Nu till frågan: Behöver en centerhögtalare ha luft omkring sig på som sätt som fronthögtalarna för att få ut ett bra ljud?
Isåfall kanske man ska lägga den på ett hyllplan över TV:n...
Bifogad fil(er)
Redigerat av Skrulf, 13 December 2014 - 13:45.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Placering av centerhögtalare (Behöver den luft/utrymme)?
Startad av
Skrulf
, Dec 13 2014 13:10
5 svar till detta ämne
8 relaterade trådar
Postad 13 December 2014 - 13:10
Har en TV-bänk där min centerhögtalare (B&W HTM62) precis får plats, är väl bara några millimeter luft i mellan och TV-bänken har även ett bakstycke.
Nu till frågan: Behöver en centerhögtalare ha luft omkring sig på som sätt som fronthögtalarna för att få ut ett bra ljud? Isåfall kanske man ska lägga den på ett hyllplan över TV:n... Bifogad fil(er)Redigerat av Skrulf, 13 December 2014 - 13:45. Postad 13 December 2014 - 14:59
Centerhögtalaren behöver inte ha något luft omkring sig för att få ett bra ljud. Det bör fungera alldeles utmärkt om du placerar den enligt bilden.
Postad 13 December 2014 - 17:40
Precis så har jag det också, och det funkar utmärkt. Tror jag har typ ett par millimeter till godo i höjdled.
Postad 13 December 2014 - 18:45
Jag hade som du, rakt fram i samma linje som bänken. Var inte riktigt nöjd. Tog fram några ikeakuddar och satte dem på framkanten. Så att centern riktades rakt mot huvudet när jag satt i soffan. Resultatet blev mindre nasal ton. Placebo eller ej, jag tar inte bort dem.
Postad 13 December 2014 - 22:07
Ok. Kan prova att vinkla upp den några mm men mer går inte pga utrymmesbrist...
Postad 14 December 2014 - 10:51
Du kanske kan ta bort den understa hyllan och sätta något under centern som gör att du kan vinkla den? Det bästa vore förstås att centern var i samma höjd som de andra högtalarna. Att det är svårt i de flesta fall kan jag förstå. Jag har inte centern i samma höjd som frontarna.
Anledningen till att man vill ha dem i samma höjd är för att ljudet ska kunna panorera utan att ljudet blir "förvrängt" på grund av höjdskillnader. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |