Höjd på surround / center?
Startad av
Unregistereda2f523f0
, May 27 2003 00:37
7 svar till detta ämne
Postad 27 May 2003 - 00:37
Satt och funderade på vilken höjd man ska sätta upp surround och bakre center på egentligen? Samt spelar höjden på vanliga centern någon roll?
Postad 27 May 2003 - 10:22
Om du inte sätter dom i öronhöjd hade jag satt dom högre upp men riktat dom ned mot öronhöjd.
Postad 27 May 2003 - 11:00
Du kan även läsa mer om detta i flera andra trådar. Du finner även intressanta länkar i de trådarna.
Postad 27 May 2003 - 11:03
Läs här:
http://www.dolby.com...0.html#chapter3
En snabb sammanfattning säger att idealet på höjden av de 3 fronthögtalarna är samma höjd med diskanten i öronhöjd.
De 3-4 bakhögtalarna bör placeras 2-3 fot (ca 60-90cm) ovanför öronhöjd och dom skall inte riktas ner mot örat utan spela "ovanför" lyssningspositionen (tanken med surroundkanalerna är att dom skall spela lite diffust för att inte ta FÖR mycket uppmärksamhet från duken).
Så här är det tänkt att högtalarna skall sitta och det är för dessa förhållanden som ljudet spelas in och mixas.
Föredrar man sen en annan placering så är det ju upp till var och en, men detta placeringssätt ger mest HiFi!
http://www.dolby.com...0.html#chapter3
En snabb sammanfattning säger att idealet på höjden av de 3 fronthögtalarna är samma höjd med diskanten i öronhöjd.
De 3-4 bakhögtalarna bör placeras 2-3 fot (ca 60-90cm) ovanför öronhöjd och dom skall inte riktas ner mot örat utan spela "ovanför" lyssningspositionen (tanken med surroundkanalerna är att dom skall spela lite diffust för att inte ta FÖR mycket uppmärksamhet från duken).
Så här är det tänkt att högtalarna skall sitta och det är för dessa förhållanden som ljudet spelas in och mixas.
Föredrar man sen en annan placering så är det ju upp till var och en, men detta placeringssätt ger mest HiFi!
Postad 27 May 2003 - 21:09
Hifi och hifi, det ger väl ett korrekt filmljud. För musik ska även bakhögtalarna riktas mot lyssningspositionen, vilket alltså inte är fallet för film.
Postad 27 May 2003 - 21:39
Ja, det är väl klart att jag antar att det är korrekt filmljud han vill ha det här är väl minhem.com eller??
Hi-Fi =high fidelity dvs hög grad av trogenhet gentemot orginalet fungerar ju för övrigt lika bra att använda på filmljud som på musik.
Fast vi kan ju förståss uppfinna en ny term, Bi-Fi [
]
I övrigt så har du naturligtvis rätt i att för flerkanals musik gäller andra regler och rekommendationer, fast jag har ju inte sett nån bakcenter i ett musiksystem ännu [
]
Hi-Fi =high fidelity dvs hög grad av trogenhet gentemot orginalet fungerar ju för övrigt lika bra att använda på filmljud som på musik.
Fast vi kan ju förståss uppfinna en ny term, Bi-Fi [
I övrigt så har du naturligtvis rätt i att för flerkanals musik gäller andra regler och rekommendationer, fast jag har ju inte sett nån bakcenter i ett musiksystem ännu [
Postad 27 May 2003 - 22:45
Tack för alla svar! Det blir nog att köra en bit ovanför öronhöjd, verkar som att det är det som gäller, ska ju ändå använda anläggningen mestadels till film. [8D]
Postad 28 May 2003 - 00:51
Stefans: Du har så rätt så, jag var lite snabb där att koppla ihop hifi med musik, fastän jag vet vad det betyder.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
26 bilder
108 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?