Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ska bygga sub, vilket element?

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 October 2003 - 14:07

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Har nu tänkt bygga en egen sub. För det första, är det 20mm eller 22mm mdf spånskiva man ska ha? För det andra, räknar man djupet * bredden * höjden för att fö ut volymen i liter? Man tar ju såklart bort en massa nollor :D För det tredje, vilket element ska jag köpa? Priset får väl helst ligga runt 1000:- nytt eller begagnat spelar ingen roll. Hur många liters låda rekommenderar ni? Nu var det nog inget mer, tacksam för hjälp! =)

Postad 14 October 2003 - 14:32

Unregisteredbd4e2152
  • Unregisteredbd4e2152
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Första gången man bygger är nog 22mm spån bra, japp b*h*d i decimeter så får du volymen i liter. Kolla in peerless dom har bra grejer till bra pris http://www.hifikit.s...atName=Peerless

lycka till :D

Postad 14 October 2003 - 15:42

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Okej =) Hur mkt kan 22mm spån kosta då? Har funderat på detta element : http://www.hifikit.s...prod.asp?id=226
Är det bra? Vad rekommenderar ni för några mått på lådan med det elementet?

Postad 14 October 2003 - 19:15

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Hur många liters låda rekommenderar ni?

Man kan inte säga generellt hur många liter en låda ska vara på, det beror helt på elementet.

Man kan beräkna lådvolymer med hjälp av det här programmet (körs på hemsidan):
http://www.ljudia.se.../isd/index.html
För den Peerless-bas du länkade till föreslår programmet 280 liter och avstämningsfrekvens 22 Hz. Det är stort, men basen kommer kunna spela riktigt djupt. Men prova med lite mindre volymer, det kan nog bli "tillräckligt" djupt ändå.

Det man kollar på när det gäller hur djupt en bas kan spela är den s.k. -3dB punkten. Det är när basen har avtagit 3dB i ljudstyrka (det är då man börjar höra att den "låter tystare". Det är alltså vid det första gröna strecket under nollnivån. Kolla var kurvan korsar den här linjen så får du en uppfattning om hur djupt basen kan spela med full kraft. Peerlessbasen i sin 280-liters låda har -3dB punkten vid ungefär 21 Hz, vilket är riktigt lågt.

Klicka på den lådtyp du vill beräkna (det vanligaste är sluten eller basreflex), och fyll i vas, qts och fs. Klicka sedan på optimum. Till höger om grafen kommer det då fram Vb (antal liter) och fb (avstämningsfrekvens) om du har valt basreflexlåda. Kurvan som ritas upp visar hur frekvensgången blir. Sedan kan man experimentera med egna lådvolymer genom att ändra i fältet vb och sedan trycka enter. Då ritas kurvan om efter den nya volymen. Kom ihåg att man ska skriva decimaltal med punkt, inte komma. Prova också med olika avstämningsfrekvenser. "5 komma 2" ska alltså skrivas 5.2 i programmet och inte 5,2.

Avstämningsfrekvensen bestäms av basrörets längd och diameter. Klicka på "ikonen" med basröret för att beräkna detta. Man matar in lådvolymen och avstämningsfrekvensen (dessa fick man från lådberäkningen) och diametern på röret (t.ex. 100 mm) och då räknar programmet ut hur långt röret ska vara.

Kom förresten ihåg att det är innermåtten som räknas när man ska beräkna volymen (annars tar ju byggmaterialet upp plats).

Lycka till med bygget!

Postad 14 October 2003 - 19:47

Unregisteredbd4e2152
  • Unregisteredbd4e2152
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Okej =) Hur mkt kan 22mm spån kosta då? Har funderat på detta element : http://www.hifikit.s...prod.asp?id=226
Är det bra? Vad rekommenderar ni för några mått på lådan med det elementet?

Några stycken har byggt samma element fast 10 tums versionenhttp://www.hifikit.s...prod.asp?id=223 och fått ett bra resultat, detta var i sluten låda på ~40 liter: 3,2*3,6*3,6 (dm) innermått... vad spån kostar har jag ingen aning om :D

Postad 14 October 2003 - 20:19

Warlord
  • Warlord
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Räkna med att spånskivan inklusive sågning kostar mellan 50 och 100 kr beroende på hur stor sub du ska ha. Jag betalade 80kr för min 50 liters låda.

