Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemmabygge, NAS, vilket OS?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 May 2013 - 19:46

Unregisteredbc955e81
  • Unregisteredbc955e81
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Hej,

Jag håller på att bygga mitt egna NAS. Har läst MASSOR på olika forum på nätet men jag vet inte vilket operativsystem som är bäst att köra. Jag har läst om unRAID, FreeNAS, Ubuntu Server etc. Jag har följande krav på systemet:

- Skall köra RAID 0 (spegling av två diskar är ett måste)
- Skall kunna köra Plex Mediaserver och transcoding (ett måste)
- Om möjligt, även kunna köra trådlöst nätverk (dock inget tvång)
- Operativsystemet skall kunna köras via USB
- Systemet skall kunna köra automatisk backup av mappar på andra enheter
- Bör inte vara allt för avancerat (dvs. egen kodning etc.)

Systemet består av följande komponenter:

2 st

1 st

1 st

1 st

Är oerhört tacksam för hjälp här. Antar att många andra byggt sin egen NAS och har hjälp etc. att bidra med här.

Postad 12 May 2013 - 21:59

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

- Skall köra RAID 0 (spegling av två diskar är ett måste)

RAID 0 är inte spegling, det är striping. RAID 1 är spegling. Det klarar f.ö. alla system.

- Skall kunna köra Plex Mediaserver och transcoding (ett måste)

Här borde alla Windows- och Linux-alternativ funka, åtminstone. Det finns till FreeNAS också (BSD), så jag tror de flesta klarar det, dock ev. med varierande jobb att installera.

- Om möjligt, även kunna köra trådlöst nätverk (dock inget tvång)

Det klarar nog alla också, men en del (BSD i synnerhet, men även Linux) kan vara kinkiga med vilken hårdvara som stöds.

- Operativsystemet skall kunna köras via USB

Här blir det knivigare. Man kan köra alla system via USB, men det är en dålig idé om systemet inte är designat för det. Minnena skrivs sönder snabbt om det är ett "vanligt" OS. FreeNAS och unRAID är designat för det. Ubuntu Server och Openmediavault är det inte.

- Systemet skall kunna köra automatisk backup av mappar på andra enheter

Från andra enheter, eller till? Till är enklare, alt. att de andra enheterna skjuter data till NASen.

- Bör inte vara allt för avancerat (dvs. egen kodning etc.)

Här får man nog pröva sig fram, vad man tycker är avancerat och vad man har för funtionskrav. FreeNAS är rätt fokuserat på fil-lagring, alltså inte så mycket annat. Men det finns plugin-möjligheter. Andra system är ofta mer plugin-fokuserade för fler funktioner.

Postad 12 May 2013 - 22:20

head
  • head
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Ubuntu Server kan lätt konfigureras för att köras på USB-sticka (jag gör det). Däremot skulle jag inte rekommendera Ubuntu Server till en "nybörjare" för det krävs mycket editerande av conf-filer och bash-script för att sätta upp fildelning, automatisk backup, diskövervakning mm mm.

Jag har bara labbat lite snabbt med Freenas i en VM och det verkar enklare att komma igång med.

Postad 13 May 2013 - 08:18

Unregistered726722a6
  • Unregistered726722a6
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Jag kör "Nas4free" i min burk med nästan samma grejer. Kan varmt rekommendera det! Välj hellre det än FreeNAS då det ligger i framkant!

edit: Glöm detta. Ditt plexkrav sänkte detta alternativ (Tror jag). Men det finns folk jobbar på det har jag läst!
Själv kör jag XBMC eller rättare sagt OpenELEC och slipper allt tjafs med transcoding och sån't.

Redigerat av Unregistered726722a6, 13 May 2013 - 08:27.

Postad 10 June 2013 - 20:14

Xellvas
  • Xellvas
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
+1 för Nas4Free.

Vet inte du bestämt dig än, men jag hade ungefär samma krav som du när jag körde igång mitt serverbygge och hade stora ågren med OS valet. Som jag såg det stod det mellan Openmediavault, UnRAID och Freenas/NAS4Free.

Jag började med UnRAID för det var det som verkade passa mina behov bäst. Jag ställde upp allt och började köra in plugins, efter ca 5st plugins så hade jag ett system som inte bootade. Så det gick bort direkt.

Openmediavault är ett bra system men förlorade efter många turer fram och tillbaka mot nas4free med ZFS som avgörande punkt.
Det är lite jobb och mycket läsa på med konfigurationen av systemet men det känns helt klart värt det efteråt.
Har haft strul med diskar och usb:et som huserar OS har pajjat men det har klarat sig kanon utan dataförlust.
Jag kör min plex server i en virtualbox maskin och det fungerar klockrent även transcoding.

Postad 01 July 2013 - 17:24

Unregistered726722a6
  • Unregistered726722a6
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Jag kör min plex server i en virtualbox maskin och det fungerar klockrent även transcoding.

Åfan! Gött! Har ej kollat på detta med virtuella maskiner än.

Redigerat av Unregistered726722a6, 01 July 2013 - 17:24.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.