Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elsäkerhet kinaprodukter från ebay?

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 April 2013 - 21:56

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Någon som har en uppfattning om elsäkerhetskvalitén på småelprodukter som går att köpa billigt från Kina på ebay?

Jag frågar eftersom jag är på jakt efter en IR-extender till tv-bänken. Har ju hittat ett flertal via prisjakt men de som finns i rimlig prisklass klarar bara 3 apparater, jag behöver för minst 4. Snubblade över en på ebay för 110 kr inkl frakt från Kina, strömadapter av euro-typ ingick.
För det priset är det ju värt att testa även om själva IR-extendern skulle vara skit. Dock ska den ju sitta strömansluten dygnet runt och jag är inte så sugen på att få huset nerbrunnet för att jag köpt elektronik från Kina som inte motsvarar europeisk standard (?).

Jag inser ju att alla IR-extenders och dess adaptrar jag hittar på prisjakt också är tillverkade i Kina...

Postad 23 April 2013 - 15:06

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0
Du kan ju köpa trafon i Sverige, av Kjelle eller Classe, extendern i Kina ;)

Postad 23 April 2013 - 15:23

Saftsvalle
  • Saftsvalle
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Köpte själv mobiltelefon laddare till bilen från Kina. Skiten började brinna efter nån minut så det luktade bränd elektronik i hela bilen.

Postad 23 April 2013 - 15:31

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

• 1009 inlägg
  • 0
Den är inte godkänd på något sätt!

Det finns dessutom risk att du inte får ut på försäkring om det visar sig att du köpt produkten från nätet och den inte är godkänd då det är din skylldighet att kontrollera detta vid importen (även om det är privatimport)

Bor du i en lägenhet kan du dessutom bli skylldig för din hyresvärds kostnader osv.

//Krozz

Postad 23 April 2013 - 20:53

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 2
Köp aldrig billiga strömadaptrar el liknande från kina. Det är så dumsnålt det kan bli. Kan bli mycket mycket dyrt om de börjar brinna.

Postad 24 April 2013 - 19:19

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Tack för svaren, lite som jag hade på känn då :)
En adapter får man ju för runt en hundring på Classe/Kjell/Biltema. Svagströmmen på 12 V i IR-extendern ska väl inte kunna ställa till något om jag byter adaptern mot en svenskköpt godkänd?

Postad 19 April 2017 - 07:23

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4140 inlägg
  • 0

Nu även farliga produkter i svenska butiker.

http://www.gp.se/nyh...oppas-1.4241441

Postad 19 April 2017 - 07:26

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 1
Hell nooo..

All småel jag köpt som batterier och laddare har varit rena skiten

Postad 19 April 2017 - 07:30

Mrossianolsson
  • Mrossianolsson
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0

Nu även farliga produkter i svenska butiker.
http://www.gp.se/nyh...oppas-1.4241441

Fast dessa svenska butiker gör ju inget annat än att importerar Ebay-skit och sedan säljer det här med prispåslag på flera 100%, det gör mig inget då jag slipper tiden frakten tar från Kina. Det som stör mig är att många säljer laddare, kablar osv och skriver att det är "original", sen visar det sig att det är en fulkopia som gärna brinner.

Postad 19 April 2017 - 22:19

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Har aldrig råkat ut för brinnande laddare/batteri vid direktimport från Kina, exakt samma produkter finns här hemma med ett par 100% prispåslag. Om man nödvändigtvis skall köpa den "billigaste skiten" så spelar det ingen roll om man gör det från en suspekt svensk handlare eller från Kina.
Menar med detta att det är inte per automatik skit om man beställer direkt från Kina via tex. Ali eller eBay, gäller bara att välja med omsorg......

Bytt 4 st iPhone batterier, alla köpt direkt från Kina och inga problem. Batteriet till grabbens 5S byttes för 1,5 år sedan och håller fortfarande riktigt bra. Även köpt ett flertal andra typer av batterier/laddare och Powerbanks som alla presterar bra och har en hög kvalité.

Exempel på senaste årets inköp.

Batteri, iPhone 6 plus
http://s.aliexpress.com/jyQryuyy

Powerbank
http://s.aliexpress.com/FNzABjQ3

USB-laddare
http://s.aliexpress.com/yM7rEN3E

Redigerat av lobo, 19 April 2017 - 22:25.

Postad 20 April 2017 - 00:33

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 1
Jag köpte två av denna över e-bay, Xiaomi powerbank som enligt en ganska stor säljare i Kina skulle vara original. Blev misstänksam när jag fick hem den, för jag tyckte den var lite taffligt packad. Så jag valde att plocka sönder den ena.
Har sedan jämfört med bilder på nätet hur de egentligen ska se ut. Säkerhetsdetaljer som temperatursensor och överladdninsskydd som ska slå in automatiskt vid problem kunde jag inte hitta.
Jag bedömde den som livsfarlig och rapporterade även varumärkesintrång till Xiaomi.
Vågar naturligtvis inte använda denna och är numera mer observant.
Köper jag småelrktronik är jag noga med att det ska "se vettigt ut" samt komma från någon sorts etablerad tillverkare. Då jag hoppas att de ändå har viss kvalitetskontroll och i värsta fall åtminstone återkallar farliga produkter.

