istället???? Kom till och med en contract J.A.C.K därefter lol... va faen. Hittar hon någon negativ tolkning där så slutar jag lyssna. Hittills har hon mycket poänger dock
Postad 02 February 2015 - 13:42
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Såg nyss detta:  Inte så många här som spelat Dying Light ännu men det har uppenbarligen inte hon heller gjort, ändå kommer hon med ett sånt uttalande. Jade är knappast någon svag kvinna, hon är trippel världsmästare i kickboxning. Alla är fan i "distress" i det spelet, fler män än kvinnor, men det nämner hon inte. Finns kvinnor i ledande roller dessutom. Neutral är hon iaf inte.
Postad 02 February 2015 - 13:46
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Hade tolkat hennes tweet som ironiskt, men jag har ingen aning om vem hon är, så kanske är helt seriöst? Isf låter det bara som att hon vill ha uppmärksamhet i mina ögon.
Update: vad är det för fel på en dam i nöd konceptet? Majoriteten som spelar är män, och det är säkert ett tema som en stor del av männen uppskattar.
Redigerat av SKIBBE, 02 February 2015 - 13:48.
Postad 02 February 2015 - 13:59
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Hade tolkat hennes tweet som ironiskt, men jag har ingen aning om vem hon är, så kanske är helt seriöst?
Ja det är seriöst. I många fall så är kvinnorna i spel historiskt sett svaga så hon har ju ett argument, men det blir problematiskt när även de starka kvinnorna utmålas som svaga. Hennes argument är i stort sett att om en kvinna blir kidnappad i ett spel så är det sexistiskt, även om män också blir kidnappade i samma spel. Jade är en av de starkare kvinnorna jag sett, måste vara oerhört tråkigt för utvecklarna Techland att se såna kommentarer.
Postad 02 February 2015 - 14:06
Unregistereda076a6aa
-
Unregistereda076a6aa
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Har inte spelat spelet än så jag kan inte uttala mig om karaktären, men Anita verkar ju förtydliga i senare tweets där hon säger att problemet är att det är en kvinnlig karaktär som är stark först för att sedan bli nedslagen på ett sätt som inte en manlig stark karaktär kanske skulle blivit?
@Skibbe: statistiken pekar på att det inte längre är flest män som spelar spel.
Postad 02 February 2015 - 14:12
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Måste vara med mobilspel inräknat som "spel" svårt att tro det är fler kvinnor totalt som spelar på pc/konsoll. Men så kanske det är? Jag räknar inte flashspel som "spel" heller.
Postad 02 February 2015 - 14:33
Unregistereda076a6aa
-
Unregistereda076a6aa
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Måste vara med mobilspel inräknat som "spel" svårt att tro det är fler kvinnor totalt som spelar på pc/konsoll. Men så kanske det är? Jag räknar inte flashspel som "spel" heller.
Så är det nog. Såg iofs nån artikel där Microsoft hävdade att 40% av xbox-användarna är kvinnor. Visserligen majoritet män, men det är nära nog lika!
Postad 02 February 2015 - 14:34
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Har inte spelat spelet än så jag kan inte uttala mig om karaktären, men Anita verkar ju förtydliga i senare tweets där hon säger att problemet är att det är en kvinnlig karaktär som är stark först för att sedan bli nedslagen på ett sätt som inte en manlig stark karaktär kanske skulle blivit?
Om man säger så här, huvudskurken är en man så det håller jag inte med henne om.
Postad 02 February 2015 - 14:42
Unregistereda076a6aa
-
Unregistereda076a6aa
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Om man säger så här, huvudskurken är en man så det håller jag inte med henne om.
OK. Jag får spela spelet och se vad jag tycker. Det står på min kort-lista! Måste nog lira igenom Grim Fandango först bara!
Postad 02 February 2015 - 15:29
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4239 inlägg
Hon är en charlatan, så vad annat än lögner kan man förvänta sig?
Postad 02 February 2015 - 15:40
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Inte så många här som spelat Dying Light ännu men det har uppenbarligen inte hon heller gjort, ändå kommer hon med ett sånt uttalande. Jade är knappast någon svag kvinna, hon är trippel världsmästare i kickboxning. Alla är fan i "distress" i det spelet, fler män än kvinnor, men det nämner hon inte. Finns kvinnor i ledande roller dessutom. Neutral är hon iaf inte.
