Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Erfarenhet av multiroom-Zone2

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 July 2003 - 10:15

mico01
  • mico01
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Någon som har provat multiroom-funktionen på sin reciever?
Funderar på att köpa H/K avr5550 och koppla 2 högtalare till sovrummet alt. köket.
Vem vet vart man får tag på ett IR-öga + kabel, inte direkt något som står på handlarnas hemsidor...[:)]

Postad 01 July 2003 - 11:31

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Jag har en Yamaha RX-V2095 med multiroom/zone 2.
Det är helt suveränt, funkar helt perfekt.
Vad du behöver är en separat förstärkare/slutsteg i det andra rummet (eller om H/K:n klarar av att driva högtalarepar B eller likn. direkt, så drar du bara högtalarkabel).
Dra en lågnivåkabel L/R till det andra slutsteget koppla in på Aux/Cd eller liknande.
För att fjärrkontrollera H/K så behöver du en fjärrförlängare eller ett IR-öga (med kabel).

Mitt system är uppbyggt med Xantech www.xantech.com (finns hos Sennheiser Svenska AB, John Sandell), eller köp från Martek (Holland, Mail: [email protected])
Jag har ett IR-öga i vardagsrummet, ett i Köket, ett "Connecting block" i bokhyllan samt tre "Emitters" (sändare) innanför dörrarna i bokhyllan.
Dessutom har jag en kabel direkt från "connecting block" till en IR-ingång på förstärkaren.
Allt är kopplat med kabel och har en strömförsörjning på 12V.

"Emitters" sitter klistrade över IR-ögonen på mina apparater, 2xvideo, DVD, DC samt kassett. Varje "emitter" har 2 st sändarögon, totalt 6st apparater kan kontrolleras.
Man kan också sätta "emitters" på dörrarna mittemot apparaterna och på så vis täcka ett större område med färre "emitters".
Ifrån köket kan jag styra hela anläggningen förutom TV:n.

Komponenterna är följande:

291-10 HIDDEN LINKTM IR RECEIVER http://www.xantech.c...der/i_29110.pdf

789-44 ONE ZONE CONNECTING BLOCK http://www.xantech.c...der/i_78944.pdf

286M DUAL BLINK-IR MOUSE EMITTER http://www.xantech.c...lder/i_286m.pdf

Ladda ner PDF:erna så ser du hur det är kopplat.

Det finns också en IR Receiver som heter Xtra Link som använder antennkabel, på så vis så slipper man dra flera kablar.

Fördelen med Xantech är utbyggbarheten, det går att bygga i stort sett hur mycket som helt, samt de små sändarna.
Nackdelen är priset, mitt system har kostat ca 2000.- exkl. kablar.
När jag köpte hos Martek så fanns inte Xantech i Sverige, kanske är Sennheiser billigare?
I USA är Xantech STORT!
Ett enormt utbud på olika sändare, mottagare och block.
Bl.a. finns en mottagare som heter 490-00 MICRO LINK som är för inbyggnad, har tänkt att beställa en sån när mitt biorum börjar bli klart. Ser klart läcker ut.

På mina bilder så finns det lite mer info, man kan se både mottagare och sändare.

Lycka till!

Postad 01 July 2003 - 11:59

Unregistered1ebb9406
  • Unregistered1ebb9406
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
IR-öga finns hos de flesta välsorterade hembio-åtewrförsäljare. Det finns både lösa och sådana för infällning i väggen. Den senare är väl att föredra, men kräver ju lite arbete[:D] men det blir riktigt snyggt och proffsigt.

Själv körde jag ett löst öga mot min förra AVR-7000 och det fungerade utmärkt. Fräckt att kunna lyssna på CD på övervåningen medan barnen kollar på DVD i källaren och allt drivs av samma förstärkare.

Har inte hunnit implementera denna funktion på min VSA-AX10i ännu, men hade tänkt att utnyttja denna funktion även här.

Postad 03 July 2003 - 15:21

mico01
  • mico01
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Tack för alla goda tips. Fungerar alla IR-ögon till alla förstärkare, d.v.s är kontakten densamma?

Postad 03 July 2003 - 15:37

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Kontakten brukar vara densamma (3.5mm hörlursplugg) men styrningen av ögat kan variera, dvs hur stor matningsspänningen är och hur kontakten är kopplad.
Jag upptäckte att min Yamaha var kompatibel med Xantech när jag läste denna PDF http://www.xantech.c...r/i_794_797.pdf

I tabell 3 Direct connected products, så fanns Yamaha med, som du ser av tabellerna så finns det lite olika varianter.
Du har också tur eftersom H/K också är "Direct Connected", det enda du behöver mellan "Connection block" och H/K:n är en kabel med 3.5mm stereoplug i vardera änden.
Så du skulle kunna använda precis samma grjer som jag har.

Edit: Var lite snabb, 3.5mm MONOplug skall det vara.

Postad 04 July 2003 - 09:46

Unregistered4ca3a532
  • Unregistered4ca3a532
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Jeg har en Denon 3802 med 7.1 - mulighed. Jeg kører dog kun 5.1 og har derfor 2 forstærkertrin "til overs". De kan i 3802 kobles til Zone2 - så jeg kan tex. høre CD i køkkenet mens andre ser film/TV i stuen. Begrænsningen er, at der kun er 1 sæt DAC'er - så digitale input kan ikke sendes til Zone2 på denne forstærker [;)] Jeg har ikke monteret fjernbetjeningsmulighed her.

I vores soveværelse står den gamle Onkyo A/V-receiver. Her er ikke installeret 5.1 - den bruges kun til stereo. 2. sæt højtalere er derfor koblet til Zone2 - vores kontor. Onkyo'en har et IR-øje koblet med kabel. Det kan også sende signal fra forstærkeren til andre Onkyo-komponenter (CD, ...) via kabel fra forstærker.

I soveværelset har vi også en IR-extender (Philips), der sender trådløst (RF) til stuen, så vi kan fjernbetjene VCR og Satellit-receiver. Det fungerer fint!

IR-extendere kan fungere enten med de små "øjer", som man klæber på apparaternes IR-modtager, eller de kan placeres, så de bare sender signalet ud "bredt" - som en fjernbetjening. Den sidste løsning kan have ulemper: Har man tex. TV af samme fabrikat i de to rum, kan man risikere at fjernbetjene begge samtidig (jeg har endda oplevet at mit Philips TV i stuen brugte samme signaler som vores Samsung på soveværelset - det var ikke så praktisk, så vi gik over til at klæbe "øjer" på istedet).

Postad 12 September 2003 - 17:19

Krumeluren
  • Krumeluren
  • Forumräv

• 776 inlägg
  • 0
Är det någon som har ett tips på ett billigt, men BRA, slutsteg för zone2-lyssning? Jag vill inte lägga ut någon förmögenhet...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.