JVC x-35 tips för bättre bild
12 svar till detta ämne
Postad 21 September 2026 - 06:47
Elfsborg_
-
Elfsborg_
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej!
Jag har precis köpt min första projektor.
Det blev en jvc x-35, en Duronic ramspänd 120” duk, cheif takfäste och fyra 3d-glasögon för 3000kr.
Jag har inte så mycket att jämför med men läste lite recensioner om projektorn innan köp. Jag vet att den är gammal men jag är inte lika nöjd med bilden som många andra verkar vara.
Jag upplever det rätt så grumligt.
Projektorn sitter ungefär 4-4.5 meter från duken och rummen är mörklagt.
Lampan har gått 1350 timmar.
Jag har följt guider för att ställa in skärpa och tror att jag har fått till fokus.
Skulle ett lampbyte kunna göra någon skillnad? Har ni andra tips på bildförbättringar?
Postad 21 September 2026 - 15:12
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1067 inlägg
Skulle ett lampbyte kunna göra någon skillnad? Har ni andra tips på bildförbättringar?
Generellt brukar diskussionerna här säga att en lampa kan ha tappat halva ljusstyrkan på den användningen. Lite beroende på modell och om man kört i high eller low. Så är den inte för dyr kan det vara en bra början.
Mörkläggning: så kolsvart som möjligt. Även försöka få bort vita ytor i rummet med svarta mattor, gardiner o.s.v.
Ett tips: När jag kollade på ny projektor förde jag en "dialog" med Googles AI. Proj X vs Y, duk, avstånd, rum m.m. och fick faktiskt bra svar och rekommendationer på inställningar. Sen ska man inte tro på allt, men det var inget som var uppenbart fel.
Postad 21 September 2026 - 16:06
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1256 inlägg
Har du gjort paneljustering ? det gör allt med skärpan . dvs se till att panelerna röd.grön o blå inte ligger snett, värm upp den 30 min sen gör du det under pixel adjust , skärpan påverkas inte direkt av lampans ljusstyrka
Redigerat av nyborjare, 21 September 2026 - 16:07.
Postad 21 September 2026 - 18:12
Elfsborg_
-
Elfsborg_
-
Rookie
-
8 inlägg
Generellt brukar diskussionerna här säga att en lampa kan ha tappat halva ljusstyrkan på den användningen. Lite beroende på modell och om man kört i high eller low. Så är den inte för dyr kan det vara en bra början.
Mörkläggning: så kolsvart som möjligt. Även försöka få bort vita ytor i rummet med svarta mattor, gardiner o.s.v.
Ett tips: När jag kollade på ny projektor förde jag en "dialog" med Googles AI. Proj X vs Y, duk, avstånd, rum m.m. och fick faktiskt bra svar och rekommendationer på inställningar. Sen ska man inte tro på allt, men det var inget som var uppenbart fel.
Tack! Ska kolla in det.
Väggen som är bakom projektorn är vit. Påverkar det alltså hur jag upplever bildkvalitén? Jag misstror dig inte, utan blir förvånad bara 😄
Har du gjort paneljustering ? det gör allt med skärpan . dvs se till att panelerna röd.grön o blå inte ligger snett, värm upp den 30 min sen gör du det under pixel adjust , skärpan påverkas inte direkt av lampans ljusstyrka
Jag gjorde det tidigare och gick efter det jag tyckte såg bäst ut. Har du något tips som jag ska tänka på när jag gör det? Jag gick enbart efter att jag inte ville ha några färgade streck runt dom vita strecken
Postad 21 September 2026 - 18:22
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1067 inlägg
Tack! Ska kolla in det.
Väggen som är bakom projektorn är vit. Påverkar det alltså hur jag upplever bildkvalitén? Jag misstror dig inte, utan blir förvånad bara
Ljuset från duken studsar ut och kan studsa tillbaks från ljusa ytor till duken. Då blir det sämre svärta eftersom allt ljusas upp.
Även taket, men det är svårare att göra nåt åt.
Kör själv med svarta mörkläggningsgardiner och svart golvmatta. Taket är vitt, bakväggen vit men mycket tavlor (utan glas).
Lite kompromisser men det funkar för mig.
Dålig kontrast kan upplevas urvattnat och grumligt, om du inte specifikt menar skärpan?
Postad 21 September 2026 - 18:59
Bubben141
-
Bubben141
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Jag hade fram till i våras föregångaren X-30. Det enda jag kände att jag saknade med den var HDR-hanteringen.
men den kräver att det är mörkt, riktigt mörkt.
intrycket grumlig kan vara både att färgerna är utvattnade eller att det är dålig skärpa.
När du tittar på en enskild linje i bildmönstret, är pixlarna kvadratiska, gröna och tydliga?
Postad 21 September 2026 - 21:55
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1256 inlägg
Postad 21 September 2026 - 23:38
Elfsborg_
-
Elfsborg_
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag hade fram till i våras föregångaren X-30. Det enda jag kände att jag saknade med den var HDR-hanteringen.
men den kräver att det är mörkt, riktigt mörkt.
intrycket grumlig kan vara både att färgerna är utvattnade eller att det är dålig skärpa.
När du tittar på en enskild linje i bildmönstret, är pixlarna kvadratiska, gröna och tydliga?