Postad 14 October 2003 - 21:51

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Hur många liters låda rekommenderar ni?

Man kan inte säga generellt hur många liter en låda ska vara på, det beror helt på elementet.

Man kan beräkna lådvolymer med hjälp av det här programmet (körs på hemsidan):
http://www.ljudia.se.../isd/index.html
För den Peerless-bas du länkade till föreslår programmet 280 liter och avstämningsfrekvens 22 Hz. Det är stort, men basen kommer kunna spela riktigt djupt. Men prova med lite mindre volymer, det kan nog bli "tillräckligt" djupt ändå.

Det man kollar på när det gäller hur djupt en bas kan spela är den s.k. -3dB punkten. Det är när basen har avtagit 3dB i ljudstyrka (det är då man börjar höra att den "låter tystare". Det är alltså vid det första gröna strecket under nollnivån. Kolla var kurvan korsar den här linjen så får du en uppfattning om hur djupt basen kan spela med full kraft. Peerlessbasen i sin 280-liters låda har -3dB punkten vid ungefär 21 Hz, vilket är riktigt lågt.

Klicka på den lådtyp du vill beräkna (det vanligaste är sluten eller basreflex), och fyll i vas, qts och fs. Klicka sedan på optimum. Till höger om grafen kommer det då fram Vb (antal liter) och fb (avstämningsfrekvens) om du har valt basreflexlåda. Kurvan som ritas upp visar hur frekvensgången blir. Sedan kan man experimentera med egna lådvolymer genom att ändra i fältet vb och sedan trycka enter. Då ritas kurvan om efter den nya volymen. Kom ihåg att man ska skriva decimaltal med punkt, inte komma. Prova också med olika avstämningsfrekvenser. "5 komma 2" ska alltså skrivas 5.2 i programmet och inte 5,2.

Avstämningsfrekvensen bestäms av basrörets längd och diameter. Klicka på "ikonen" med basröret för att beräkna detta. Man matar in lådvolymen och avstämningsfrekvensen (dessa fick man från lådberäkningen) och diametern på röret (t.ex. 100 mm) och då räknar programmet ut hur långt röret ska vara.

Kom förresten ihåg att det är innermåtten som räknas när man ska beräkna volymen (annars tar ju byggmaterialet upp plats).

Lycka till med bygget!

Jag menade såklart till Elementet han länkade till =) Har kollat på de där programet förut, men trodde det var felande. För det kan bli så många liter ibland. Över 200Liter måste inte lådan vara hur stor som helst då?

Postad 14 October 2003 - 21:52

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Divine: Det lät intressant =) Kanske bygger något liknande jag med.
Warlord: Det var ju inte alls dyrt. Jag trodde det skulle vara svindyrt :D
Edit: Kanske ska tillägga att subben ska användast mestadels till musik. Rock och trance lyssnar jag på. Både mjuk rock och hårdrock =)
Men vad less jag blir! Får inte upp den, för jag har inte Java. Vart finns det att ladda hem för xp?

Redigerat av Unregistered2f9f25a4, 14 October 2003 - 22:00.

Postad 14 October 2003 - 22:06

dorra16
  • dorra16
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

Edit: Kanske ska tillägga att subben ska användast mestadels till musik. Rock och trance lyssnar jag på. Både mjuk rock och hårdrock =)
Men vad less jag blir! Får inte upp den, för jag har inte Java. Vart finns det att ladda hem för xp?

http://www.java.com kanske :D *hehe*

//Magnus

Postad 14 October 2003 - 22:07

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

http://www.java.com kanske :D *hehe*

//Magnus

Hehe. Dum fråga. Fixade det direkt ju, är lite trött bara =) Nu ska jag sätta mig lite och räkna och fundera. Den där 10" med sluten låda låter intressant. Nån som har ett annat förslag? Ge förslag på slutsteg också, helst begagnade =) Vill inte betala så hemskt mycket.
Edit: Fs? Vart ser jag det i Hifikit?

Redigerat av Unregistered2f9f25a4, 14 October 2003 - 22:10.

