Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips 55PUS8809

57 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 June 2014 - 10:04

AndyPandy
  • AndyPandy
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Ultratunn TV med 4K UHD och Android™

55 tum, LED-TV med 4K Ultra HD, Hex Core, Två mottagare, DVB-T/T2/C/S/S2 55PUS8809/12

Lite nyfiken på den här nya TV'n från Philips. Har länge velat ha en TV som kan ersätta datorn för att köra:

- Streamingtjänster som Netflix, Viaplay & HBO.
- Bilder och film från NAS via XBMC/Plex
- Slösurfa
- Spotify
etc.

Har varit inne på Samsung ett tag men Android ger ännu mer möjligheter.

Intressanta saker som jag vill ta reda på:
- Ambilight, viktig feature eller bara "lite kul"
- QuadCore vs Hex Core, stor skillnad?
- Android som "Smart-motor", hur funkar det praktiskt.
- Androidversion, kommer det gå att uppgradera (och hur snart efter ny release).

Har testat små boxar med Android utan att vara direkt nöjd, ska bli intressant att testa en lösning som är integrerad i TV'n.

Hittar tyvärr inget ställe i Västerås som har den hemma ännu.

Postad 18 June 2014 - 10:48

Unregistered27424def
  • Unregistered27424def
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Jag var också nyfiken på den här, men kommer köpa en annan TV eftersom den saknar stöd för HEVC, vilket betyder att det enda (lagligt) tillgängliga 4k-material som finns i Sverige, Netflix, inte kommer att fungera...

Sen kan det ju vara värt att notera att den Android-version (4.2.2) som är förinstallerad på TVn inte heller stöder 4k. Det skulle möjligen kunna lösas med en uppgradering till 4.3.1, men jag är iaf inte beredd att chansa på att det kommer dyka upp.

Postad 18 June 2014 - 11:41

AndyPandy
  • AndyPandy
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Ok, det var intressant. I så fall känns det som att man kan nöja sig med FullHD-versionen (som dock har sämre processor).

Har du hittat något om hur "Multi room client & server" skulle fungera? Tydligen ska man kunna få TV'n att agera server och dela med sig av källan till en annan TV (som då måste vara / stödja samma funktion antar jag?).

Har tidigare varit besviken över att TV-apparater saknat dubbla tuners för S2 signaler. Nu såg jag att om man nu vill använda dessa så måste man ha dubbla kort (=tvillingabb.) i samma TV för att det ska funka? Det måste bli ett slut med programkort - måste gå att lösa med ren mjukvara.

Postad 29 June 2014 - 10:08

Unregistered0acfe189
  • Unregistered0acfe189
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag har haft Ambilight i minst 10 år och skulle inte vilja ha en TV utan det systemet - mycket behaglig upplevelse när du tittar på film osv. De har även utvecklat både 3- och 4-sidigt - jag har inte provat det sistnämnda, med 3-sidigt är definitivt ett lyft som jag kan rekommendera.

Angående Android så har jag ingen direkt erfarenhet från TV,men jag har haft både Philips och Samsung sk SMART TV från 2013 i top-of-the-line modellerna, men generellt skulle jag vilja påstå att en sådan TV aldrig ersätter datorn. Det är för segt, begränsad webbläsarfunktion och knöligt användarinterface. Mitt anvåndande begränsar sig till Netflix, Viaplay och Skype-apparna samt lite surf däremellan.

Postad 01 November 2014 - 11:34

mange39
  • mange39
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
funderar på köpa denna tv men har mjukvaran blivit bättre ? är ni nöjda med den annars ?ni som köpt den lämna gärna omdöme på den då jag inte har nån butik i närheten som har den uppe så man kan se den
så tacksamt med info om den mvh

Redigerat av mange39, 02 November 2014 - 17:00.

