Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp och råd angående (Pro-Ject) skivspelare, RIAA, etc.

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 June 2013 - 15:41

Unregisteredfbdfb52d
  • Unregisteredfbdfb52d
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hjälp och råd angående (Pro-Ject) skivspelare, RIAA, etc.

Har massvis med vinylskivor liggandes, men har inte haft någon skivspelare på hundra år, eller åtminstone inte sedan en gammal lägenhet där jag hade mer plats för gamla fula förstärkare, sladdar, högtalare etc.

Nu vill jag snarare ha det så "clean" som möjligt. Är absolut ingen audiofil heller, så det är relativt billiga grejer jag letar efter.

Till frågeställningen:

Jag tänkte mig att jag ska köpa en skivspelare av märket Pro-Ject. Troligen blir det en vit "Genie" eller kanske "Essential".
Jag var väldigt nära att beställa en sådan, tillsammans med en Pro-Ject "Phono Box II" att använda som RIAA-förstärkare, men blev fundersam. Kan man koppla in ett par högtalare endast med en "Phono Box" mellan de två? Om man ändå måste ha en vanlig förstärkare däremellan så kan jag lika gärna skippa RIAA-försteget då jag har en gammal Technics-förstärkare med Phono-ingång ståendes någonstans.

Och isåfall till fråga 2. Kan man koppla in ett par "datorhögtalare" (har ett par Audioengine ståendes som jag tycker låter helt OK..) med vanlig 3,5mm eller RCA-kontakt från en förstärkare direkt in i högtalarna? Eller måste det vara ett par "riktiga" högtalare med sån gammal hederlig högtalarkabel som man skalar i ändarna och skruvar i... ??

Jag vill ha en liten vinylhörna med så lite sladdar som möjligt, så cleana högtalare som möjligt, helst inget extrasteg mellan skivspelare och högtalare, osv osv... ALLA TIPS UPPSKATTAS. Tack!!

Postad 22 June 2013 - 23:07

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0
Phono Box II ger ut linjesignal så den ska gå atr koppla till datorhögtalarna om det är aktiva och har en volymkontroll.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.