Postad 14 October 2003 - 23:23

hobbes
  • hobbes
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Jag kan rekommendera att ladda hem WinISD.. Freeware beräkningsprogram för högtalare och lådor..
Det medföljer en ganska stor databas med element och värden på dessa så man slipper att knacka in det..Bl.a. mycket Peerless element.
Och så kan man ändra i lådstorlek m.m för att se hur det påverkar frekvenskurvan och liknande.

WinISD

Jag byggde en 40 liters sluten sub med Peerless 260SWR, som jag nu har portat för att få mer biobas...
Jag testade i WinISD för att se vad dom rekommenderade, och då föreslår dom en 77,5 liters portad låda som går ner till ca. 27-28 Hz... Det kliar verkligen i fingrarna att bygga en ny låda.. :D

Men det kanske inte passar direkt till musik..
Sluten är nog bäst där... Då föreslår WinISD en 41 liters låda som går ner till 46 Hz
Det låter kanske inte så mycket men rummet hjälper ju till en del..

Lycka till

//Hobbes

Postad 14 October 2003 - 23:41

Unregisteredf7982fcf
  • Unregisteredf7982fcf
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Det finns inget som hindrar dig från att bygga med MDF redan första gången :D Man får bara tänka på att förborra ordentligt för alla skruvar och det skadar ju inte att få allt färdigsågat från en brädgård!

MDF är styvare och tyngre än spånplatta och ger en högre resonansfrekvens. I baslådor vill man ha så hög resonansfrekvens som möjligt för att inga resonanser ska kunna exciteras av basen. Använder du spånplatta så är det nog bäst att staga lådan ordentligt, det ger också högre resonansfrekvens eftersom lådan blir styvare.

Postad 15 October 2003 - 13:19

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jag kan rekommendera att ladda hem WinISD.. Freeware beräkningsprogram för högtalare och lådor..
Det medföljer en ganska stor databas med element och värden på dessa så man slipper att knacka in det..Bl.a. mycket Peerless element.
Och så kan man ändra i lådstorlek m.m för att se hur det påverkar frekvenskurvan och liknande.

WinISD

Jag byggde en 40 liters sluten sub med Peerless 260SWR, som jag nu har portat för att få mer biobas...
Jag testade i WinISD för att se vad dom rekommenderade, och då föreslår dom en 77,5 liters portad låda  som går ner till ca. 27-28 Hz...  Det kliar verkligen i fingrarna att bygga en ny låda.. :D 

Men det kanske inte passar direkt till musik..
Sluten är nog bäst där... Då föreslår WinISD en 41 liters låda som går ner till 46 Hz
Det låter kanske inte så mycket men rummet hjälper ju till en del..

Lycka till

//Hobbes

Hm Men 46hz är för högt nästan. Vill ju kunna få djup bas också. Mina frontar spelar ju ner till 30hz nu och det vore ju bra om subben kunde spela lägre. Jag vet inte om jag vill ha basen på samma sett som er. Jag vill ha den djup och kraftfull, med bra tryck i basen. Inte bara en massa muller. Så nu kanske ni har några andra tips? =)

Postad 15 October 2003 - 13:20

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Det finns inget som hindrar dig från att bygga med MDF redan första gången :D Man får bara tänka på att förborra ordentligt för alla skruvar och det skadar ju inte att få allt färdigsågat från en brädgård!

MDF är styvare och tyngre än spånplatta och ger en högre resonansfrekvens. I baslådor vill man ha så hög resonansfrekvens som möjligt för att inga resonanser ska kunna exciteras av basen. Använder du spånplatta så är det nog bäst att staga lådan ordentligt, det ger också högre resonansfrekvens eftersom lådan blir styvare.

Vad menar du med att staga lådan? Förstärka den med extra trä innuti eller?

Postad 15 October 2003 - 13:53

Unregisteredbd4e2152
  • Unregisteredbd4e2152
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
danne kolla den här tråden: https://www.minhembi...showtopic=35267 :D

Postad 15 October 2003 - 14:53

Unregistered32857
  • Unregistered32857
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
High Fidelity byggde väl nånting med Peerless 315SWR39/134PPX-AL-4L basen som de kallade "The Abyss" i en 220liters låda med 3st variovent/flowresistance...
De e nån på forumet som byggt nåt sånt också har jag för mig.

Redigerat av Unregistered32857, 15 October 2003 - 14:54.

