Hej!
Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter gällande signalkablar.
Min utrustning:
Förstärkare: Musical Fidelity M6i
Högtalare: Dynaudio Contour 1.8 MKII
Dator -> DAC
Audioquest Forest 1,5meter VS Grå gammal skrivar-usb kabel 5meter:
Ingen hörbar skillnad för mig. Med Audioquest kabeln så får jag "dropouts" vilket jag INTE får med den grå gamla skrivar-usb kabeln. Jag vet inte vad det beror på, men INTRESSANT!
Audioquest Forest 1,5meter VS Optisk kabel från Kjell o Co 1,5meter:
Hörbar skillnad. Optiska kabeln har mer framträdande "hårdare" diskant. Jag valde att köra USB för att ljudet blev mjukare överlag, men det är nog en smaksak. Ska testa igen med Optisk nu när jag kört USB-kabeln i 1 år.
DAC -> Förstärkare (10 meter kabel)
(DAC:en står på skrivbordet tillsammans med Musical Fidelity M1HPAP hörlursförstärkare. Stereoförstärkaren står i TV-bänken på andra sidan rummet 10 meter bort.)
Clicktronic RCA 10meter VS Sommer Cable Galileo 238 XLR 10meter:
Tydlig hörbar skillnad. Ljudet blir avsevärt mycket bättre med XLR kablarna. Skillnaden är
- Klarare ljud över alla frekvenser (mindre störningar).
- Direkt hörbar ökning (och förbättring) av diskanten.
- Direkt hörbar förbättring av stereoperspektivet (Soundstage), alltså en större ljudbild.
Jag vet inte vad det beror på. Om det är själva kabeln, att förstärkaren körs balancerat, eller vad det nu är... men jag har redovisat skillnaden för de som är intresserade. Skillnaden i frekvenskurvan är i storleksordningen att höja Treble "1-2 hack" på tonkontrollerna (om man har sådana på sin förstärkare). Utöver det så försvinner högtalarna i ljudbilden _mycket_ mer med balancerade XLR-kablarna vilket är positivt.
MIN SLUTSATS:
Skillnader med olika kablar finns. Det är värt att pröva olika kablar för att optimera sitt ljudsystem.
Härnäst ska jag försöka hitta något sätt att låna lite dyrare högtalarkablar och jämföra med de Supra-kablar (för några hundralappar) som jag kör med nu. Jag ska också jämföra Musical Fidelity M1DAC:en med Hegel dac, antingen HD12 eller HD25...
Tack för mig!