Antia polariserar i allt hon gör, man kan diskutera om det är rätt eller fel. Men helt klart är det så att debatten behövs vilket gamergate visade med all önskvärd tydlighet. Måste vara med mobilspel inräknat som "spel" svårt att tro det är fler kvinnor totalt som spelar på pc/konsoll. Men så kanske det är? Jag räknar inte flashspel som "spel" heller.
Jag kan inte hålla med dig att man kan begränsa sig så, då kan man godtyckligt ta bort saker man inte tycker passar för att anpassa saker efter sin egen världsbild och då är man ute på hal is. Framförallt om man skall diskutera statistisk etc. Jag spelar spel på min mobil som jag spela på Xbox Live Arcade, räknas de då inte heller som spel? Skall vi plocka bort dem också?
Postad 02 February 2015 - 15:58
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
Jag har nu läst Anita Sarkeesian's tweets gällande Dying Light och förstår hennes poäng. Huruvida det är en rättvis analys eller inte av spelets innehåll vet jag inte. Det kan mycket väl vara en orättvis men samtidigt helt relevant analys. De gångerna jag har tyckt hon haft fel om något och sedan tänkt efter, så har jag kommit fram till att jag har missat något viktigt i det hon påpekar och kunnat tolka hennes analys på ett helt annat sätt. Jag skiter i vad andra citerar eller påstår om vad hon har sagt och utgår bara ifrån det jag de facto vet att hon har sagt och i vilket sammanhang. Tyvärr så har ju trollen förstört all möjlighet till seriös debatt om det i någon större skala, och det går inte att ställa krav på ett litet team som Feminist Frequency att alltid ha rätt. I synnerhet inte när gränsdragningen mellan objektiva och subjektiva delar i media är svår. Jag tycker hon har full rätt att ha fel från gång till gång. Och jag har tagit till mig det här citatet från Feminist Frequency: "Remember that it is both possible (and even necessary) to simultaneously enjoy media while also being critical of its more problematic or pernicious aspects"
Redigerat av Zacabeb, 02 February 2015 - 15:58.
Postad 02 February 2015 - 16:13
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Antia polariserar i allt hon gör, man kan diskutera om det är rätt eller fel. Men helt klart är det så att debatten behövs vilket gamergate visade med all önskvärd tydlighet.
Hängde inte med i Gamergate alls, men jag tycker nog att spel med starka kvinnliga karaktärer blir allt vanligare. Möjligt att det är relaterat men det som skadar feministernas trovärdighet eller sak är ju när de väljer spel eller karaktärer att klaga på där inga egentliga problem existerar, som exempelvis Infamous som Aftonbladet sågade för svag kvinnlig karaktär när hon i själva verket fick ett eget DLC där hon visar sig mycket stark. De spel de talar om existerar, men när de väljer spel som faktiskt har starka kvinnor så får man ett oseriöst/osäkert intryck av dem. Sen läste jag hennes samling av hatkommentarer hon fått på en vecka på sitt konto, det är ju så larvigt hur vissa beter sig. Man förstår då att hon vill provocera tillbaka på sitt sätt. Jag tycker hon har full rätt att ha fel från gång till gång.
Fast det är ju inte "rätt" eller "fel" egentligen när vi inte pratar om fakta, hon har sitt sätt/perspektiv att se på saken och hon väljer att se det som sexism och nedvärdering. De flesta som spelar spelet inklusive kvinnor kommer inte att se på det på samma sätt, det är helt garanterat. Så vem är det ett problem för i det här spelet? En väldigt liten minoritet med starka polariserade åsikter, inte för allmänheten av kvinnor som spelar spel. Och således måste man välja vilka fighter man tar för att få uppmärksamhet, ropar man varg på allting som släpps så slutar folk till slut att lyssna.
Postad 02 February 2015 - 17:04
Pip
-
Pip
-
Veteran
-
-
1792 inlägg
Bara att ignorera sådana troll som Sarkeesian. Usch för feminism.
