Är de nån modell jag inte får missa att lyssna på
23 svar till detta ämne
Postad 19 december 2017 - 19:55
magi
-
magi
-
Forumräv
-
-
681 inlägg
Hej jag har under en tid letat efter ny högtalare.
De jag letar efter är ett par bra golvhögtalare och en center i samma serie.
Jag har idag ett par Audiovector mi3 signatur som jag är väldigt nöjd med, men känner att de skulle vara kul med något nytt.
Min första tanke var att byta till ett par nya Audiovector. Men de kanske är så att jag borde testa något annat märke, men vad.
Högtalarna står i ett dedikerat bio rum, jag gissar att dom används ca 70/30 film/musik.
Min budget är 80 000:- för både center och golvhögtalare.
Tar tacksamt emot tips
Mvh Martin
Postad 19 december 2017 - 20:37
Unregistered860bde6c
-
Unregistered860bde6c
-
Rookie
-
1 inlägg
Har alltid gillat danska högtalare. Nu är däremot B&W nya 7-serie så sjukt grym att den inte går att bortse från längre. Skulle jag välja högtalare i den prisklassen idag blir det 702. 40k för ett par... Skulle nog troligtvis blanda och ta en dali rubicon center för 15k. Då sparar du pengar dessutom.
Postad 19 december 2017 - 21:11
magi
-
magi
-
Forumräv
-
-
681 inlägg
B&W 702 hade jag inte alls tänkt på, kanske är nått som jag borde lyssna på. Men vill nog ha en center från samma serie.
Men för 20 tusen som blir över så kan jag ju köpa en till bas, de är ju inte häller så tråkigt.
Postad 19 december 2017 - 22:39
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1 723 inlägg
B&W 702 hade jag inte alls tänkt på, kanske är nått som jag borde lyssna på. Men vill nog ha en center från samma serie.
Men för 20 tusen som blir över så kan jag ju köpa en till bas, de är ju inte häller så tråkigt.
KEF R900 ihop med en KEF R600c så kan du lägga resten utav slantarna på annat skoj.
Postad 19 december 2017 - 22:43
Ochåäö
-
Ochåäö
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
system audio pandion 30. https://m.prisjakt.nu/product/2841966
Sorry glömde du ska ha center också.
Redigerat av Ochåäö, 19 december 2017 - 22:44.
Postad 19 december 2017 - 22:49
Bogge
-
Bogge
-
Forumräv
-
-
802 inlägg
Hej jag har under en tid letat efter ny högtalare.
De jag letar efter är ett par bra golvhögtalare och en center i samma serie.
Jag har idag ett par Audiovector mi3 signatur som jag är väldigt nöjd med, men känner att de skulle vara kul med något nytt.
Min första tanke var att byta till ett par nya Audiovector. Men de kanske är så att jag borde testa något annat märke, men vad.
Högtalarna står i ett dedikerat bio rum, jag gissar att dom används ca 70/30 film/musik.
Min budget är 80 000:- för både center och golvhögtalare.
Tar tacksamt emot tips
Mvh Martin
Hej vad för förstärkeri har du?
Postad 19 december 2017 - 22:52
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1 185 inlägg
Elac 407 el 409?
Dynaudios nya contour....
Postad 20 december 2017 - 01:06
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4 533 inlägg
Beg är inte o tänka på?
För dessa pengar kan du få något som kostat 150-250k nytt tex:
http://www.hifimagas...annonsID=209673
Finns även otroligt mkt kul nytt i din prisklass nytt tex XTZ Devine med denna som center (spräcker dock budgeten med 5k men man kan nog få paketpris 80k om man är lite ihärdig)
https://www.fyndbors...-hogblank-svart
https://www.fyndbors...tz-divine-alpha
Men viktigast av allt är att lyssna runt o försöka hitta sitt ljudideal. Vara open minded o inte bara gå på popularitets märkena.
Deal breaker för mig var dipol högtalare som hade ljudet jag alltid sökt.
Vet inte om det finns någon återförsäljare som har kvar dessa men Jamo R909 är makalöst bra trots relativt enkla element.
Postad 20 december 2017 - 06:00
magi
-
magi
-
Forumräv
-
-
681 inlägg
Hej kan nog tänka mig begagnat om rätt objekt dyker upp, och att säljaren inte bor för långt bort.
Förstärkare är en Denon 5200. Sen har jag en Hegel H300 som driver golvarna.
Postad 20 december 2017 - 06:08
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Robert,
XTZ Divine är i jämförelse med både B&W och Audiovector extremt återhållsam i sin tonala karaktär, enligt egenlyssning. Möjligen behöver Divine ett kärnkraftverk för att vakna. Hade inte ett tillgängligt vid tillfälle. 
Magi,
I denna Prisklass upp emot 80K finns det många härliga beggade varianter. Inte minst B&O Beolab 5, extremt välljud med 2.500W/RMS redan inbyggt. Dynaudio Confidence C1(sjukt härlig stativare 69K nya), Galna och lyssningsvärdaTonart Etera https://www.blocket....3.htm?ca=11&w=3 , B&W 803D för ynka 35K https://www.blocket....5.htm?ca=11&w=3 som sagt ovan, det finns grymma kap på begsidan.
MItt tips blir att spara på burkarna och spendera på källa/stärkare. Låt oss veta hur det går. Lycka till. 
Redigerat av PML73, 20 december 2017 - 06:09.
Postad 20 december 2017 - 09:44
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1 185 inlägg
Gillade xtz divine alpha...riktigt fint och lättlyssnat ljud.
Vill minnas att den spelades med arcam.
Tror deras room analyser även anv. 👍
Postad 20 december 2017 - 10:42
Bogge
-
Bogge
-
Forumräv
-
-
802 inlägg
Hej kan nog tänka mig begagnat om rätt objekt dyker upp, och att säljaren inte bor för långt bort.
Förstärkare är en Denon 5200. Sen har jag en Hegel H300 som driver golvarna.
Ok då kan vi snacka. Bra högtalare kräver en bra stereoförstärkare =)
Personligen gillar jag Focal Aria 926, 936, 948 beroende på hur stort rum du har. Eventuellt leta en bra deal på Focal Electra om du vill lägga mer pengar. Kef R-serien är trevlig också.
Skriv gärna musiksmak. Högtalare och förstärkare har en tendens att briljera på olika genrer.
Postad 20 december 2017 - 14:52
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Om du inte bara vill ha en nyare och förfinad variant av det du redan har dvs. nya AV.
Hur skulle du då vilja att det skiljer sig från detta ljud ideal?
Finns ju massor att välja på så säg gärna något om vad du skulle vilja åstadkomma med bytet.
Postad 20 december 2017 - 17:21
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Jag får väl skriva samma jag gjort i flera liknande trådar, Revel Performa3 F208 och C208. Vid samtidigt köp så borde de gå att få ner såpass att de hamnar inom budget. Har haft mina i drygt tre år nu och är väldigt nöjd med dem. 
https://www.stereoph...208-loudspeaker
https://www.soundand...-speaker-system
http://www.goodsound...-speaker-system
Postad 20 december 2017 - 18:07
magi
-
magi
-
Forumräv
-
-
681 inlägg
Robert,
XTZ Divine är i jämförelse med både B&W och Audiovector extremt återhållsam i sin tonala karaktär, enligt egenlyssning. Möjligen behöver Divine ett kärnkraftverk för att vakna. Hade inte ett tillgängligt vid tillfälle. 
Magi,
I denna Prisklass upp emot 80K finns det många härliga beggade varianter. Inte minst B&O Beolab 5, extremt välljud med 2.500W/RMS redan inbyggt. Dynaudio Confidence C1(sjukt härlig stativare 69K nya), Galna och lyssningsvärdaTonart Etera https://www.blocket....3.htm?ca=11&w=3 , B&W 803D för ynka 35K https://www.blocket....5.htm?ca=11&w=3 som sagt ovan, det finns grymma kap på begsidan.
MItt tips blir att spara på burkarna och spendera på källa/stärkare. Låt oss veta hur det går. Lycka till. 
Ja B&W 803d är ju klart intressant bra högtalare till ett bra pris.
Att byta förstärkare är i dagsläget inte något jag har tänkt göra är ganska nöjd med dom jag har.
Ja vad vill jag ha av ett par nya högtalare, kraft och pondus till film en center som har ett fylligt ljud.
Musik jag lyssnar på blir väll mest Winnerbäck, kent, Metallica och kanske en del blandat från Spotify.
Postad 20 december 2017 - 18:32
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Magi,
Det finns många fina förslag i flera inlägg ovan. Inte minst Revel. Kolla om du kan finna deras F30 performa. Mycket bättre blir det aldrig. Det kluriga blir att finna en center som matchar tillräckliga frontar. Annars blir det till att göra slag i saken och såga i en likadan golvare såsom jag gjort. Skratt.
Med Beolab 5 tror jag inte det finns behov av en center dock. Extremt rundspridande. Lyssning rekommenderas.
Postad 20 december 2017 - 19:26
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Magi,
Det finns många fina förslag i flera inlägg ovan. Inte minst Revel. Kolla om du kan finna deras F30 performa. Mycket bättre blir det aldrig. Det kluriga blir att finna en center som matchar tillräckliga frontar. Annars blir det till att göra slag i saken och såga i en likadan golvare såsom jag gjort. Skratt.
Med Beolab 5 tror jag inte det finns behov av en center dock. Extremt rundspridande. Lyssning rekommenderas.
Håller med om Revel! Otroligt välkonstruerade högtalare.
Det som är bra med Revel är att dom också har riktigt riktigt potenta Centrar också.
Postad 20 december 2017 - 21:38
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Ja, i de högtalare jag nämnde ovan så har centern samma baselement (2x8") och diskant som golvhögtalarna. Mellanregistret är dock 4" i centern mot 5,25" i golvarna, vilket medför att man lagt delningsfrekvenserna mellan elementen lite olika. Jag kan dock inte påstå att jag höra någon skillnad på detta, ljudbilden håller ihop väldigt bra fram.
Lådan till centern är mindre och den går därmed inte lika djupt i basen, F-3dB vid 50 Hz mot 34 Hz, för golvarna. Jag delar vid 80 Hz mot subben så tror att det saknar betydelse, med lite marginal ner till vad även centern klarar av.
Det hade varit roligt att jämföra med hur det skulle låta med en golvare även i mitten, men det skulle bli lite tråkigt i längden att ha den framför duken... 
Postad 21 december 2017 - 05:34
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Revel, detta härligt återkommande... Var finns de i Sthlmsregionen? Vet att Best Sound hade dem för över tio år sedan. 
Postad 21 december 2017 - 06:41
Fellow88
-
Fellow88
-
Beroende
-
-
1 149 inlägg
Finns ju ett par monitor audio pl300 med center ute begagnat.
Postad 21 december 2017 - 09:14
magi
-
magi
-
Forumräv
-
-
681 inlägg
De kommer in mycket bra förslag de är kul att se.
Revel är ett märke som jag inte känner till så bra, har aldrig lyssnat på dom men de är klart att jag blir lite sugen på att höra vad dom går för.
Postad 21 december 2017 - 10:04
Erik_N
-
Erik_N
-
Veteran
-
-
1 536 inlägg
Jag hade inte heller hört Revel innan jag blev tipsad om att lyssna på dem när jag skulle köpa nya högtalare. Åkte runt och lyssnade på lite olika, men fastnade för Revel. Om det är av intresse så finns det en längre tråd om detta på ett annat forum: http://www.component...showtopic=16182
Postad 21 december 2017 - 10:13
Buddaz12
-
Buddaz12
-
Veteran
-
-
1 723 inlägg
Audio Physic Sitara och tillhörande center. Snygga och med bra ljud.
Paradigm Prestige serien
T+A Criterion serien
Martin Logan
Om du hittar centern i Zu Audio är det otroligt fina högtalare med riktigt fint ljud.
Postad 21 december 2017 - 10:45
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Om du nu skall lägga 80 på en ny front uppsättning så tycker jag att du först skall göra klart för dig själv vilken högtalarprincip du föredrar.
När det är gjort så har du minskat urvalet, särskilt om du skulle komma på att du föredra någon av de mindre vanliga principerna.
Vet inte var du kommer ifrån, men bor du i närheten av Gbg så kan jag rekommendera ett besök på Akkelis där har man de flesta varianterna för demo.
Varför jag anser detta vara viktigt är att om du t.ex. skulle gilla elektrostater för det som de gör bäst så lär du inte kunna hitta något som uppnår samma nivå bland traditionella lådhögtalare. Å andra sidan finns det saker som en traditionell basreflexkonstruktion eller en hornladdad högtalare gör bättre eller i alla fall lite annorlunda så detta är en mycket bra början för att styra in sig.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|