Nu är frågan, hur är det ställt med Windows 8?
Redigerat av whome, 14 April 2013 - 17:09.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 14 April 2013 - 16:43
Att Vista inte blev någon succé är väl helt klart. Windows 7 togs emot betydligt bättre.
Nu är frågan, hur är det ställt med Windows 8? Redigerat av whome, 14 April 2013 - 17:09. Postad 14 April 2013 - 20:24
Frågan är så vag att iaf jag låter bli att svara då jag inte vet vad den gäller, försäljning? Användarupplevelse? Stabilitet? Osv
Postad 15 April 2013 - 07:26
Tanken med tråden var inte att få en utvärdering av Win 8 i aspekter av funktionalitet, prestanda, stabilitet osv. Utan att mer övergripande få ett uttalande av användare och IT-folk i det stora hela vad det tycker om produkten. När en produkt släpps så är det ofta ganska rörigt. Många höjer den till skyarna och andra sågar den totalt. När det har gått ett tag så lugnar alla ner sig och debatten får en mer nyanserad ton. Det är där vi är nu! - Men det kan fortfarande vara svårt att avgöra om produkten är bra eller ej. Det beror mycket på hur leverantören möter upp de initiala problem som alltid finns med alla produkter. Efter lång tid så kan man lätt dra slutsatsen hur vida produkten var en flipp eller en flopp. Så låt oss nu diskutera om Win 8 i det stora hela är en bra produkt eller ej. Vad jag har hört - när jag försöker spana - så är nog inte Win 8 helt lyckad. Om den är så misslyckad som Vista vet jag inte men att den ligger långt efter Win 7 är helt klart. Min gissning är att många kommer att ligga kvar med Win 7. Flera av mina vänner har t.o.m. nedgraderat (mot extra kostnad!) från Win 8 till Win 7 på köpta datorer. Det ger en fingervisning om att de inte gillar Win 8 och att de t.o.m. är villiga att betala för att bli av med Win 8! MEN mina ganska få indikationer är inte lag utan det vore kul att höra vad fler tycker och tänker om Win 8. Postad 15 April 2013 - 07:41
I stort gillar jag Windows 8, främst med hänseende till prestanda och de optimeringar som gjorts vad gäller viss funktionalitet osv.
Men jag absolut hatar modern ui och det första jag gjorde var att ladda ner Start8 som får tillbaka startknappen och grundutseendet från Win7. Jag anser att det nya guit är en total flopp och väldigt många med mig, funkar säkert jåttebra för surfplattor men är uppenbart inte genomtänkt för användning med desktops med tangentbord och mus. http://www.sweclocke...er-i-fritt-fall Postad 15 April 2013 - 07:46
Tycker Win8 suger babianpung...!!! Men det är som Masse70 skriver främst guit som är helt åt h-vete för en laptop/desktop. Nu har jag inte testat någon Win-padda, men där kan jag tänka mig att det fungerar alldeles utmärkt.
Postad 15 April 2013 - 07:49
Håller med masse70, funkar dåligt till desktop datorer, men tycker det är bra annars, har det på 5 datorer 2 desktorp + 2 bärbara & 1 Htpc, kört 8an sen det gick att ladda ner betan från microsoft.
väntar på den svenska versionen av surface pro. Postad 15 April 2013 - 08:09
Skulle nog säga att Windows 8 är bästa Windowsoperativet för konsumentsidan förutsatt att man installerar nån ersättare till Metro UI som är en katastrof med tangentbord och mus. I övrigt ser jag inget direkt skäl att köra Windows 7. Har dock bara uppgraderat min htpc än så länge till W8
Postad 15 April 2013 - 08:12
Jag körde en uppgradering till Win8 på min bärbara dator. I början var hela Metro-intefacet riktigt påfrestande och jag var nära att återvända till Windows 7. Jag löste dock problemet genom att installera Start8 från Stardock. Nu startar jag upp Win8 direkt till Desktop och jag har en startmeny som fungerar som på Win7. Kan vara värt $5 för att få lite sinnesro.
