Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styrning av belysning

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 October 2003 - 19:39

jonhol
  • jonhol
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Hej!

Jag läste för ett tag sedan ett inlägg om styrning av belysning med fjärrkontroll.
I ett av svaren så fanns det en länk till ett "dyrt" system för styrning av bland annat belysning, men även andra saker som dukar eller markiser mm.

Jag har sökt efter inlägget, men jag kan inte hitta det.

Är det någon här på forumet som kan tipsa om något sådan system
Obs det ska vara ett system som är inbyggt i huset. Inte en kontakt med fjärr från classe ohlssin. Det har jag hittat masor med inlägg om.

Jag är ute efter ett system att med fjärr samt automatiskt styra det mesta...

/Jonas

Postad 20 October 2003 - 20:00

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Misstänker att det är X10 du är ute efter.

Postad 20 October 2003 - 20:22

jonhol
  • jonhol
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Nja...

Det var inte den jag hittade förut, men det systemet verkar klart intressant.
Det systemet jag sökte efter kan styra belysning, larm, ventilation och markiser mm.

Det bestod av en "dator" eller PLC som man programerade för att utföra vissa uppgifter när knappar i huset användes.

T.ex. släck lyset och slå på larmet samt tänd slumpvis lampor när "borta" knappen vid dörren slås på...

Eller fäll ut markisen när solen lyser och värmen i rummet stiger...

/Jonas

Postad 21 October 2003 - 09:27

Unregistered486d8068
  • Unregistered486d8068
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Kan det vara den här tråden du letar efter

https://www.minhembi...t=0

//Thomas

Postad 21 October 2003 - 09:30

jonhol
  • jonhol
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Tack Thomas!

Det var just den tråden jag letade efter...

/Jonas

Postad 22 October 2003 - 11:11

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Det finns flera sådana här system på marknaden.
Ett heltäckanda system är EIB (European Intelligent Bus) som flertalet tillverkare stöder, bl.a. Jung, Hager, Lexel, Gira, Siemens m.fl.
Det finns även ett par light-versioner från Hager TS och Lexel IHC
Själv håller jag på och projekterar på ett EIB system.
Grunden är ett antal komponenter som alla kan arbeta tillsammans på en gemensam bus och som är fullt programmerbara.
Priserna jag hört hittills ligger runt 15-30 tusen för mitt system exkl. vanliga kontakter och uttag.
Den största fördelen är egentligen möjligheten att kunna konfigurera om systemet när som helst.
Jag tänker först och främst använda skymmningsrelä för att kunna tända lampor i fönster och på fasaden. Sen vill jag ju kunna släcka dessa lampor manuellt också.
Biorummet skall ha dimmers och eluttag som styrs bl. a. av min Pronto.
Systemet kommer också att kunna styra golvvärmen samt markiser, m.m.

Nackdelen är att mjukvaran som behövs kostar ca. 875 €, men det finns en demoversion som kan programmera och driftsätta max 20 komponenter, den är gratis. Finns att beställa här.
Tyvärr är inlärningströskeln rätt så hög, skulle tro att man behöver gå en kurs eller få direktinfo från nån som kan programmet/system på djupet.
Men det är kul att försöka.
Projektet fortskrider och jag kommer inom ett par dagar att begära offerter.

Postad 22 October 2003 - 12:34

jonhol
  • jonhol
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Hej klp...

Ditt projekt låter väldigt intressant... Det vore väldigt kul om du skickade lite info om hur det går samt vad det kostar ungefär...

Jag skall snart sätta igång själv att renovera och inreda en villa så alla idéer om styrning av belysning och värme mm är intressant...

/Jonas

Postad 22 October 2003 - 22:08

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

• 759 inlägg
  • 0
Intressant klp, du får gärna uteckla resonemanget med EIB lite mer i detalj. Har du lite fler länkar där man kan läsa på lite?

Själv var jag på hus&hem mässan i Älvsjö för några veckor sedan och där var det ett företag(som jag inte ens vill nämna vid namn) som pushade fjärrstyrning av belysningen. Men de var så styva i korken(vilket man inte bör vara på en mässa för allmänheten) att de snäste av mig för att jag frågade vad prislappen hamnar på om man vill installera deras fjärrstyrda system.