Postad 15 October 2003 - 15:31

dorra16
  • dorra16
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

High Fidelity byggde väl nånting med Peerless 315SWR39/134PPX-AL-4L basen som de kallade "The Abyss" i en 220liters låda med 3st variovent/flowresistance...
De e nån på forumet som byggt nåt sånt också har jag för mig.

d är nog avr7000 du tänker på Syntesis :D Här ska d finnas nån bild på dom 2 lådorna också:

https://www.minhembio.com/avr7000

//Magnus

Postad 15 October 2003 - 16:03

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

danne kolla den här tråden: https://www.minhembi...showtopic=35267  :D

######r nu fick jag nya tankar. =) Verkade ju väldigt lovande. Hm av någon konstig anledning kunde jag inte öppna länkarna till elementet och slutsteget. Formaterade nyss, måste väl kanske installera nått nytt. Vad var det för element?
Vill köpa ett beggat slutsteg, ingen som har något att sälja billigt? :D
Edit: Såg ju vilket element det var nu. Jag måste bara blind :D

Redigerat av Unregistered2f9f25a4, 15 October 2003 - 16:11.

Postad 15 October 2003 - 16:57

Unregisteredbd4e2152
  • Unregisteredbd4e2152
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Zachry dsw-150 e billigt o bra tycker jag :D 1195:- på hifikit: http://www.hifikit.s...prod.asp?id=932 men det kanske inte räcker, beror ju på hur högt du ska spela :D

Postad 15 October 2003 - 17:04

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Zachry dsw-150 e billigt o bra tycker jag  :D  1195:- på hifikit: http://www.hifikit.s...prod.asp?id=932  men det kanske inte räcker, beror ju på hur högt du ska spela  :D

Hm. 70w i 8ohm. Är inte Rila slutstegen bättre då?

Postad 15 October 2003 - 17:41

Unregisteredbd4e2152
  • Unregisteredbd4e2152
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Zachry dsw-150 e billigt o bra tycker jag  :D  1195:- på hifikit: http://www.hifikit.s...prod.asp?id=932  men det kanske inte räcker, beror ju på hur högt du ska spela  :D

Nix iaf inte sw-2500, köpte ju som sagt ett rila sw-2500 men fick ett "zachry" dsw-150, exakt samma men det står inte zachry på det... men sw-300 och 500 är kraftigare + dom har fjärr

Postad 15 October 2003 - 18:20

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Nix iaf inte sw-2500, köpte ju som sagt ett rila sw-2500 men fick ett "zachry" dsw-150, exakt samma men det står inte zachry på det... men sw-300 och 500 är kraftigare + dom har fjärr

Okej. Men jag tar nog ett sw-3000. För fjärren lockar :D Men helst av allt hittar jag ett begagnat. Men alltså jag gillar verkligen mycket bas och djup bas. Tror ni inte portad passar mig bättre?

Postad 15 October 2003 - 19:06

Unregisteredbd4e2152
  • Unregisteredbd4e2152
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
mjo kanske :D .... 260swr39 i portad låda med winisd tunat vid 26,5 hz ska ha 77 liter lär bli fin fint :D ... basreflexrörsförslag: diameter: 10 cm, längd: 35 cm :D

Postad 15 October 2003 - 21:02

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

mjo kanske  :D  .... 260swr39 i portad låda med winisd tunat vid 26,5 hz ska ha 77 liter lär bli fin fint  :D ... basreflexrörsförslag: diameter: 10 cm, längd: 35 cm  :D

Det blir nog bra =) Men tror du den kommer hänga med i svängarna när jag kör rock? Hm, måste kanske ut och lyssna på lite portade lådor. På Hifiklubben, men vilka subbar ska jag lyssna på?

Postad 15 October 2003 - 22:16

hobbes
  • hobbes
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Nu ska jag bli negativ här... :D
För att få en djup (mellan 20 och 30 Hz) och kontrollerad bas som passar musik så misstänker jag att det kan bli dyrt... T.ex. Peerless XLS element med slavbas och typ en Hypex 200 subförstärkare eller nåt NAD slutsteg för att kontrollera elementet..

Går verkligen "vanlig" rock ner i dom djupa domänerna..? Är det inte mer mellan 35-50 Hz man får punchen i magen...?