Windows 8 i sig är snabbt, stabilt och betydligt mycket trevligare för ögat. Det är dock inget jättesteg upp från Win7. Postad 15 April 2013 - 08:12 Bra summerat! Håller med om att Win8 är bäst hittils om man bortser till babian-guit... Faktum är att en av de saker jag gillar bäst faktiskt är en sån banal sak som uppstarts och avstängningstiderna som är ljusår kortare än Win7, iaf för mig. Redigerat av masse70, 15 April 2013 - 08:13. Postad 15 April 2013 - 08:16
Windows 8 fungerar alldeles utmärkt på "vanliga" desktop/laptopdatorer utan touchskärm. Det är resurssnålare, har inbyggt antivirus, bättre stöd för virtualisering, startar snabbare och så vidare. Modern UI är anpassat för touchskärmar, javisst, men jag kan inte förstå varför så många lägger energi på att gnälla över det. Har man en traditionell desktop/laptop utan touchskärm så använder man helt enkelt inte Modern UI. Så enkelt är det.
Postad 15 April 2013 - 08:19 Man gnäller över det för att det är det som man får som standard och man får lov att göra vissa justeringar för att slippa det. Men visst är det ett "ickeproblem" så länge man slipper se och använda det, det har du rätt i. Postad 15 April 2013 - 08:27
Windows 8 är en bra utgåva om man tycker om det förändrade utseendet, för mig är det svårsmält och jag väntar hellre till Windows 9 eller 8,5 innan jag personligen uppdaterar. Microsoft har i tradition att göra varannan utgåva till utgåvan att ha.
Förnärvarande tycker jag det är poänglöst att uppdatera till Win8 ifrån Win7, är man däremot på Vista eller äldre så är det klart bättre att uppgradera sig direkt till Win8. Halva styrkan i Win8 ligger i touchmodellen har man inte ett sådant input sätt så har man gått miste om för mycket. Sen är det designat för mindre skärmar och mindre upplösning, på min 27-tums skärm har jag 10x10cm stor block att trycka på med massor av oanvänt utrymme runt om, på så sätt tycker jag inte Win8 modern UI/Metro skalar så bra mellan upplösningar, det är mer menat för 1080p i 12 till 20 tums klassen. Jag kallar det varken flipp eller flopp eftersom det är ett bra operativsystem som gör det de ska och gör det bra men det är en fråga om de nya sakerna är direkt användbara för dig. Postad 15 April 2013 - 08:37
Det vore intressant att höra om ni som kör Win 8 på laptop/desktop med touchskärm använder pekfunktionen? Släpper ni tangentbord (och mus) för att peka på skärmen, eller använder ni musen för att peka och klicka? Gissar att det är lite olika precis som med möss och tangentbord. Vissa använder musen väldigt mycket medans andra kör med tangentbordet hela tiden. Postad 15 April 2013 - 08:38
Fast jag tycker inte man behöver göra några justeringar för att slippa det! Enda gången jag ser Modern UI är efter en omstart, och eftersom jag har en laptop använder jag mig nästan uteslutande av "sleep mode", så datorn vaknar alltid till desktopläget, som ser likadant ut som Windows 7 fast lite mer avskalat och därmed snabbare. Det jag vänder mig emot är den infekterade och tröttsamma debatten som har låtit likadan i snart ett år. Det är bara att läsa inläggen i den här tråden: "Jag absolut hatar Metro UI", "Win 8 suger", "GUI:t är helt åt **** på en desktop/laptop", "Metro är en katastrof" och så vidare. Enligt mig är Modern UI en väldigt liten del av Windows 8, som man dessutom kan strunta fullständigt i och ändå få ett komplett operativsystem med en rad fördelar (i synnerhet prestandamässiga) jämfört med tidigare versioner. Men alla måste naturligtvis inte tycka likadant. Postad 15 April 2013 - 08:40
Jag har provat bege delarna. De veckorna jag hade en laptop med touchskärm märkte jag att jag gärna ville peta på min desktop för att scrolla i webläsare och sådant. Touch input blir väldigt naturligt för vardags saker, med det ersätter inte tangentbordet för skrift, att skriva på skärmen var långsamt, irriterande och gav dålig respons, dessutom var det virtuella tangentbord i sig ett ganska dålig program att använda enligt mig. Postad 15 April 2013 - 09:11
En spaning är att det är ganska få som tycker att Win 8 är "halvbra". Endera så är det superbra eller så suger det ordentligt.