Postad 10 November 2014 - 20:15

_Ibanez_
  • _Ibanez_
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Nope, mjukvaran suger, gå in på philips support forum så är det bara att läsa till sej vilka problem 8xxx serien från 2014 har, hvec box kommer att finnas tillgänglig gratis (annars 249 EUR) under Q1 2015 för oss som köpt 8 och 9 serien från i år.
Min tv har dålig procession av bilden vid panoreringar, blir som vågor och eftersläp, och det är säkerligen skärmen i sej självt, då måste jag få teven utbytt, vilket jag ska försöka, av det skälet, och pga att clouding har blivit värre sedan jag fick hem teven,
Men om jag bortser från sunkig programvara, clouding coh lcd skärm som ger eftersläp, så är bilden relativt bra, den klagar jag inte på, skarp och klara färger, men det andra förstör för mycket av film och sport tittandet, tyvär faktist, synd att man ska vara beta testare åt Philips, hade jag fått den gratis och betalt för att testa den då hade läget varit ett annat, men som det är nu så är kunderna beta testare.

Postad 10 November 2014 - 20:21

emiltinebo
  • emiltinebo
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Har en Philips från förra generationen. En 6008 och den lider av brutal clouding. Den är reklammerad en gång och "reparerad". Nu kommer den bli krediterad och jag kommer att välja en annan tillverkare. Bilden är kanonbra i dagsljus och Ambilight är vanebildande, men då större delen av mitt filmtittande sker kvällstid i mörkt rum så duger den inte.
Säger inte att 8809 lider av samma problem, årets modeller verkar vara bestyckade med bakbelyst panel istället för kantbelyst så det är möjligt att det ger lite jämnare backlight.

Kommer nog skaffa en TV med VA-panel istället för bättre svärta.

Postad 11 November 2014 - 19:26

_Ibanez_
  • _Ibanez_
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Vill bara tillägga, mitt ex av 8809 byter bildprofiler mellan omstarter, på random, går ej att återskapa händelseförloppet, ibland håller den samma profil i flera dagar, på random så återställer den vissa parametrar i bildprofilerna till fabriksissntällning, ibland mellan vissa omstarter så återställer den till standard profilen och återsställer samtidigt personliga profilen nästan helt till fabriks inställning, och om detta beror på dålig mjukvara eller felande hårdvara vet jag inte.

Postad 16 November 2014 - 07:00

mange39
  • mange39
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
pratat med philips om denna tv ii fredags dom utlovade förbättringar på mjukvara innan jul och tänkte nu köpa men nu finns den ju inte kvar på många ställen varför?

Postad 15 December 2014 - 11:05

Unregisteredaca08112
  • Unregisteredaca08112
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jag har en 55PUS8809. Jag har fått den reklamerad två gånger så just nu har jag tredje exemplaret på tvbänken. Jag har även fel på den jag har hemma nu så även den kommer att reklameras. Tyvärr kanske man ska säga så är jag torsk på Ambilight, tangentbordet på fjärrkontrollens baksida, bilden är suverän, pekfunktionen, Android mm mm. Men!!! Problem som clouding och fler mjukvarufel än vad jag har fingrar till gör att jag fortsätter att reklamera. Jag sitter i rävsaxen för jag vill verkligen ha just denna tv'n men ett fungerande exemplar förstås. För varje gång jag reklamerar så får jag en ny period på öppet köp med 30 dagar. Kommer att fortsätta reklamera tills jag får en felfri eller tills det kommer en ny modell från Philips med 4K, ambilight och Android mm. Jag har också märkt att tv'n har försvunnit ifrån vissa elektronikkedjors sortiment. Tänkte först köpt en på netonet men de tog bort den så det fick bli elgiganten istället. Kanske de tröttnade på reklamationerna???
Finns det någon här världen som har lyckats få ett fungerande exemplar så hojta gärna till så man vet om någon fungerar?

