Tips kring 2-kanalsstärkare
48 svar till detta ämne
Postad 06 March 2014 - 12:29
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Hej!
Jag funderar på att komplettera min Onkyo 818 med antingen ett slutsteg eller en 2-kanals förstärkare/receiver då jag tycker det saknas en del för musiklyssning. Vad är bäst att välja för att få bäst ljud i 2-kanals stereo? Jag ser gärna att jag även kan komplettera högtalarna med min aktiva sub om jag skulle vilja ha lite mer basegenskaper. Högtalarna jag har är Canton Chrono SL 590.2 samt en Canton 800r sub.
Har kikat lite på marantz produkter då de flesta verkar gilla dem över lag och deras nya PM-8005 verkar intressant. Den har även ett läge som heter Power Amp Direct som "förbikopplar volymregleringen, vilket gör att förstärkaren agerar som ett rent slutsteg. En smart och användbar funktion om man vill sammanlänka PM-8005 med en bioförstärkare." Vilket låter som en toppenfunktion i mitt fall.
Tar gärna emot tips på andra märken och kombinationer. Onkyo och marantz kanske inte är en bra kombionation ihop? Budget är väl runt 10 000 kr och jag vill ha bra grejer som jag inte behöver byta ut på länge. Jag vill kunna sitta och lyssna på musik och njuta och bara vilja lyssna mer och mer och mer.
Tack på förhand.
Mvh
Daniel
Redigerat av Danne_485, 06 March 2014 - 12:30.
Postad 06 March 2014 - 15:32
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Hej! Jag funderar på att komplettera min Onkyo 818 med antingen ett slutsteg eller en 2-kanals förstärkare/receiver då jag tycker det saknas en del för musiklyssning. Vad är bäst att välja för att få bäst ljud i 2-kanals stereo? Jag ser gärna att jag även kan komplettera högtalarna med min aktiva sub om jag skulle vilja ha lite mer basegenskaper. Högtalarna jag har är Canton Chrono SL 590.2 samt en Canton 800r sub.
Har kikat lite på marantz produkter då de flesta verkar gilla dem över lag och deras nya PM-8005 verkar intressant. Den har även ett läge som heter Power Amp Direct som "förbikopplar volymregleringen, vilket gör att förstärkaren agerar som ett rent slutsteg. En smart och användbar funktion om man vill sammanlänka PM-8005 med en bioförstärkare." Vilket låter som en toppenfunktion i mitt fall.
Tar gärna emot tips på andra märken och kombinationer. Onkyo och marantz kanske inte är en bra kombionation ihop? Budget är väl runt 10 000 kr och jag vill ha bra grejer som jag inte behöver byta ut på länge. Jag vill kunna sitta och lyssna på musik och njuta och bara vilja lyssna mer och mer och mer.
Tack på förhand.
Mvh Daniel
Innan du lägger de pengarna skulle jag först lyssna runt på andra högtalare också. Lite beroende på vad du skulle få för dem du har är du ju plötsligt uppe i nästan dubbla priset, och då är det ju sannolikt att du kan få ett lyft genom ett byte. Högtalaren är ju det första man bör kolla på om man inte är riktigt nöjd. Sedan kan det ju mycket väl bli ett lyft med en annan förstärkare också, men sannolikt inte lika stort som genom ett högtalarbyte. Sedan förstås, om du inte redan gjort det, slå en koll på rumsakustiken. Finns goda tips om hur man på ett enkelt sätt eliminerar de värsta problemen.
Postad 06 March 2014 - 15:47
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1318 inlägg
Finns nog inte så många att välja på om du vill ha med suben när du kör 2-kanal. Har för mig att HK 990 har den möjligheten.
Kan bara hålla med dig när det gäller musik o AVR. Har haft både en Onkyo 608 och en Yamaha RX-A810 och båda var riktigt tråkiga till musik. Har precis byt ut Yamahan mot en gammal men fin JVC stereo på 2x30 watt och den är betydligt roligare att lyssna på.
Postad 06 March 2014 - 16:18
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Finns nog inte så många att välja på om du vill ha med suben när du kör 2-kanal. Har för mig att HK 990 har den möjligheten.
Kan bara hålla med dig när det gäller musik o AVR. Har haft både en Onkyo 608 och en Yamaha RX-A810 och båda var riktigt tråkiga till musik. Har precis byt ut Yamahan mot en gammal men fin JVC stereo på 2x30 watt och den är betydligt roligare att lyssna på.
Utgången modell och oerhört svår att få tag på. Jagade med ljus och lykta en sådan till mitt arbete, när det visade sig att just en kollega hade en till salu.  Sedan är jag ju den sista som skall säga emot er angående förstärkare. Har ju själv både Receiver och tvåkanalare jag skiftar mellan, men vill ju knappast lura på någon en dyr förstärkare när andra delar i kedjan trots allt oftast har större betydelse.
Redigerat av laddie15, 06 March 2014 - 16:22.
Postad 06 March 2014 - 18:23
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Innan du lägger de pengarna skulle jag först lyssna runt på andra högtalare också. Lite beroende på vad du skulle få för dem du har är du ju plötsligt uppe i nästan dubbla priset, och då är det ju sannolikt att du kan få ett lyft genom ett byte. Högtalaren är ju det första man bör kolla på om man inte är riktigt nöjd. Sedan kan det ju mycket väl bli ett lyft med en annan förstärkare också, men sannolikt inte lika stort som genom ett högtalarbyte. Sedan förstås, om du inte redan gjort det, slå en koll på rumsakustiken. Finns goda tips om hur man på ett enkelt sätt eliminerar de värsta problemen. 
Hej! Ja, jag har faktiskt funderat på om högtalarna kan vara problemet men samtidigt om man köper högtalare för 20 lax så tycker man ju att de borde spela fruktansvärt bra, i HELA registret. Förhoppningsvis är det en inställningsfråga/akustik eller förstärkarfråga men i värsta fall så kanske det är högtalarna som är såpass basfattiga och platta totalt sett. :/ Utgången modell och oerhört svår att få tag på. Jagade med ljus och lykta en sådan till mitt arbete, när det visade sig att just en kollega hade en till salu. 
Sedan är jag ju den sista som skall säga emot er angående förstärkare. Har ju själv både Receiver och tvåkanalare jag skiftar mellan, men vill ju knappast lura på någon en dyr förstärkare när andra delar i kedjan trots allt oftast har större betydelse. 