Bifogad fil(er)

Redigerat av hampestampe, 20 April 2017 - 00:35.

Postad 20 April 2017 - 04:53

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 2

Har aldrig råkat ut för brinnande laddare/batteri vid direktimport från Kina.

Vilket i sig inte säger mer än att du hittils bara haft tur att inget hänt.

Skulle tro att du tänker annorlunda den dag en av dessa fått för sig att börja brinna....

Postad 20 April 2017 - 05:44

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Mobiltelefoner och laddare bör man vara försiktig med oavsett. Samsung och Iphone är goda exempel på mindre billiga produkter som likväl brinner.
Inkompetens är på inget vis unikt för Kina. Profithunger är kvalitetens fiende NR1. :)

Postad 20 April 2017 - 08:48

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Jag köper enbart original och hoppas att de större tillverkarna anlitar underleverantörer som vet vad de gör, samt godkänner utformningen själva innan produktion. Ändå är jag skeptisk till kvaliteten.

En nätadapter eller laddare är inte bara en plastkloss. Den ska hålla isär nätspänningen och utspänningen ordentligt och i det lilla utrymmet som finns tillgängligt krävs kompetent design och bra komponenter för att det ska vara säkert.

Det finns många fler skräckexempel på livsfarliga konstruktioner. Jag bifogar ett från bigclivedotcom.

https://youtu.be/bNoGCdX1IdQ

Postad 20 April 2017 - 18:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 3
Det finns många klipp på Youtube där folk tar isär laddare (t ex bigclivedotcom ovan) och de kinesiska är ofta ren skit. Ibland är det 1mm mellan primär- och sekundärsida.

Att säga att "inget har hänt mig, därför är de bra" visar på okunskap.

Redigerat av Ageve, 20 April 2017 - 18:23.

Postad 20 April 2017 - 23:59

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Den bästa i artikeln ovan hade 0.7 mm...

Postad 21 April 2017 - 04:14

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Ställer mig dock emot påstående i stil med att allt från Kina är skit.... med tanke på var det mesta som säljs i "finbutiken" kommer ifrån. Antar att folk gärna köper prylar i SE som är ompaketerat "kinaskit" så länge de ligger i en fin låda... att säga att allt från Kina är skit tyder på okunskap.

Ska genast åka till sortergården med min Xiaomi MiBox, får passa på innan den brinner upp.

Postad 21 April 2017 - 06:17

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0
Köper massa från Ebay, men det mest elektriska är väl en pannlampa för några år sedan. Annars håller jag mig till andra prylar 😉

Postad 21 April 2017 - 06:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ställer mig dock emot påstående i stil med att allt från Kina är skit.... med tanke på var det mesta som säljs i "finbutiken" kommer ifrån. Antar att folk gärna köper prylar i SE som är ompaketerat "kinaskit" så länge de ligger i en fin låda... att säga att allt från Kina är skit tyder på okunskap.

Ska genast åka till sortergården med min Xiaomi MiBox, får passa på innan den brinner upp.

Du har naturligtvis alldeles rätt. När okunniga människor lägger ut jobb till likaledes okunniga människor är förutsättningarna inget vidare. Jag arbetar med att rätta till resultatet av det där fenomenet. :)

Postad 21 April 2017 - 06:25

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 1
Man kanske hellre skulle säga att billig skit är skit oberoende av land.

Postad 21 April 2017 - 14:57

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Man kan väl utgå från att etablerade OEM-tillverkare av laddare som Foxlink och Salcomp håller högre kvalitet i både konstruktion och tillverkning, men även produkter från etablerade tillverkare har ju haft problem.

Postad 24 April 2017 - 18:52

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0

Här är en till video av bigclivedotcom. Denna är i synnerhet intressant då det rör sig om en överlag förståndigt konstruerad produkt som blivit livsfarlig på grund av ett allvarligt komponentfel och obefintlig kvalitetskontroll av slutprodukten.

https://www.youtube.com/watch?v=3Hdn0MuCK_0

Redigerat av Zacabeb, 24 April 2017 - 19:04.

Postad 05 May 2017 - 21:41

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Nu handlar jag inte ifrån E-bay utan mest blir det ifrån Aliexpress o wish men det är samma skit.

Har aldrig fått en mobil laddare att brinna men inte heller att fungera...Köpte 2st trådlösa laddare samt en stor fler uttags modell i olika omgångar men ingen fungerade.

Fick tillbaks pengarna dock. Köpte en på elgiganten senare och se på fan..... Den funkade o har inte fattat eld hittils.

Men tur är det ändå att de ej fungerade för det finns en anledning till äkta CE märkning (gäller ej note 7 dock)

Redigerat av robert293, 05 May 2017 - 21:46.

Postad 06 May 2017 - 12:23

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Här är en till video av bigclivedotcom. Denna är i synnerhet intressant då det rör sig om en överlag förståndigt konstruerad produkt som blivit livsfarlig på grund av ett allvarligt komponentfel och obefintlig kvalitetskontroll av slutprodukten.

https://www.youtube.com/watch?v=3Hdn0MuCK_0

Han har en hel del roliga och skrämmande videor på tuben... kan verkligen rekommendera hans kanal om man vill lära sig mer om tvivelaktiga produkter från ebay!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.