Hallojs där,
Dina ljudalternativ ligger på diametralt olika platser. Klipsch har ju fantastisk dynamik, kanske något gäll i toppen i jämförelse med just Canton Vento 100. Just Klipsch anser jag excelerar verkligen när man använder analoga källor. När t ex CD eller DAC gör jobbet så upplever jag Klipsch väldigt ljusa. Jag har faktiskt bara hört en Klipschmodell som passat mina referenser. Den kritik som jag hört och förstått när ljud diskuterats för Canton Vento eller Ergo genom åren har ofta varit just diskanten. Personligen är jag av uppfattningen att dessa individer kanske hängt på en för billig förstärkare som inte orkat med och börjat klippa och dista samtidigt som basen blivit för blöt.
Canton har gått från att vara just lite varma(fantastiskt mellanregister) till att närma sig en mer hårdslående dynamik och faktiskt lite mer gäll karaktär jämfört med äldre modeller. Basen, Cantons bas har ibland fått kritik för att ta i lite för mycket, speciellt tidigare modeller. Här har ju Vento 100 en mer avgränsat spann i de lägre frekvenserna.
Hur detta byte skulle fungera i verkliga förutsättningar med upplevelser för dig som påverkas av rummets akustik, lyssningsvana och förstärkare som ska driva högtalare. De behöver betydligt mer kraft än dina Klipsch.
Men vad fasen, åk in och lyssna om du kan. Ta med gumman, bjud på bubbel och något roligt under dagen så är saken klar. 
Vänligen
Redigerat av PML73, 23 maj 2023 - 05:53.