Man kan t.ex. kolla på omdömena här på forumet (t.ex. för Win 8 Pro Uppg. Sv) https://www.prisjakt...t.php?o=1434881
Omdömmen Win 8.jpg 25.52K
0 Antal nerladdningarHar även sökt på Youtube för att kolla in vad folk tycker. Jag hittar ganska många som inte tycker om Win 8 och ganska få som tycker om Win 8. Även på Youtube så är det ganska få som tycker att den är "halvbra". Här är en som inte tycker om Win 8 http://www.youtube.com/watch?v=WTYet-qf1jo Och här är en som älskar Win 8. http://www.youtube.com/watch?v=5EBUiOGSSAM GUI:t verkar dela åsikterna hårt. Postad 15 April 2013 - 09:37
Att kalla Windows 8 för halvbra eller dåligt är en dum sak att göra, för operativsystemet är bra, det är mycket bra. Men det är en fråga om användbarhet och är man villig att betala summan för den användbarheten. Jag skulle föreslå att ta en resa till Inet eller annan mindre mer datorinriktad butik och se om du kan få prova Windows 8 ett tag, både med mus/t-bord och med touchskärm. Gillar du det du använder så är det antagligen en uppgradering för dig. Gillar du det inte så kan du ju vänta tills Windows 8 Blue uppdateringen eller mer än så när de gjort Modern UI till ett val inte en påtvingad sak som är besvärlig att arbeta bort. Det borde ju bara vara en knapp Mikromjuk killarna kan sätta in där man väljer "Starta datorn i Modern UI: ON eller OFF". Postad 15 April 2013 - 09:41
Det kan vara det bästa Windows ngnsin OM de låter en stänga av det nya jävla touch-guit.
Grymt svårt att göra inställningar för man hittar fan ingenting längre. Ta bort det jäkla UI't tack. Postad 15 April 2013 - 09:47 Varför betala för Start8 när Classic Shell (och andra) är gratis? Postad 15 April 2013 - 09:53 För att man får en del andra trevliga funktioner/finesser med på köpet? Naturligtvis upp till var och en. Postad 15 April 2013 - 12:03 För att det gav mig det jag sökte, när jag sökte det. Tyckte det var värt att belöna. Postad 15 April 2013 - 12:40 Som vad? Upplys gärna... Postad 15 April 2013 - 13:59 Finns rätt många jämförelser om man googlar, t.ex första resultatet: http://www.maximumpc...assic_shell2013 Postad 15 April 2013 - 14:13 Heh, du hann före. Var tom bla denna review jag läste som gjorde att jag valde just Start8. Postad 15 April 2013 - 15:03
W8 har sina fördelar, har till och med hittat använbara features i metro-pung-gränssnittet, men jag tror ändå att 8'an kommer bli en ganska ointressant mellanversion som många kommer hoppa över.
De som uppgraderar idag går från XP till W7 och de som redan kör W7 kommer mest troligt att köra på det ett bra tag till. Sen finns det givetvis undantag där företag vill ligga i "framkant" och slösa pengar! Privat kör jag två datorer med W8 men kommer inte uppgradera min primära PC inom den närmsta framtiden. Om det blir av så blir det tidigast efter att SP1 eller SP2 släppts. Postad 15 April 2013 - 15:46
Då var det i princip bekräftat. Datorn kan starta upp i skrivbordläge i Windows 8.1 "Blue" nu är det bara en fråga om de lägger in en startknapp där också. Så slipper man hålla på med massa kring program...
Postad 15 April 2013 - 15:52
Jag vill påstå att startknappen inte behövs... Vad använder ni den till egentligen?
