Hej,
Min 14-15 Är gamla spis har gett upp!
Vad sĂ€ger forumet om induktionshĂ€ll? Ăr det sĂ„ fantastiskt som mĂ„nga vill pĂ„skina?
Vad bör man tÀnka pÄ förutom att kokkÀrl Àr anpassade?
Tacksam för input.
Sökningen pÄgÄr
Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
|
Postad 27 February 2020 - 06:59 Hej,
Min 14-15 Ă„r gamla spis har gett upp! Vad sĂ€ger forumet om induktionshĂ€ll? Ăr det sĂ„ fantastiskt som mĂ„nga vill pĂ„skina? Vad bör man tĂ€nka pĂ„ förutom att kokkĂ€rl Ă€r anpassade? Tacksam för input.
Postad 27 February 2020 - 07:32
Köp en som sjÀlv anpassar sig till kÀrlen storlek,
Fanns tyvÀrr inte nÀr jag köpte. Postad 27 February 2020 - 07:40 Skaffade ny spis för nÄgra veckor sedan med induktion. Har aldrig anvÀnt induktion tidigare och blev nÀstan chockad över hur sjukt snabbt det gÄr att koka upp en stor kastrull med vatten! Edit: sopa pÄ att stava. Redigerat av Unregistereda299ec85, 27 February 2020 - 07:53. Postad 27 February 2020 - 08:18 Min Àr sÄdan som Àr i fasta storlekar. Problemet jag har Àr att nÀr man har stor stekpanna blir det kallt lÀngst ut nÀrmst kanten pÄ denna dvs det Àr hopplöst att steka flÀsk och andra grejor som hamnar lÀngst ut. Men koka och annat Àr den grym att justera tempen.
Ni med variabel plattstorlek blir den varm i lÀngst ut i kanten tex om ni har Skeppshult 28cm?
Dra aldrig pÄ med full hastighet nÀr du skall steka och annat risken kan bli att du knÀcker stekpannan, emaljen spricker, m.m. Jag brukat börja pÄ 7:an pÄ min Husqarna av 1-9. Postad 27 February 2020 - 08:41
Ăr kluven med induktion, osmidigt. Knapparna blir varma, fett skvĂ€tter över knapparna,torkar man sĂ„ trycks dom in, kokar man vatten och det skvĂ€tter trycker det ocksĂ„ pĂ„ knapparna, inte ovanligt det hamnar pĂ„ powerknappen och allt stĂ€ngs av.
Man mÄste alltid trycka 1-2ggr innan man fÄr önskad styrka dÄ det Àr en "slide" knapp utan markeringar pÄ, Àr de fett/vatten pÄ sÄ regristreras inte de alltid eller den hoppar över steg. Hade gÀrna haft induktion med fysiska knappar ifrÄn hÀllen som blir varm/smuttsig vid minsta matlagning. Postad 27 February 2020 - 09:01
Har inte haft problem att steka, stekte 18-20 pannkakor igÄr (barnen ska pÄ utflykt idag) och alla blev som vanligt jÀmna och fina. SÄ blev lite nyfiken och fotade nÀr jag kokade upp vatten i traktörpannan, notera att jag flyttat pannan pÄ sista tvÄ bilderna.
Har inte upplevt de problemen. Lyckades koka över pastavatten rejÀlt för att jag inte hade koll pÄ hur effektiv spisen Àr och fick vatten över nÀstan hela spisen. Det pep och levde rövare men inget som stÀngde av/slog pÄ eller pÄ annat pÄverkade exempelvis dÀr jag stekte köttfÀrs.
NÀr man steker flÀsk eller en riktigt fint insprÀngd köttbit sÄ skvÀtter det en hel del, men inte heller dÄ har jag upplevt nÄgra som helst problem med reglagen.
Att stÀlla in rÀtt styrka har heller aldrig varit nÄgot problem, trots "slide" 1-14.
Edit: Och inget Àr varmt runt om den/de delar som Àr aktiva. Redigerat av Unregistereda299ec85, 27 February 2020 - 09:07. Postad 27 February 2020 - 09:20 Jag kan ocksÄ steka pannkakor jÀmt men dÄ fÄr jag gÄ ner i storlek pÄ stekpannan till 24cm. Man ser pÄ din kokande kastrull att du inte har bubblor ut i hörnen dvs man ser ytterkanten pÄ induktionsringen. Hur bred Àr kastrullen? Postad 27 February 2020 - 09:46
BÄde stekpanna (som jag stekte pannkakor i) och traktörpanna (den pÄ bilderna) Àr 28 cm. Ja, bilderna visar tydligt att det inte gÄr hela vÀgen ut till hörnen. DÀrför jag bifogade dem och Àven dÀr jag flyttat pÄ pannan för att tydligt visa pÄ det.
