Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Meganex superlight 8K

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 March 2025 - 01:50

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0
https://en.shiftall....ducts/meganex8k

Handplockade 4k microoledpaneler från panasonic som klarar 90 hz.

Fungerar enbart med Nvidia kort.
Ingen direkt ljudlösning. Lite synd på ett så litet och nätt headset men jag kör dedikerade hörlurar i regel ändå vid seriösare sessioner.

Stöder lighthousespårning. Ingen Eye tracking ett av få minus. Fov drygt 90 men bättre binary overlap än de mesta på marknaden vilket jag bara ser som positivt.

Postad 23 March 2025 - 22:43

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0
Dragit ur p bromsen och beställt.

Även beyond 2 finns att beställa nu. Använder samma paneler som beyond 1 men mycket uppdateringar i övrigt. Även fler mikro oled headsets på G. Det händer saker.

Postad 01 April 2025 - 03:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Åhh, trevlig formfaktor och displayer.

Postad 01 April 2025 - 03:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
De sa inget om FOV? Quest 3 känns som minimum imo.

Redigerat av pacman, 01 April 2025 - 03:24.

Postad 01 April 2025 - 06:57

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0

De sa inget om FOV? Quest 3 känns som minimum imo.

Är lite individuellt men lär va klart mindre horisontellt. Meganex offrar inte binocukar overlap till samma grad som beyond 2 och Quest 3. Beyond 2 verkar komma ganska nära q3 faktiskt

Större vertikal fov iaf än varjo aero. Har den och Quest 3 för tillfället så räcker för mig. Bättre 3d och fillrate betyder mer för mig än något vidare fov. Det är ändå tillräckligt blur i ytterkanterna på varjon med dess snäva fov. Även den lider av dålig binocular overlap. Usel kompromiss men vidare fov säljer lättare antar jag.

Postad 07 June 2025 - 20:36

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0

Haft min i en vecka nu!

Naturligtvis inte perfekt men bildkvaliten är något jag aldrig upplevt i VR. Optiken är där det fått kompromissas en del. Förståeligt nog mindre sweetspot med mindre format men det är inte skarpt ända ut  Tillräckligt för att inte upplevas som periskop för egen del iaf men jag hade nog haft den fov där det vart skarpt ända ut då hade jag tyckt det vart den perfekta kompromissen mellan pixeltäthet och fov. Jag kan för min gud inte skönja sde på den här så den hade nog haft råd med några graders fov till :) 

Första intrycket var inte bra dock. Inga problem få igång headsetet men hade rent brutal warping och var som att det inte gick att få ihop höger och vänster bild korrekt. Det hade aldrig fungerat för min del.

Efter att ha bytt distortionsprofil så blev det en massiv förbättring. Har bara testat en så finns säkert än mer potential. Som sagt inte skarpt ända ut man får använda nacken lite mer för att få full skärpa på det man vill se på men det finns ingen screendoor alls och helt utan något tweakande känns färgerna, kontrast 100 % korrekta.  Senaste referenserna man kört Rift S, quest 3 och varjo aero före detta och de är ingenstans nära för hemmabiobruk.

Fläktarna är rätt högljudda men mina ether c flow lyckas stänga ute dem närmast helt.

Såg black hawk down dokumentären på  netflix och wow! Typiska bioupplevelsen du inte kan se på sketen 50" tv det fungerar inte. Du får dem inte med hemmabiobyggen heller bio ska ses på neutral plats :) 

Tidigare headsets har jag inte upplevt bra nog men här är något som defintivt kommer ersätta min tv för filmbruk även om jag inte hittat någon lösning för uhd filmer på pc man har på skivor? 

Postad 16 June 2025 - 21:04

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0

Testade oblivion på primevideo och ja herrejösses vad bra det kan se ut. Head to head med 51" oleden har den inga problem med alls!

Formatet ger förvisso svårslagen komfort gällande vikt på skallen och flip funktionen är väl det som typ gör mest skillnad i användning egentligen. Men dra upp vr headsets på pannan går ju också... 