Postad 15 April 2013 - 16:10
Göra sökningar, genvägar, de vanligaste programmen osv. Skrivbordet är tillför att ha filer som används inom ett nuvarande jobb, för rainmeter och bakgrundbilder. När man har 20-30 filer som används inom ett jobb just där och då så finns det inte plats till skrivbord genvägar till alla vanliga ställen och program. Ibland är det bara skönt och tryck startknappen skriva och hitta programmet, filen, hemsidan man letar efter. Typ det jag använder start knappen för mest, söka efter filer snabbt. Behöver inte ens ta bort händerna ifrån tangentbordet, tryck, skriv och enter där är filen du leta efter. Och jag som aldrig kör program i fullskärmsläge använder hörnen och kanter till Rainmeter program för att stort och tydligt visa tiden, datum, kalender notifikationer, RSS-feeds/twitter-feeds osv. Som sagt... Modern UI på en 27-tums skärm är idiotiskt, men det är iallafall fina 10x10cm fyrkanter att trycka på med 80% oanvänt utrymme... Postad 15 April 2013 - 16:28 Aktivitetsfältet tycker jag är utmärkt för detta. Jag kör med "Gruppera alltid, dölj etiketter" och fäster de mest använda programmen. Vill jag komma åt de senast öppnade filerna i ett visst program är det bara att högerklicka på ikonen, det går även lägga till specifika filer om man vill det. I Windows 7 & 8 räcker det med att trycka ner windowstangenten och börja skriva. Postad 15 April 2013 - 16:32 Det är inte själva startknappen i sig man mest är ute efter. Det är att slippa köra allt i Win 8 mode vad gäller program....förlåt jag menar apparna. För nån idiot på MS har ju kommit på den briljanta idén att tvinga alla appar att köra i full window mode..... Postad 15 April 2013 - 17:05
Sällan jag använder aktivitetsfältet. Vill jag komma åt en mapp skriver jag namnet på mappen i startmenyn, vill jag komma åt en särskild fil skriver jag namnet i startmenyn. Vet icke om du sitter med en SSD men för mig är det en fråga om hundra delar sen är resultatet klart att använda. Postad 15 April 2013 - 17:10
Och att appar som t.ex. Lync (som förövrigt är jättenödvändigt att köra i fullskärmsläge) hamnar i viloläge när man minimerar appen. Så fantastiskt otur man hade när man tänkte där!!! Postad 15 April 2013 - 17:48
Nu erkänner tom MS själva att deras gui kanske inte var så poppis....
http://www.sweclocke...ill-skrivbordet Postad 16 April 2013 - 22:40
Problemen är två:
1) Microsoft har lanserat ett os med två olika ansikten som ska fungera på två radikalt olika plattformar (traditionell pc och läsplatta) och en sådan kompromiss blir sällan bra. Jämför med Apple vars största framgångsfaktor är deras lyckade integration av hårdvara med för ändamålet skräddarsydd mjukvara. 2) Microsoft har av övertygat PC-tillverkarna att lansera en ny typ av datorer som är en korsning mellan traditionella laptops och läsplattor. Konsumenterna är totalt förvirrade eftersom de inte förstår vad touchskärmen tillför när det finns ett traditionellt tangentbord och mus (och tvärtom). Dessutom är det en produkt som få har efterfrågat. Sen är det kanske inte rättvist att ge Microsoft hela skulden för att PC-försäljningen har tappat 14% på ett år. Den totala försäljningen av datorlika produkter lär ha ökat men det är istället läsplattor och smarta telefoner som har gått framåt. Postad 17 April 2013 - 15:29 Fast det där betyder enbart att du hamnar i desktop-läge när datorn startas, inte att Modern UI (nya startmenyn alltså) försvinner... Ett steg fram, två tillbaka Postad 29 April 2013 - 17:38
Det är tydligen så att en del föredrar Win 7 framför Win 8. Finns det någon möjlighet att nedgradera till Win 7 om man har en Win 8 licens?
