Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Atmos vs 7.1 vs 5.1? Hmmm

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 December 2015 - 20:34

Joakim79a
  • Joakim79a
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
hej.
Mitt första inlägg på mitt favoritforum.
Jag står inför ett egentligen ganska delikat problem, som jag behöver hjälp med.

Jag har idag ett biorum, som ska uppgraderas. Fullt akustikreglerat i väggar. Tunga heltäckningsmattor på ljudväggar, heltäckningsmatta på golv och en del absorbenter i tak.
Rummet är ca 3,6x3,2. Inga hörbara ekon, och rummet är hur behagligt som helst.
Jag har tidigare haft en liten billigare onkyo, 5.1 med canton 165 och bildvisare en benq1070 på ca 97". Allt har varit helt ok. Tycker väl att ljudet räckt till i och med rummets storlek och ljudreglering.
Nu är det av diverse anledningar dags för uppdatering av ljud och lite annat.
Budget högtalare ca 10tkr
Förstärkare blir onkyo 646.
Vad gör jag nu?
Det verkar som man får mycket för pengarna med dynavoice, och de som jag lyssnat på imponerar stort, med tanke på priset.
Spelare som används är en bootcampad macmini med win7p samt en xbone.
Klarar dessa att leverera 7.1/atmos? Eller ska jag hålla mig till 5.1?

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.
Verkar ju inte finnas överflöd med material till 7.1/atmos på skiva? Detta ändras väl med tiden... Hjälp mig

Postad 16 December 2015 - 23:30

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Kör 5.1 med möjlighet att köra 5.1.4 framöver om,du blir sugen på Atmos. Med din budget skulle jag köpa så få högtalare som möjligt, kolla gärna begagnat.

Postad 17 December 2015 - 15:29

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0

Precis, 10k räcker inte långt om du vill köra atmos. 

Vill du bygga en hemmabio med atmos tycker jag man skall köra fullt ut, alltså 7.1.4. Men som Vincent nämnde, börja med en bra stärk+frontar t.ex.(gärna beggat då du får mer då) Förstärkaren skulle jag dock köpa ny så du får med senaste HDCP(2.2) samt atmos.

Postad 17 December 2015 - 17:22

Joakim79a
  • Joakim79a
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Tack för svar.

Hur tänker ni kring onkyo 646. Den har ju fått mycket ros i tester, och är trotts allt nästan 4 ggr dyrare än den jag har nu.

För mig blir det en rejäl uppväxling, jämfört med tidigare uppsättning oavsett hur jag väljer. Eftersom jag känt mig "rätt så nöjd", verkar ju inte mina tinnitus öron särskilt kräsna...

Dock är detta för mig som småbarnsförälder, med motorcykelsport som främsta hobby en ganska stor kostnad.

Därför väljer jag att lyssna på er/dom med tonvis mer erfarenhet, så att pengar får så stort utbyte som möjligt.

Total budget för ljudet är då med förstärkaren ca 15 tkr.

Postad 18 December 2015 - 01:00

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Krutet bör läggas på frontar/center, övriga surrar behöver inte vara något extremt om man inte har extrema krav.

Jag personligen tar hellre ett riktigt bra 5.1 framför ett sämre presterande atmos alla dagar i veckan.

Nedan har du ett paket som är en väldigt bra början (Äter upp ditt gamla system som ingenting) och kan drivas av en förhållandevis enkel reciver tack vare att de är såpass lättdrivna.

Sen när lusten faller på/ekonomin tillåter köper man till sub/surrar för atmos om man nu vill ha det.

http://www.brl.se/sv...alarsystem.html

Redigerat av robert293, 18 December 2015 - 01:04.

Postad 18 December 2015 - 04:04

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Ja 646 lär inte vara nått att bygga på vad gäller atmos!
Har själv varit i Atmos köpar tankar men lagt det på framtiden då jag vill ha 7.2.4 och det var det inte många som klarar i dags läget.

Postad 18 December 2015 - 10:06

Joakim79a
  • Joakim79a
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Tack för alla svar.

De verkar gå i samma linje, att välja kvalitet på 5.1, för att sedan kunna bygga ut.

Tanken att göra så här har inte slagit mig alls, då jag bara sett Atmos i horisonten.

Jag tänker över saken, och återkommer om hur jag gjort, och hur resultatet blev.

Tack.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.