Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppdatering av utdaterad HTPC - För Film och spel

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 May 2013 - 16:50

BalleX
  • BalleX
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har för 5-6 år sedan byggt en HTPC som står under TV:n och har varit en snäll trotjänare. Nu när jag flyttat och har lite annan utformning på lägenheten har jag gått i funderingar att piffa upp min burk. Tänkte även dra en kabel till en vanlig skärm så den går att använda som pluggdator (bakom hela tvn i en hörna).

Jag har dator med följande komponenter:

Moderkort:
Gigabyte GA-MA78GM-S2H v1 (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Video, Gigabit LAN, IEEE-1394)

CPU
DualCore AMD Athlon 4850e, 2500 MHz (12.5 x 200)

RAM (2 st)
Corsair XMS2 CM2X1024-6400 1gb
DDR2 SDRAM 400mhz

Hårddisk: Tillverkare Samsung Hårddiskfamilj SpinPoint F1 Moderkortstyp 3.5" Formaterad kapacitet 750 GB Hårddiskar 3 inspelningsytor 5 Fysiska dimensioner 147.0 x 101.5 x 26.1 mm Max. vikt 650 g Medelrotationslatens 4.17 ms Rotationshastighet 7200 RPM

CD/DVD:
TSSTcorp CDDVDW SH-S203P

Hade tänkt lägga lite krut och byta ut det mesta (bu eller bä?) till ev. följande (då även spel blir tilltänkt på denna):

Chassit äger jag redan, la bara till det så ni kan se vad jag har! Tänkte behålla det då det är rätt dyrt att köpa ett nytt.

Tycker generellt att det blir rätt kostsamt men det kanske behövs? Vill kunna spela, kolla 1080i/p och även eventuellt köra CAD och beräkna med Matlab på den. Vore även grymt att kunna spela in tv, men det kanske kräver tv kort om det inte går att mata ut tv-signal från tvn? (comhemhus)

Ge lite feedback ni som har något att komma med! :)

Redigerat av frollic, 25 May 2013 - 06:17.
fixat länkar

Postad 25 May 2013 - 11:19

BalleX
  • BalleX
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Schysst att du pillade till länkarna, tack!

Angående tv-kort så har jag kikat lite på detta:

https://www.prisjakt...kt.php?o=809043

Som borde funka med den analog comhem signalen. Några erfarenheter av detta? Har fått en bra kommentar iaf.

Kommer bygget klara tv-tittande samtidigt som man tex spelar eller behövs en redigare proccessor för det?

Postad 25 May 2013 - 22:33

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Tycker att huvudprocessorn och Grafikkortet inte riktigt matchar varandra :)
En kraftigare H-proc eller spara lite pengar på ett billigare grafikkort.

Grafikkortet är ju dimensionerat för de värsta spelen, få ritprogram använder grafikprocessorn utan förlitar sig helt på Processorn.

Dessutom har du prickat in en i3 processor med inbyggt grafikkort, Ska du ha monsterkortet GTX 660, så behöver du ju inte betala extra för en H-proc med integrerade grafikkretsar, om än bara Intel HD 2500 kretsar.

Tror inte du behöver 12GB, börja med 4GB om du ska köra 64bit OS. Med SSDn kommer till och med Windows växlingsfil vara effektivare än om den används med en vanlig hårddisk.
Du kommer att få göra väldigt avancerade och detaljrika 3D-ritningar för att använda upp 4GB RAM.

Har en AMD Skrivbordsdator med A10-5700 processor med integrerade kretsar och använder det med Corel Photopaint och Pinnacle Studio 14
Även spel med några år på nacken funkar Battlefield 1942, H.A.W.X - fungerar också utmärkt med datorn.

Postad 26 May 2013 - 00:39

BalleX
  • BalleX
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Tack för svar! Vill gärna ha den pigg för att klara dagens spel så ett ok graffekort känns värt. Har du något tips på annan CPU ? Tycker det låter vettigt att inte ha grafikkrets i CPU med ett bra gfx kort. Det jag tänker med en kraftigare processor är att den ska palla multitaskande ex. om tjejen vill kolla tv (genom datorns tvkort) och jag använda datorn för att plugga ska det inte slacka av för mkt ! :)

Vad gäller ram, är inte detta också en faktor som vägs in vid multitaskande? Har ju iofs de 2 1gb, ett nytt 4gb + de två kanke räcker.

Postad 26 May 2013 - 19:42

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
En 4-kärnig Intel processor typ i5, kanske? Skulle kunna passa men då dubblas nästan priset för processorn.
Nu kan jag väldigt lite om Intels produkter men det verkar som de flesta sockel 1155 har dessa HD 2x00 grafikkretsar.

Du kommer inte kunna använda de gamla DDR2 minnena, då moderkortet kräver DDR3 minnesmoduler.
4GB kommer räcka gott men känner du för 8GB - köp det (Moderkortet verkar kunna adressera upp till 16GB).

Att multitaska på två skärmar, kommer inte vara några problem. Inte heller att flera tangentbord och datormöss kopplade samtidigt (dock kan det vara retsamt, ibland, då muspekaren kan bara vara på en plats åt gången).

Genom att välja att köra Datorskärmen och TVn som Utökade skärmar. så kan filmen vara i helskärmsläge eller ha flera olika fönster/program öppna oberoende av vad som är öppnat på datorskärmen.

Redigerat av Station, 26 May 2013 - 19:44.

Postad 27 May 2013 - 21:42

BalleX
  • BalleX
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Okej, men om man krämar på med en sådan proccessor, klarar man sig på ett billigare gfx-kort? Eller är det redan "billigt" nog? Svårt att avväga vad som krävs för dagens spel och en viss framtidssäkring.

Kommer musen gå att använda på datorskärmen och en fjärr på tvn samtidigt med någon typ av frontend? Har en windows media remote liggandes.

Postad 27 May 2013 - 23:51

MLV
  • MLV
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Alltså, om du vill använda datorn som en HTPC och dessutom vill komma undan billigt, som oftast är den vanligaste kombinationen, så baserar du systemet på FM2 sockeln. Detta är givetvis inget måste men upplever att grafikkretsen i AMDs system är bättre än i Intels motsvarighet och när jag kollade sist var dessutom AMDs variant billigare än Intels motsvarighet.

Andra alternativet är väl en Intel NUC?

Postad 28 May 2013 - 16:59

BalleX
  • BalleX
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Men det blir ju mer än HTPC i detta fall, det blir arbets/speldator kombinerat med HTPC. Därför krävs det lite mer av datorn än i vanliga HTPC fallen.

Postad 28 May 2013 - 19:22

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Ge lite feedback ni som har något att komma med! :)

Ditt minnesval är konstigt, 3x4GB? Trippel channel används väl inte för i3/i5 i vart fall.
Dessutom har moderkortet du valt två minnesplatser. :)

Behöver du 16GB så välj 2x8GB.
Du kommer dock långt med 2x4GB också, beroende på vad du ska göra, så 2x4GB är mitt råd.

Sen skulle jag nog välja en i5.
Kanske se över ditt nätagg som var med till chassit? 430w bör räcka för en i5 och ett 660 iofs.

Behöver du WiFi på moderkortet? Väljer du bort det så kan du hitta betydligt billigare moderkort.
Det går också att skaffa sig en WiFi dongel. Ska du spela onlinespel så rekommenderar jag trådat.
Behöver datorn vara något så när tyst? Kylaren som följer med processorerna brukar väsnas en hel del.
I ett litet chassi blir det ännu värre.

Har du kollat så grafikkortet får plats i ditt chassi?

Väljer du CPU och grafikkort från AMD istället så kan det nog bli en del billigare också.
Vad har du för budget för det hela?

Vilka krav har du på spelandet? Med ett 660 kan du inte räkna med att köra max inställningar speciellt ofta, med bibehållen fps.

Redigerat av Falcy, 28 May 2013 - 19:24.

Postad 28 May 2013 - 23:22

BalleX
  • BalleX
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Minnet var i överkurs har jag förstått, tänkte mig 2x4gb istället efter lite eftersökning.

Har för mig det befintliga är 400 el 450, ska kolla upp det.

Har inget krav på wifi i kortet, förslag på lämpligare?

Har inte heller kollat om grafikkortet får plats, det antog jag bara! Måste kolla upp det med.

För/nackdel med amd? Har ingen stark lutning och endera.

Är inte ute efter maxade inställningar bara att det går att köra med bra nog.

Budget är väl 6500ish utan skärmen.

Postad 28 May 2013 - 23:31

BalleX
  • BalleX
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Ett bättre moderkort för mig?

Postad 29 May 2013 - 11:23

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Ett bättre moderkort för mig?

Beror på vad du vill ha och vad du ska göra. :)
Ska du inte överklocka något så duger "vilket som".

Jag har gjort en kundvagn hos inet.se, fokus på AMD då de ger mycket för pengarna.

Bara att justera lite hit och dit, chassit kanske inte alls passar dig? Men ditt nuvarande Antec chassi tar bara kort som är 20cm långa.
Dagens kort, som ska prestera något, är ofta längre än så. (eller väldigt dyra)

http://www.inet.se/k...isa/3398312/mhb

Vet inte ens om just det där 7850 är det mest prisvärda, men det matchar iaf ett 660 rent prestandamässigt och du får med 3st spel.

Som alternativ till grafikkortet hos inet, så har komplett.se ett väldigt prisvärt 7950;
Dock får du inga spel med där, men för tillägget om 400:- så får du ett fullprestanda kort.
http://www.komplett....aspx?sku=774014

Postad 30 May 2013 - 22:53

BalleX
  • BalleX
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Måste säga att ditt inlägg fick mig att tänka om lite.

Blev mer och mer införstådd i att AMD ger lite mer Bangforbuck, samt att HTPC:n egentligen är rätt klumpig. Så jag tog och komponerade ihop ett mini-ITX bygge enligt denna lista:

https://www.prisjakt...=2324165&view=l

Landar på ~6500:- som verkar helvettigt med tanke på vad man får!

Hur verkar detta bygge?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.