Postad 02 February 2015 - 17:39
Eufemism
-
Eufemism
-
Forumräv
-
-
861 inlägg
Min första tanke när jag tittade igenom den första videon var något i stil med "WTF?!"
Inte nog med att hon har en skev vinkel på allt hon pratar om, men hon har ju helt enkelt fel också.
En enkel sökning hittade denna video, som tydligt visar hur hon ljuger folk rakt upp i ansiktet. Helt fantastiskt.
https://www.youtube....h?v=WuRSaLZidWI
Postad 02 February 2015 - 17:46
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Ja där ljuger hon faktiskt. Och det är väl därför i mångt och mycket som hon får så mycket "kritik", hon håller sig inte till ren fakta som inte kan bestridas. Man måste se helheten, inte bara peka ut enskilda företeelser och säga oj vad sexistiskt det här spelet är.
Postad 02 February 2015 - 17:49
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
*suck*  Det handlar om spelmekanik gentemot handling - och i fallet Hitman Absolution vet jag inte om hon har fel eller inte. Men det finns kvar en poäng i hur exploatering av ämnen som trafficking eller sexarbete i spel hanteras. Vad jag förstår är syftet i Hitman Absolution inte att döda sexarbetarna, utan smyga sig förbi. Att de går att döda och släpa runt är en del av spelmekaniken där andra NPC:er också kan dödas och släpas runt. Men då kommer man in på speldesign också. Även om man får poängavdrag för att döda oskyldiga karaktärer så är frågan om speldesignen gör det enkelt att komma undan med. Finns det ett behändigt gömställe för kropparna och är det konstant igenom spelet? Är poängavdraget tillräckligt för att det ska löna sig bättre smyga förbi? Jag har sett argumentet att poängavdragen är väldigt låga. Är det lättare just i det avsnittet av spelet? Det är inte säkert att Sarkeesian ljuger, utan helt uppriktigt missuppfattat avsikten. Men även det säger en del. Vad jag förstår finns det fler delar i spelet som inte direkt gör det svårt att uppfatta som sexistiskt. När det gäller Watch Dogs är Sarkeesian's kritik som jag tolkar den att uppdraget där spelaren infiltrerar en traffickingorganisation exploaterar ämnet utan att väga upp det med någonting som ger offren mänsklighet. Även sett mot uppdraget så förblir offren objekt. Vilket ansvar har spelutvecklare när de exploaterar känsliga ämnen? Vart går gränsen mellan att göra satir över en unken människosyn och att oavsiktligt bidra till den? Det måste diskuteras. När det kommer till konspirationsteorier om att Anita Sarkeesian skulle ha fabricerat de dödshot och trakasserier hon har utsatts för så känns kritiken helt uppåt väggarna. De som kritiserar utan att flumma ur i paranoida konspirationsteorier kan ha en poäng, men de som själva avsiktligt ljuger för att smutskasta Sarkeesian har inte mycket att komma med. Tyvärr är det just de som verkar ha som hobby att göra videor för att kritisera henne. Folk som dessa kritiserar henne dessutom för att ha stängt kommentarsfunktionen när de själva har bidragit till det genom att fylla dem med trakasserier, eller trissa upp andra att göra det, har inte mycket till sitt försvar. Jag såg själv vad som hände i kommentarerna på hennes existerande YouTube-videor när hon startade Tropes vs Women in Video Games. Det var inte trevligt. Och återigen: "Remember that it is both possible (and even necessary) to simultaneously enjoy media while also being critical of its more problematic or pernicious aspects."Det är helheten, från de i sig harmlösa men överanvända exemplen, till de mest brutala, som är hela poängen med serien. Inte bara de enstaka exemplen i sig. Men många vill ha det till det, eftersom de är livrädda att vi feminazister under ledning av Sarkeesian ska bryta oss in i deras mancaves och konfiskera deras spel.
Redigerat av Zacabeb, 02 February 2015 - 18:21.
Postad 02 February 2015 - 17:53
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Feminister får mig att må illa. Allt ska överdrivas och dras förbi dess yttersta gräns. Lögner brukar ofta vara "fakta".
Att sedan lyfta fram dessa äckel är för mig oförståeligt.