Jag har som sagt inte haft nÄgra bekymmer att steka vare sig pannkakor, flÀsk eller fina köttbitar (har Kötthallen 7 min gÄngvÀg hemifrÄn, till bÄde gott och ont Redigerat av Unregistereda299ec85, 27 February 2020 - 09:48. Postad 27 February 2020 - 09:54
Gick frÄn 28cm till 24cm av 2 anledningar. Större panna Àn "platta" vÀrmer upp mina knappar.
Och en 28cm blir sÄ trÄngt att man inte kan anvÀnda 2 stekpannor samtidigt (smidigt) Ej haft problem med vÀrme spridning (Jamie Oliver Premiim pannor) Och som tidigare nÀmt, kör inte över 7/10 missfÀrgade min stekpanna (sjÀlva basen, frÄn silver till ljusbrun/koppar) pÄ nÄgra min nÀr jag flÀskade pÄ en gÄng. Redigerat av SKIBBE, 27 February 2020 - 09:57. Postad 27 February 2020 - 10:03
Enligt specen för din spis sÄ ska vÀrmezonerna anpassa sig efter kokkÀrlens storlek. DÄ funkar inte den funktion riktigt dÄ? Eller sÄ har du gÄtt över maxgrÀnsen för kÀrlets storlek? Postad 27 February 2020 - 10:10
DonŽt know, donŽt care. Jag Àr nöjd och ville bara Äterspegla mina upplevelser efter spisbyte. Edit: Köpte den för att den uppfyllde mina kriterier pÄ ny spis (rostfri, pyrolys, kunna nyttja tvÄ ytor för stora grytor, snabb, inga utstickande vred).
Det har fungerat ypperligt att tillaga mat hittills utan konstigheter med mina pannor och kastruller som jag hade hemma. Nya spisen fungerar mycket bÀttre Àn gamla spisen.
Och som svar till trÄdskaparen sÄ hade jag lÀtt köpt en induktionsspis igen. Redigerat av Unregistereda299ec85, 27 February 2020 - 10:14. Postad 27 February 2020 - 10:15
Vi har en Husqvarna QS17134W och jag Àr rÀtt sÄ nöjd med den. Minus med den Àr att vÀrmen Àr lÀgre lÀngst ut i kanterna pÄ större kokkÀrl. Du har en lite nyare modell men det verkar vara samma fenomen med vÀrmen pÄ större kÀrl. Postad 27 February 2020 - 10:19
Att bara kunna torka av och aldrig anvÀnda sliprengöring eller rakblad. SÄ sjukt mycket enklare underhÄll. Ser inga fördelar med vanlig glashÀll och kommer aldrig gÄ tillbaka.
Postad 27 February 2020 - 10:27
Den typen av rengöring har jag inte sluppit ifrÄn nÀr jag bytte till induktion. Det kanske inte behövs lika ofta nu som innan Postad 27 February 2020 - 10:43
Det verkar tyvĂ€rr som att du har rĂ€tt, denna bild Ă€r pĂ„ tvĂ„ Ă€ldre 24cm pannor som jag normalt inte anvĂ€nder (pga âför smĂ„â). Edit: Dock hade jag betydliga problem att fĂ„ bra vĂ€rmespridning med gamla keramikhĂ€llen. Edit 2: Det stĂ€mmer att den vĂ€nstra pannan inte Ă€r helt rund i kanterna, har tappat den i golvet. Redigerat av Unregistereda299ec85, 27 February 2020 - 10:49. Postad 27 February 2020 - 10:46
Det mesta tycker jag gÄr bra att torka av, ibland fÄr man jobba lite mer med trasan efter frugan varit i farten... Men rakblad och rengöringsmedel Àr vÀl big no-no pÄ induktionshÀll? Postad 27 February 2020 - 10:47 Vi har sedan cirka ett Är tillbaka en induktionsspis frÄn Electrolux (vi hade tidigare en spis med vanlig glashÀll), Àr nöjda och skulle inte byta tillbaka.
Sammanfattande omdöme: + GÄr mycket fortare att koka upp vÀtska. + Enklare att reglera temperaturen. Om det t.ex. börjar koka behöver du inte lyfta undan kÀrlet frÄn plattan/hÀllen. Det rÀcker med att sÀnka temperaturen. + Enklare att hÄlla ren. Med det gÀller egentligen alla hÀllar som inte har de gamla gjutjÀrnsplattorna.