Vad fick dig att köra den setup jag funderar på? Du måste ju också haft en anledning.
Postad 06 March 2014 - 18:26
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Ja, det är knepigt det där. Tycker jag har lagt sjuka pengar på mitt ljud (allt är ju relativt) men sedan så tycker jag ändå att min fars gamla grejer sedan stenåldern och som knappt hänger ihop har en bättre ljudbild/spelglädje än det jag har själv. Så jag förstår vad du menar när du säger att den gamla JVC:n låter som ett lyft. Var det möjligen bättre förr? Vad kör ni för högtalare förresten?
Postad 06 March 2014 - 18:52
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Hej! Ja, jag har faktiskt funderat på om högtalarna kan vara problemet men samtidigt om man köper högtalare för 20 lax så tycker man ju att de borde spela fruktansvärt bra, i HELA registret. Förhoppningsvis är det en inställningsfråga/akustik eller förstärkarfråga men i värsta fall så kanske det är högtalarna som är såpass basfattiga och platta totalt sett. :/
Vad fick dig att köra den setup jag funderar på? Du måste ju också haft en anledning. 
Hk:n köpte jag till mitt arbete, faktiskt för att kunna utvärdera ljudutrustning men inte hifi. Behöver minst hundra Watt och bra med ström.  Min setup hemma ser ut såhär:' System Audio Aura 60 frontar " Aura 10 AV center ". Talent surround Onkyo TX-NR 709 Receiver Sugden A21A Stereoförstärkare Sonos men den gamla som inte heter Connect Arcam RDac DA omvandlare Förstärkarna switchas med Dynavox AMP S högtalarswitch Otroligt kul anläggning för både musik och film. Men för musik ger Sugden en dimension min Onkyo inte mäktar med.
Postad 06 March 2014 - 19:00
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Hk:n köpte jag till mitt arbete, faktiskt för att kunna utvärdera ljudutrustning men inte hifi. Behöver minst hundra Watt och bra med ström. 
Min setup hemma ser ut såhär:'
System Audio Aura 60 frontar " Aura 10 AV center ". Talent surround
Onkyo TX-NR 709 Receiver Sugden A21A Stereoförstärkare
Sonos men den gamla som inte heter Connect
Arcam RDac DA omvandlare
Förstärkarna switchas med Dynavox AMP S högtalarswitch
Otroligt kul anläggning för både musik och film. Men för musik ger Sugden en dimension min Onkyo inte mäktar med. 
Okey. Men då fick du i alla fall ett lyft i musiken med en extra förstärkare jämfört med bara onkyon.  Dock är ju min 818 lite kraftfullare än din 709 men det är nog kanske ändå stor skillnad med en separat stereoförstärkare? Varför kör du en separat DAC? Är det för att onkyon:s egna dac inte är tillräckligt bra? Mvh Daniel
Postad 06 March 2014 - 19:14
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Okey. Men då fick du i alla fall ett lyft i musiken med en extra förstärkare jämfört med bara onkyon. Dock är ju min 818 lite kraftfullare än din 709 men det är nog kanske ändå stor skillnad med en separat stereoförstärkare? Varför kör du en separat DAC? Är det för att onkyon:s egna dac inte är tillräckligt bra?
Mvh Daniel
Jag skall börja med att säga att min Sugden bara har 20W, så i detta fallet har det inte alls med effekt att göra. Den häller helt enkelt bättre kontroll, det grötar inte ihop sig, och det blir då väsentligt roligare och låttare att följa med i musiken. RDac:en köpte jag faktiskt innan jag hade min receiver. Men jämfört med både receiverns och Sonos dac så gör den externa faktiskt lite av vad min stereoförstärkare. gör, mer fart och liv i musiken. Jag valde just RDac i konkurrens med en Hegel för dubbla priset. Men ta nu inte alls mina ord för någon sanning som nödvändigtvis funkar hos dig, utan låna hem och prova.
Postad 06 March 2014 - 20:17
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Jag skall börja med att säga att min Sugden bara har 20W, så i detta fallet har det inte alls med effekt att göra. Den häller helt enkelt bättre kontroll, det grötar inte ihop sig, och det blir då väsentligt roligare och låttare att följa med i musiken. RDac:en köpte jag faktiskt innan jag hade min receiver. Men jämfört med både receiverns och Sonos dac så gör den externa faktiskt lite av vad min stereoförstärkare. gör, mer fart och liv i musiken. Jag valde just RDac i konkurrens med en Hegel för dubbla priset. Men ta nu inte alls mina ord för någon sanning som nödvändigtvis funkar hos dig, utan låna hem och prova. 
Okey. Då förstår jag.  Om du fick välja idag, vilken förstärkare hade du valt i sådana fall? De egenskaper som du beskriver att du fick i tillägg med din extra stärkare låter som saker jag också söker nämligen. Mer spelglädje och separation.  Vilka butiker låter en låna hem och prova?
Postad 06 March 2014 - 21:43
Unregistered1384
-
Unregistered1384
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Dina canton gillar starka förstärkare. Vet inte vad för ljud du söker men om du vill ha mer tyngd i ljudet testa NAD eller Yamaha. Har testat själv med Onkyo 818 till samma högtalare som du har och det lät helt ok, på lägre volymer.
Postad 06 March 2014 - 22:09
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Okey. Då förstår jag. Om du fick välja idag, vilken förstärkare hade du valt i sådana fall? De egenskaper som du beskriver att du fick i tillägg med din extra stärkare låter som saker jag också söker nämligen. Mer spelglädje och separation. Vilka butiker låter en låna hem och prova?
Jag har ju förstås Sugden som obestridlig favorit. Har inte hört något liknande. Med mina högtalare finns inga begränsningar med 20W, jag kan spela mer än tillräckligt högt med full kontroll. Förmodar att även dina högtalare skulle funka utmärkt med detta lilla kraftpaket. Kostar runt 20000kr. och är tyvärr sällsynt begagnad. Låna hem skall alla låta dig göra, annars skall du inte handla av den butiken. Vissa kan dock kräva deposition i (ibland motiverad) rädsla att inte få tillbaka apparaten.