Postad 28 December 2014 - 13:38

Unregistered8d7dc174
  • Unregistered8d7dc174
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Suck, skulle kanske läst forumet inan inköpet av Philips PUS8809 igår.
Nåväl, gjort är gjort.
Maken till dåligt ljud, vår gamla 42a låter bättre.
Varför finns det ingen bruksanvisning med? Eller tror Philips att de som köper en såpass ny TV ska kunna allt utantill?
Undrar vad de analoga uttagen är för något?
Fins det möjlighet att koppla in yttre stereohögtalare?
Har en gammal HK 5-1 utan HDMI, kan jag koppla in den?
Idiotförklara mig inte nu,,,,,,,,,,,
sten

Postad 28 December 2014 - 14:02

Unregisteredaca08112
  • Unregisteredaca08112
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Manualen finns i tv'n om du trycker på hus knappen och sedan på blå knapp (hjälp) ang ljudet så finns det en uppdatering som släpptes innan jul. Den fixade lite med ljudet. Om du går in i inställningar så kan du stänga av volymutjämningen och även ställa in så ljudet blir bättre. Det finns en optisk utgång som du kan använda om din hk har det. Annars kan du få köpa min Onkyo hemmabioförstärkare med hdmiväxlare. Jag gav 4000 och säljer nu för 1900kr.

Postad 01 January 2015 - 12:47

Unregistered8d7dc174
  • Unregistered8d7dc174
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
callekalmar!
Tackar så mycket för hjälpen. Min HK hade optisk utgång så nu låter det lika bra som alltid med en HK.
God fortsättning på er alla nördar,,,,,,,, ;)

Postad 12 January 2015 - 09:32

Torrfura
  • Torrfura
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Tycker det är så konstigt att det bara finns 4 omdömen och en handfull inlägg om den här TV på prisjakt / minhembio. Eftersom den kostade runt 20k strax innan jul borde väl TVn anses som relativt high-end och vara allmänt intressant?

Nu är den nere på 12k (Komplett hade den för 11 på Black Friday) och börjar bli riktigt intressant för mig.

Vore grymt om någon av er som köpt den och haft den ett tag berätta lite mer om TVn, är den verkligen så usel / buggig som det sägs i de få omdömena / recensionerna här?

Stämmer verkligen Redmeats uttalande om 4k?

Jag var också nyfiken på den här, men kommer köpa en annan TV eftersom den saknar stöd för HEVC, vilket betyder att det enda (lagligt) tillgängliga 4k-material som finns i Sverige, Netflix, inte kommer att fungera...

Postad 12 January 2015 - 10:41

Unregisteredaca08112
  • Unregisteredaca08112
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jag rekommenderar dig starkt om att se efter en annan tv. Helst ingen Philips tv i 8000 serien.

Efter att ha haft tre stycken Philips 55PUS8809 så kan jag med säkerhet säga Philips har misslyckats!
Clouding och mjukvarufel är standard. Min kompisar har samma problem med sina.
Köp en annan tv! Den här är skit tyvärr.

Jag kommer idag att byta ut min ovan nämnda Philips emot en LG 65UB950V

Postad 12 January 2015 - 10:51

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Jag har oxå en. Inga problem med min iaf...anv visserligen inte smarttvn spec mycket....har inte uppdaterat den heller.
Köpte min på black friday rean.

Redigerat av mikkiz, 12 January 2015 - 10:58.

Postad 12 January 2015 - 11:29

Unregisteredaca08112
  • Unregisteredaca08112
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jag har hårdkontrollerat varenda funktion i samtliga tre som jag har haft hemma. Många människor förstår tyvärr inte att t.ex clouding är ett hårdvarufel. Och att problem med ljudavkoding och text hantering i tvutsändingar ligger i tv'n och inte hos kanalleverantören. Att problemen som kommer vid anslutning av en hemmabio förstärkare med hdmi växlare faktiskt beror på tv'n och inte växlaren. Bara att Philips har missat en codec för uhd material i vad som säger själva är deras Flaggskepps tvn vår stolthet gör det ännu mer pinsamt.
Varningsklockorna har ringt.

Postad 12 January 2015 - 11:41

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Ok. Inga problem med vare sig ljudavkodning ,text el ansl av hemmabiostärkare hos mig...
Miss av codec e ju synd, men kommer en gratis mediabox tydligen

Redigerat av mikkiz, 12 January 2015 - 11:43.

Postad 12 January 2015 - 12:04

Unregisteredaca08112
  • Unregisteredaca08112
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Ja då får man gratulera! :D Jag hade köpt en trisslott om jag var du!
Du är första konsumenten som jag förmodar besitter mer kunskaper än en "vanlig tvtittare" som är nöjd med denna modells prestationer och funktioner.