De menade att de endast vänder sig till nybyggnationer då det annars blir för dyrt. De uppskattade installationen till kring 50.000 kr. Tror de inte att besökarna på mässan skulle kunna ta sig råd om de ansåg att det var en bra investering? De kan ta sig i arslet, jag har precis spenderat 140.000 kr på en ny bergvärmepanna...nog faaan kan jag lägga ner 50.000 kr om jag tror att det lyfter värdet på huset.

Min fråga till dem(som tyvärr dök upp efteråt) var vad de faktiskt gjorde på mässan om de inte var intresserade av att prata med presumtiva kunder. Hela 90% av alla på mässan har/ska köpa beg hus, inte bygga nytt.

I Stockholm finns det knappt några tomter kvar att bygga på ifall man vill hamna i prisintervallet under 3-5 miljoner för en normal villa. Lyxvillorna(som ligger på 5-30 miljoner) är inte så många att ett företag som deras enbart kan leva på dem.

Nog spottande på dem...jag vill veta mer om EIB om du har någon info klop... :D

Postad 23 October 2003 - 06:36

jonhol
  • jonhol
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Hej Julgran!

Det finns lite info om EIB och IHC på www.lexel.se

Jag letar också efter fler länkar och fler leverantörer av styrsystem.
Vad hette de som var så styva i korken? Du kan väl viska deras namn, så man vet vart man inte skall vända sig. :D

/Jonas

Postad 24 October 2003 - 09:30

Unregistered10930504
  • Unregistered10930504
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej
Lite erfarenheter, jag installerade Lexels IHC i vårt nya hus.
Jag har nästan komplett styrning av hela huset och det rummet jag har
min hembio har jag monterat Ir-mottagare för B&O (beställde den av Lexel men det är L&K i Danmark som tagit fram den, på deras hemsida finns mer info och produkter till IHC) som jag tänkt styra med en multifjärr för att få styrning av belysning(1-10V styrning för olika fasta ljusscener), mörkläggning, duk, vägguttag för förstärkare.

Detta system fungerar jättebra är mina erfarenheter.

/Stefan :D

Postad 24 October 2003 - 09:40

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Stefan,

Har du några data om din installation du kan dela med dig?
Ex.vis vilka komponenter du valt och varför?
Vem du köpte av och riktpriser, du kanske inte vill avslöja DITT pris, vad vet jag.
Projekterade du systemet själv eller överlät du det åt din installatör?
Erfarenheter av programvaran, problem, m.m.
All information mottages tacksamt.
Själv har jag lagt upp några ritningar bland mina bilder, på hur det är tänkt att det ska se ut hos mig. Dessa är då anpassade för EIB som har intelligenta brytare med buskabel (2-tråd) till centralen.
IHC har ju intelligensen i centralen även för brytarna så det blir ju mer kabel då.
Men vad jag har förstått så blir det ett lägre pris totalt ändå?

Vad har du för brytare?
Lexel Senso, Eljo Renova eller något annat?

// Patrik

Postad 24 October 2003 - 11:26

Unregistered57457b8b
  • Unregistered57457b8b
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0
Hej,

Byggde också med Lexel IHC 1999. DÅ var i alla fall IHC halva priset av vad EIB var. P.g.a storleken på installationen är den delvis decentraliserad. Alla tak, vägg och fönster lampor styrs. Liksom ett antal väggutag, markiser, garageportar, mm.

Merkostnaden för materialet var 30.000 och då ingick en attans massa 12V spottar, flertalet strömbrytare (ELJO) med lysdioder och ett flertal dimmrar. Detta priset är utan elektrikerns merarbete som jag tyvärr inte kan särskilja från den vanliga installationen och från en del extra lull lull och Audio/Video i flertal rum + nätverk i alla rum. Allt inköptes genom elektrikern, men du kan alltid kika på www.billigihc.dk. LK (www.lk.dk) i Danmark är den tillverkaren.

Jag och elektrikern gjorde själva projekteringen en kväll.

Jag gjorde själv all programmering (halv dag) då lexel villa ha 15.000 för den.

Arbetskostnaderna kan nog vara lägre idag då antagligen fler elektriker kan ämnet. När jag gjorde mitt 1999 var det ett aber att få tag på någon som ens visste vad jag pratade om.

Själv utvärderade / kollade jag EIB, IHC, Lutron och LonWorks. X10 kännde jag till men det föll direkt p.g.a tilliten. Av kostnads/ändamålsskäl valde jag IHC.

