Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

mullrig bas vid soffan

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JBL Studio 580 (Golvhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 10 March 2014 - 17:33

geoyil
  • geoyil
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej jag har ett problem jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.

När jag sitter i soffan och sätter på en låt med djup bas så får jag en mullrig bas.

Jag kör endast stereo golvhögtalare. Jag har dom utanför väggen så mycket det går ca 40 cm ifrån. Mer går inte. Soffan är mot väggen. Jag har lekt med audessey samt men EQ men det går inte få bort det.

Jag märkte dock att om jag tar ett kliv framåt och sitter på huk framför soffan så försvinner mullret näst intill helt. Det ljudet jag får där är jag mer än nöjd med. Den lyssningspositionen är mellan soffa och högtalare. Som ni förstår har jag inte alltför stort rum (ca 20 kvm) och högtalarna på långsidan..:(

Jag undrar om man kan göra något för att kunna sitta i soffan men ändå höra ljudet som det är 1.5m/1 m fram. Jag tänkte mig någon typ av ljudabsorbent bakom soffan precis? Någon som vet om detta kan göra jobbet eller om det finns andra alternativ?

Postad 10 March 2014 - 18:26

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Kan du lägga upp några bilder på rummet eller en skiss kanske? Då är det lättare att hjälpa till :) Annars brukar det vara sämre att ha högtalarna på långsidan än kortsidan.

Postad 10 March 2014 - 18:34

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0
har du testat o flytta runt subben?

Postad 10 March 2014 - 18:43

geoyil
  • geoyil
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Kan du lägga upp några bilder på rummet eller en skiss kanske? Då är det lättare att hjälpa till :) Annars brukar det vara sämre att ha högtalarna på långsidan än kortsidan.

här är en länk till en snabb skiss
http://s14.postimg.o.../Untitled_2.jpg

kan säga att den blåa ringen är där jag får bra ljud. kunde tyvärr inte ta bild då det är nyinflyttad och ingen lampa installerat :)

Jag har ingen sub utan det är suben från högtalarna.

Jag är medeveten om att jag får bättre ljud med högtalare på kortsidan men det var svårt med möblerna som skulle in här. Jag funderar på en basstrap antingen bakom huvudet eller en bakom varje högtalare som en ruta, inte alltför stor såklart men jag vet inte om dom måste vara stora.

verkar ju som att vanliga sound panels inte duger för att fixa med basen.

Postad 10 March 2014 - 18:47

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Vad har du för högtalare?

Postad 10 March 2014 - 18:51

geoyil
  • geoyil
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Vad har du för högtalare?

Jbl studio 580

receiver:
marantz sr5008

Postad 10 March 2014 - 19:07

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Låter ju som du har en puckel vid någon frekvens, det låter som ett mullrande.
Flytta ut soffan? Ljudet blir ju inte bra oavsett med soffan tryckt mot bakvägg.

Postad 10 March 2014 - 19:29

geoyil
  • geoyil
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Låter ju som du har en puckel vid någon frekvens, det låter som ett mullrande.
Flytta ut soffan? Ljudet blir ju inte bra oavsett med soffan tryckt mot bakvägg.

aa jo men kan inte flytta ut soffan nu. Måste förstå att jag är begränsad med att flytta ut saker mot mitten. Det var därför jag tänkte investera i en akustik panel eller något liknande

Postad 10 March 2014 - 19:35

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Skulle kunna tänka mig att det är en på puckel runt 40-50hz någonstans. Det är inte lättast att bil av med beroende på hur stor den är. Det hjälper ju alltid att flyttat ut soffan lite, sen finns ju lite olika basabsorbenter beroende på vart problemet ligger.

Redigerat av magnusson_85, 10 March 2014 - 19:36.

Postad 10 March 2014 - 19:46

geoyil
  • geoyil
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Skulle kunna tänka mig att det är en på puckel runt 40-50hz någonstans. Det är inte lättast att bil av med beroende på hur stor den är. Det hjälper ju alltid att flyttat ut soffan lite, sen finns ju lite olika basabsorbenter beroende på vart problemet ligger.

Finns det någon bra sida att länka till med olika basabsorbenter? Vill ju inte att dom ska täcka hela väggen liksom :P Kan man placera dom bakom huvudet på väggen eller bakom högtalaren där basen är?

Postad 10 March 2014 - 21:32

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
http://www.hifimagas...annonsID=105587

Där har du 2st Svanå V4. Dom kan man ställa in på den frekvens man har puckel på. Jag vet inte riktigt hur djupt V4 tar, men det står på Svanås hemsida. Sitter på mobilen o orkar inte kolla nu :P Känner du någon som har XTZ room analyser eller något liknande mätprogram du skulle kunna låna? Då får du reda på vart ditt problem ligger. Sen finns sound of science "superchunk corner" dom är bredbandliga och tar ner till runt 60hz.

Sen kan bygga egna också typ helmholtz eller superchunk corners. Googla kolla info eller på YouTube på lite filmer så blir det lättare att förstå.

Annars kanske det är någon annan här som har en bra länk någon sida som förklarar på ett enkelt sätt vad finns lösningar och hur de fungerar?

Postad 11 March 2014 - 10:49

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

http://www.hifimagas...annonsID=105587

Där har du 2st Svanå V4. Dom kan man ställa in på den frekvens man har puckel på. Jag vet inte riktigt hur djupt V4 tar, men det står på Svanås hemsida. Sitter på mobilen o orkar inte kolla nu :P Känner du någon som har XTZ room analyser eller något liknande mätprogram du skulle kunna låna? Då får du reda på vart ditt problem ligger. Sen finns sound of science "superchunk corner" dom är bredbandliga och tar ner till runt 60hz.

Sen kan bygga egna också typ helmholtz eller superchunk corners. Googla kolla info eller på YouTube på lite filmer så blir det lättare att förstå.

Annars kanske det är någon annan här som har en bra länk någon sida som förklarar på ett enkelt sätt vad finns lösningar och hur de fungerar?

V4 är verksam ner till strax under 50. Men jag skulle inte rekommendera det om man inte sitter på lite mätutrustning så man kan ställa dem helt rätt. Man kan visserligen lyssna sig fram också med tongenerator eller testspår, men är omständigt.

Har man inte tillgång till detta så skulle jag gå på mer bredbandiga absorbenter, väldigt mkt lättare att få till ljudet med.
Superchunk corner skulle jag säga är verksam ner till 50, abs coeff 0.52vid 50hz. Den är ett klart vettigt alternativ.

Sen kan man ju givetvis bygga eget. Men innan man väl gör det så skulle jag rekommendera att man sätter sig ner och funderar lite granna på vad man vill uppnå och diskuterar lite lösningar med någon mer insatt. Så att man inte investerar massor av tid till något som inte blir bra, eller missar målet.

Finns det någon bra sida att länka till med olika basabsorbenter? Vill ju inte att dom ska täcka hela väggen liksom :P Kan man placera dom bakom huvudet på väggen eller bakom högtalaren där basen är?

Kom ihåg att oavsett verktyg du väljer för att få till basen så kommer den att vara skrymmande. Så oavsett lösning räkna med några hundra liter rumsvolym som kommer behövas.

Ett sätt att mildra resonanser är att flytta ut högtalarna från väggen, eller skaffa fler subbar och placera dem rätt. Då undertrycker du rummets egenheter.

Postad 11 March 2014 - 14:45

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0
Som redan nämnts, ditt basproblem kan tyvärr inte lösas bara genom att slänga upp en panel bakom soffan. De absorberar inte bas så långt ner som ditt problemområde ligger. Förstår om du inte vill flytta fram soffan en hel meter men ett par decimeter kanske hjälper en del i alla fall?

Jag rekommenderar iofs absorbenter ändå för att minska ekot och efterklangstiden i rummet och förbättra ljudet. :)

Jag hade för övrigt en liknande lägenhet och där satte jag högtalarna på ena kortsidan med soffan framför, och sen skrivbordet bakom soffan.

Postad 13 March 2014 - 20:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Jag skulle flyttat soffan. Antalet absorbenter för att ta bort problembas vid en vägg kommer göra att han inte får plats längre.

Postad 13 March 2014 - 22:20

babben33
  • babben33
  • Användare

• 225 inlägg
  • 0
Tyvärr så går inte din version av audyssey längre ner än 60hz på frontarna. Det är därför du inte har lyckats med den kalibreringen! Som alltid, försök att göra så mycket åt rummet i första hand.

Om du ska kompromissa elektroniskt testa:
  • Låna hem en reciever med audyssey multieq xt32 och utvärdera den.
  • Dspeaker Antimode Dual Core 2.0 är en dyrare kalibrering som gör det med bravur! (har en själv)

Jag sitter med samma kalibrering som du i recievern, tyvärr så gör den endast ett bättre jobb i LFE utgången än 5.0 kanalerna med basen.

Men en bra sak att börja med är att skaffa en Room Analyzer så du kan få lite info om ditt rum och börja optimera högtalarplaceringen mer noggrant. http://www.fyndborse...ud/xtz/mjukvara

Postad 22 March 2014 - 10:08

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Så här svarar jag.

Troligt är det en resonansfrekvens runt 43 Hz som ställer till det för dig. Kan vara så. Men det kan finnas andra frekvenser som är problematiska. Men hittar ingen specifik. 43 Hz utgår från att ljudvågen studsar fram och tillbaka 4 m. Problemen minskar om du sitter ut från vägen.

Du har en högtalare som går ner till ca 40 Hz. Alltså förmågan att spela bas minskar lite ovan detta och sjunker under 40 Hz.

Så man kan alltså såsom du så fint beskriver flytta fram lyssningspositionen. Högtalaren kommer maximalt skjuta på om den står nära vägen. Alltså det är 4 meters längden som eventuellt är problemet. Om man flyttar fram högtalaren så kommer problemen kring 43 Hz minska. Pukeln blir lite vidare.

Andra frekvenser som kan ge ”pucklar” när längden är 4 meter är 86 och 129 Hz.

Vad man kan prova i ditt fall är att rulla ihop några lämpliga sockar och plugga igen porten till basreflexen. Åtminstone prova. Problemet är att högtalare, sittposition och rum inte passar ihop i någon/några delar av basområdet.

Billigaste absorbenten som kan hjälpa till vid specifika frekvenser är kvartvågsabsorbenter. Alltså ett rör som man fyller lätt med ett dämpande material. Enligt kalkylatorn så blir röret ca 1,85 meter och en diameter på 35 cm som fylls lätt med någon lämplig ull. Öppen i ena ändan och helt sluten i andra. Placeras där frekvensen har sitt maxima. Alltså i detta fall bakom soffan mot väggen.

Själv har jag absorberande material under soffan. Mildrar problemen något. Jag har soffan långt från väggen och spelar mot rummet största längd. Skulle troligtvis vara en fördel för dig också. Skrivbordet bakom soffan gör att man även där får en hygglig sittposition.

Hos mig är det betongen som ger problemen.

I viss mån underlättas problemlösningen om man har möjligheter att mäta. Vid ett tillfälle så kopplade jag datorn (vilket jag normalt inte har) till försteget. Hittade ett svep i basområdet på internet. Och lite musik ? med mkt låg bas. Alltså sådant som innehåller frekvenser under 20 Hz. Så min relativt effektsvaga anläggning klarar definitivt att spela till under 20 hz. Men det beror på hur jag använder och reglerar in de olika längderna som jag har i en öppen planlösning.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.