Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha och watt?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 October 2003 - 21:13

Unregistered7260a483
  • Unregistered7260a483
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Hej.

Har tittat lite på Yamahas färstärkare RXV2400. Den är specad till 7*170 watt och väger 15.5 kilo. Den har även en effektförbrukning på 500 watt. Om man jämför detta med Pioneer AX3 som är specad till 7*100 watt och väger 18.3 kilo. Pioneer har en effektförbrukning på 600 watt. Pioneer blir lite då och då bli beskyllda för att fuska med sina watt och att vara strömsvaga. Jag får inte ihop detta med siffrorna mellan Yamaha och Pioneer. Hur bär sig Yamaha åt för att klämma ut 70 watt mer per kanal vilket ger ett effekövertag på totalt 490 watt. Den väger ca 3 kilo mindre. Jag vet att vikt bara är ett halvbra mått på hur stark nätdel en stärkare har. Den har dessutom en lägre effektförbrukning än Pioneer. Jag får inte ihop detta riktigt och undrar hur bra man kan lita på Yamahas effektsiffror. Säger inte att den ena är bättre än den andra men tycker bara att siffrorna verkar överdrivna om man jämför dem såhär. Någon som kan förklara hur det är möjligt att klämma ut en massa mer watt och ändå ha en lägre effektförbrukning.

Postad 26 October 2003 - 21:16

Unregistered7260a483
  • Unregistered7260a483
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Råkade visst bli två identiska inlägg.
Sorry!

Postad 26 October 2003 - 21:33

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6401 inlägg
  • 0
Är med lite nyfiken på hur strömstarka Yamahas förstärkare är, speciellt 1400.

Postad 26 October 2003 - 21:53

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Svaret på din fråga är så enkel att det går helt enkelt inte ihop!

Yamaha har aldrig varit kända för att bygga kraftiga förstärkare (i vart fall inte inom budget prisklasserna (upp till 15.000:-).

Tyvärr kanske ska tilläggas, för de är j-kligt duktiga på digital bearbetning av signaler...

Varken Yamaha eller pioneers förstärkare är konstruerade för att driva tyngre högtalaranläggningar (som alla andra japsar så är funktionerna prioriterade, det är ju trots allt det som säljer bäst).

Vill du ha en förstärkare som klarar av att hantera "svåra" högtalare så ska du kolla in HK, Arcam, Rotel, Nad eller liknande...
(onkyo har ett varierat utbud. De har alltså några riktigt kraftiga förstärkare men de har också förstärkare i klass med pioneer och yamaha)...

Hmm....
Nu blir det väl uppror bland alla yamaha-fanatiker... :)
Men det ska tilläggas att det mycket väl kan fungera ypperligt med "klenare" förstärkare också, men urvalet av högtalare som man kan para ihop med dessa förstärkare blir lite mindre. "Svårare" högtalare kommer inte att låta bra med t.ex. yamaha, men mer lättdrivna kan låta minst lika bra med yamaha som med "tyngre" förstärkare.

Man måste alltså provlyssna både högtalarna och förstärkaren tillsammans för att vara på den säkra sidan innan man bestämmer sej...

Såja, hoppas yamaha fansen blev lite lugnare nu... :P

Postad 26 October 2003 - 22:32

Unregistered5d5ce8d0
  • Unregistered5d5ce8d0
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Jag tror då att det stämmer det som krasse skriver :P

Postad 26 October 2003 - 22:51

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Går ju alltid att komplettera med ett steg om man vill ha bättre kraft vid musiklyssning där det går åt mer kraft än vid film.

Kan läsa lite om det här

https://www.minhembi...=0

Redigerat av Unregistered30592, 26 October 2003 - 22:52.

Postad 26 October 2003 - 23:04

Unregisteredfc3b45a2
  • Unregisteredfc3b45a2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Förutom det krasse skrev så skulle jag vilja tilläga:

Leta upp speccar på hur mkt ström de levererar istället, Watten säger inte ett sk*t.

Sen framförallt, lyssna! :)

Ps. Notera min avatar :P Ds.

Postad 27 October 2003 - 08:14

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Ska man kolla hur mycket ström en förstärkare lämnar så måste man vara medveten om att det bara är en "annan sida av samma mynt". D.v.s. uteffekten beror ju på hur mycket ström och spänning steget klarar av att leverera. Det som skiljer (på papperet) är metoden för HUR effekt, eller ström mäts upp. Det bör också tilläggas att ström mäts upp under ganska orealistiska förhållanden.

