Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

uppgradera och byta ut...äntligen

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 June 2013 - 18:39

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Skattepengarna bränner i fickan och jag har blivit drabbad av uppgraderingsdjävulen :)

Så nu vill jag gå ifrån min nuvarande burk, men ändå spara lite av grejerna.
Det jag vill spara är grafikkortet, som jag fortfarande tycker är helt ok. Ett ATI Radeon HD 5770. Dessutom har jag ett 600w nätagg som funkar fint. Märke på detta är okänt, då jag inte sitter hemma och skriver detta. Ssd-disk, samt 4 st 3.5" diskar har jag oxå, som ska användas. Jag har dessutom en Bluray-brännare, dock ej slimmodell som jag gärna behåller

Däremot behöver jag ett htpc-chassi som dessa prylar funkar i. Detta ska dessutom ha plats för minst 4-5 hdd i 3,5 tum, samt en ssd-disk. Har kikat lite på Silverstone chassin och tycker de verkar rätt sjyssta. http://www.komplett....CFat7cAodWW0AIQ
Till detta kör jag nog ett vanligt uppgraderingspaket, typ detta: http://www.komplett....aspx?sku=752348
Datorn ska användas mest som htpc, med win 7, xbmc, spotify och vanlig surf. Dock vill jag att den ska ha tillräckligt mycket kräm för att inte slokna vid andra göromål. Ser helst att den är så tyst som möjligt. Spelar gör jag nästan aldrig. Detta kommer styras av Logitech dinovo edge, men vill gärna ha fjärr när jag kör xbmc.
Så vad tror ni? Klarar jag mig på ovanstående grejer, eller ska jag kika på annat chassi? Vilket isåfall?

Redigerat av holetaker, 19 June 2013 - 18:43.

Postad 19 June 2013 - 21:09

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Du din dator kommer behöva rejäl kylning, med grafikkort och flera hårddiskar. På din beskrivning låter det som det är en dedikerad speldator/filserver.
Ska du ha den i TV-bänken så får du inte vara känslig för fläktljud.

Behåll dina favorit komponenter i en dator vid skrivbordet/datorhörnan.

Skaffa en andra dator som htpc, för de uppgifter du listade. En AMD A10-5700 med integrerad grafik (eller annan A-serie prolle med FM2 sockel och integrerad grafik) skulle klara alla dina htpc-uppgifter och vara tyst.
En tyst dator får du med så få rörliga delar som möjligt. SSD istället för HDD, integrerad grafik istället för grafikkort, Högkvalitets nätdel eller ännu hellre nätadapter a la bärbara. Filmer och annat kan lagras och strömmas från en annan dator eller Nätverkslagring(NAS).

Med A10-5700 eller den nyare A10-6700 (Finns varianterna A10-5800K/6800K som är kraftfullare och hetare) får du kraft över till andra göromål som foto och video-redigering samt spel.

Ett Pico-PSU består av nätadapter, chassikontakt och en 24-pinnarskontakt (moderkortets strömförsörjning och fördelare för S-ata/P-ata x3 och processorström kontakter).

Postad 20 June 2013 - 18:05

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Tanken var iofs att slippa ha två burkar igång. Ev så köper jag mig en nas senare, men för tillfället vill jag uppgradera min befintliga burk.
så jag antar att jag får leva med fläktljuden isåfall.
Men tror ni grejerna jag tittat ut funkar för mina ändamål?

Postad 24 June 2013 - 01:25

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
Jag hade satsat detta istället:

plats för 12cm fläktar i massor och smartare uppbyggt!

Postad 30 June 2013 - 13:16

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Nu har jag kikat runt lite och funderar på detta paket:
http://www.inet.se/k...2362/2013-06-29

Har ni några tankar och funderingar på detta?
Jag vill ha rätt bra cpu-prestanda, därav i5. Tyvärr är stock-kylaren troligen rätt högljudd. Kan ni kanske rekommendera annan kylare, som väsnas mindre?

Postad 30 June 2013 - 21:25

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Var inte så säker på att en medföljande kylare är så högljudda/dålig prestanda.
Använder två stycken AMD A-serie baserade datorer här hemma, båda använder originalkylarna.

Använder AsRock mITX moderkort och med det följer ett utmärkt Fläktstyrn./värmeövervaknings- och överklockningsprogram AXTU.
Använder AXTU i båda datorerna och deras processorers originalkylare för ett fasligt liv fram tills AXTU startats och tämjt fläktarna (Spelar lite 3D spel på A10-5700 datorn och då blir prollen varm och fläkten måste gå högljutt ).

Köpte med A10-5700 en Scythe Kozuti kylare och ett passivt externt Pico-PSU men Kozuti kylaren var för ineffektiv och byttes mot processorns originalkylaren.
Lite småskoj var att jag valde att skruvi i en 1TB hårddisk med gummiupphängning men när Scyhte kylaren var bytt, så var det hårddisken som vibrerade chassit, fick ta bort gummiplupparna och skruva HDDn stumt mot chassit :/

Týcker att du får dåliga grafikkretsar med Intel i5 processorn. Med en AMD A-serie processor (med integrerad grafik), får du bättre grafik som även duger till datorspel och avancerade grafik.
Utan att göra avkall på processorkraft och som bonus, till ett lägre pris.

Redigerat av Station, 30 June 2013 - 21:27.

Postad 04 July 2013 - 22:04

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
Dyrt chassi... Jag har aldrig insett vitsen med en display på ett chassi, man sitter ju i regel för långt ifrån för att kunna se vad som står på den! Nä lägg pengarna på något bättre - varför inte ett Streacom chassi med passiv CPU-kylning! Fast då kan du ju inte använda ditt befintliga nätagg utan måste köpa en picoPSU. Men då får du en tvärtyst setup!

Sedan verkar det ju faktiskt rent ut sagt korkat att köpa en Ivy Bridge setup idag när efterföljaren Haswell finns på marknaden med mycket vassare grafik och enligt rykten är de som kommer närmast 23,976Hz!

Intel i5 4670K + 1150 Z87 moderkort

Redigerat av Matsen, 04 July 2013 - 22:05.

Postad 07 July 2013 - 14:59

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Grejerna är köpta och installerade. Blev sjukt bra. Dock ändrade jag till den setupen Matsen tipsar om.
http://www.inet.se/k...6826/2013-06-30
Där har ni grejerna jag köpte. Jämfört med gamla burken så är den sjukt tyst och snabb.
Däremot ångrar jag att jag inte köpte nytt nätagg som är modulärt, det blev rätt trångt i lådan :(

Postad 07 July 2013 - 21:29

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0

Grejerna är köpta och installerade. Blev sjukt bra. Dock ändrade jag till den setupen Matsen tipsar om.
http://www.inet.se/k...6826/2013-06-30
Där har ni grejerna jag köpte. Jämfört med gamla burken så är den sjukt tyst och snabb.
Däremot ångrar jag att jag inte köpte nytt nätagg som är modulärt, det blev rätt trångt i lådan :(

Kul att du blev nöjd!

Man kan ju alltid byta nätagget i efterhand, men då bör du överväga antingen ett helt passivt nätagg eller ett med hög verkningsgrad (guld eller platinum) så att du får ett tyst nätagg. Det behövs ju inte så hög effekt så dessa behöver ju knappt kylas vid ditt effektuttag...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.