Postad 02 February 2015 - 18:22
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Hängde inte med i Gamergate alls,
Finns en utmärkt summering av gamergate på svenska här: http://www.politism....ate/#post-21242Det är egentligen väldigt svårt att diskutera detta ämne då det alltid blir pajkastning. Går liksom inte att hålla en debatt saklig när folk kallar någon troll och äckel. Jag ser mig själv inte som feminist. Men jag är för jämställdhet mellan könen och emot allting som inte vill att detta skall ske, oavsett var på den politiska skalan man rör sig. Det är ett svårt komplex ämne att diskutera och det finns, tror jag, inte några svar som är rätt eller fel. Det viktigaste är att ämnet kommer upp och diskuteras. Sedan måste frågan ställas. När man säger att man är emot feminism vad menar man då? Vad är man emot? Vilken typ av feminism är det man ser som så hotfull att man som kille känner sig oroad över den? Särartsfeminism? Likartsfeminism? Liberalfeminism? Eller kanske mest troligt radikalfeminism som långt ifrån alla feminister är. Sett ur ett historiskt perspektiv så var Marx och Engels några av de första att prata om feminism och kvinnors likställdhet.
Postad 02 February 2015 - 18:59
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Det är inte säkert att Sarkeesian ljuger, utan helt uppriktigt missuppfattat avsikten.
Det är väl inte bevisat vad jag vet men det verkar som att det var hon som själv utförde det man ser i filmklippet? Medan killen hade kollat 60 videos innan han hittade någon som faktiskt dödade dem, eftersom spelet straffar en när man gör det. Hur missuppfattar man avsikten egentligen, det har jag svårt att förstå. En smart tjej som hon, nej det köper jag inte. Finns inget som uppmuntrar en att göra så. Det finns nakna killar i spelet också för övrigt, som man kan släpa runt på. I vilket fall så, lägger man fram obestridliga fakta som verkar rimliga så får man majoriteten med sig. När hon tar högst tveksamma exempel så får hon kritik och hon gör väl det lite för ofta som det verkar, följer henne inte noga utan bara när liknande exempel ploppar upp i rubrikerna. Å andra sidan vore det inte otroligt alls om hon lyfte fram lite dubiösa och provocerande exempel då och då för marknadsförings skull, det är en vanlig strategi.
Postad 02 February 2015 - 19:36
Unregistereda076a6aa
-
Unregistereda076a6aa
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag tror att man inte kan se det så svart/vitt som att det är starka kvinnliga karaktärer eller inte. Det är lätt idag att beskriva en stark kvinna och tro att det räcker med det, men det är nyanserna hur denna karaktär behandlas av andra karaktärer och NPC:er i spelet som gör skillnaden... precis som på riktigt.
Postad 02 February 2015 - 20:03
Unregisteredf6ea3cff
-
Unregisteredf6ea3cff
-
Veteran
-
-
2097 inlägg
Sedan måste frågan ställas. När man säger att man är emot feminism vad menar man då? Vad är man emot?
Feminism. Har du blivit förvirrad av feministerna så till den grad att du inte vet vad det innebär längre? Feminism handlar inte om jämställdhet, annars hade de kalla sig för Jämställdhetsförkämparna. De vill att kvinnor ska ha det bättre. Oavsett, och de driver sina särintressen så mycket de orkar. Och tycker man att de är fel ute så får man frågan "vad är du rädd för?" på samma sätt som folk slänger ur sig "du är bara avundssjuk" om deras träningsmetod kritiseras (exempelvis). Jag känner ingen som är rädd för feministerna, men man tycker att de driver särintressen på ett sätt som man inte kan ställa upp på. Så enkelt är det. Att det finns män som kallar sig för feminister tyder på en väl genomförd hjärntvätt av en svag individ. Artur Foxander på Paradox är en av dessa. Hans åsikt är, jag citerar: "att vara kvinna är nämligen meriterande i sig".Sen finns det kloka feminister som håller en god profil, obalanserade, manipulativa Anitor och sjövilda manshatare som ROKS och Gudrun Schyman.
Redigerat av Unregisteredf6ea3cff, 02 February 2015 - 20:23.
