Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

akustik förbättring i ett rum

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 June 2026 - 16:42

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0
Sitter i ett rum, 2 högtalare, den vänstar spelar fritt i luften så att säga, inga vägger i närheten, den andra står ca 20-30cm ifrån en gipsvägg, troligen dubbelsidig, sen är det nog betong efter det, iomed nybyggda lägenheter, jag vill så klart behandla den första reflektionen från den högtalaren vid väggen: jag har googlat en del och fått förslag av AI(kan man lite på det?), att man ska ha dämpning där istället för diffusor, iomed avståndet är så kort, samt att man inte vill ha kvar någon energi från väggen vid den första reflektionen... min tanke var först att sätta upp en liten skiva av gips bredvid den andra högtalaren som spelar fritt, och sedan sätta upp behandling vid båda högtalarna för att få de så jämnt som möjligt, men de verkar inte vara de bästa sättet, bättre att låta den fria spela fritt och låta den vid väggen ha en dämpning viden den närmast väggen istället för att döda reflektionen...

inte bara frågat AI, då jag vet den kan misslede eller missförstå, men även gogglat en del forum, de verkar mena att dämpning är de som gäller för den vid väggen...

vad tror ni?

Redigerat av hundrakg, 13 June 2026 - 16:53.

Postad 13 June 2026 - 21:13

Ted_B
  • Ted_B
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Ja, du ska ha dämpning på den väggen men det kanske blir svårt att få det riktigt bra när den ena spelar helt utan vägg.

Bara att prova, bygg en egen dämppanel av en träram och ganska tjock isolering, kanske 17-20 cm.

Postad Igår, 06:01

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3257 inlägg
  • 0

sätter absorbenter där o provar, nog de rätta att göra

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.