Ge inte upp jakten på den ultimata rocksubban !!!! :D

//Hobbes

Postad 16 October 2003 - 05:50

Unregistered4a05a49e
  • Unregistered4a05a49e
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Jag köpte en Adire audio shiva mk 3 för 1880 kr som jag rekomenderar starkt.
Tycker den var bättre än min xls sub med slav.....

Postad 16 October 2003 - 06:35

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Hmm. Okej, men om jag köper den där SWR 630 och ett hyffsat slutsteg. Minst Rila SW-3000 och bygger det i en 40 liters sluten låda så borde den bli snärtig? Tror ni att den kommer ge mig den där punchen i bröstet när jag kör t.ex trance?

Postad 16 October 2003 - 15:19

hobbes
  • hobbes
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Jag är nog inte rätt man att svara eftersom jag bara har erfarenhet av Peerless 260SWR med Rila 3000 steg...
Men när jag var klar med min 40-liters slutna låda efter tips på Minhembio så blev jag lite besviken av ljudet till min hembio, jag saknade just mullret i Saving Private Ryan. Men bas fanns det allt... Inte rätt bas till film bara..
Så då satte jag in ett 6,8 cm * 35 cm basrör i lådan och gjorde den till basreflex..
Och då kom mullret... :ph34r:

(Tycker att det mullrar lite mer efter tag nu, så elemenet behövdes nog spelas in också, men otålig som man är så... :) ...)

Så det kan ju vara nåt sånt du är ute efter... En sluten låda....

//Hobbes

(Edit: Kom på att nämna att basreflexversionen passar inte till musik, blir lite väl murrigt )

Redigerat av hobbes, 16 October 2003 - 15:20.

Postad 16 October 2003 - 15:43

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Hehe okej =) Men jag har inte ens en dvd spelare nu, eftersom jag hade ett hemmabio paket förut, som är till salu. Hör av er om nån är intresserad av den =) Så det kommer inte bli så mkt film för min del. Men om någongång börjar kolla på film, så är det ju bara trycka in ett litet rör :)

Postad 20 October 2003 - 22:32

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Hm har nu hittat ett Kenwood db+ 10" element. Kan få det för 1000:-
Han hade även ett Mds slutsteg (S120PTH). Kunde få detta i ett paketpris, vad det kommer ligga på vet jag inte riktigt än. Hur tror ni det kommer låta? Är elementet bra? Någon som har någon aning om hur stor låda jag ska ha? Och ska den vara sluten eller portad?
Tack i förhand =)

Postad 21 October 2003 - 06:03

Unregistered4a05a49e
  • Unregistered4a05a49e
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Är inte det ett bilelement???? De brukar ha ganska hög fs.
Är det inte bättre o köpa ett element som är anpassat för hemma bruk.
Lägger du till 800 får du ett element som är jäkligt bra till både bio och musik.
Min låda är sluten och på 54 liter så den ska passa både film o musik men ändå går det jäkligt djupt + att den har en slaglängd på 16 mm åt båda hållen...hehe

Postad 21 October 2003 - 06:07

Unregistered4a05a49e
  • Unregistered4a05a49e
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Lite info

http://www.adireaudi...adire/shiva.htm

http://www.lsv-achen...shop2/index.htm

Postad 21 October 2003 - 13:27

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Är inte det ett bilelement????  De brukar ha ganska hög fs.
Är det inte bättre o köpa ett element som är anpassat för hemma bruk.
Lägger du till 800 får du ett element som är jäkligt bra till både bio och musik.
Min låda är sluten och på 54 liter så den ska passa både film o musik men ändå går det jäkligt djupt + att den har en slaglängd på 16 mm åt båda hållen...hehe

Hm jo den är egentligen gjort för det. Men enligt han själv skulle den vara bra till hemmabruk också, det var tydligen ingen större skillnad. 1700:- för elementet och slutsteget och lite kablar. Sakerna är knappt använda. Så vad tror ni? Ska jag slå till?

Postad 21 October 2003 - 15:45

Unregistered3dced673
  • Unregistered3dced673
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Bilelement fungerar även hemma.. men du bör se till så att du får en ritning för användning i rum. om du inte får det måste du iallaf ha parametrarna så du får en rätt avstämning.
Db serien är rätt så bra element.. med rätt låda kan det nog låte bra!