Man lastar ner förstärkaren med en last på 0.1 ohm (nästan kortslutning) och sen så släpper man på "full effekt", men bara under en extremt kort period, så att inte skyddskretsarna hinner reagera. Skulle en förstärkare har snabbare skyddskretsar så lyckas inte mätningen. Är man inte väl insatt i hur förstärkarens slutsteg är konstruerade så säger tyvärr inte ström-siffrorna mycket om hur förstärkaren låter heller...

Strunta i alla pappers-siffror och gå ut och lyssna på förstärkarna istället.
Eller fråga någon som är insatt i förstärkarteknik och el så kan ni få hjälp med att "sålla agnarna från vetet"...

Postad 27 October 2003 - 09:33

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0
Kalle Anka watt är var det är!
Men istället för att titta er blinda i specen, så lyssna, det är ändå det viktigaste inte hur mycket ström eller watt!

Postad 27 October 2003 - 12:10

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Ville bara tillägga att Pioneer inte heller är så kända för att ha mycket kraft i sina papperswatt.

Postad 27 October 2003 - 13:35

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Kom att tänka på en grej.

Effekt-kuben är ett ganska åskådliggörande sätt att visa hur stabil en förstärkare är.
Det man ska titta efter är dels hur platt taket på kuben är men man ska också försöka se på kuben om effekten verkligen dubblas när impedansen ökar till det dubbla. De flesta stärkare gör inte detta, men många är underspecade vid t.ex. 8 ohm så att effekten är vid 4 ohm blir dubbelt så hög som den specade effekten är vid 8 ohm. Detta behöver alltså inte vara någon kraftig förstärkare ändå (allt är ju iochförsej relativt).

En bra effektkub på en förstärkare visar t.ex. 100 watt vid 8 ohm och kanske 180 watt vid 4 ohm (idealet är visserligen 200 watt vid 4 ohm, men det är inte många som förstärkare som fixar detta) En sämre förstärkare kan vara specad till 100watt vid 8 ohm men visa en kub som ger 200 watt vid 8 ohm och kuben kan då mycket väl visa 200 watt vid 4 ohm också men taket lutar, eftersom den verkliga effekten vid 8 ohm egentligen är 200 watt så skulle effekten vid 4 ohm egentligen varit 400watt (om förstärkaren var ideal). Det är alltså inte någon dålig förstärkare, men den är inte lika stabil som en förstärkare med uppmätt effekt till 100 watt/8ohm och som också ger en uppmätt effekt på 200watt/4ohm.

Effektkuber som lutar åt alla möjliga håll antyder att förstärkarna har problem med svåra laster. Detta betyder inte nödvändigtvis att högtalare med låg impedans kommer att låta illa, men lite mer seriösa högtalare har ofta ganska avancerade filter som gör högtalarna "svåra" för enklare förstärkare att driva och yamaha t.ex. är inte lyckade att para ihop med t.ex. qln's värsting högtalare eftersom deras filter är mycket avancerade. Det går, men man får ut mer välljud med en stabilare förstärkar-konstruktion.

Detta är alltså bara en ledtråd, i slutändan måste man fortfarande lyssna på förstärkarna för att kunna avgöra hur 3dimensionellt ljudet blir, renheten och karaktären på förstärkaren avslöjas ändå inte av någon effekt-kub.

Redigerat av Unregistered959, 27 October 2003 - 13:39.

Postad 27 October 2003 - 15:54

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
krasse:Var har du lärt dig allt detta? pluggat själv eller jobbar du kanske innom området? Anledningen till att jag frågar är att jag tidigare läst en del inlägg som verkat helt uppåt väggarna jämfört med matrial som jag läst.

Men nu kommer du med det ena expert inlägget efter det andra, klart imponerande tycker jag. Skulle själv vilja lära mig mer om förstärkarteknik, har hittills pluggat mycket om subwoofers och högtalarlådor det naturliga vore därför att ge sig på förstärkaren nästa gång.