Postad 02 February 2015 - 20:35
Unregistereda076a6aa
-
Unregistereda076a6aa
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Håller med! Feminism är ett illa valt ord. Själv sällar jag mig också till skaran jämställdhetsförkämpar. Jag håller med Emma Watson och #HeForShe. Det berör oss alla, man som kvinna. När min son om några år ska stiga upp som slagman i skol-brännbollen ska han kunna välja "stekpannan" utan att någon ser snett på honom eller tycker han är en tönt. Det privilegiet hade aldrig jag!
På temat spel så önskar jag att inte spelutvecklarna ska begränsa mitt spelande. Om jag vill spela som man/kvinna, hetero/homo, vit/svart/brun/gul whatever så borde jag få det! Jag spelade igenom Mass Effect-serien nyligen (hundra år efter alla andra). Den är ju galet bra ur det hänseendet! Den friheten hoppas jag alla spel har om ett par år!
Postad 02 February 2015 - 20:42
Unregisteredf6ea3cff
-
Unregisteredf6ea3cff
-
Veteran
-
-
2097 inlägg
Eller så jagar Foxader ligg genom att vara inställsam. Jag vet att det är lågt skrivet, men jag kände att han borde få ha ett alternativ till att ha blivit hjärntvättad.
Postad 02 February 2015 - 21:10
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Feminism. Har du blivit förvirrad av feministerna så till den grad att du inte vet vad det innebär längre? Feminism handlar inte om jämställdhet, annars hade de kalla sig för Jämställdhetsförkämparna. De vill att kvinnor ska ha det bättre. Oavsett, och de driver sina särintressen så mycket de orkar.
Jag är inte alls förvirrad mest nyfiken. Efter som att säga att man inte gillar feminism ger ungefär ett lika brett spektra som att säga att man inte gillar politik oavsett parti eller politisk syn. Och jag tror inte att världen är så enkel eller svartvit. Och feminism är inte en politisk åskådning utan flera: http://sv.wikipedia.org/wiki/FeminismBra att du inte känner någon som känner sig rädd för feminister. Men jag tror att många som häver ur sig saker om feminister är rädda för dem, annars skulle de inte använda så starka ordval eller bli så uppretade över vad det gör. Det i mina ögon tyder på en rädsla eller oro för dem. Det har jag inga bevis för utan är bara min personliga syn på det hela. Jag gillar inte Anita Sarkeesian, jag tycker hon har polariserade åsikter som gör det svårt att föra en vettig debatt om ett ämne som man behöver prata om. Men att göra som vissa gör i denna tråd eller de ännu värre saker folk har gjort i USA är bara att spela hennes spel och låta henne lägga rätt kort. Det blir bara vatten på hennes och andra radikalfeministers kvarn att hon har rätt och i det långa loppet så gynnar det ingen. Skall man angripa henne skall man göra det med bra och konkret fakta samt lägga fram sina åsikter på ett sätt som inte skapar agg. Det finns en del som har gjort detta via Youtube där det känns som de kommer med bra konstruktiv kritik. Jag känner igen ganska lite av vad Sarkeesian pratar om i verkliga livet. Det känns mer som den teoretiska grundkursen i genusvetenskap på universitetet än något som är applicerbart i verkliga livet. För saker och ting är inte så enkla eller självklara. Spel måste få visa denna komplexitet och vi måste kunna spela dem och prata och diskutera det vi upplever. Jag avskyr FI som känns som ett extrem parti som på inget sätt skapar ett mer jämlikt samhälle. Att tvinga folk till förändring är aldrig rätt väg att gå.
Redigerat av Unregistered5deb0b1d, 02 February 2015 - 21:29.
Postad 02 February 2015 - 21:27
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
Något som är värt tänka på är att klassamhället är betydligt värre i USA än det är här i Sverige. Vi har kommit ganska långt när det gäller jämställdhet jämfört med många andra länder och tar det lätt för givet.
Jag ser Feminist Frequency som en motreaktion på en väldigt svulstig grabbkultur som inte är lika utbredd här. Men man behöver inte bege sig längre än till Storbritannien och debaklet kring "Page 3" för att beskåda en väldigt unken kvinnosyn (samt kvällstidningar som får Aftonbladet och Expressen att framstå som The New Yorker).