Postad 06 March 2014 - 22:15
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Dina canton gillar starka förstärkare. Vet inte vad för ljud du söker men om du vill ha mer tyngd i ljudet testa NAD eller Yamaha. Har testat själv med Onkyo 818 till samma högtalare som du har och det lät helt ok, på lägre volymer.
Ja, det låter tyvärr ganska illa när man skruvar upp volymen. Har du några tips på specifika stärkare inom dessa märken? Hembiobutiken rekommenderade mig Roksan Kandy K2. Någon som vet om denna är bra? Jag är ute efter en ljudbild som är livfull och kul att lyssna på med fyllig och punchig bas. Mellanregister och diskant på Chrono kan låta helt magiskt ibland på vissa låtar men jag saknar för det mesta trycket i basen.
Postad 06 March 2014 - 22:22
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Jag har ju förstås Sugden som obestridlig favorit. Har inte hört något liknande. Med mina högtalare finns inga begränsningar med 20W, jag kan spela mer än tillräckligt högt med full kontroll. Förmodar att även dina högtalare skulle funka utmärkt med detta lilla kraftpaket. Kostar runt 20000kr. och är tyvärr sällsynt begagnad. Låna hem skall alla låta dig göra, annars skall du inte handla av den butiken. Vissa kan dock kräva deposition i (ibland motiverad) rädsla att inte få tillbaka apparaten. 
Okey. Ska ha detta i åtanke. Kommer lägga ganska mycket pengar på stereo och hembio när jag skaffar ett mer fast boende, typ hus om några år, men fram tills dess så får jag nog hålla nere budgeten lite eller inte uppgradera alls. Men som sagt längre fram kommer det inte bli några kompromisser, då ska jag ha allt perfekt så jag är 110% nöjd. Skall testa att låna hem någon förstärkare längre fram och se om det blir någon skillnad.  Okey. Ska ha detta i åtanke. Kommer lägga ganska mycket pengar på stereo och hembio när jag väl skaffar ett mer fast boende, typ hus om några år, men fram tills dess så får jag nog hålla nere budgeten lite eller inte uppgradera alls. Men som sagt lite längre fram kommer det inte bli några kompromisser, då ska jag ha allt perfekt så jag är 110% nöjd.
Skall testa att låna hem några förstärkare och se om det blir någon skillnad. Får hoppas bara att det finns bra butiker i närheten av där jag bor.
Postad 06 March 2014 - 22:27
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Hej!
jag skulle titta på ett Atoll slutsteg eller deras integrerade Förstärkare......bland det absolut bästa Pris/Prestanda Slutsteg/Förstärkare jag hört i mitt Hi-Fi liv. Finns hos ljudmakarn i stockholm.
Bortsett då ifrån Hypex Ncore som nog är det bästa jag hört oavsett pris.
Mvh/Micke
Postad 06 March 2014 - 22:40
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Hej!
jag skulle titta på ett Atoll slutsteg eller deras integrerade Förstärkare......bland det absolut bästa Pris/Prestanda Slutsteg/Förstärkare jag hört i mitt Hi-Fi liv. Finns hos ljudmakarn i stockholm.
Bortsett då ifrån Hypex Ncore som nog är det bästa jag hört oavsett pris.
Mvh/Micke
Hej! Okey. Tack för tipset! Har läst att flera gillar Atoll i andra trådar. Synd bara att det är så förbannat fult.  Men men, ljudet är ju egentligen det viktigaste. Tycker dock det är lite synd att det inte finns volymrattar för bas, diskant m.m. Är en viss känsla över att tveka lite med fasta reglage.  Synd att man inte bor nära Stockholm så man kunde lånat hem en enhet och testat lite snabbt.
Postad 06 March 2014 - 22:48
zarniwoop
-
zarniwoop
-
Användare
-
-
159 inlägg
Tjena!
Har själv ägt en 818 och kan hålla med dig om att den är bedrövlig till att spela musik på. Sålde min efter 2 månader för att jag inte stod ut med skräpet. Tror vilken 2-kanalare som helst gör ett bättre jobb än den receivern. Själv köpte jag mig en cambridge 751r som funkar bra både till musik och film. Jag ville inte ha två separata förstärkare. Det är absolut ingen idé att hänga på ett slutsteg för det är försteget i Onkyon som är dåligt så det kommer du inte runt hur du än gör. Jag provade själv med ett NAD M25 utan framgång.
Postad 06 March 2014 - 23:54
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Tjena!
Har själv ägt en 818 och kan hålla med dig om att den är bedrövlig till att spela musik på. Sålde min efter 2 månader för att jag inte stod ut med skräpet. Tror vilken 2-kanalare som helst gör ett bättre jobb än den receivern. Själv köpte jag mig en cambridge 751r som funkar bra både till musik och film. Jag ville inte ha två separata förstärkare. Det är absolut ingen idé att hänga på ett slutsteg för det är försteget i Onkyon som är dåligt så det kommer du inte runt hur du än gör. Jag provade själv med ett NAD M25 utan framgång.
Hej! Okey. Det var nog den bästa infon idag. Då behöver jag med andra ord i sådana fall en helt fristående 2-kanalare med egen dac eller göra som dig och helt enkelt byta förstärkare totalt?
Postad 07 March 2014 - 07:54
iMats
-
iMats
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Tjena!
Har samma erfarenhet som du fast det tog nog 7 månader innan jag sålde. Till film funkade den dock bra. Lånade hem en kompis Linn-slutsteg på 200 w men det gjorde ingen som helst skillnad vilket jag tolkade som att det är inte kraften som problemet utan försteget eller några "ljudförbättringskretsar" som inte gick att stänga av. Blev en Hegel H80 istället och nu är det kul att lyssna på musik igen.
Postad 07 March 2014 - 08:29
tomasgbg
-
tomasgbg
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Har oxå haft en Onkyo 818 hemma och tyvärr låter dom inte tillräckligt bra i 2-kanal.
Hur det kan bli "fel" förstår jag inte men tycker detta har varit genomgående problem för Onkyo i alla år även i toppmodellerna.
Tycker man skall se åt andra märken om man vill ha bättre musik återgivning.
Postad 07 March 2014 - 09:55
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Har samma erfarenhet som du fast det tog nog 7 månader innan jag sålde. Till film funkade den dock bra. Lånade hem en kompis Linn-slutsteg på 200 w men det gjorde ingen som helst skillnad vilket jag tolkade som att det är inte kraften som problemet utan försteget eller några "ljudförbättringskretsar" som inte gick att stänga av. Blev en Hegel H80 istället och nu är det kul att lyssna på musik igen.
Ja, jag håller med. Film funkar kanon. Så frågan är om man bara ska komplettera med bra stereogrejer och ha den kvar som bioförstärkare. Vilka högtalare kör du till Hegel? Kan du beskriva ljudbilden? mvh Har oxå haft en Onkyo 818 hemma och tyvärr låter dom inte tillräckligt bra i 2-kanal. Hur det kan bli "fel" förstår jag inte men tycker detta har varit genomgående problem för Onkyo i alla år även i toppmodellerna.
Tycker man skall se åt andra märken om man vill ha bättre musik återgivning.
Har du några konkreta tips på vad man skall välja istället? Gärna något som passar med Canton Chrono 590.2.
Postad 07 March 2014 - 10:22
Unregisteredc082866f
-
Unregisteredc082866f
-
Beroende
-
-
1318 inlägg
Lånade också hem ett slutsteg till min Yamaha men som sagt, det lät inte roligare för det. Så det blev två anläggningar, en för musik i ett rum och bio i ett annat. Nu kör jag tv-ljudet genom stereon också och tycker att det finns några finesser jag saknar. Tex volymutjämning, hdmi och lite annat så därför funderar jag på att köpa en billig AVR med full Pre-out, tex Marantz 1403 och komplettera den med en 2-kanalare med bio ingång.
Redigerat av Unregisteredc082866f, 07 March 2014 - 10:25.
Postad 07 March 2014 - 10:34
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Detta är väldigt intressant läsning. Vår uppfattning verkar ju i hösta grad samstämmig, och slutsteget verkar inte vara problemet.
Jag är också väldigt nöjd med min Onkyo vid filmtittande, där saknas inget.
Postad 07 March 2014 - 11:46
iMats
-
iMats
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Ja, jag håller med. Film funkar kanon. Så frågan är om man bara ska komplettera med bra stereogrejer och ha den kvar som bioförstärkare. Vilka högtalare kör du till Hegel? Kan du beskriva ljudbilden? mvh
Jag kör med Dynaudio X16 + två subbar, BK XLS200 via högnivå. Har oftast inte subbarna på då basen är helt ok ändå och jag har lite problem i rummet som jag tänkt åtgärda genom tex anti-mode, har inte tagit tag i det än... Beskriva ljudbilden är inte helt lätt tycker jag, det låter i alla fall väldigt bra. Har även gjort en del akustikåtgärder, absorbenter bakom högtalaren och en stor väggabsorbent som tar första reflexen vid sidan samt ett helt paket isolering ställt lite diskret i ett hörn bakom en bokhylla. Har bra bra bredd och djup i ljudbilden och bra tryck i bas och anslag, typ trummor, även utan subbar.
Postad 07 March 2014 - 11:49
tomasgbg
-
tomasgbg
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Ja, jag håller med. Film funkar kanon. Så frågan är om man bara ska komplettera med bra stereogrejer och ha den kvar som bioförstärkare. Vilka högtalare kör du till Hegel? Kan du beskriva ljudbilden? mvh
Har du några konkreta tips på vad man skall välja istället? Gärna något som passar med Canton Chrono 590.2.
Då jag haft lite olika setuper och när jag hade just Canton så körde jag med Denon 2310 och ett Vincent 331 steg. Ett slutsteg som verkligen rekommenderas till Canton. Här finns värme och tryck och passar bra med Denon/Marantz som försteg då som spelar neutralt men kan ibland låta lite snällt. Min nya favorit dock i en annan setup är Anthems MRX310. Klockren både till film och musik.
Postad 07 March 2014 - 12:44
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Jag kör med Dynaudio X16 + två subbar, BK XLS200 via högnivå. Har oftast inte subbarna på då basen är helt ok ändå och jag har lite problem i rummet som jag tänkt åtgärda genom tex anti-mode, har inte tagit tag i det än... Beskriva ljudbilden är inte helt lätt tycker jag, det låter i alla fall väldigt bra. Har även gjort en del akustikåtgärder, absorbenter bakom högtalaren och en stor väggabsorbent som tar första reflexen vid sidan samt ett helt paket isolering ställt lite diskret i ett hörn bakom en bokhylla. Har bra bra bredd och djup i ljudbilden och bra tryck i bas och anslag, typ trummor, även utan subbar.
Ja, då gör säkert akustikförbättringen av rummet en hel del också. Det finns för mycket alternativ för att man skall bli klok på sånt här.  Precis som med mycket annat inom elektronik.
Postad 07 March 2014 - 12:47
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Då jag haft lite olika setuper och när jag hade just Canton så körde jag med Denon 2310 och ett Vincent 331 steg. Ett slutsteg som verkligen rekommenderas till Canton. Här finns värme och tryck och passar bra med Denon/Marantz som försteg då som spelar neutralt men kan ibland låta lite snällt.
Min nya favorit dock i en annan setup är Anthems MRX310. Klockren både till film och musik.
Okey. Men då kanske en ren Vincent stereoförstärkare skulle vara något som passar mina Canton bra? Kan ju kopplas till dator via usb om man vill köra digitalt också. Synd bara att designen inte riktigt passar mig. Jag gillar verkligen utseendet på Pioneers A-70. Den är näst intill estetiskt perfekt enligt mig och med en massa mysig reglage att sitta och pilla på haha.  EDIT: Funderar även på om jag kanske skulle köpa en Pioneer LX87 istället. Någon som vet hur den spelar i stereo?
Redigerat av Danne_485, 07 March 2014 - 13:42.
Postad 07 March 2014 - 21:43
zarniwoop
-
zarniwoop
-
Användare
-
-
159 inlägg
Hej! Okey. Det var nog den bästa infon idag. Då behöver jag med andra ord i sådana fall en helt fristående 2-kanalare med egen dac eller göra som dig och helt enkelt byta förstärkare totalt?
Ja, sälj Onkyon. Även om den låter bra till film så skulle jag påstå att en receiver som spelar musik bättre än Onkyon antagligen kommer låta bättre till film också. Pioneer tycker jag också funkar bra till både film och musik, som cambridge. En kompis tog hem sin lx-85:a som han köpte för några år sedan och körde på mina nautilus-804:or. Den lät riktigt bra på musik tycker jag.