Hur har du det med clouding och backlight bleeding?

Postad 12 January 2015 - 12:11

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Som sagt inte direkt anv smarttv funktioner m.m.
Problemen verkar komma med uppd av ny programvara som philips inte fått ordning på än.
Men tvn har ju fungerat så har inte vågat mig på nån uppd :)
Har lite bleeding från nedre hörnen. Syntes bara när det e helt mörka scener. Men drog ner ljusstyrkan och ökade panelkonstrasten så nu märks det i princip inget.
Kan synas ytterst lite, men kan leva med det.
Men läser man så verkar tvn inte vara helt problemfri om man säger så :)

Postad 14 January 2015 - 19:27

Indigo42
  • Indigo42
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag har beställt en som posten i Norge tyvärr verkar ha tappat bort, men de ska skicka en ny inom kort, lär väl få den efter helgen. Jag har ganska dålig koll på clouding och bleeding och allt vad det heter, hur ska jag gå tillväga när jag har fått den för att se till att den fungerar som den ska?

Postad 14 January 2015 - 20:47

Unregisteredaca08112
  • Unregisteredaca08112
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Hoppas du blir nöjd! När du får hem tv'n så ska du släcka ner i rummet. Tryck sedan på sourceknappen och välj en källa som du inte har inkopplad alt påslagen. Det kommer då att bli en svart skärm med texten "ingen signal" i mitten. Nu kollar du efter clouding och backlight bleeding. Detta är två saker som många tror är samma sak men så är inte fallet. Clouding är vita "moln" som kan förekomma var som helst på skärmen. Detta orsakas av att panelen inte är helt tät emellan glaset och själva panelen. Backlight bleeding är att ljuset som lyser upp panelen lyser igenom. Detta syns i så fall i hörnor och kanter efter som denna modell har edge belysning, dvs kantbelysning. Efter att du har kontrollerat detta så får du helt enkelt avgöra om du kan leva med det om du har något av dessa effekter. Kan du inte det så ska du utnyttja ångerrätten "öppethus" och välja en annan. I mina tre stycken tv av denna modell som jag hade så var det clouding i alla men i den ena mer eller mindre. Det varierar från tv till tv. Jag har nu bytt till en LG 65UB950V den var helt fri från clouding och har inte märkt av några mjukvarubuggar än så länge. Hoppas min info är till någon hjälp.

Öppetköp ska det vara ;-)

Postad 15 January 2015 - 14:29

bernersjo
  • bernersjo
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Beställde en tv häromdagen, kommer imorgon. Skall definitivt kolla clouding och backlight, tack för tipset callekalmar!

Postad 15 January 2015 - 14:52

Indigo42
  • Indigo42
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tack för tipsen, callekalmar! Får hoppas att det ser bra ut, i mitt fall blir det nog inte aktuellt med något annat märke i alla fall, då vi tokdiggar Ambilight här hemma =)

Postad 15 January 2015 - 20:06

Unregisteredaca08112
  • Unregisteredaca08112
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jag diggade också ambilighten men jag kompenserade det med en 10 tum större Tv :-)

Redigerat av Unregisteredaca08112, 15 January 2015 - 20:08.

Postad 15 January 2015 - 20:07

Indigo42
  • Indigo42
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hehe, så kan en också göra =)

Postad 17 January 2015 - 15:16

bernersjo
  • bernersjo
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 1
Har nu testat TVn och måste säga att jag är sjukt nöjd! Vilken tv för 12tkr!! Inte ett tecken på Clouding eller backlight bleeding på denna iaf, lyckades kanske slippa måndagsexen som tydligen ska vara många :) reggat mig för den kostnadsfria 4k-boxen av Philips också, så ja, sjukt nöjd helt enkelt :)

Postad 17 January 2015 - 16:15

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 1
Härligt, reggade mig oxå för några dagar sen. Undrar när den kommer skickas ut till oss?

Postad 18 January 2015 - 12:18

bernersjo
  • bernersjo
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 1

Härligt, reggade mig oxå för några dagar sen. Undrar när den kommer skickas ut till oss?

