Jag vågar lova att du inte kommer se någon skillnad mellan 4K och 8K om du befinner dig på ett avstånd där du har hela duken/skärmen i synfältet. Visst, går du fram och tittar någon decimeter från, så kan du säkert urskilja skillnadet på grafiska bilder såsom texter och sånt, men A: Vem kollar så, och B: Sätt på rörliga bilder så kommer du få svårt igen att se skillnad även från det avståndet.
Jag kan garantera att om jag sitter 90 cm från min 55" oled så kommer jag se skillnad på 4K och 8K utan några som helst problem. tvn täcker inte hela synfältet inte ens nära tyvärr. Sen beror det på vad du syftar med synfält vi ser ju bara helt skarpt i en liten del av de så ja i periferin av bildvisaren så ställs de ju inga direkta krav på upplösning. Jag lär inte märka skillnaden fram tills jag tittar direkt på objekten i kanten av skärmen då ser jag dem direkt.
Det ultimata är att bildvisaren täcker hela vårt synfält möjliga synfält. Därav VR kräver massor. Svårt sia vad som behövs för 200 graders fov men de lär inte ligga under 20K skulle jag tro. Sägs att 12K är typ minimikraven men allt beror ju på hur kräsen man är.