Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bladelius Tyr 2 + Dynaudio F260: för lite kraft?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 March 2014 - 13:23

hifidivided
  • hifidivided
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej.

Jag har Dynaudio Focus 260 hemma och tycker det är helt fantastiska högtalare. Jag har dessvärre tröttnat på min stärkare (Unison Nuovo) och ska köpa ny. Lyssnade på Bladelius TYR 2 som jag tyckte lät riktigt bra. Sedan fick jag prova Thor 3 och naturligtvis blev det bättre. Största skillnaden är basen. Den blev mycket tightare och det är det stora fördelen för mig. Tyr 2 får inte samma grepp på basen så vissa jazz skivor som tex Jazz på Svenska blir för mycket kontrabas. Man kan naturligtvis leva med en Tyr 2 men jag kan inte bestämma mig om jag kommer ångra mig framöver eller om det visar sig vara nog med en Tyr 2. Kanske att Focus 260 är lite svårdrivna?

Är det någon annan som har denna kombination? Erfarenheter? Naturligtvis vill jag att svaret ska vara att Tyr 2 är nog :)

Många på forumet har kommenterat att Tyren har bättre bas. Visst känns det så fast för mig är det inte en positiv grej. Nu är det bara vissa skivor som jag tycker det blir riktigt jobbigt (för rund/stor bas). Kör bara vinyl och den nya stärkaren kommer inte göra något annat än bara det. Lägenheten är inte stor och jag spelar aldrig särskilt högt. Låg till medium volym max.

Tips?

tack.

Postad 29 March 2014 - 20:16

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej.

Jag hade hemma Tyr och testade till min focus 160. Men mitt val föll på Hegel faktiskt gillade det ljudet mer.
Jag har även hört dom med Thor.
Har du inte möjlighet att låna hem och testa de olika förstärkarna?

Som sagt va mitt val föll på hegel. Men då hade jag samma dilemma som dig.
H80 eller H300. Klart att H300 och Thor får högtalarna att prestera lite bättre lite mer och lite högre än H80 och Tyr.
Men när jag testade att byte emellan de olika tyckte inte jag att de va så mycket bättre som de tusenlapparna var fler.
Men klart dom är ju bättre och de låter bättre.
Man vill ju alltid ha det bästa.

Mvh

Postad 29 March 2014 - 21:33

hifidivided
  • hifidivided
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag kanske borde lyssna på en Hegel också! :)

Det känns som att den där kontrollen på basen blir samma problem med alla märken. Det behövs lite effekt bakom dom där Focus 260!

Tack.

Postad 30 March 2014 - 16:00

Unregistered3d2d4d0e
  • Unregistered3d2d4d0e
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Ja Focus serien älskar effekt.
Har du inte kikat på hegel tycker jag du ska göra det. Riktigt bra grejer.
H300 är det väl som gäller då antar jag

Postad 30 March 2014 - 16:51

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Ja Focus serien älskar effekt.
Har du inte kikat på hegel tycker jag du ska göra det. Riktigt bra grejer.
H300 är det väl som gäller då antar jag

H300 då kan han gå fullt ut lika bra och köpa ett Amp 27 och ett pre 25 då är han uppe i 45000 men sen klarar han sig då det är 10000 upp mot hegels h300.

Postad 30 March 2014 - 18:01

pickepock
  • pickepock
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

H300 då kan han gå fullt ut lika bra och köpa ett Amp 27 och ett pre 25 då är han uppe i 45000 men sen klarar han sig då det är 10000 upp mot hegels h300.

Lite off...men skulle det inte komma en något mindre kraftik amp(22?) snart? Nuvarande har ju 450 w...

Postad 31 March 2014 - 12:17

hifidivided
  • hifidivided
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Runt 30k är max för mig. Ska se om jag hitta tid i veckan och lyssna på Hegel. Ser definitivt intressant ut. Annars blir det nog Thor 3!

Postad 04 April 2014 - 23:23

Efterklang
  • Efterklang
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Jag har hängt på Advantage Thor på ett par Focus 160. Dynaudio och Bladelius är ju kickass om man gillar action och sväng! Men glöm aldrig att det är först när Focus får effekt som man inser vilka galet bra högtalare det är.

Postad 04 April 2014 - 23:54

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0
Hej,

Jag var ägare till Bladelius Thor Mk3 Novitas och en Tyr Mk2 Novitas i ca: 2 års tid samtidigt fast till olika högtalare. Nu är jag ägare till samma Thor Mk3 Novitas och en Primare I32 bland annat. Jag har inte lyssnat på nya Focus alls så den kan jag inte uttala mig om men den skillnaden jag upplevde Thor Mk3 vs Tyr Mk2 var nyansskillnader. Även om vi inte kanske lyssnar på samma musik. Jag lyssnar på jazz gör jag men endast storbandsjazz från 1950-1960 :)

Tyr 2 har en neutralare diskant och spelar lite tightare än Thor Mk3 som har en lite mer svulstig bas. Thoren har en aning mer värme i diskanten. Det är dom skillnader jag upplevde när jag hade båda. Mina högtalare var: Dynaudio Excite X12, Sonus Faber Guarneri Memento, Audio Physic Yara Evolution Bookshelf, QRS Cirrus och DALI 5005LE. Vissa av dom har jag ej kvar ( utbytta ) medans andra finns kvar men minnet är intakt det mesta i alla fall :)

Det var det jag hade att säga om dessa två förstärkare. Hoppas att det var till någon hjälp :)

Ett tips är att lyssna på Primare I32 med eller utan dac. En fantastisk förstärkare på alla sätt. Jag saknar ingenting med den :)

Mvh

Runt 30k är max för mig. Ska se om jag hitta tid i veckan och lyssna på Hegel. Ser definitivt intressant ut. Annars blir det nog Thor 3!

Redigerat av Unregistered2294, 04 April 2014 - 23:58.

Postad 26 April 2014 - 18:55

hifidivided
  • hifidivided
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Det blev en Tyr 2 (som jag är väldigt nöjd med!!)

Visst kan jag höra skillnaden på den och en Thor 3 men jag kunde inte riktigt lägga dom extra pengarna. Det tar ett tag att spela in.. så jag kan förstå många recensioner genom åren som inte gett Tyren tillräckligt med tid att få spela in sig.

Inga klagomål än så länge. :)

Postad 28 April 2014 - 18:45

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Dynaudio har en del skiftningar i fasvinklarna i basen samtidigt som impedansen sjunker ner till runt 4 ohm. Så ser det ut på alla högtalare i stort sett i Focus-serien och uppåt. Därför krävs det en hel del av förstärkarna i basen för att det inte ska låta lite grötigt. Det kan vara det du märker av. Primare I32 hade full kontroll i basen både på mina Focus 140 och Contour S3.4 dock, även om de var något begränsade när man väl tryckte på på riktigt höga volymer med S3.4, men inte särskilt mycket. Dock så kan Primaren klämma ur sig 160W i 8ohm och 300w i 4ohm.

Postad 28 April 2014 - 18:48

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Lustigt det där, jag köpte H300 begagnad nyligen faktiskt för att jag ville ha mer kraft, men HA Amp27 är sjukt åtråvärd. Allt jag köper numera är begagnat dock då hifi har ett sjukt dåligt andrahandsvärde., och HA Amp27 finns inte beggat att köpa :(

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.