Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subwoofer liggandes - kan den skadas?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Audio Pro EGO Sub (Subwoofers) 0 7,08 (11) Inga priser

Postad 23 januari 2016 - 21:14

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Jag har en subwoofer som i första hand förstås är tänkt att vara placerad ståendes. Det är en Audio Pro Sub Ego.

På grund av möblering undrar jag om det kan fungera att ha den liggandes istället? Då tänker jag inte på ljudet utan om subwoofern kan ta skada av det, till exempel upphängningen av högtalarelementen (eller annat?)

Vad tror du?

Postad 24 januari 2016 - 09:58

Jbl76
  • Jbl76
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Lägg ner den du...elementet sitter ju ändå skruvat i baffeln. Den kommer ju inte belastas mer om den ligger än om den står. Däremot kan den ju förstöras om du inte sätter den på typ SD kuddar. Rätt på golvet så fortplantas ljudet ganska mkt.

Postad 24 januari 2016 - 13:08

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Lägg ner den du...elementet sitter ju ändå skruvat i baffeln. Den kommer ju inte belastas mer om den ligger än om den står. Däremot kan den ju förstöras om du inte sätter den på typ SD kuddar. Rätt på golvet så fortplantas ljudet ganska mkt.

Tack för svaret! Den ska inte stå på golvet utan eventuellt i en hylla (nära golvet) som är öppen baktill med god ventilation.

Postad 24 januari 2016 - 14:07

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2 085 inlägg
  • 0

En sak att tänka på är sämre kylning av slutsteget då kylflänsarna ligger ner. Så god ventilation är bra.

Du får känna efter om de blir för varma, kanske addera en liten fläkt isf.

Postad 24 januari 2016 - 14:42

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

En sak att tänka på är sämre kylning av slutsteget då kylflänsarna ligger ner. Så god ventilation är bra.

Du får känna efter om de blir för varma, kanske addera en liten fläkt isf.

Tack!

Baksidan av hyllan är helt öppen, inget bakstycke alls alltså, och avståndet till väggen är ca. 20 cm, men jag ska ändå kolla värmeutvecklingen.

Postad 30 januari 2016 - 10:19

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Jag skaffade SD-kuddar för att dämpa eventuella vibrationer eftersom subwoofern ska stå i en hylla. Så tack för tipset. Jag ska nu hinna lyssna också, för att se om det kan fungera. En lite udda placering, jag vet :)

Postad 30 januari 2016 - 22:08

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3 225 inlägg
  • 0

du kan lugnt ha subben liggandes, att värmen skulle öka för att flänsarna enbart ändrar riktning är nog lika stor som en fis i rymden, moa försumbar. däremot kan ljudet färgas om den trycks in i en hylla, så lyssna dig fram.

Redigerat av hundrakg, 30 januari 2016 - 22:09.

Postad 30 januari 2016 - 22:54

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

du kan lugnt ha subben liggandes, att värmen skulle öka för att flänsarna enbart ändrar riktning är nog lika stor som en fis i rymden, moa försumbar. däremot kan ljudet färgas om den trycks in i en hylla, så lyssna dig fram.

Tack för svaret! Den ligger visserligen i en hylla, men är inte intryckt direkt, fronten sticker ut en aning.

Saken är den att jag bor i lägenhet med grannar runtom, så jag kan ändå inte spela med den på maxvolym. Jag ska dessutom bara ha den till film, så jag hoppas att jag inte märker av eventuella färgningar på ljudet. Audio Pro Sub Ego är ju dessutom 'bara' en budgethögtalare, ändå inget för finlyssning :)

Jag har lagt in bilder på den i mitt galleri, om någon skulle vara nyfiken på min min placering.

Redigerat av FEA, 30 januari 2016 - 23:02.

Postad 08 februari 2016 - 22:24

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4 200 inlägg
  • 0

Jag har nu hunnit lyssna på några filmer.

... och jag är förvånad över hur bra det låter :D

Jag har haft subwoofern i flera år och provat alla möjliga placeringar, men inte riktigt fått till det som jag vill ha. Bekanta har varit imponerade av ljudet men jag har alltid saknat ett litet mer tight ljud med riktig punch, och med filmmuller. Det har jag nu!

Jag gav t.o.m. upp subwoofern under några år för jag ledsnade på att hitta rätt plats, och där har den funnits bokstavligen framför näsan på mig hela tiden!

SD-kuddarna har säkert gjort en hel del för ljudet också (kanske fram för allt för eventuella oönskade vibrationer) så tack igen för det tipset.

Postad 09 februari 2016 - 22:12

Jbl76
  • Jbl76
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Kul att det fungerade...SD kuddar kan nästan göra underverk;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.