Postad 02 February 2015 - 21:39
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Jag tror att man inte kan se det så svart/vitt som att det är starka kvinnliga karaktärer eller inte. Det är lätt idag att beskriva en stark kvinna och tro att det räcker med det, men det är nyanserna hur denna karaktär behandlas av andra karaktärer och NPC:er i spelet som gör skillnaden... precis som på riktigt.
Om vi tar Dying Light som exempel, så är det inte heller så svart och vitt som att säga att spelet är sexistiskt ENBART för att det har en plot line där kvinnan används som en bricka i spelet av antagonisten. ALL annan karaktärisering och ALLT annat som Jade har gjort blir meningslöst för Sarkeesian endast pga denna händelse. Att det utöver denna kvinna även finns andra respekterade kvinnor med chefsbefattning spelar ingen roll, det var en händelse där som fick det att svartna för Sarkeesian. Jade har inga kläder med urringning på sig, hon visar inte mycket hud etc, men hon blir . Hjälp, ring jämställdhetspatrullen, vi måste hitta något att klaga på. Eller snarare, måste hitta sätt att marknadsföra på. Så istället för att Techland får cred för att de har gjort ett spel med mycket bra kvinnliga karaktärer, realistiska sådana, så hånar Sarkeesian dem offentligt på sociala medier. Det är ju ett bra sätt att få till jämställdhet, att kasta skit på de som verkligen försöker och det enbart pga en bagatell. Denna artikel blir komisk i efterhand. Female characters are important to Techland
While the main character is a male one, Techland writer Dan Jolley confirms on his Tumblr that he and the team went to great lengths to ensure that female characters are represented in a great way in the upcoming title.
Even if this aspect of the games industry is controversial nowadays, Jolley emphasizes that these questions have already been raised inside Techland's staff ever since work began on Dying Light a few years ago.
He explains this point of view with Jade Aldemir, one of the main characters in the game, whose backstory evolved from a rather cliché beauty pageant winner to that of a kickboxing champion that emanates power.
"From there, we added reasons for her to be as skilled and resilient and determined as we felt she should be. We gave her a detailed backstory, an on-screen personal tragedy, some complex, conflicted emotions regarding the story’s protagonist – in short, we did our level best to put her on the same footing as any male character."
Men tyvärr Techland, ni gjorde det inte jämställt nog, ni gjorde en miss.
Postad 02 February 2015 - 21:49
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4239 inlägg
Branschen var på väg i rätt riktning redan innan Anita började med sina lögner, vad hon gör nu är snarare att sätta käppar i hjulen än något annat.
Postad 02 February 2015 - 22:02
Unregisteredf6ea3cff
-
Unregisteredf6ea3cff
-
Veteran
-
-
2097 inlägg
Tinboy, om feminism innebär arbete för jämställdhet (som wikipedia anger) så har de misslyckats kapitalt med att namnge sin rörelse. Jämställdhet kan ibland bli ett resultat av deras strävan, men det är en annan sak.
Postad 02 February 2015 - 23:38
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Tinboy, om feminism innebär arbete för jämställdhet (som wikipedia anger) så har de misslyckats kapitalt med att namnge sin rörelse. Jämställdhet kan ibland bli ett resultat av deras strävan, men det är en annan sak.
Det kan jag hålla med om. Och jag kan tycka att feminism har misslyckat väldigt mycket i sitt budskap vilket gör att det blir ett rött skynke för många som gör att det inte går att diskutera de viktiga frågorna som ligger bakom. Bättre att ta ett annat namn i så fall. Branschen var på väg i rätt riktning redan innan Anita började med sina lögner, vad hon gör nu är snarare att sätta käppar i hjulen än något annat.
Branschen har utvecklats sedan länge men Sarkeesian, på gott och ont, en katalysator som satte igång debatten på allvar. Som sagt, jag misstycker inte vad hon vill göra, det är väl bra att ha debatt kring spel, kvinnosyn och annat, men sättet som hon gör det på bidrar inte till så mycket gott. Istället för att skjuta hejvilt på allting så borde hon fokusera på saker där hon verkligen upplever problem.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|