Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HDCP version i Sony KDL40x3500

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 December 2023 - 14:28

mrNem
  • mrNem
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag har en gammal häck till TV som bara står och jag funderar på att köpa en Chromecast Google TV för att få användning för den igen.

När jag läser specen för chromecasten så står det att v1.3 behövs. Vad är det för version i TV? Kan inte inte hitta det.

1.3 specen kom december 2006 enligt https://en.wikipedia...ection#Versions så det kan nog vara lite tight då TVn lanserades 2007.

Redigerat av mrNem, 29 December 2023 - 14:29.

Postad 29 December 2023 - 20:05

REPTiL3
  • REPTiL3
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Enligt den här tråden är alla tre hdmi-ingångarna 1.3  :)

https://www.avforums...-part-2.887350/

Postad 29 December 2023 - 23:27

mrNem
  • mrNem
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Ja, det är HDMI version 1.3 men det innebär väl inte per automatik att HDCP versionen är 1.3 (vilket är det som behövs för Chromcasten), eller jag missar något?

Postad 29 December 2023 - 23:57

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Hittade detta på nätet om det är till hjälp.

Basically if you have a 1080p or higher resolution TV with HDMI it's going to have higher than HDCP 1.3. You can always look up the tech specs of your TV and it should list HDCP version. Newer TVs that have 4k will have HDCP 2.2 or 2.3

Postad 30 December 2023 - 07:54

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

HDCP-versionen (och versioner överlag) fungerar inte riktigt på det sättet. Det finns inte någon direkt matchningsproblematik, därav att det aldrig står tydligt på varje pryl vilken version det är, eftersom man normalt inte behöver tänka på detta. Problemet är till stor del inbillat, kanske för att man överför versionproblem från IT-världen till prylarna. Problem kan uppstå ändå, men det är inte specifikt knutet till versioner på specifikationer, utan till den individuella hårdvarans tillkortakommanden.

Ifall den äldre TV:n inte kan svara mot nyare implementationer av HDCP kommer källan ändra sin kapacitet utifrån detta. Du får inte ut exempelvis 4K vilket ju är bortom kapaciteten på TV:n i vilket fall. Som ett sämre mellanting kanske det blir 1080i eller 720p som mest. Nu gissar jag att Sonyn är modern nog då den har 1080p-kapacitet, full hd-panel och är lanserad åren efter Blu-ray kom. 

Nu kan det förstås bli problem i vilket fall när gamla prylar ska handskaka och utbyta EDID/metadata med äldre prylar. Fast det problemet är mer det omvända då det främst är TV:n som ger metadata till källan. Då har äldre källor, likt gamla digitalboxar, mer problem att kommunicera med en modern TV och då stipulerar HDCP att källan ska släcka ned bild och/eller ljud. En pryl med kretsar präglade år 2007 kan förstås inte ta hänsyn till allt som ändrats de efterföljande femton åren och hantera all den okända metadata som TV:n vill skicka.

Här är det tvärtom med en modern källa. Den har 15 års erfarenhet av hur äldre TV-apparater beter sig och kan anpassa sig efter situationen.

Postad 31 December 2023 - 12:42

mrNem
  • mrNem
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Tack för svaren. Jag köpte en och det funkade  :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.