Postad 21 October 2003 - 17:10

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Okej. Japp får med det. Åker iväg och köper det nu! :D

Postad 21 October 2003 - 22:25

Unregistered3dced673
  • Unregistered3dced673
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
lycka till.. så ser vi fram mot din utvärdering.

Blev sugen på att ta hem min Phase bas, 15 tums heavycast
grym biobas! blev tyvärr kvar hemma pga 60-70 kg tung 160liters låda.. :D

Postad 21 October 2003 - 22:41

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Hehe =) Har allt hemma nu. Kommer antagligen fixa 22mm spån imorgon och bygga i =) Hehe bygg du också, riktigt spännande :D

Postad 23 October 2003 - 11:43

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Fan. Har byggt ihop allt nu. Provkšrde lite hos en kompis och det funkade bra. Sen tog vi hem den till mig och kopplade in. DET LTER N€STAN INGET! =/ FŒr dra pŒ max volym fšr att det ens ska hšras pŒ slutsteget. Ska testa koppla om lite nŠr jag kommer hem. Men vad kan vara fel? DŒliga kablar?

Postad 23 October 2003 - 14:32

Unregistered3dced673
  • Unregistered3dced673
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Dags för lite felsökning då.. prova med någon annan försärkare
kolla så alla kablar sitter fast bra.
har du kopplat allt rätt!
testa bara att ta en kabel från fronthögtalaren och kolla om du får
ljud ur basen. lycka till!

Postad 23 October 2003 - 15:30

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Men det funkar nu iaf =) Var bara att koppla in lite. Tycker den låter mkt bra. Har inte hunnit placera den på rätt ställe och så ännu, och heller inte spelat in den. Så det blir nog bättre snart :D
Edit: Koppla OM ska det vara såklart. Inte in =)

Redigerat av Unregistered2f9f25a4, 24 October 2003 - 06:45.

Postad 23 October 2003 - 17:48

hobbes
  • hobbes
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Grattis till bygget! :D :P

//Hobbes

Postad 23 October 2003 - 18:17

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Tack tack =) Ska väl skaffa trä fanér eller nått nu snart. Några tips för hur man ska få det så bra som möjligt? =) Och vart ska jag köpa det från? Ska spackla och så innan man sätter på det iaf?

Postad 23 October 2003 - 21:08

Unregistered3dced673
  • Unregistered3dced673
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Jag har för mig att det kan vara svårt att få till det bra med faner..men jag har aldrig provat så.. mitt tips är att du spacklar och målar lådan jag tog svartfärg och en fin roller blir helt okej.. tar du en blak färg syns det tydligare om du slarvar
:D

Postad 23 October 2003 - 21:40

Unregistered4e92096f
  • Unregistered4e92096f
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...=42685&hl=faner

Här står det lite om fanér, sök lite så hittar du mer.

Postad 24 October 2003 - 06:30

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Hm okej. Får se hur det blir. men körsbär och lönn hade passat bra till mitt rum och mina nuvarande frontar. Kanske målar den, är inte riktigt säker på vad jag ska göra ännu. Men jag får tacka för all hjälp jag fått =) Är riktigt nöjd med subben. Kan ta lite bilder senare på den när allt är fixat, men det blir antagligen med en webcam om jag inte får låna en digitalkamera.
Edit: Kan ju säga lite om hur allt blev till slut =) Som sagt så är det ett 10" Kenwood Db+ element med ett mds slutsteg. Kommer inte riktigt ihåg vad det heter nu, men det ska ge ut 240w rms och 480w max tror jag det var. Lådan blev en sluten låda på ungefär 39 liter. H=35cm B=35cm D=32cm
Det som måste göras nu är att täta lite bättre runt basen för det blir blåsljud. Även lite runt vänster upperkant. Om jag skulle skruva upp basen och fixa det. Skulle jag då kunna borra in i samma hål igen? Eller måste jag fylla det med någonting och sedan borra?

Redigerat av Unregistered2f9f25a4, 24 October 2003 - 06:42.

Postad 24 October 2003 - 08:38

Unregistered25f2dc2d
  • Unregistered25f2dc2d
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Kolla här för instruktioner om fanering.

Lycka Till! :D

Postad 25 October 2003 - 15:35

Unregistered2f9f25a4
  • Unregistered2f9f25a4
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Okej. Tackar =) Ska köpa in lite fanér och så direkt när jag får pengar till det.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.