Eller är det upp till säljaren/leverantören (tänker då på datorer som levererats med Win 8)? Vid tidigare uppgraderingar/nya versioner har detta varit möjligt. Jag jobbade t.ex. med ett projekt där det var tvunget att använda Win NT 4.0 (det var länge sedan...). Visserligen hade MS lagt ner NT 4.0 men licenser för Win 2000 (tror jag det var) fungerade även för NT 4.0. Är det något liknande nu? Postad 29 April 2013 - 23:36
Funkar regnummer och aktivering eller måste man köpa en ny licens? Postad 30 April 2013 - 06:14
nej det behöver du inte samma reg funkar lika bra som innan du uppgraderade till win 8 Postad 30 April 2013 - 13:30
Nu gällde ju inte frågan uppgradering utan nedgradering från Win 8 till Win 7. T.ex. om man har köpt en dator med Win 8 och inte är nöjd med Win 8 och vill nedgradera. Fungerar då samma licensnummer för Win 7? Jag inser givetvis att jag måste gräva fram en CD/DVD eller annat media med Win 7. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har det fungerat att nedgradera tidigare då Microsoft har gått vidare till en ny version av Windows. Men hur är det nu med Win 7 och 8? Postad 30 April 2013 - 14:05
Ja det funkar!! det va de jag menade med inlägget
du måste du kan inte bara nedgradera utan det innebär en formatering av disken och installera windows 7 från grunden! Redigerat av Duckface21, 30 April 2013 - 14:07. Postad 30 April 2013 - 22:04 Att inte ev. Win7-licens (som inte har med Win8 att göra alls) "försvinner" är logiskt. Tror du missförstår (lätt hänt), läs en gång till: Nej, licensnyckeln för Win8 funkar (naturligtvis) inte för Win7. Redigerat av Unregistered3b7f3b8e, 30 April 2013 - 22:06. Postad 01 May 2013 - 09:31
Varför "naturligtvis" inte??? Det fungerade fint när MS gick från NT4 till Win 2000. Då fungerade nycklarna från Win 2000 för NT 4. Lite nostalgi om 2000 och NT 4 finns givetvis på Wikipedia, Postad 01 May 2013 - 09:52
Apropå "läs igen", som jag skrev i ett tidigare inlägg så gäller inte frågan en uppgradering. Utan om man har en burk med Win 8.
Om man googlar på downgrade windows 8 to windows 7 så hittar man en hel del. Jag kanske skulle ha gjort det från början... Men hur som helst. OM du har Win 8 Pro så har MS byggt in funktionen att nedgradera. Men för Win 8 Home så verkar man vara rökt... Postad 01 May 2013 - 11:53
I stand corrected!!! http://www.howtogeek...o-to-windows-7/ http://www.computerw...Windows_7_Vista Glädjande! Postad 01 May 2013 - 13:54
Själv la jag in Start8 på en gång för att jag ej gillar Modern UI gränssnitt.
Då ser jag inte mycket nackdelar mot Win 7 , snabbare uppstart , stabilt , kan reparera systemfiler själv, snabbare överföring vid kopiering mellan hårddiskar, nya direct X så framtidssäkert mot nya spel och orsak till uppgradering för min del. Win 8.1 uppgradering gratis som service pack mot sen sommaren är det också sagt. Postad 14 May 2013 - 16:14
Jag har ingen touchscreen på min bärbara men vad jag märkte i senaste uppdateringen till synaptics så har de lagt till lite funktionalitet till touchpaden som faktiskt gör Windows 8 GUI uthärdbart, bl.a. kan man svepa in från kanterna med fingret.
Fast jag kör väl ändå 95% i desktop med ClassicShell. De flesta apparna är alldeles för dåliga för att ersätta de vanliga desktop-programmen. Postad 03 July 2013 - 18:46
Det här var inte kul, jag känner mig schizofren med att ha två operativsystem samtidigt.
Svepning på touchpaden var dock lågmärket, hoppade mellan systemen utan förklaring. Nåja jag hittade stället att stänga av skiten innan jag slängde ut datorn genom fönstret Postad 09 August 2013 - 11:04
Kör med Start8, la in de direkt då jag installerade W8 i min nya burk, ser ut som W7 fast man kör W8, de bästa är att W8 är bra mycke kvickare en W7, stor skillnad på min dator, start tiden är under 10s nu mot de tredubbla på W7, jag gillar W8, värt att uppgradera helt enkelt, allt är kvickare, och gratis virus program är också bra, slipper betala extra för sånt.
Postad 09 August 2013 - 11:17
"Ser ut som W7 fast man kör W8" det låter som att MS har gjort ett dåligt jobb med UI. Folk vill ha kvar utseendet/uppförandet av W7. Självklart vill alla att det ska gå snabbare. Men då skulle det vara det som MS skulle ha fokuserat på. Då hade nog Windows 8 blivit en flipp. Nu lutar det mer åt flopp
Flera av de personer som jag har talet med som har köpt nya datorer det senaste halvåret där det har varit Win 8 installerad. De har valt att köpa en ny Win 7 licens. Dvs de har betalt nästan 1000 kr för att slippa Win 8! Det är inget bra betyg för Win 8... Men det är ju bra Guggen att du känner att du har fått ordning på din nya burk! Lösningen låter som enkel och troligtvis billigare än att köpa Win 7. Gratis virusprogram har väl alltid funnits. Lite annan variant nu. Same same but different. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |