Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung UE60KS7005, potentiell banding?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 February 2018 - 16:42

nlk
  • nlk
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hej!

Jag inhandlade denna tv under Black Friday 2016, och testade den omedelbart för banding/clouding, etc; men upptäckte enbart mildare clouding. I förrgår, när jag öppnade webbläsaren (som jag vanligtvis aldrig använder mig utav) så noterade jag dessa vertikala breda svarta streck. Jag har ingen aning om dessa alltid har funnits där och jag har enbart varit blind, eller om de har uppstått nyligen. De syns i stort sett igenom allt, vilket är ganska så störande.

Någon som vet om detta går att fixa på något sätt? Och om jag har förstått det korrekt, så gäller inte garantin för banding? 

Tack på förhand!

Bifogad fil  DSC_0348.JPG   30.03K   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC_0349.JPG   29.36K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC_0350.JPG   33.79K   1 Antal nerladdningar

Postad 24 February 2018 - 17:11

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

är de banding?  ser lite ut som ojämn panel, ojämn belysning...  hur ser de ut i gråskala?

Postad 26 February 2018 - 17:15

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

Det ser ut som att flera av lysdioderna i botten inte lyser ordentligt - men detta kan också vara syftet då TV:n försöker ljussätta bilden baserat på innehåll. Mycket av funktioner för dynamisk kontast och local dimming-funktioner kan alstra den här typen av effekter utan att det egentligen är ett tekniskt fel på produkten.

Därför måste man testa med rena testbilder, likt en helt enfärgad bakgrund och stänga av sådana funktioner som kan påverka belysningen. Enklast med en Samsung torde vara att köra Film-läge eller Spelläge och se ifall det är samma typ av nedsläckningsmönster

Postad 26 February 2018 - 17:40

john7612
  • john7612
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Hade exakt samma problem. Men mina vad gulbruna ljuspelare som syndes på vit bakgrund och ljusare scener typ himmel och hav. Skrev till Samsung och skickade bilder. Blev kontaktad dagen efter och de ville ha bilder i dagsljus och samsungs egna inbyggda testbilder i tv'n. 2 veckor senare kom det två service killar och bytte hela panelen. de plockade bara bort modekort och hötalare i princip.

Service killarna sa att de där pelarna berodde på att damm hade letat sig in.

Redigerat av john7612, 26 February 2018 - 17:42.

Postad 13 March 2018 - 12:26

Unregisteredf4ac7e3f
  • Unregisteredf4ac7e3f
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

@John7612 - Jag har fått problem med min TV. Den visar konstiga ljus-band som går från mitten av TVn och pendlar fram och tillbaks. Sjukt störande. Jag märkte problemet först på Mindhunters på Netflix. Men fick till svar i något forum att det var just den serien som hade problem med "banding".

Jag har dock sett problemet nu på ett flertal ställen, bland annat på plex igår (som förövrigt krånglar det med).

Såhär ser problemet ut:

https://www.avforums...ize-gif.965559/

Är det något fel på TVn?

Postad 13 March 2018 - 13:10

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Jag har också problem med bandning på min XE9305, men inte så tydligt som ni visar ovan, men tillräckligt för att man ska störa sig på det.
Ang bandning...... är detta bara ett fenomen på LED som är kantbelyst...eler kan det även förekomma på bakbelysta ?

Samt, vad är det som framkallar bandning ?

EDIT: Hittade denna filmen som kanske beskriver lite av det, även om den är 8 år gammal ;)

https://www.youtube....h?v=_yzYtAsrKPA

Redigerat av mstoltz, 13 March 2018 - 13:34.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.