Postad 24 October 2003 - 13:45

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Jag gick in på Lidl å handlade en radio fjärris och tre on/off el-uttag och ett dim-bart uttag för 199 kr och jag tycker... eh... kanske jag är i fel tråd? :D

Redigerat av Unregisteredd17966f2, 24 October 2003 - 13:46.

Postad 24 October 2003 - 14:42

Unregistered10930504
  • Unregistered10930504
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej

Istämmer i TLovskogs kommentar byggde också mitt hus 99

Som fd elektriker så har projekterat, installerat och programmerat allt själv.

I mitt system styr jag samtliga vägguttag, lamputtag, strömskenor, infällda spotlights, ytterbel .......
IR i samtliga rum.
Jag har även kopplat inbrott/brand-larm till IHC så blir där ett inbrott så blinkar hela huset samt ytterbel, vid brandlarm tänds belysningen så att man hittar samt att alla vägguttag, spis bryts.
När man slår till larmet bryts stömmen på allt som INTE ska vara till bryts.
Samt en hel del andra småfunktioner.

Uppgraderingar som jag funderar på att göra är att sätta en magnetventil på inkommande vatten som styrs via fuktband under diskmaskin, tvättmaskin så att man köra tvättmaskinen när man inte är hemma.

De "burkar" jag använt mig av 24V input, 24V output, 220Vinput, 220v/10A output, 220V/16A output, Dimmermoduler, 1-10V trafo
lite mellanreläer.

När jag byggde fanns det knappar som hette IHC som funktionsmässigt påminner om lexel senso

Vad kalaset kostade? vet inte vill inte veta iheller men mycket dyrare än jag trodde från början:blink:

/Stefan

Postad 24 October 2003 - 19:11

Unregistered57457b8b
  • Unregistered57457b8b
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0
Hmm.

Det med brandlarm och tända belysningen var inte så dumt ... kanske dags för en omprogrammering så här på höstkanten.

Kan tillägga att när min son fick andnöd vid 1års ålder och Falk inte hittade(!) till huset var det inte dumt att kunna slå till så att alla lampor blinkade. Var liksom enkelt för dem att leta efter ett "blinkande hus".

Inkommande vatten är också en uppgradering jag funderat på. Har dock inget bra rör fram till vattnet till centralen och med en lätt psykisk störning, bara MÅSTE alla kablar döljas. Får ta det när jag kaklar tvätten.

Vilken magnetventil hade du tänkt dig använda nilsson?

Den jag hittat som verkar passa heter: RSK-Nr. 452 80 85 och kostar ca: 2000 kr

En sak till nilsson: Styr du samtliga vägguttag individuellt? Jag valde inte det nämligen. Vill ju inte fylla huset med Output 400 moduler :D

BR
Lövskog

Redigerat av Unregistered57457b8b, 24 October 2003 - 19:27.

Postad 24 October 2003 - 19:38

jonhol
  • jonhol
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Hej TLovskog

Jag hittade en magnetventil på Ahlsell som heter MAGNETKONTAKTSATS IHC-LARM art no. 1736605 för Lexel IHC.

Har dock inget pris på den.

/Jonas

Postad 25 October 2003 - 13:15

Unregistered10930504
  • Unregistered10930504
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej

TLovskog
Den magnetventil jag tänkt att använda är den jonhol syftar på.

Jag styr samtliga vägguttag i och utanför huset mestadels med 230V10A utgångsmoduler.

Mycket tråd blev det.
Det problemet som jag har nu är att processorn är "full" men Lexel
har sagt att de ska komma med en med dubbla antalet I/O så jag väntar till den kommer.

Hoppas att det gick bra med din son.
Det som är roligt med detta system är att man aldrig blir färdig finns alltid nya bra funktioner.

/ Stefan

Postad 01 November 2003 - 09:53

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Jag har nu fått offert på IHC delarna, alltså bara hårdvaran, inte knappar och kablar.
Ca 15.000.- inkl moms för:
1 st Win controller
1 st spänningsförsörjning
2 st 24 Input
1 st 230 input
1 st 230 output
1 st 400 output
1 st 24 output (behövs för dimmers)
3 st Dimmer 400 UNI

behöver också en IR-mottagare in Senso eller Renova design, kommer tydligen i december, ca 1400.-

Till detta tänkte jag köra Senso IHC knappar, Senso vanliga tryckknappar med impulsfjäder eller Renova vanliga tryckknappar med impulsfjäder.