Jag får dom inte att vara kvadratiska över hela bilden. Ställer jag in så att mitten är kvadratiska så är inte vänstra typ tredjedelen inte kvadratiska
Postad Igår, 06:36
Bubben141
-
Bubben141
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Ok, ja så kan det bli förstås. Eftersom det är längre kastavstånd mellan lins till kant jämfört med lins till centrum. Dagens projektorer, alltså inom 15-20 år gamla, har väldigt bra linser för att få det så jämt som möjligt. Förr var linsen mindre bra och därav att man hade större nytta av en kurvad duk för att få lika långt avstånd över hela bilden till linsen.
det är altså oskärpa i hörnen, vad du kan prova är att vrida på skärpereglaget när du är vid duken och se åt vilket håll det blir skarpt i hörnen. Sedan ställer du reglaget lite mitt imellan så att det blir skarpt ca 1/4 från mitten åt varje håll.
när du sedan sitter på lämpligt avstånd så kommer du inte se oskärpan. Lite oskärpa kan vara bra så det fyller ut screendoor bättre, dvs utrymmet som är mellan pixlarna.
edit: du skriver förresten vänstra sidan är inte kvadratiska. Är det olika på höger och vänster sida?
har du projektorn i centrum av duken och ingen linsförskjutning aktiverad?
Redigerat av Bubben141, Igår, 06:38.
Postad Igår, 09:13
Elfsborg_
-
Elfsborg_
-
Rookie
-
8 inlägg
Ok, ja så kan det bli förstås. Eftersom det är längre kastavstånd mellan lins till kant jämfört med lins till centrum. Dagens projektorer, alltså inom 15-20 år gamla, har väldigt bra linser för att få det så jämt som möjligt. Förr var linsen mindre bra och därav att man hade större nytta av en kurvad duk för att få lika långt avstånd över hela bilden till linsen.
det är altså oskärpa i hörnen, vad du kan prova är att vrida på skärpereglaget när du är vid duken och se åt vilket håll det blir skarpt i hörnen. Sedan ställer du reglaget lite mitt imellan så att det blir skarpt ca 1/4 från mitten åt varje håll.
när du sedan sitter på lämpligt avstånd så kommer du inte se oskärpan. Lite oskärpa kan vara bra så det fyller ut screendoor bättre, dvs utrymmet som är mellan pixlarna.
edit: du skriver förresten vänstra sidan är inte kvadratiska. Är det olika på höger och vänster sida?
Tack för info! Då ska jag prova att köra ett mellanting 😄
Ja tyvärr sitter projektorn 24cm till höger om dukens mitt. Men vad jag förstod det som så skulle det inte påverka bilden negativt att flytta med lens shift?
Redigerat av Elfsborg_, Igår, 09:14.
Postad Igår, 09:59
Bubben141
-
Bubben141
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Lens-shift påverkar sådant här. Om man reagerar på det eller inte beror på hur känslig man är, men påverkar gör det absolut. Jag kör lensshift i höjdled både på tidigare X30 och nuvarande X7900. Det märks skillnad på hur skarp bilden är över och under centrum. Kastavståndet förändras och ljus breder ut sig mer beroende på avstånd.
Försök få projektorn centralt placerad så kommer du också få mindre skillnader i skärpa mellan övre/nedre delen. Linsen har sitt optimala område i nolläget, desto närmre ändlägena fu rör dig desto mer effekter kommer du se.
Postad Igår, 11:37
nyborjare
-
nyborjare
-
Beroende
-
-
1256 inlägg
nja den projen lider inte alls av screendoor. den kör med D-ILA, LCoS. pxlarna är extremt tätt ihop
Redigerat av nyborjare, Igår, 11:37.
Postad Idag, 09:15
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3371 inlägg
120 tum är en stor duk för den projektorn och med en lampa med 1300+ timmar har den inte mycket att komma med. När jag testade den på sin tid fick jag ut runt 900 lumen med lampan på high och i low-läge med kalibrering runt 700 lumen. På 120 tum motsvarar det ca 21 respektive 16 foot-lambert när lampan är sprillans. Med 1300+ timmar lär det ha halverats och är därmed runt 8-10 fL/25–30 nits vilket är en kännbart blek och dämpad bild även mot biografstandard på 14 fL/48 nits.
För 10 år sedan satt många och var helnöjda med ≈10 fL/33 nits för det fanns inte alltid så många andra jämförelsepunkter. Idag har man så mycket ljusstyrka i TV-apparater och skärmar att ens referens för ljusstyrka lär ha flyttats. 33 nits är jämförbart med en TV där man drar ljusstyrkan ungefär så långt ned till botten som det går. Filmmaker mode på en TV är typiskt ≈100 nits och det tycker många är alldeles för mörkt idag. Har man en TV som referenspunkt för bilden kommer en projektor av den åldern och det lampslitaget inte svara mot förväntan.
Den första åtgärden vore en ny lampa. Ja, man väljer originalprodukter då tumregeln är halva priset=halva ljusstyrkan. Detta kommer direkt skapa mer liv i bilden i åtminstone flera hundra timmar.
Man kan också gå ned i dukstorlek. Att gå från 120 till 100 tum ger 50 procent mer ljusstyrka när projektorns ljusflöde samlas på en mindre yta. Den ökning blir då mer tydlig ju mer ljus man har från början. Så ny lampa är det viktigaste.
Mörkläggning är också essentiell och man kan förbättra upplevelsen stort för en ljusklen projektor genom att göra rummet ännu mörkare och svartare. Arbeta med gardiner om man inte vill måla svart.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Testar lite olika ljus på belysningen
genstruktur
2026-09-23 18:09:20
-
Tillverkning av en takbalk till
genstruktur
2026-09-23 18:08:13
-
Titan Noir Max
Rian
2026-09-06 21:47:55
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|