Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ansluta CD-spelare till TV för ljud i Sonos Arc?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 november 2023 - 13:47

L-L
  • L-L
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Vet inte om det är rätt del i forumet, annars får tråden flyttas.

Skulle vilja ansluta min NAD CD-spelare med toslink-utgång till min TV för att på den vägen få ljudet via HDMI ARC till min Sonos Arc. Någon som har en aning om detta kan fungera? Vore inte jättedyrt att testa, tänker mig då Sonos adapter, men vore ändå bra att reda ut det hela först. Kanske inte är öppet köp på adaptern om man bryter förpackningen tänker jag.

Optisk ljudadapter | Sonos

Jag frågade Sonos support i en chatt och de var säkra på att detta inte skulle fungera och att det krävs en Sonos högtalare med line in. Men jag förstår inte varför det inte skulle gå. Kedjan skulle ju bli:

1. CD-spelaren ger signal via toslink utgång.

2. Adaptern konverterar till HDMI.

3. Kopplar in i någon av HDMI-ingångarna på TV:n, likaväl som om det vore en DVD-spelare istället.

4. Ljudet går ut via HDMI ARC till Sonos, precis som det idag fungerar med t.ex. min Apple TV som har sin egen HDMI-koppling till TV:n.

Tacksam för råd och ifall det finns andra möjligheter att lösa detta. Har sett Audio Pro Link 2 med Airplay 2 som en möjlighet, men den lösningen kostar nästan 10 ggr mer jämfört med om det går att lösa med kabel.

Postad 20 november 2023 - 16:01

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0

Jag skulle gissa att adaptern inte skapar en regelrätt HDMI-signal utan bara skickar vidare S/PDIF-dataströmmen över HEC-ledaren i kabeln och att vissa Sonos-produkter förstår sig på detta när adaptern är inkopplad direkt. I så fall kommer inte tv:n att kunna hantera signalen.

Om du har BD- eller DVD-spelare är det nog bättre att använda den för att spela upp CD, även om gränssnittet kanske inte är lika smidigt.

Tillägg: Det verkar som att adaptern är gjord för att anslutas till en HDMI-utgång med stöd för ARC. Huruvida den fungerar med annat än Sonos-produkter är oklart. Men den kommer definitivt inte att fungera ihop ansluten till en HDMI-ingång.

Redigerat av Zacabeb, 20 november 2023 - 16:17.

Postad 21 november 2023 - 10:03

L-L
  • L-L
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

OK, då verkar det dumt att chansa med denna produkt. Senare igår funderade jag på den lösning som du annars nämner, DVD-spelare. Har inte längre någon gammal sådan, men ser att man kan köpa en nyare modell som t.o.m. har HDMI-utgång, för bara några hundra. Den borde göra gott och ta CD-ljudet hela vägen till Sonos Arc via TV:n.

Tack för råd!

Redigerat av L-L, 21 november 2023 - 10:19.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.