Redigerat av zarniwoop, 07 March 2014 - 21:44.
Postad 08 March 2014 - 09:31
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Ja, sälj Onkyon. Även om den låter bra till film så skulle jag påstå att en receiver som spelar musik bättre än Onkyon antagligen kommer låta bättre till film också. Pioneer tycker jag också funkar bra till både film och musik, som cambridge. En kompis tog hem sin lx-85:a som han köpte för några år sedan och körde på mina nautilus-804:or. Den lät riktigt bra på musik tycker jag.
Okey. Ja, jag har funderat på att köpa en lx87 till mina canton och sedan ha min 818 till ett lite mindre hemmabio på andra-tvn. Tror problemet är att mina canton kräver ganska mycket kräm och kontroll. Det är enligt de tips jag fått i alla fall. Sen kan det ha varit akustikproblem med men eftersom så många fler har haft liknande bekymmer så visar det ju på att ett stärkarbyte kan ge ett lyft. Mvh Edit: några tips på bra cambridgeförstärkare?
Redigerat av Danne_485, 08 March 2014 - 09:33.
Postad 08 March 2014 - 11:11
Tool-AENIMA
-
Tool-AENIMA
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
Har haft nästan samma problem med mina Focal electra 1038 att det har låtit tråkigt när man har spelat musik.Har haft en Onkyo 3009 vilket inte var någon höjdare nu har jag en Yamaha 3020 något bättre men åndå inte helt nöjd så jag fick låna hem ett primare A34.2 slutsteg blev en rätt stor skillnad måste jag säga men för att få det sista i välljud så ska jag köpa ett Primare PRE 32 i framtiden.
Redigerat av Tool-AENIMA, 08 March 2014 - 11:19.
Postad 08 March 2014 - 11:16
Tool-AENIMA
-
Tool-AENIMA
-
Forumräv
-
-
853 inlägg
+
Redigerat av Tool-AENIMA, 08 March 2014 - 11:18.
Postad 08 March 2014 - 11:33
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Jag har en Onkyo tx-nr5009 och har köpt ett rotel rb-1582 som slutsteg tillmina b&w cm9 och kan säga att skillnaden i ljudet är stor med det nya slutsteget. De stora skillnaderna är den dynamiska kontrast med vilken högtalarna återger musiken och att ljudet är ljusare utan att bli vasst. Onkyo är mörk och odetaljerad vid jämförelse. Roteln styr högtalarkonerna på ett helt annat sätt. Så att byta slutsteg till Rotel-slutsteg gjorde stor skillnad i min anläggning men det kan ju vara beroende på vilka högtalare man har. Detta slutsteg är mycket prisvärt för tillfället (6990:- istället för 9900:-): http://www.reference.../rotel-rb-1552/Har inte hört det själv men har som sagt Rotel RB-1582.
Redigerat av Ljudligt, 08 March 2014 - 12:35.
Postad 08 March 2014 - 12:56
zarniwoop
-
zarniwoop
-
Användare
-
-
159 inlägg
Jag har en Onkyo tx-nr5009 och har köpt ett rotel rb-1582 som slutsteg tillmina b&w cm9 och kan säga att skillnaden i ljudet är stor med det nya slutsteget. De stora skillnaderna är den dynamiska kontrast med vilken högtalarna återger musiken och att ljudet är ljusare utan att bli vasst. Onkyo är mörk och odetaljerad vid jämförelse. Roteln styr högtalarkonerna på ett helt annat sätt. Så att byta slutsteg till Rotel-slutsteg gjorde stor skillnad i min anläggning men det kan ju vara beroende på vilka högtalare man har.
Detta slutsteg är mycket prisvärt för tillfället (6990:- istället för 9900:-):
http://www.reference.../rotel-rb-1552/
Har inte hört det själv men har som sagt Rotel RB-1582.
Jag tycker man kan hoppa över att prova slutsteg om man inte är nöjd med karaktären på ljudet från försteget. Skit in(i slutsteget) - skit ut(ur slutsteget) tycker jag är en vettig princip. Om man däremot är nöjd med karaktären på ljudet men inte tycker att man kan spela högt nog utan att det börjar låta illa. Då kan det vara värt att prova att hänga på ett slutsteg. Nu låter trådskaparens Onkyo dåligt i försteget och efter egna erfarenheter med samma stärkare som TS så kommer det kvitta vad han hänger på.
Postad 08 March 2014 - 13:23
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Jag tycker man kan hoppa över att prova slutsteg om man inte är nöjd med karaktären på ljudet från försteget. Skit in(i slutsteget) - skit ut(ur slutsteget) tycker jag är en vettig princip.
Om man däremot är nöjd med karaktären på ljudet men inte tycker att man kan spela högt nog utan att det börjar låta illa. Då kan det vara värt att prova att hänga på ett slutsteg. Nu låter trådskaparens Onkyo dåligt i försteget och efter egna erfarenheter med samma stärkare som TS så kommer det kvitta vad han hänger på.
Ja, det är ett stort dilemma det där. Alltså, det låter ju ganska bra på lite lägre volym men det är ju när man krämar på en del som systemet inte riktigt hänger med tycker jag, då särskilt basen men även resten när det blir riktigt högt = tråkigt. Så det skulle ju mycket väl kunna ändras om man får lite mer kraft i form av slutsteg/stereoförstärkare samt om man förbättrar akustiken i rummet och ger bättre förutsättningarna för högtalarna med tex spikes eller gummi eller vad som nu behövs. Men jag blir väldigt kluven när vissa säger att de får mycket bättre ljud med slutsteg och andra säger att det inte blir någon skillnad alls. Så då vet jag ju ändå inte riktigt vad jag ska välja. Sedan är det ju många som säger att de upplevt samma problem med 818 som jag, även med slutsteg, men då vet man ju inte något om de akutiska förutsättningar dessa människor har. De kanske sitter med jättedåliga förhållanden eller att de inte har gjort rätt inställningar i förstärkaren m.m tex. Det vore ju väldigt tråkigt om jag lägger 17 papp på en LX87 och sedan blir ljudet fortfarande inte tillfredsställande i stereo.
Redigerat av Danne_485, 08 March 2014 - 13:26.
Postad 08 March 2014 - 13:42
zarniwoop
-
zarniwoop
-
Användare
-
-
159 inlägg
Okey. Ja, jag har funderat på att köpa en lx87 till mina canton och sedan ha min 818 till ett lite mindre hemmabio på andra-tvn. Tror problemet är att mina canton kräver ganska mycket kräm och kontroll. Det är enligt de tips jag fått i alla fall. Sen kan det ha varit akustikproblem med men eftersom så många fler har haft liknande bekymmer så visar det ju på att ett stärkarbyte kan ge ett lyft. Mvh
Edit: några tips på bra cambridgeförstärkare?
Vill du ha en receiver har jag bara erfarenhet av Cambridge 751r och den är kanske lite över budget. Jag har ägt en äldre 2-kanalare från dem också. En Cambridge 640A v.2 och den funkade bra ända tills jag köpte mina Nautlius 804:or. Då behövdes det mer krut under huven. Mellan deras nuvarande 651A och dyraste 851A skiljer det väldigt mycket i pris. Jag skulle rekommendera att du provade 851A om du är intresserad av Cambridge men du hamnar du också lite över budget. Dina högtalare kräver nog en 851:an. Annars är mitt tips att du alltid får mer för pengarna på begagnatmarknaden. Kika på hifimagasinet. Förstärkarna har inte revolutionerats de senaste åren precis...
Postad 08 March 2014 - 14:06
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Ja, det är ett stort dilemma det där. Alltså, det låter ju ganska bra på lite lägre volym men det är ju när man krämar på en del som systemet inte riktigt hänger med tycker jag, då särskilt basen men även resten när det blir riktigt högt = tråkigt. Så det skulle ju mycket väl kunna ändras om man får lite mer kraft i form av slutsteg/stereoförstärkare samt om man förbättrar akustiken i rummet och ger bättre förutsättningarna för högtalarna med tex spikes eller gummi eller vad som nu behövs. Men jag blir väldigt kluven när vissa säger att de får mycket bättre ljud med slutsteg och andra säger att det inte blir någon skillnad alls. Så då vet jag ju ändå inte riktigt vad jag ska välja. Sedan är det ju många som säger att de upplevt samma problem med 818 som jag, även med slutsteg, men då vet man ju inte något om de akutiska förutsättningar dessa människor har. De kanske sitter med jättedåliga förhållanden eller att de inte har gjort rätt inställningar i förstärkaren m.m tex. Det vore ju väldigt tråkigt om jag lägger 17 papp på en LX87 och sedan blir ljudet fortfarande inte tillfredsställande i stereo.
Men du tänker väl ändå inte köpa något utan att låna hem och testa? Då behöver du ju alltså inte alls vara kluven. Låna hem och prova utefter alla de tips du fått, eller i vart fall det du tycker vetkar mest rimligt. En sak jag tänkte på när jag läste något ovan; Att det kan låta olika vid låg och hög volym behöver ju inte heller betyda att något förvrängs pga att slutsteg distar. Vi upplever ju ljudet olika på olika volymer, så det är kanske först på lite högre volym du verkligen hör hur dina högtalare, med diverse yttre faktorer, faktiskt låter. Kan vara högtalaren lika förbenat, men också ett behov av någon rumsakustisk åtgärd.
Postad 08 March 2014 - 14:11
zarniwoop
-
zarniwoop
-
Användare
-
-
159 inlägg
Förutsättningarna vid test behöver inte vara optimala. Det viktiga är att du har LIKADANA förutsättningar när man jämför och du är van vid ljudet och musiken du lyssnar på. Man kan inte hänga på ett slutsteg och sedan börja justera högtalarplaceringen eller byta rum, ändra volym osv... och sedan påstå att man hör jätteskillnad för att man har hängt på ett slutsteg. Det enda jag gjorde när jag provade var att koppla in slutsteget och köra den musiken jag precis lyssnat på med samma volym på förstärkaren. Det tog 10 sek för att inse att jag inte tyckte att det var någon skillnad på karaktären i ljudet. Jag störde mig fortfarande på samma saker i ljudbilden som jag gjorde utan slutsteget. Det var lika ful upplösning i diskanten och stereobilden var skitkass. Och detta var med ett slutsteg för 25 000 kr. Det kvittar om man polerar en bajskorv, så att säga.. Men det bästa är att du helt enkelt testar själv. Gå till Hifi-klubben eller annan affär och låna hem en tvåkanalare av bra kvalitet om jämför med din Onkyo. Då kommer du själv lära dig skillnaden mellan en bra två-kanalare och en plastig receiver...eller så kommer du inse att du inte tycker det var så stor skillnad och spara pengar istället  Ju fler referenser man skaffar sig desto lättare blir det att hamna rätt och förstå vad man tycker är bra/dåligt/prisvärt osv. Istället för att försöka utgå från folk som sitter på forum och försöker beskriva ljud och sublima(placebo?) förbättringar i luddiga termer...
Postad 08 March 2014 - 23:27
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Vill du ha en receiver har jag bara erfarenhet av Cambridge 751r och den är kanske lite över budget. Jag har ägt en äldre 2-kanalare från dem också. En Cambridge 640A v.2 och den funkade bra ända tills jag köpte mina Nautlius 804:or. Då behövdes det mer krut under huven. Mellan deras nuvarande 651A och dyraste 851A skiljer det väldigt mycket i pris. Jag skulle rekommendera att du provade 851A om du är intresserad av Cambridge men du hamnar du också lite över budget. Dina högtalare kräver nog en 851:an.
Annars är mitt tips att du alltid får mer för pengarna på begagnatmarknaden. Kika på hifimagasinet. Förstärkarna har inte revolutionerats de senaste åren precis...
Hej! Tack för dina tips. Min budget är typ upp till 15 cirka för en tvåkanalare så det är ingen fara. 751 verkar inte säljas längre, iaf inte om man kollar prisjakt. 851 däremot finns ju och kostar 11 000 på hifiklubben så den kan ju vara ett alternativ. Hifiklubben kan vara en av de få butiker som jag för tillfället kan låna hem och prova stärkare ifrån, dock får jag åka en bit för att nå närmaste butik. Men det får nog bli så. Ska låna hem ett slutsteg också och testa vad skillnaden blir.
Postad 08 March 2014 - 23:32
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Men du tänker väl ändå inte köpa något utan att låna hem och testa? Då behöver du ju alltså inte alls vara kluven. Låna hem och prova utefter alla de tips du fått, eller i vart fall det du tycker vetkar mest rimligt.
En sak jag tänkte på när jag läste något ovan; Att det kan låta olika vid låg och hög volym behöver ju inte heller betyda att något förvrängs pga att slutsteg distar. Vi upplever ju ljudet olika på olika volymer, så det är kanske först på lite högre volym du verkligen hör hur dina högtalare, med diverse yttre faktorer, faktiskt låter. Kan vara högtalaren lika förbenat, men också ett behov av någon rumsakustisk åtgärd. 
Det finns två anledningar till varför jag inte tänka så mycket på att låna hem och prova och det första är att jag faktiskt inte visste tidigare att man kan låna hem och prova och sedan lämna tillbaka en använd förstärkare utan problem. Jag skulle nämligen aldrig köpa en uppackad förstärkare själv till fullpris, men nu verkar ju iaf den möjligheten finnas. Den andra anledningen är att jag inte haft nära till någon välsorterad hifibutik vilket kan vara en bra förutsättning för att låna hem och prova. Men för tillfället så har jag, som jag nämnt i min förra post, hyfsat nära till hifiklubben i Karlstad och de har väl även BRL som kanske kan ha lite grejer. Så ska försöka komma in dit och låna hem lite grejer. Tyvärr så har iaf inte hifiklubben LX87 m.m. men man kan ju alltid låna hem slutsteg och en stereoförstärkare och testa lite olika kombinationer. Kanske cambridge eller denon kan spela bra ihop med mina canton. Vi får se.
Postad 08 March 2014 - 23:41
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Förutsättningarna vid test behöver inte vara optimala. Det viktiga är att du har LIKADANA förutsättningar när man jämför och du är van vid ljudet och musiken du lyssnar på. Man kan inte hänga på ett slutsteg och sedan börja justera högtalarplaceringen eller byta rum, ändra volym osv... och sedan påstå att man hör jätteskillnad för att man har hängt på ett slutsteg. Det enda jag gjorde när jag provade var att koppla in slutsteget och köra den musiken jag precis lyssnat på med samma volym på förstärkaren. Det tog 10 sek för att inse att jag inte tyckte att det var någon skillnad på karaktären i ljudet. Jag störde mig fortfarande på samma saker i ljudbilden som jag gjorde utan slutsteget. Det var lika ful upplösning i diskanten och stereobilden var skitkass. Och detta var med ett slutsteg för 25 000 kr. Det kvittar om man polerar en bajskorv, så att säga.. Men det bästa är att du helt enkelt testar själv.
Gå till Hifi-klubben eller annan affär och låna hem en tvåkanalare av bra kvalitet om jämför med din Onkyo. Då kommer du själv lära dig skillnaden mellan en bra två-kanalare och en plastig receiver...eller så kommer du inse att du inte tycker det var så stor skillnad och spara pengar istället Ju fler referenser man skaffar sig desto lättare blir det att hamna rätt och förstå vad man tycker är bra/dåligt/prisvärt osv. Istället för att försöka utgå från folk som sitter på forum och försöker beskriva ljud och sublima(placebo?) förbättringar i luddiga termer... 
Ja, att testa själv är ju helt klart det bästa man kan göra och tro mig, som jag skrivit i de två tidigare posterna, att om jag visste att man så lätt kunde testa och sedan lämna tillbaka en produkt och om jag hade haft nära till en bra hifibutik så hade jag gjort det för länge sedan. Men alla bor tyvärr inte i storstäder. :/ Dock har jag som sagt bestämt mig för att åka en bit och ändå låna hem. Det är den bästa lösningen för att råda bot på mitt problem. Jag förstår hur du menar när det gäller ljudet och det är ju självklart att om man inte gillar karaktären alls på ljudet så är det nog svårt att bli av med det bara för att man slänger på ett slutsteg men nu är det mest basen samt att ljudet spricker på högre volym som gör mig mest besviken. Det kan ju mycket väl vara så som du säger att bristerna hörs mer när man höjer men det kan ju även vara så att mina högtalare bara behöver mer kräm för att kunna spela ut på högra volymer. Men jag ska som sagt testa med både 2-kanalare och slutsteg, så får vi se vad som blir bäst helt enkelt. Skulle gärna vilja pröva en LX87 med mina högtalare också, kan hoppas någon butik kan ge mig den möjligheten. Längre fram kommer det säkert bli försteg och slutstegskombo till högre pris, men det får bli senare då man får hus och verkligen kan dedikera mer tid och pengar tills hembiorum och ett eget stereorum.
Postad 09 March 2014 - 08:44
zarniwoop
-
zarniwoop
-
Användare
-
-
159 inlägg
Hej! Tack för dina tips. Min budget är typ upp till 15 cirka för en tvåkanalare så det är ingen fara. 751 verkar inte säljas längre, iaf inte om man kollar prisjakt. 851 däremot finns ju och kostar 11 000 på hifiklubben så den kan ju vara ett alternativ. Hifiklubben kan vara en av de få butiker som jag för tillfället kan låna hem och prova stärkare ifrån, dock får jag åka en bit för att nå närmaste butik. Men det får nog bli så. Ska låna hem ett slutsteg också och testa vad skillnaden blir.
Såg också att 751r inte fanns på hifi-klubben längre. 651r verkar ha ersatt den. Man får 20W mindre effekt och ingen uppsampling av ljudet men det kommer inte märkas ändå. Uppsampla ljud är jag tveksam till att det gör någon skillnad öht. Kan vara värt att prova en om du ändå ska till klubben och testa slutsteg. Ang. att ljudet spricker på högre volymer, så var det en av sakerna jag också störde mig på. Diskanten var väldigt skrovlig och inte alls mjuk och behaglig. Det försvann tyvärr inte med slutsteget som jag provade. Och eftersom jag hade en bra 2-kanalare innan så vet jag att det inte berodde på rummet eller någon annan faktor heller. Onkyon lät helt enkelt så. Om du har problem med att låna hem burkar eller inte vill resa fram och tillbaka i onödan så kan du alltid ta med Onkyon till Hifi-klubben och låna ett rum där som du kan jämföra lite prylar i. Du kommer inte veta hur de låter hemma i ditt vardagsrum men du kommer veta om du själv hör någon skillnad på dem inbördes. Vilket är till stor hjälp. Kolla bara så att de har grejerna hemma innan du åker  Jag har själv gjort samma sak några gånger.
Postad 09 March 2014 - 13:45
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Det finns två anledningar till varför jag inte tänka så mycket på att låna hem och prova och det första är att jag faktiskt inte visste tidigare att man kan låna hem och prova och sedan lämna tillbaka en använd förstärkare utan problem. Jag skulle nämligen aldrig köpa en uppackad förstärkare själv till fullpris, men nu verkar ju iaf den möjligheten finnas. Den andra anledningen är att jag inte haft nära till någon välsorterad hifibutik vilket kan vara en bra förutsättning för att låna hem och prova. Men för tillfället så har jag, som jag nämnt i min förra post, hyfsat nära till hifiklubben i Karlstad och de har väl även BRL som kanske kan ha lite grejer. Så ska försöka komma in dit och låna hem lite grejer. Tyvärr så har iaf inte hifiklubben LX87 m.m. men man kan ju alltid låna hem slutsteg och en stereoförstärkare och testa lite olika kombinationer. Kanske cambridge eller denon kan spela bra ihop med mina canton. Vi får se.
Det är ju därför det finns demoex, och dessa säljer man ju sedan till reducerat pris just för att de uppackade och begagnade.
Postad 09 March 2014 - 17:06
Danne_485
-
Danne_485
-
Användare
-
-
102 inlägg
Det är ju därför det finns demoex, och dessa säljer man ju sedan till reducerat pris just för att de uppackade och begagnade. 
Ja, men det måste ju bli en otroligt massa demoex om folk skall låna hem saker precis hur de vill, det finns ju rätt många musikfantaster i detta avlånga land.  Men jag klagar inte om det funkar, bara bättre för oss konsumenter. Såg också att 751r inte fanns på hifi-klubben längre. 651r verkar ha ersatt den. Man får 20W mindre effekt och ingen uppsampling av ljudet men det kommer inte märkas ändå. Uppsampla ljud är jag tveksam till att det gör någon skillnad öht. Kan vara värt att prova en om du ändå ska till klubben och testa slutsteg.
Ang. att ljudet spricker på högre volymer, så var det en av sakerna jag också störde mig på. Diskanten var väldigt skrovlig och inte alls mjuk och behaglig. Det försvann tyvärr inte med slutsteget som jag provade. Och eftersom jag hade en bra 2-kanalare innan så vet jag att det inte berodde på rummet eller någon annan faktor heller. Onkyon lät helt enkelt så.
Om du har problem med att låna hem burkar eller inte vill resa fram och tillbaka i onödan så kan du alltid ta med Onkyon till Hifi-klubben och låna ett rum där som du kan jämföra lite prylar i. Du kommer inte veta hur de låter hemma i ditt vardagsrum men du kommer veta om du själv hör någon skillnad på dem inbördes. Vilket är till stor hjälp. Kolla bara så att de har grejerna hemma innan du åker Jag har själv gjort samma sak några gånger.
Tack för din hjälp, det var mycket bra tips! Får se om jag plockar med min stärkare då kanske, tyvärr verkar dock butiken i just Karlstad ha ganska kasst utbud. Man får väl kanske be dem ta hem lite olika stärkare kanske.
Postad 09 March 2014 - 19:37
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1687 inlägg
Funderar på att låna hem en Primare I32, vilken DAC passar bra ihop med Primare ?
Postad 09 March 2014 - 20:05
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Hegel HD20 och I32 är en grym kombo.
Postad 09 March 2014 - 22:00
zarniwoop
-
zarniwoop
-
Användare
-
-
159 inlägg
Funderar på att låna hem en Primare I32, vilken DAC passar bra ihop med Primare ?
Kolla först så att du verkligen hör någon skillnad med en extern dac mot vad du använder idag. Särskilt om du har tänkt köpa en dyr. Min åsikt är att det är pengar i sjön. Men alla blir saliga på sitt vis
Postad 10 March 2014 - 01:11
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1687 inlägg
Hegel HD20 och I32 är en grym kombo. 
Japp Hegel HD20 har jag lyssnat på riktigt trevlig, får se vad dom har hemma hos min lokala handlare imorgon kanske lånar en HD25 om inte HD20 finns hemma, kanske att dom även har en Antimode 2.0 i butiken så att man får prova den. Kolla först så att du verkligen hör någon skillnad med en extern dac mot vad du använder idag. Särskilt om du har tänkt köpa en dyr. Min åsikt är att det är pengar i sjön. Men alla blir saliga på sitt vis 
Har en 14 år gammal NAD cd spelare som är helt ok, men lyssnar mest via spotify & har precis börjat med att rippa av alla skivor till FLAC, så kommer köra med en bärbar dator först, sedan kommer jag bygga en htpc senare. kommer definitivt att höra stor skillnad med en DAC jämfört med bärbara datorns ljudkort som låter riktigt illa.
Postad 10 March 2014 - 08:37
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Jag provade att koppla in min Bluesound node direkt in på slutsteget och det låter faktiskt ännu bättre än att gå genom Onkyon så det blir väl att skaffa en switch. Ljudet blir helt enkelt renare med denna direktkoppling.
Redigerat av Ljudligt, 10 March 2014 - 19:05.
Postad 10 March 2014 - 19:06
Ljudligt
-
Ljudligt
-
Forumräv
-
-
546 inlägg
Efter ännu mer testande fram och tillbaka kan jag inte säga att skillnaden är särskilt stor mellan Onkyons Pure läge och att koppla Buesound Node direkt till slutsteget. Lite renare ljud till Bluesound i det läget.
Om man däremot använder Audyssey XT32 i Onkyon och skickar det ljudet till Rotel RB-1582 så blir skillnaden stor och det är nog det ljud jag föredrar i längden. Ett ljusare ljud utan att bli vasst. Jag tycker att klangbalansen mellan bas och diskant blir bättre. Ett roligare ljud helt enkelt.
Jag vidhåller att skillnaden i mitt fall är mycket stor med Rotel RB-1582 oavsett vilket av ovanstående alternativ man använder men åter igen så är det säkert beroende på vilka högtalare man har.
Men en omkopplare ska jag göra för att snabbt kunna koppla om till det läge jag vill ha för stunden. Olika musikmaterial kan det ju passa i olika lägen för. Och filmer förstås.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|