Philips själva säger nog bara nån gång under Q1, men läste någonstans att dom skulle börja skickas ut i mitten av mars.. Minns inte var jag läste, men låter troligt! :)

Postad 20 January 2015 - 23:40

azebasse
  • azebasse
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag köpte denna tv idag och är även jag väldigt nöjd!
Men jag undrar, hur registrerar man sig för en 4K box kostnadsfritt? Hittar ingen info på Philpis Hemsida.

Postad 20 January 2015 - 23:52

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Jag köpte denna tv idag och är även jag väldigt nöjd!
Men jag undrar, hur registrerar man sig för en 4K box kostnadsfritt? Hittar ingen info på Philpis Hemsida.

Google is your friend :)

Men om du inte orkar söka så, varssego

http://www.philips.s...ion/UHD880.html

Postad 21 January 2015 - 15:18

azebasse
  • azebasse
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Google is your friend :)

Men om du inte orkar söka så, varssego

http://www.philips.s...ion/UHD880.html

Lovar att jag försökte, i alla fall med denna: https://www.google.s...lips%204k%20box

Men stort tack!

Redigerat av azebasse, 21 January 2015 - 15:19.

Postad 22 January 2015 - 01:28

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Lovar att jag försökte, i alla fall med denna: https://www.google.s...lips%204k%20box

Men stort tack!

Ok tror dig :)

Postad 22 January 2015 - 11:02

Indigo42
  • Indigo42
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Sådär, nu har jag äntligen fått hem mitt exemplar också! Det får bli montering i kväll när den klåfingriga sonen har somnat =) Registrerat mig för 4K-boxen har jag hunnit med i alla fall!

Postad 30 January 2015 - 22:54

Andreas_ace
  • Andreas_ace
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Fick min TV igår.
Kollade idag efter clouding och mitt e har gaska mycket av detta.
Hade det varit lite, så hade jag nog inte brytt mig, men detta var ganska mycket.

Mailat komplett nu om reklamation, får se hur detta går

Postad 31 January 2015 - 17:28

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Har du möjlighet å lägga upp en bild på cloudingen?

Postad 31 January 2015 - 20:09

Andreas_ace
  • Andreas_ace
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Försökte ta en bild, men den blir bara konstig. Den tar upp ljuset från ledbelysningen i kanten oxå.
Clodingen blev tydligare med 3d mode aktiverat

Ni får ursäkta kvaliten.
Kameran har tonat upp ljuset oxå, så det är inte lika extremt som bilen visa

http://www.oemscan.se/tv.jpg

Redigerat av Andreas_ace, 31 January 2015 - 21:08.

Postad 31 January 2015 - 21:27

Indigo42
  • Indigo42
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Berätta gärna hur det går, jag beställde även min från Komplett. Jag har inte kollat så noga ännu, fick tipset att en gärna ska kolla efter clouding när TV:n har varit igång några timmar, och jag glömmer alltid bort det =)

Postad 01 February 2015 - 20:17

nicor
  • nicor
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Är det någon som förstår eller hittat info om hur den här tilläggsboxen (UHD 880) interagerar med TVn?
I specen så framgår det bara att det följer med en fjärrkontroll.
  • Kommer den vara som vilken extern mediaspelare som helst (Apple TV osv..)?
    Alltså, byt source på tvn och navigera helt med boxens fjärr.
    Då är ju största behållningen av att ha Android integrerat i TVn bortblåst känns det som.
  • Kommer man på nåt fiffigt sätt kunna styra boxen via TVns fjärrkontroll och gränssnitt.
    Kan ju vara acceptabelt om det hela lirar bra tillsammans.
  • Är boxen bara en HEVC-avkodarslav till TVn som transparent förser TVn med avkodat innehåll. Ex Netflix-appen i TVn får innehållet från boxen men beter sig till det yttre precis som vanligt.
    Det är vad jag hoppas på. :)

Jag lurar nämligen lite på att köpa den här TVn trots uppenbara kvalitetsproblem i många exemplar, för när allt funkar verkar det vara bra "bang for the buck"! B)

Postad 01 February 2015 - 21:04

Andreas_ace
  • Andreas_ace
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Boxen kommer säkert kunna styras med Tv´ns egna fjärrkontroll då det är en Philips box. Min blu-ray styrs med samma kontroll eftersom den sitter på HDMI 1.

Boxen är inte en avkodare till Tv ´n utan fungerar som en separat mediaspelare. Den kommer med Android och med 12GB utrymme som kan användas för ex appar från Google play.

Postad 01 February 2015 - 21:39

nicor
  • nicor
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ok, tack för svar @Andreas_ace!

Låter som att det inte blir fullt så väl integrerat som jag hade hoppats på.

Dock kanske jag inte ska låta det stå och falla på just den detaljen när det gäller om jag ska slå till på TVn eller ej. ;)

Postad 01 February 2015 - 22:11

Indigo42
  • Indigo42
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 1
Jag vågar inte på mig något omdöme på Prisjakt riktigt ännu, men vi är ruskigt nöjda hittills. Vi tyckte att det var bra bild på vår förra TV (Philips 46PFL8606), men denna är ju ett gäng steg bättre, helt klart. Uppskalningen till 4K ser jäkligt bra ut i Netflix och på HD-kanalerna vi har genom Viasat (parabol).

Och vi har installerat Plex, så vi kan strömma direkt från datorn trådlöst. Detta har vi däremot inte hunnit testa i någon större utsträckning, så jag vet inte hur det fungerar med stabilitet och så.

Tangentbordet på baksidan av fjärrkontrollen är grymt, perfekt för att skriva in lösenord, söka på YouTube och sånt.

Redigerat av Indigo42, 01 February 2015 - 22:11.

Postad 03 February 2015 - 22:11

Andreas_ace
  • Andreas_ace
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Mailade Komplett tidigare och fick svar att man kontaktar Philips direkt.
Jag mailade philips och fik svar å ca 4 timmar.

"Som du säger kan det förekomma clouding på TV-apparater, men sen finns det ju en gräns för hur mycket man ska acceptera."

Så man märker iaf att dem inte är helt omöjliga när det gäller "couding reklamationer".

Fick en grå JPG bild bifogat som jag skulle testa och se hur bilden blev och så skulle dem utvärdera ärendet efter det resultatet
Resultetet är att jag inte ser ngn clouding i den färgen, ser inga färg/ljusskillnader alls.
Så jag tror jag får lägga ner ärendet och acceptera min clouding.

Ngt annat värt att informera TV´n om är ngra andra "brister" som jag ser det.
Detta har lite med vana att göra, då jag annars använt mig av andra Philips TV apparater och dvd/blu-ray spelare.

Det går inte att gå in i inställningar när du kör en App, ex Netflix.
Så skulle man vilja justera bilden, ljuset eller ngt liknande så funkar inte detta.
Det verkar som att "appen" lägger sig framför inställningsmenyn.

Detta gör även att man inte kan trycka eller använda 2d/3d knappen på kontrollen om man nu skulle villa ha en simulerad 3d.
Inte hela världen kanske, men jag ville prova men det gick inte.

Nu har min blu-ray spelare Netflix, så jag starta upp denna och kunde välja 3d då denna Tv märker att källan är från en HDMI och inte internt.
Detta "fel" kanske går att fixa med en framtida uppdatering.

Även om man kanske inte gillar valet att simulera en 2d bild till 3d så tycker jag att valet ska finnas.

Redigerat av Andreas_ace, 03 February 2015 - 22:48.

Postad 05 February 2015 - 09:21

Torrfura
  • Torrfura
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Bara så jag förstår allting rätt. Omkodaren i TV'ns mjukvara fixar inte t ex Netflix 4K. Men om man kör extern låda som kan skicka 4K så går det? Alltså, om det kommer en Apple TV med 4K, kommer jag att kunna köra med den UTAN den där jobbiga extraboxen från Philips?

Postad 05 February 2015 - 19:48

Andreas_ace
  • Andreas_ace
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tv´n klarar inte koden HEVC (H.265), men mediaboxen ska klara detta.
Om Netflix anv denna codec eller ej vet jag inte.
Om det kommer en Apple TV 4k, så gör den omkodningen åt dig.

