Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Bastornsbygge av megagurka

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 November 2013 - 21:32

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1237 inlägg
  • 0
Kommentarer till Bastornsbygge av megagurka

#2

Postad 24 November 2013 - 21:32

Unregistered2cd71918
  • Unregistered2cd71918
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Snygga. Ser roligt ut att göra. Funderar starkt på att göra mig av med basarna på spectran. Dom är så gigantiska och tjejen klagar 1 gång i veckan nu. Tror duben xtz sub med inbyggd dsp kanske kan göra jobbet istället. Måste dock sätta min in i hur högt den går i htz. Fin fina torn dock. Är det du som lagt ut spectra på hifimagasinet?

#3

Postad 25 November 2013 - 22:06

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1237 inlägg
  • 0

Snygga. Ser roligt ut att göra. Funderar starkt på att göra mig av med basarna på spectran. Dom är så gigantiska och tjejen klagar 1 gång i veckan nu. Tror duben xtz sub med inbyggd dsp kanske kan göra jobbet istället.

Tackar. Nja, subbar brukar inte funka så bra upp till 250 Hz. Jag har byggt golvställ för Acoustat-panelerna och tagit bort baslådorna. De blir mycket mindre skrymmande utan lådorna.

Måste dock sätta min in i hur högt den går i htz. Fin fina torn dock. Är det du som lagt ut spectra på hifimagasinet?

Nej, dom har legat ute över ett år nu.

#4

Postad 28 November 2013 - 22:48

Unregistered2cd71918
  • Unregistered2cd71918
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tror du att det är möjligt att få ner panelerna till 100 eller 150hz med digital filter? Förresten hörde att man kan dra upp bias på dem rätt rejält utan att riskera något så kommer de låta en del bättre.


#5

Postad 28 November 2013 - 22:52

Unregistered2cd71918
  • Unregistered2cd71918
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
förresten, är det ny center jag ser? elektrostat?


#6

Postad 01 December 2013 - 15:12

Unregistered2cd71918
  • Unregistered2cd71918
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Kom att tänka på en ide när jag såg dina torn. Jag har ett par extra b&o Cx 100 liggandes. Tänkte att man kanske kan koppla mini dsp till alla, låta panelerna gå ner 250hz, b&o 250 till 50hz, och subben resten? Vet att det inte kommer att låta lika bra men då får jag iallafall behålla panelerna. Upplever du att ljudet blir bra när basen kommer från sidan av panelerna?


#7

Postad 01 December 2013 - 19:16

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1237 inlägg
  • 0
Det är en Final 150i som jag använder som center. Det var nåt år sen jag köpte den.

Tror inte du kommer inte ha så mycket tryck i panelerna under 250 Hz, man behöver två paneler och värre transformatorer då (typ Spectra 22 och större). Det har diskuterats i megatråden på diyAudio.

Visst kan du använda vanliga högtalare för basen om du kör med miniDSP. Att baselementen är vid sidan om elektrostaterna är givetvis inte optimalt, men jag tycker inte man märker det utom om man lyssnar väldigt noga på ljud runt delningsfrekvensen. Du är välkommen att komma på en provlyssning om du vill :)

#8

Postad 01 December 2013 - 22:19

Unregistered2cd71918
  • Unregistered2cd71918
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Det är en Final 150i som jag använder som center. Det var nåt år sen jag köpte den.

Tror inte du kommer inte ha så mycket tryck i panelerna under 250 Hz, man behöver två paneler och värre transformatorer då (typ Spectra 22 och större). Det har diskuterats i megatråden på diyAudio.

Visst kan du använda vanliga högtalare för basen om du kör med miniDSP. Att baselementen är vid sidan om elektrostaterna är givetvis inte optimalt, men jag tycker inte man märker det utom om man lyssnar väldigt noga på ljud runt delningsfrekvensen. Du är välkommen att komma på en provlyssning om du vill :)

Riktigt vacker center som sagt. Jag väntar in min yamaha2010 nu och ska prova lite framöver att skruva på filtrar köpa minidsp osv så får jag se hur det blir. Om jag stöter på problem är det skönt att veta att man har en expert här med ideer :) I jan någon gång kommer jag gärna och lyssnar lite, just nu är det skola till 100%.

#9

Postad 02 December 2013 - 19:00

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1237 inlägg
  • 0
Japp, Finals elektrostater är riktigt snygga. En polare har komplett hembiokit med 440i, 400i, 150i och deras subbar.

#10

Postad 02 December 2013 - 19:04

Unregistered2cd71918
  • Unregistered2cd71918
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Lägg gärna in lite bilder på hur det blev utan woofer nu på spectra. Lite nyfiken där. Själv har jag iden att sätta dem på väggen vinklade inåt som en magnepan mc1




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.