/Jim

Postad 27 October 2003 - 16:19

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Det är inte särskilt svårt att lära sej något om sådant som man är intresserad av.
I grunden så har jag läst el och fortsättningsvis bl.a. förstärkarteknik. Men det mesta jag har lärt mej kommer av en dos misstänksamhet (det är liksom inte mycket lönt att lusläsa specar eftersom dom skrivs av personer som vill försörja sej på grejerna), en dos nyfikenhet (läser i princip ALL info jag kommer över som rör sådant som intresserar mej), en dos logisk slutledningsförmåga (om olika uppgifter går stick i stäv med varandra så noterar jag dom, men bildar mej inte någon uppfattning förrän jag har förstått helt och fullt HUR det funkar).

Sist men inte minst...

Erfarenhet!

Jag har sysslat med hifi och hembio sedan jag var 13 år (34 år nu), mest som amatör, men jag hade också förmånen att få jobba med hifi en period (gissa om det var en lärorik period :P ). Det jag har läst mej till har jag i de flesta fall stämt av med provlyssningar (för att se hur ljudet påverkas av diverse parametrar och funktioner).

Någon sa en gång att jag skulle kunna skriva en bok om ämnet och det stämmer nog, men jag tycker inte det är lika kul att skriva som att lyssna (och numera titta) på nya prylar...

Men jag hjälper gärna till här på forumet om jag kan, så bara fråga på (gillar nog att hålla lektioner också när allt kommer omkring)

Postad 27 October 2003 - 20:18

Unregistered5e12ea1f
  • Unregistered5e12ea1f
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Krassee: Du som vet...Jag har en H-K AVR5000 och den klarar att ta emot 192KHz/24bitar. Om jag skickar in en digital signal på säg 48KHz då kommer väl den signalen att bearbetas internt i stärkaren med 48KHz och jag kan få ut den oxå med 48KHz. Men vad händer om jag skickar in en analogsignal i stärkaren.
Med vilken samplingsfrekvens kommer signalen att bearbetas med internt. Sedan är det ju så att signalen kommer endast ut som en analogsignal från tape out.
Frågan är alltså med vilken samplingsfrekvens arbetar stärkaren med när man skickar in en analogsignal. Det här kanske var lite rörigt men jag hoppas att du förstår ändå.

gcs

Postad 27 October 2003 - 20:28

Unregistered840e5864
  • Unregistered840e5864
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Hmm....
Nu blir det väl uppror bland alla yamaha-fanatiker... 

:) :P

:) Jag vill bara tilläga att du har nästan rätt :) i det här som du skrev.

Vill du ha en förstärkare som klarar av att hantera "svåra" högtalare så ska du kolla in HK, Arcam, Rotel, Nad eller liknande...
(onkyo har ett varierat utbud. De har alltså några riktigt kraftiga förstärkare men de har också förstärkare i klass med pioneer och yamaha)...

Marantz, Denon, Onkyo, Yamaha, Sony är det inte mycket skillnad på kraftmässigt, om man jämför de med varandra i någon prisklass, undantaget Yamaha Z2, den är nästan lika mycket tryck i som H/K 7500. Båda dessa spöar min Sony 333 som ligger i samma prisklas som Yamahan. Sen efter alla andra japaner kommer Pioneer, citerar Hifisnubben.

Ville bara tillägga att Pioneer inte heller är så kända för att ha mycket kraft i sina papperswatt.

Mvh

Postad 27 October 2003 - 20:56

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Krassee: Du som vet...Jag har en H-K AVR5000 och den klarar att ta emot 192KHz/24bitar. Om jag skickar in en digital signal på säg 48KHz då kommer väl den signalen att bearbetas  internt i stärkaren med 48KHz och jag kan få ut den oxå med 48KHz. Men vad händer om jag skickar in en analogsignal i stärkaren.
Med vilken samplingsfrekvens kommer signalen att bearbetas med internt. Sedan är det ju så att signalen kommer endast ut som en analogsignal från tape out.
Frågan är alltså med vilken samplingsfrekvens arbetar stärkaren med när man skickar in en analogsignal. Det här kanske var lite rörigt men jag hoppas att du förstår ändå.

gcs

Det beror på vilket chip som används för avkodning av dpl, logic7 och liknande, men framförallt av vilken ad-omvandlare som används.
Jag har ett svagt minne av att hk använder ett chip som heter "crystal" eller liknande, men jag vet inte. Kan du hitta lite mer info om vilka chip som används så kan jag lättare svara på din fråga.

Egentligen så vet jag inte om det är så viktigt att veta hur stärkaren arbetar internt, det är ju hur den låter som är det viktiga....

Redigerat av Unregistered959, 27 October 2003 - 20:56.

Postad 27 October 2003 - 22:12

Unregistered5e12ea1f
  • Unregistered5e12ea1f
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jo det är klart att det viktiga är hur den låter men eftersom förstärkaren är digital så tycker jag att det är viktigt att förstärkaren jobbar med så hög samplingsfrekvens som möjligt(192KHz/24 bitar).
Om man sedan vill använda den inbyggda eq:n så behöver man fler än 24bitar. Det bara inte vara så att en analogsignal förblir analog hela vägen igenom förstärkaren. Det var nämligen någon som sa att förstärkaren inte är digital. Enligt mig så är alla AV förstärkare digitala
om dom har digitala in/ut gångar.

gcs

Postad 03 March 2004 - 14:37

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Effekt-kuben är ett ganska åskådliggörande sätt att visa hur stabil en förstärkare är.
Det man ska titta efter är dels hur platt taket på kuben är men man ska också försöka se på kuben om effekten verkligen dubblas när impedansen ökar till det dubbla. De flesta stärkare gör inte detta, men många är underspecade vid t.ex. 8 ohm så att effekten är vid 4 ohm blir dubbelt så hög som den specade effekten är vid 8 ohm. Detta behöver alltså inte vara någon kraftig förstärkare ändå (allt är ju iochförsej relativt).

T.o.m. Yamaha-förstärkare kan få en fin effektkub numera. Man bara ändrar impedansomkopplaren baktill från 8 ohm till 4-6 ohm. Då fördelas kraften om från prio på hög effekt till prio på hög ström. Jag gjorde detta häromdagen, och det blev betydligt mer kropp i ljudet, helst i de nedre registren. Tidigare hade jag problem med att basen inte kom fram ordentligt vid lägre lyssningsnivåer än -40dB, nu kommer den fram redan från -99dB på volymkontrollen. :D

Postad 03 March 2004 - 15:11

Unregistered8eb40688
  • Unregistered8eb40688
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

T.o.m. Yamaha-förstärkare kan få en fin effektkub numera. Man bara ändrar impedansomkopplaren baktill från 8 ohm till 4-6 ohm. Då fördelas kraften om från prio på hög effekt till prio på hög ström. Jag gjorde detta häromdagen, och det blev betydligt mer kropp i ljudet, helst i de nedre registren. Tidigare hade jag problem med att basen inte kom fram ordentligt vid lägre lyssningsnivåer än -40dB, nu kommer den fram redan från -99dB på volymkontrollen. 

kan man även konvertera Yamaha 640 till "H/K standard"??? 740 och 640 är väl ganska lika, eller?

Postad 03 March 2004 - 15:16

CorbenDallas
  • CorbenDallas
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
För att förtydliga frågan så är 2400 specad till 7x180W DIN / 7x120W FTC och inget annat...

1400 ligger på 7x170W DIN / 7x110W FTC

P.etnoga

Postad 03 March 2004 - 15:24

Unregistered991
  • Unregistered991
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Unregistered991, 30 November 2010 - 13:52.

Postad 03 March 2004 - 15:31

Erick
  • Erick
  • Beroende

• 1233 inlägg
  • 0
Min förstärkare skall ge 5x105w och är specad till 800w på baksidan..

Känns ärligare? Den är tung som ******** oxå :D

Postad 03 March 2004 - 18:56

Unregistered357c7524
  • Unregistered357c7524
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Effekt enligt tillverkarnas hemsidor:

Yamaha RXV2400:

180w per kanal i 4ohm vid 1khz med 0.7%THD
135w per kanal i 8ohm vid 1khz med 0.04%THD

Pioneer AX-3:

100w per kanal i 8ohm vid 1khz med 1%THD

Nu kan ju detta knappast stämma överens med verkligheten eftersom dessa båda recievers då skulle mata ut betydligt mera effekt än vad som kommer int, vilket inte verkar direkt troligt. Dock om man antar att detta kan matas ut åtminstone till frontarna, så ser man att yamahan är betydligt starkare, för med sina 135w i 8 ohm är distorisionen endast på 0.04%, mot pioneers 1% vid 100w. Som exempel kan nämnas att Rotel oftast anger sina effekter vid 0.03%THD i 8ohm.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.