Optikmässigt så går man minus även om det säkert går att fixa bättre pannkakslinser så jag tror nog fokus kommer gå tillbaks till big size igen framöver.  Panelerna i sig är brutalt bra dock. Kan nog se mig investera i en full size version med de här panelerna. 2x4k känns som en sweetspot som kommer räcka en massa grafikkortsgenerationer framåt men frågan är hur vid fov man kan få ut om det inte finns något intresse av att göra dem i större format än 1.3... meganex fov där exakt all fov utnyttjas optimalt räcker långt för film för en som gärna sitter på första radion på bio för maximal effekt  även om man ju gärna haft mer så länge upplösningen räcker till. 

Postad 29 June 2025 - 04:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Precis. Har man väl sett VR/AR med 4K (eller ~4K) Oled paneler så inser man att sämre grejer inte duger. Det här är baslinjen för vettig VR/AR.

Men ja, sen ska optiken hänga med oxå... För att inte tala om komforten. Tog mig igenom Oppenheimer i AVP men gör fan i mig inte om det. :D

Redigerat av pacman, 29 June 2025 - 05:01.

Postad 29 June 2025 - 07:25

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0
Hur bra var panelerna i avp? Har avp också problem med optiken eller var det komforten som spökade :)
Såg Oblivion igår och oj herregud. De mörka scenerna man drogs in i bilden som ett svart hål utan synbar black crush. Pupillerna i folks ögon kan man också drunkna i.Panelerna är grymma börjar typ tro de är överlägsna min lg c2 oled.

Postad 29 June 2025 - 08:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Panelerna är bra i AVP, var väl det första headsetet med godkänd bild.

Det största problemet med optiken vill jag minnas var att skärpan inte var top notch över hela synfältet (som inte är jättestort till att börja med). Plus lite intern-reflektioner, kommer inte ihåg vad folk brukar kalla det. Dvs att ljusa objekt i bilden gav, om än ganska subtila, "ljusskuggor"(glare?) i optiken.

Jag är själv inget fan av VR annat än för korta "inhopp". Gillar inte att man kortsluts från verkligheten (även om det är syftet iofs :)). Så film i VR föll mig inte i smaken men där AVP briljerade var ju att man kunde köra film i AR. Funkade riktigt bra att hänga upp en asfet oled-tv var och hur man vill i rummet. Man behövde inte ens dämpa ljuset i rummet, det gjorde AVPn automatiskt.

Så med bättre optik och mycket bättre komfort så är man "hemma". En dag så...

Redigerat av pacman, 29 June 2025 - 08:32.

Postad 29 June 2025 - 08:38

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0

Panelerna är bra i AVP, var väl det första headsetet med godkänd bild.

Det största problemet med optiken vill jag minnas var att skärpan inte var top notch över hela synfältet (som inte är jättestort till att börja med). Plus lite intern-reflektioner, kommer inte ihåg vad folk brukar kalla det. Dvs att ljusa objekt i bilden gav, om än ganska subtila, "ljusskuggor"(glare?) i optiken.

Japp låter som glare som det brukar kallas. Finns i meganex och beyond 2s pannkakelinser också.  Vill nog ha asfäriska linser i nästa headset. ökar vikten förvisso men jag ska ändå ha full size. mikro formaten kommer helt klart med sina kompromisser :) 

Postad 29 June 2025 - 09:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Kommer inte ihåg, men hur är det med glare i Quest 3?

Vill minnas att den höll skärpan bättre över hela synfältet oxå. Även om sånt märks mindre eftersom den i sweet spot är mkt mindre skarp än AVP.

Ang komfort så tror jag nyckeln är att flytta ut processingen från headsetet (näe, en navelsträng från en dator går fetbort, totalt osexigt - endast för tung gaming eller simulering). De har redan flyttat ut batteriet, borde gå att flytta ut processorerna med. Meta Orion kör med den taktiken, vill jag minnas.

Jag tror vägen framåt är att headsetet helt matas från en framtida iPhone (R1-processorn, eller snarare en mer energisnål efterföljare, får väl vara kvar i headsetet dock). Börjar bli rätt bra med kräm i deras A-processorer. Och stora fördelen är förstås att själva headsetet blir både billigare och lättare.