Det som skall styras är:
Dimmer, golv- och fönsterbelysning i Matsal/Vardagsrum, med "allt av" funktion.
Dimmer, front-, golv- och fönsterbelysning i Biorum samt ett antal eluttag i detta rum + ett uttag i köket (förstärkare i zon 2).
Fasadbelysning (skymningsrelä, på verkar även fönsterbelysningen)
Verandabelysning samt eluttag för infravärme (med timers).

Kompletteringar i framtiden blir:
Markisstyrning (4st)
Rullgardinsstyrning i biorum
Motorvärmare vis garage
Samt diverse uttag i kök och hall.

Merkostnad för IHC kontra normal installation beräknar jag till:
ca 10 -12.000.-, beroende på funktioner man "måste" ha.

Motsvarande installation med EIB skulle kosta ca 45.000.-, dock med lite mindre kabeldragning (kanske kan man spara 2.000.- på den?)

Postad 01 November 2003 - 20:02

Unregistered486d8068
  • Unregistered486d8068
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hittade en bra hemsida med x10 grejor.
http://www.ehem.com
//Thomas

Postad 02 November 2003 - 21:08

Unregistered10930504
  • Unregistered10930504
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej

kommentar till klp:

det behövs inte 24V output för att styra dimmer uni man kan styra dem direkt från 220V utgångs modulen och därmed spara utgångar,strömmatningen till dimmerna styrs över en utgång(för att klara allt av funktionen)
däremot kan det vara bra att ha 24V utångar till att styra dioder i brytare för att visa om där är ström i uttagen.

mvh Stefan

ps
räkna helst med fler utgångsmoduler, det går åt
ds

Postad 07 November 2003 - 00:29

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Stefan,
Styrningen av själva dimmern upp/ner går som du skriver alldeles utmärkt med 230V utgångar, t.o.m. möjligt att koppla dimmern direkt till en strömbrytare utan att använda sig av IHC.
Men, eftersom jag också vill ha "minnen" för fasta nivåer typ 25% vid pause i filmtittandet, så behövs 24V utgångarna eftersom dimmern har lågvoltsingångar för 2 minnen samt "släck allt".
Man kan ju oxå routa 24V genom 230V modulen men då måste man tänka extra mycket på isolationsavstånd mellan kablar för att undvika störningar.

Alla förslag på lösningar och övriga tips och ideer för projekteringen mottages tacksamt.
Att styra dioder i brytare är ju snyggt, men ack så mycket extra kabel det går åt!

// Patrik

Postad 11 February 2009 - 20:00

HIFItjommen
  • HIFItjommen
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Intressant klp, du får gärna uteckla resonemanget med EIB lite mer i detalj. Har du lite fler länkar där man kan läsa på lite?

Själv var jag på hus&hem mässan i Älvsjö för några veckor sedan och där var det ett företag(som jag inte ens vill nämna vid namn) som pushade fjärrstyrning av belysningen. Men de var så styva i korken(vilket man inte bör vara på en mässa för allmänheten) att de snäste av mig för att jag frågade vad prislappen hamnar på om man vill installera deras fjärrstyrda system.

De menade att de endast vänder sig till nybyggnationer då det annars blir för dyrt. De uppskattade installationen till kring 50.000 kr. Tror de inte att besökarna på mässan skulle kunna ta sig råd om de ansåg att det var en bra investering? De kan ta sig i arslet, jag har precis spenderat 140.000 kr på en ny bergvärmepanna...nog faaan kan jag lägga ner 50.000 kr om jag tror att det lyfter värdet på huset.

Min fråga till dem(som tyvärr dök upp efteråt) var vad de faktiskt gjorde på mässan om de inte var intresserade av att prata med presumtiva kunder. Hela 90% av alla på mässan har/ska köpa beg hus, inte bygga nytt.

Hej, har också upplevt samma attityd när man kontaktat företag och frågat om styrning av belysning i befintliga hus. För ett år sedan ramlade jag dock över ett system som är utvecklat just för installation i befintliga hus. Att systemet dessutom är enkelt och funktionellt gör att jag varmt kan rekommendera det. Kolla på www.rakonordic.com

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.