Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic fortsätter med plasma!

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 April 2013 - 11:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ibland är det intressant med goda nyheter oxå...

Reports that Panasonic will no longer develop and manufacture Plasma HDTVs are not correct.

This week in New York City, Panasonic demonstrated the latest development of our gapless Plasma panel technology in our 2013 Smart VIERA ZT Series Plasma HDTV. The technology incorporated into our ZT Series Studio Master Panel will be the basis for continued plasma display panel development and production. While the Smart VIERA ZT Series introduces a new level of Plasma picture quality, we believe there is still room for further improvement and intend to continue to research ways to take our Plasma technology to even higher levels where it also has the potential to be applied in our other Plasma series in the future.

VIERA Plasma HDTVs continue to set the standard for picture quality and black level excellence and the ZT Series is another example of the continued ability of Plasma to evolve and continue to deliver a best-in-class HDTV.

Henry Hauser, Vice President, Merchandising Group, Panasonic Consumer Marketing Company of North America

http://hdguru.com/br...ent/#more-10257

Postad 13 April 2013 - 11:16

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 0
Frågan är vem som har rätt. Kiyoshi Okamoto, vice vd för Panasonics tv-verksamhet som bekräftade att utvecklingen skulle avvecklas. Eller marknadschefen Henry Hauser som nu dementerar detta?

Fortsättning följer.

/Fredrik

Postad 13 April 2013 - 11:58

maxfli
  • maxfli
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Från de företag som jag jobbat på så skulle jag ge vice vd lite mer trovärdighet än marknadsfolket, men man vet aldrig.

Postad 13 April 2013 - 13:05

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Marknadsgubbar och trovärdighet, njaaaa <_<

Postad 13 April 2013 - 13:28

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Har inte Panasonic även en professionell tv tillverkning, dvs inte bara konsumentprodukter? Kan ju vara den senare som försvinner

Postad 13 April 2013 - 14:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Frågan är vem som har rätt. Kiyoshi Okamoto, vice vd för Panasonics tv-verksamhet som bekräftade att utvecklingen skulle avvecklas. Eller marknadschefen Henry Hauser som nu dementerar detta?

Tror båda har rätt, ser ingen motsägelse i det de säger.

Mao, jag tror inte att folk förstod vad Okamoto sa...

Postad 13 April 2013 - 14:48

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Är inte första gången de översätter japaner fel iofs. Vi får se vad som händer.

Postad 13 April 2013 - 14:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Okamoto sa att de inte skulle utveckla plsmapaneler, finns inget i det Hauser säger som motsäger detta.

Postad 13 April 2013 - 14:54

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1954 inlägg
  • 1

Okamoto sa att de inte skulle utveckla plsmapaneler, finns inget i det Hauser säger som motsäger detta.

Nej du har sagt det nu i två inlägg på raken. Vi får se vad som händer helt enkelt.

Hoppas du kan sova lugnt i natt ändå.

/Fredrik

Postad 13 April 2013 - 17:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Trevlig kille. :D

Sov sött du med.

Postad 13 April 2013 - 19:05

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Kommer det ingen ultrahd-modell så lär det självdö om ngt år.
Sitter i valet att köpa VT/ZT60 eller vänta till ultrahd kommer.

Postad 14 April 2013 - 19:51

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Det kommer ändå dröja tills ultrateve är billigt. Jag tror du gott och väl kan köpa en ZT och känna dig nöjd.

Postad 14 April 2013 - 21:38

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Kostar redan mindre än 8000:- för +55" (LCD) i shanghai så det kommer att gå grymt snabbt ned i pris!
http://www.avforums....p?topic=21260.0
8000RMB just nu = ca 8000:-

Redigerat av junkan, 14 April 2013 - 21:43.

Postad 15 April 2013 - 10:55

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

Ibland är det intressant med goda nyheter oxå...

Reports that Panasonic will no longer develop and manufacture Plasma HDTVs are not correct.

Betydligt godare nyhet hade varit att de avvecklade plasma och så småningom även LCD och istället lade rejält fokus på utveckling av OLED, CLED eller något snarlikt.

Vi behöver verkligen inte ytterligare en generation av vare sig plasma eller lcd... :)

Postad 15 April 2013 - 11:18

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

Tror båda har rätt, ser ingen motsägelse i det de säger.

Mao, jag tror inte att folk förstod vad Okamoto sa...

Det där får jag inte ihop? Okamoto sa att ZT var den sista panelen från deras plasma-R&D-avdelning även om de kommer att fortsätta tillverka paneler medan Hauser säger att den kommer användas som bas för fortsatt utvecklingen av plasma som teknik. Hur är inte det en motsägelse? Hur tolkade du det som Okamoto sa?