Postad 05 February 2015 - 22:23

Torrfura
  • Torrfura
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar!

Då till knäckfrågan. Ni som köpt den här TV'n, rekommenderar ni andra att göra det? Eller ska jag kolla efter någon annan TV och köpa t ex http://www.indiegogo...lighting-device eftersom det trots allt är Ambilighten som lockar mest!

Postad 06 February 2015 - 11:36

Andreas_ace
  • Andreas_ace
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Alla apparater har säkert ngn nackdel, så man får jämföra och väga in allt.

Tvn i sig är väldigt bra.

Hevc stödet är ju en nackdel,men ngt philips iaf försöker kompensera med en mediebox då det felet inte kommer fixas i apparaten.

Netflix problemet är ngt krav Netflix själva kräver och är ingen bugg.
Netflix kräver att ingen utomstående app ska få lappa över, då räknas exempelvis inställningar som en extern app.

Tvn har bra bild och bra ljud för att vara tunn. Den har bra prestanda och tangentbordet på baksidan, röststyrning och pekar funktionen är en bra bonus.

Är tvn på rea som ca 10990-11990kr så är det en bra till riktigt bra prisnivå, annars finns det andra alternativ enligt min mening

Postad 10 February 2015 - 10:10

Torrfura
  • Torrfura
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Åkte förbi Mediamarkt igår för 11:e gången. Berättade om min beslutsångest och om hur gärna jag vill köpa 8809, fast att känner mig tveksam pga. många problem med den samt med 8109. Då berättar de själva att de har valt att ställa in TV'n i ett mindre rum, långt bort från alla andra apparater, och pekade på två öppnade kartonger och säger att "de där två exemplaren kom precis från service".

Sen fortsatte en ganska intensiv avrådan mot att köpa philips 8-serie över huvudtaget, på grund av så otroligt många brister och reklamationer.

Jag berättade att i forum etc så får 8109 mest ris av de båda modellerna, och han förklarade det enkelt med att den apparaten har sålts mycket mer, därför kommer det fler missnöjda kunder. Ganska enkel logik.

I och med den övertygelsen de har, samt de svajiga vibbar jag får av Philips genom forum, kommer jag därför mest troligt att köpa en Sony Bravia KD-55X8505B och bygga / köpa en Raspberry Pi baserad Ambilight clone istället.

Synd, eftersom den är snygg som stryk!

Tusen tack för alla snabb utförliga svar på mina frågor om TV'n!

Redigerat av Herr Åhman, 10 February 2015 - 10:20.

Postad 06 March 2015 - 07:20

th69
  • th69
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej 

Har precis beställt en 55PUS8809 men inte fått den levererad än.

En sak jag undrar över som inga säljare kunnat svara på riktigt bra är hur Android systemet funkar. Jag skulle vilja ha reda på om man kan ladda ner apparna för playkanalerna såsom SVT, TV4, TV3Play, Kanal 5Play osv.

Kan någon svara på detta skulle det vara till stor hjälp, börjar svaja lite i mitt beslut om denna TV annars när man läser alla kommentarer på olika forum.

Postad 06 March 2015 - 07:36

Indigo42
  • Indigo42
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hej 
Har precis beställt en 55PUS8809 men inte fått den levererad än.

En sak jag undrar över som inga säljare kunnat svara på riktigt bra är hur Android systemet funkar. Jag skulle vilja ha reda på om man kan ladda ner apparna för playkanalerna såsom SVT, TV4, TV3Play, Kanal 5Play osv.

Kan någon svara på detta skulle det vara till stor hjälp, börjar svaja lite i mitt beslut om denna TV annars när man läser alla kommentarer på olika forum.

Grattis till ett bra köp! :-)

Ja, SVT-appen finns i alla fall, och Netflix. De andra har jag inte letat efter. De verkar fungera i alla fall, men jag upplever att de går lite snabbare på Apple TV:n som vi hade sedan innan, så det har blivit så att vi använder den i stället.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.