Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fel på ljudformat byte

4 svar till detta ämne onkyo tx-rz900
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo TX-RZ900 (Surroundförstärkare) 1 8,25 (3) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 03 februari 2016 - 20:40

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Jag har skaffat mig en Onkyo TX-RZ900 och spelat film och musik ett par dagar och märkt något underligt:

Om jag sätter på en film med Dolby TrueHD så visas det i displayen, när jag sedan byter till en film med Dolby Digital så ändras det automatiskt till nya formatet.

Men däremot så funkar det inte när jag lägger i en bluray med DTS HD-MSTR!! Då hänger sig/fastnar displayen och står kvar på senast spelade formatet! Det står en röd liten text i rätt format men den stora texten kan visa alla möjliga format.

Om jag då trycker på vilken knapp som helst på fjärren så hoppar displayen till rätt format (DTS HD-MSTR). Väldigt irriterande.

Någon annan som får likadant? Är det något knas med stärkaren?

Det är ju tråkigt om det är något som är trasigt när maskinen bara är ett par dagar gammal.

OBS! Jag har satt Listening mode preset på både DOLBY och DTS till STRAIGHT.

Postad 04 februari 2016 - 12:23

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Jag undrar lite över "listening mode". Vad är det, och är det något som manualen säger att man måste göra för att kunna höra ljudformaten?

Postad 04 februari 2016 - 12:38

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Jag undrar lite över "listening mode". Vad är det, och är det något som manualen säger att man måste göra för att kunna höra ljudformaten?

Nej, det är ingenting man Måste ställa, det bara underlättar när man skiftar film/musik för då byter förstärkaren automatiskt till det man angett som default lyssningsläge.

Default är stärkaren inställd på "Last Valid" vilket innebär att den spelar ljudformatet man sist använde. T.ex. om jag sist såg en film som jag ställt in på DD och sedan stoppar in en film med DTS så står den kvar på DD.

Postad 04 februari 2016 - 16:38

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0

Nja, så fungerar det inte riktigt.

Du kan inte rent tekniskt köra DD på en film med DTS (du kan dock köra Dolby PL IIx eller liknande). Last valid innebär "sista gångbara", dvs körde du stereo sist på ingången så blir det stereo igen. 

Har du däremot kört bitstream med DD eller DTS så blir det automatiskt det igen, beroende på vad filmen har för ljudspår.

Postad 05 februari 2016 - 09:27

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Nja, så fungerar det inte riktigt.

Du kan inte rent tekniskt köra DD på en film med DTS (du kan dock köra Dolby PL IIx eller liknande). Last valid innebär "sista gångbara", dvs körde du stereo sist på ingången så blir det stereo igen. 

Har du däremot kört bitstream med DD eller DTS så blir det automatiskt det igen, beroende på vad filmen har för ljudspår.

Tack, det var bättre förklarat!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.