Postad 15 April 2013 - 11:59

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Kan som sagt varit dålig översättning också eller misstolkning. Hade varit gött om de lade ner skiten och börjat satsa på framtidens tekniker istället.

Redigerat av Unregistereddc471864, 15 April 2013 - 11:59.

Postad 15 April 2013 - 14:02

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10553 inlägg
  • 0

Betydligt godare nyhet hade varit att de avvecklade plasma och så småningom även LCD och istället lade rejält fokus på utveckling av OLED, CLED eller något snarlikt.

Vi behöver verkligen inte ytterligare en generation av vare sig plasma eller lcd... :)

Jo om man inte kan få en OLED eller motsvarande under 10 papp :)

Postad 15 April 2013 - 14:29

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

Tycker jag vi verkligen behöver, personligen är jag rädd för att OLED:en inte kan återge den bild många ljud & bild nördar uppskattar. Plasman(samt vissa crt) ger den sköna filmbilden, av de OLED jag sett är filmkänslan i bilden helt frånvarande. Den har mer LCD-karaktär i bilden än plasma i vissa aspekter :(

Som tex Avforums skrev i recensionen:

But it’s not only the motion, it’s the look and ‘feel’ of the VT65’s picture that inspires, delivering the most analogue and film like experience we’ve seen since TVs went digital; LED TVs will never look like this and if OLED can’t manage it either, we’re in no rush for its almost inevitable replacement of PDP as the connoisseur’s choice of TV display.

Postad 15 April 2013 - 14:43

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Tycker jag vi verkligen behöver, personligen är jag rädd för att OLED:en inte kan återge den bild många ljud & bild nördar uppskattar. Plasman(samt vissa crt) ger den sköna filmbilden, av de OLED jag sett är filmkänslan i bilden helt frånvarande. Den har mer LCD-karaktär i bilden än plasma i vissa aspekter :(

För den som kör med HTPC kommer det säkert släppas något slags filter, på samma sätt som man i Photoshop kan simluera "gammal kamera" osv. :D Annars kan jag, med risk för att röja nån industrihemlighet, berätta att det på de flesta LCD:er (och säkert OLEDs också) faktiskt går att justera bilden så att man inte måste köra i typ Dynamic med alla inställningar på max, så som det normalt brukar vara inställt i butik och säkert på mässor också. Ibland får man känslan av att de mest fanatiska plasmaanhängarna verkar tro att en LCD måste köras på max alltid så att alla ser ut som Ranelid i ansiktet osv. Sen är det klart att jämför man en LCD för 6000 kr med en plasma för 40 000 så blir det ju viss skillnad. Men visst finns det ändå en skillnad, det håller jag med om, vad man sen föredrar av dessa är väl mer en personlig åsikt

Om AVforums redan hunnit få VT65 så kan vi ju konstatera att Panasonic verkar ha fortsatt med sin Plasmautveckling trots allt :)

Redigerat av Unregistered1413, 15 April 2013 - 14:52.

Postad 15 April 2013 - 16:25

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

Kostar redan mindre än 8000:- för +55" (LCD) i shanghai så det kommer att gå grymt snabbt ned i pris!
http://www.avforums....p?topic=21260.0
8000RMB just nu = ca 8000:-

Jag skulle ju gissa att Panasonics plasmor sparkar rumpa med dessa kinesiska 4K paneler när det gäller bildkvalitet. Upplösningen är ju som bekant långt ifrån den viktigaste parametern när man pratar om bra och korrekt bild.

Med 8K på prototypstadiet så känns det som det börjar likna hysterin med megapixlar på mobiltelefoner :rolleyes:

Postad 15 April 2013 - 16:56

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Jag tror inte det är någon risk att Oled kommer se mycket mer annorlunda ut än plasma. Tillverkarna vågar nog inte chansa på att bilden ska se annorlunda ut.

Postad 15 April 2013 - 17:06

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Jo om man inte kan få en OLED eller motsvarande under 10 papp :)

Ju snabbare tillverkarna börjar fokusera på att få ut OLED/CLED osv desto snabbare hamnar priserna på en vettigare nivå.
Att fortsätta utvecklingen av plasma/lcd i oförminskad skala är därför ingen bra idé för oss konsumenter...

Som tex Avforums skrev i recensionen:

"But it’s not only the motion, it’s the look and ‘feel’ of the VT65’s picture that inspires, delivering the most analogue and film like experience we’ve seen since TVs went digital; LED TVs will never look like this and if OLED can’t manage it either, we’re in no rush for its almost inevitable replacement of PDP as the connoisseur’s choice of TV display"

Citatet är mest dravel, och avslöjar obönhörligen författarens faiblesse för plasmabrus som "generellt glädjefilter". :)

Grading/mastering av spelfilm görs utan undantag med monitorer av typ lcd, crt och ibland oled, och det är helt enkelt inte "plasma-karaktär" som mest liknar "det filmskaparen såg". Plasma genererar "glitter och gryn" som visserligen kan få en överdrivet brusreducerad BD-mastering att se "mer analog" ut, men tekniken ger en mer "förvrängd/grynig/levande" bildkaraktär än t ex en bra lcd. "Plasma-effekten" som så att säga adderas till bilden kan jämföras med ljudsidans exciters och rörsteg - det blir ibland lite ballare, "varmare", "mer analogt" och "glatt", men samtidigt lite längre från sanningen. Att gilla det är givetvis helt ok, (precis som Betamax eller den gamla klassiska "loudness"-knappen) men det är knappast framtiden... :)

Både OLED och CLED kan (när tekniken lämnat baby-stadiet) leverera betydligt bättre och mer korrekt bild än plasma, lcd och crt, och jag tycker absolut inte att det finns några bra skäl att fördröja den nya tekniken genom att lägga fortsatt krut på teknik som redan borde varit passé.

Redigerat av Unregistered277056c3, 15 April 2013 - 17:09.

Postad 15 April 2013 - 18:57

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1243 inlägg
  • 0

Ibland får man känslan av att de mest fanatiska plasmaanhängarna verkar tro att en LCD måste köras på max alltid så att alla ser ut som Ranelid i ansiktet osv.

Självklart inte, men även en kalibrerad LCD ger en för platt bild. Tyvärr...

Postad 15 April 2013 - 19:07

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 1

Beror nog mer på betraktarens ögon, än att det ÄR så.

Postad 15 April 2013 - 19:35

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Lcd:ns största problem är färger och svärta när man betraktar den från en vinkel. En kalibrering av färger kan bli lite tråkigt då färgerna blir annorlunda när man tittar från sidan. Så är det inte med plasma och Crt. Oled kommer heller inte ha några direkta problem med vinklar.

Postad 15 April 2013 - 19:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Det där får jag inte ihop? Okamoto sa att ZT var den sista panelen från deras plasma-R&D-avdelning även om de kommer att fortsätta tillverka paneler medan Hauser säger att den kommer användas som bas för fortsatt utvecklingen av plasma som teknik. Hur är inte det en motsägelse? Hur tolkade du det som Okamoto sa?

I klartext: Panasonic kommer inte utveckla några helt nya paneler med allt vad det innebär i form av research och investering i panelproduktion etc etc. Klokt i mina ögon, vi går mot en oled-värld, om än lååångsamt.
Men. En plasma tv är mer än en plasma-panel. Inte minst själva programvaran för drivningen. Och sånt kan man förstås fila på. Klokt i mina ögon, eftersom vi lååångsamt går mot en oled-värld.

Postad 15 April 2013 - 19:38

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Minns för ett antal år sedan när de digitala projektorerna började bli så bra att de mer såg ut som bilden från en stor TV och inte längre "som en projektor skulle se ut". I början kändes det fel, men efter ett tag insåg iaf jag att det snarare var oviljan till förändring som spökade mer än något annat, och idag skulle jag aldrig vilja ha tillbaka den gamla bilden. Testade faktiskt en gammal projektor jag hade och som jag mindes som jättebra för film...den illusionen krossades skoningslöst och sen blev det skroten för gamla trotjänaren :)

Redigerat av Unregistered1413, 15 April 2013 - 19:41.

Postad 15 April 2013 - 20:23

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Lcd:ns största problem är färger och svärta när man betraktar den från en vinkel. En kalibrering av färger kan bli lite tråkigt då färgerna blir annorlunda när man tittar från sidan. Så är det inte med plasma och Crt. Oled kommer heller inte ha några direkta problem med vinklar.

Ja, så är det med för och nackdelarna på dom olika teknikerna.
Men man vänjer sig vid att inte stå i vinkel och titta på en LCD. :)

Postad 16 April 2013 - 10:57

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

I klartext: Panasonic kommer inte utveckla några helt nya paneler med allt vad det innebär i form av research och investering i panelproduktion etc etc. Klokt i mina ögon, vi går mot en oled-värld, om än lååångsamt.
Men. En plasma tv är mer än en plasma-panel. Inte minst själva programvaran för drivningen. Och sånt kan man förstås fila på. Klokt i mina ögon, eftersom vi lååångsamt går mot en oled-värld.

Ja, det låter klart rimligt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.