- GÄr mycket fortare att koka upp vÀtska. Det gÀller att vara vaksam! - Större kÀrl Àn plattan fÄr problem med att ytterkanterna pÄ kÀrlets botten inte blir varm. - DÄ vÄr spis har touchkontroller sÄ kan dessa bli smutsiga/nerstÀnkta. Men det finns de facto andra spisar som har traditionella vred. - FrÄnsett gasspisar Àr induktionsspisar generellt dyrare Àn andra typer av spisar. Redigerat av Unregistereded94f3cc, 27 February 2020 - 11:00. Postad 27 February 2020 - 10:54
Det jag menar Àr att pÄ glashÀll sÄ blir det varmt frÄn plattan och upp och dÄ kan mat brÀnna fast duktigt, dÄ blir det ofta behov för mer jobb mer rengjöring. Jag har haft glashÀllar sedan dom kom och gick för 3 Är sedan frÄn en svindyr glashÀll til Ikeas dyraste - men i sammanhanget dÄ vÀldigt billig induktion och den Àger pÄ alla punkter. Ja ibland mÄste man köra grön svamp+diskmedel och sÄ torka med trasa men efterdom vÀrmen pÄ glaset kommer frÄn kÀrlet sÄ brÀnner det aldrig fast pÄ samma sÀtt. Det enda negativa jag upplever med Ikeas Àr att den snabbare fÄr repor, men jag kan ju byte den 3 gÄnger mot vad de dyra kostar. Jag har separat ugn och hÀll. HÄller med om att touchknapparna ibland kan dumma sig nÀr man torkar av, men sÄ var en del glashÀllar ocksÄ sÄ tror inte det Àr vÀrmetekninens fel. Postad 27 February 2020 - 13:35 Det hÀnger pÄ hur bra kÀrlet fördelar vÀrmen,har inga problem med att kanterna Àr kallare Àn mitten pÄ min stekpanna (fiskars hard face 28 cm,dvs lockets storlek) SjÀlva bottenytan Àr vÀl kanke 7-10 mm utanför plattan runtom. Det gÀller att vÀrma pannan pÄ halvhög vÀrme nÄgra minuter innan sÄ vÀrmen sprider sig först. Sen höja till den temperatur som det du steker behöver. Men en bra panna kostar en slant fÄr man rÀkna med,sÄ att hÄlla ögonen öppna pÄ kampanjer fÄr man göra. Köpte en sÄn hÀr hÀromdagen och stekte pankisar idag och den (pannan alltsÄ) grÀddade jÀmna fina och inget fastnade. Nöjd so far! Postad 27 February 2020 - 13:52 Har ingen nÀmnt den (enligt mig) största fördelen med induktion, eller har jag missat det? Responstiden! NÀst efter gas sÄ Àr induktion den typ som snabbast reagerar pÄ justeringar av vÀrmen. Skulle aldrig kunna gÄ tillbaka till nÄgon forntida teknik dÀr det tar en halv minut innan vÀrmen börjar avta efter man sÀnkt (eller tvÀrtom). Postad 27 February 2020 - 14:02
HÄller med. Tar ett par middagar innan man lÀr sig hur snabbt kÀrlet blir varmt/hett. Sen skillnaden pÄ kÀrlens förmÄga att bli varma. Kan skilja sig en hel del har jag mÀrkt. GÀller att vara uppmÀrksam. Sen har jag mÀrkt pÄ elrÀkningen med,sÀrskilt dÄ ungarna fortfarande bodde hemma och alla fyra plattor var igÄng flera ggr dagligen. I alla fall pÄ helgerna.SÄ om man har familj sÄ tjÀnar man snabbt in de extra tusenlapparna induktionshÀÀlen kostar.
Postad 27 February 2020 - 14:09
Nej, det Àr ju samma yta pÄ en vanlig glashÀll och en induktionshÀll. Postad 27 February 2020 - 14:54
Jo dÄ, för cirka 3 timmar sedan.
+ Enklare att reglera temperaturen. Om det t.ex. börjar koka behöver du inte lyfta undan kÀrlet frÄn plattan/hÀllen. Det rÀcker med att sÀnka temperaturen. Redigerat av Unregistereded94f3cc, 28 February 2020 - 10:03. Postad 27 February 2020 - 16:10 MÀrkligt, jag har en 20 centimeters kolstÄlspanna frÄn De Buyer och den blir fortare varm lÀngst ut i kanterna. Om man testar med vatten sÄ börjar det koka först runt kanten. Postad 02 March 2020 - 15:53 Tack för all input! Det gick att laga min gamla spis.... Bara att byta vÀrmeelementet i ugnen. Gick pÄ ca 900:- Lite bÄde och. Kunde varit kul med ny modern spis, men sparade en helsikes massa $$$$ :-D
D Postad 02 March 2020 - 20:40 NÀr jag köpte spis med induktionshÀll var fysiska vred ett krav. Touchknappar pÄ hÀllen Àr vÀrdelöst. Postad 02 March 2020 - 22:10 Varför tycker du det?