Redigerat av pacman, 29 June 2025 - 09:38.

Postad 29 June 2025 - 11:52

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0

Quest 3 har överlägsen optik det får man ge den. Demokratisk skärpa och inte samma problem med glare. Men tror man kommer än längre med asfäriska linser som i varjo aeron ex.

Låter väl vettigt gällande AVP men det gör det headsetet totalt ointressant för egen del men de får gärna köra sin grej :) Den dagen det fungerar klockrent med steamvr och går köra med kabel så hamnar ev uppföljare på radarn. Finns ju dream air på g som verkar ha va rätt lik avp i design iof men där får du leva med trådlöst och dess komprimering precis som med quest 3. 

Jag kör typ enbart tung gaming och simulering så jag älskar lakrits :D Behövs mer än 5090 för att nyttja 4k vr headsets fullt ut och skönt med konstant elförsörjning.

Postad 29 June 2025 - 12:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ja alltså, jag pratar i kontexten media-konsumtion och hur headsets behöver utvecklas för att användas för det ändamålet.

AVP var första gången bilden var tillräckligt bra (iaf sålänge man glodde i sweet-spot och ignorerade glare då) här. Nu återstår bara 38 andra grejer att lösa. :)

Postad 29 June 2025 - 20:34

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0

Hade just ett heureka moment. Testade utan mina korrigeringslinser och oj vad mycket bättre det blev. Inte perfekt naturligtvis men nu är det mest bara den yttre ringen av blur runt varje lins nu lyckas jag ha skärpa över den centrala delen av fovn iaf och slipper leta fokus som magiskt kommer och försvinner liksom. Eller så fick jag helt plötsligt någon perfekt ipd då motorerna började köra av sig självt. Men de har jag ju laborerat med tidigare.

Ändrade inte ens diopterinställningarna var ändå överlag skarpare än med min korrigering mot min närsynthet. Kan tänka mig att det till viss del är mina gubbögon det är ju jobbigt fokusera på nära håll. Meganex ska va inställt på typ 1 meters avstånd vilket borde va tillräckligt dock men vet inte om zeiss linserna av någon anledning sabbar detta på något vänster. Det är liknande känsla som när jag tittar på mobil för nära annars rätt snarlik faktiskt. Har inte haft den effekten med tidigare vr headsets. 

Postad 29 June 2025 - 23:42

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0

Ännu mer heureka. Laddade hem makemkv. Toksmidigt att konvertera obliivion bluray bortsett det tar 50 minuter av ens liv.  Herremin skapare helt sjukt vad meganexen är kapabel till. Absolut löjlig skärpa. Lika bra bild som min lg c2 oled minst men i grand cinemaformat. Sjukt mycket bättre än filmstaden umeå som ändå verkar ha hyfsade lampor. Stor skillnad jämfört med prime videos variant som ändå lyckades se bra ut :) 

Kan verkligen inte hitta några fel i kalibreringen av bilden.

Postad 28 July 2025 - 18:04

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10546 inlägg
  • 0

Nya uppdateringar. 72 hz läge bra för 24p film och skärpan är fantastisk nu.  Det enda som tar den bort från absolut perfektion som jag kan uppfatta det är linserna. Men sitter jag längst bak i big cinema i bigscreen så behöver du inte panorera och då märks warpingen från kantblurret minimalt. Fov är väldigt nära perfekt för traditionell bio som jag ser det. Fov skulle vart mer rektangulär än cirkelformad i hörnen plus då naturligtvis inget kantblur då hade det vart fullt tillräckligt för det synfält där du ser skarpt irl utan att vrida ögonen ur ögonhålorna. Bara fläktarna kvar jag skulle vilja klaga på.

Nöjd är man men man lär ju ha svårt stå emot samma paneler men i full size med state of the art optik. Lär ju va lättare att kyla också så man kan kanske ha lite tystare fläktar dessutom. Nu så begränsar kanske panelstorleken i sig hur stor optik man kan använda men det lär väl komma fler som kan mäta sig med panasonics flaggskepp framöver :) 

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.