Visst hÀnder det ibland att man trycker pÄ dem nÀr man torkar av. Men jag tar det alla dar i veckan jÀmfört med hur svÄrt det varit att hÄlla samtliga spisar jag haft med vred rena. En helt slÀt glashÀll Àr oslagbart i den kategorin. Postad 02 March 2020 - 22:23 Kör med Smeg induktion med rattar som sitter pÄ framsidan. Sjukt najs! Gillar inte heller nÀr det Àr touch. Mina förÀldrar har det och det Àr lÀtt hÀnt att man stÀller kastrullen över eller stekpannan och sÄ piper det en massa etc. Ett annat hett tips Àr att köra en riktigt stor spis som vi har med 5 plattor. Sjukt najs. Postad 02 March 2020 - 23:19 Har inte Àgt nÄgon hÀll med vred men det kÀnns som om det borde vara Ànnu svÄrare (jÀmfört med traditionell spis) att hÄlla rent nÀr vreden sitter pÄ samma yta som "plattorna".
Har ni verkligen inga problem med det och hur har tillverkarna löst det? Postad 02 March 2020 - 23:25 Hur kan det vara lÀtt hÀnt att stÀlla kastrull/stekpanna pÄ reglagen? LÄter som en dÄlig ursÀkt för nÄgot annat bekymmer. SvÄrt fÄ in annat Àn 60-spis i ett normalstort kök utan att behöva byta bygga om, oavsett hur sjukt najs det Àr med stor spis och fem plattor Postad 02 March 2020 - 23:37 Det kÀnns dessutom som om det borde vara rÀtt lÀtt hÀnt att ha sönder vreden nÀr de sitter som de gör. Jag har bl.a. en riktigt tung gjutjÀrnsgryta som jag gissar med lÀtthet skulle slÄ av en ratt om man Àr oförsiktig nÀr man flyttar den pÄ hÀllen.
Speciellt om man Àr en person som har lÀtt för att stÀlla grytan över touchknapparna Postad 03 March 2020 - 00:37 Vreden sitter inte pÄ hÀllen sÄ klart utan pÄ fronten.
Postad 03 March 2020 - 06:59 My bad. Jag var sÄ inne pÄ hÀllar att det var det jag sökte pÄ. Smeg har faktiskt med vreden ovanpÄ:
https://www.mediamar...cm-1314441.html
PÄ en spis blir det ju förstÄs lite andra förutsÀttningar men det missade jag att ni pratade om
Men jag föredrar nog fortfarande hÀll med touch p.g.a. tidigare nÀmnda hygienargument. Inga springor mellan bÀnken. Inga vred, handtag, eller skarvar dÀr det kan samlas smuts. Rent anvÀndarmÀssigt hÄller jag med er dÀremot, touch Àr ju inte helt utan nackdelar. Postad 03 March 2020 - 07:25 Det Àr inte mitt kök utan en bild frÄn nÀtet. Jag har en likadan spis dock (fast med kromvred). Postad 03 March 2020 - 09:28
AnvÀnder du nÄgot annat Àn 24cm stekpanna, sÄ vÀrms glaset upp sÄpass mycket att man kan brÀnna sig om man vill maxa eller anvÀnda Boost pÄ nÄgon platta, har man Àven en 28cm(glaset vÀrms Ànnu mer) sÄ Àr det svÄrt att ha den 100% centrerad hela tiden imo.
Man kan lÀgga tidningspapper mellan hÀll och panna för att minska allt stekskvÀtt, men ocksÄ lite bökit. Update: mhb valde att rotera bilden... Bifogad fil(er)Redigerat av SKIBBE, 03 March 2020 - 09:37. Postad 03 March 2020 - 11:02 Jag har hÀll med touch och ja ibland om man Àr fuktig av nÄgot sÄ kan det vara att man mÄste torka av sig för att det ska fungera men det Àr ett litet problem och ganska sÀllan det sker. Man vÀnjer sig vid hur den fungerar med dess fÄ brister och mÄnga fördelar och skulle personligen aldrig gÄ tillbaka til varken vred eller icke-induktion.
Jag har faktiskt touch Àven pÄ ugnen, ikeas electrolux flaggskepp och jag mÄste sÀga att det fungerar fint det med. Jag har haft mÄnga feta ugnar som Gaggenau osv men denna Àr den bÀsta jag haft, blir snabbt varm, innbyggd stektermometer, blir helt ren vid rengöring osv. SÄ ja det Àr touch, och denna tog faktiskt lÀngre tid att vÀnja sig vid och jag skulle absolut fatta dom som inte pallar inlÀrningskurvan men efter att ha anvÀnt den en stund och man lÀrt sig sÄ fungerar det aldeles utmÀrkt, man kan skapa genvÀgar ocksÄ sÄ start, stjÀrna och "ok" ger 200g varmluft. HÀr fÄr man ocksÄ fördelen av att bara kunna torka av och hÄlla den helt tilsynes ren. 1 anvÀndare lÀser detta Àmne0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar |