Mitt behov:
Jag vill kunna titta på TV & film i stort format i mitt vardagsrum. För denna sakens skull är jag redo att överge min TV till förmån för permanent duk.
Min ekonomi:
Begränsad. Det som pimärt behövs köpas är projektor, duk (tupplur), rammaterial, diverse kablage. Max 15.000 kr.
Mitt rum:
Vardagsrum med utmärkta mörkläggningsmöjligheter, avstånd från vägg till vägg c:a 3.60 m.
Val av format:
Eftersom jag tittar en hel del på TV i 4:3 format (hockey, fotboll, underhållning) så antar jag att det gör mig lyckligast. En bantad bild på en ren 16:9 projektor gör mig förmodligen besviken i det långa loppet och då kan jag lika gärna kolla på TV med tanke på förlusten i storlek. Dessutom vill jag använda min dator för att spela spel på (typ bilspel) och lite annat smått och gott.
Projektor:
Hitachi CPS-210T tror jag skulle passa. LCD med 1200 ANSI. Den skall takmonteras på c:a 3 m avstånd från projektorduk. På detta avstånd ska den fylla ut bilden i bredd med minimal användning av zoom (enligt projectorcentral.com).
Duk:
Eftersom många verkar ha problem med att rulldukar blir vågiga/buckliga så överger jag den tanken. Den skulle dessutom sitta på ett farligt utsatt ställe.
Har bestämt mig för att göra ett seriöst försök med en IKEA Tupplur modell 200cm. Den ska jag ramspänna för att i slutändan få en 4:3 duk med måtten 180cm * 135 cm. När jag tittar på 16:9 film ska jag försöka lista ut något smart sätt att maskera över-/underdel. I överkant har jag tänkt att sätta upp en IKEA LACK hylla 190 cm med fyra spotlights monterade (har den redan). Detta mest för att göra väggen lite mer levande och möjlighet att ställa saker ovanpå.
Ljudutrustning:
Jag har idag en Harman/Kardon AVR500 RDS med Klipsch SF-1 högtalare. Inga surroundhögtalare i dagsläget alls men det kommer. Ljudet är dock inte primärt utan får komma lite senare när jag har råd.
Är detta en hyffsad setup? Jag har ju ingen brunn att ösa pengar ur och vill heller inte kompromissa med 4:3 formatet. Att projektorn bara kan köra 800x600 SVGA är ju en nackdel, XGA hade ju inte skadat eftersom man gärna använder datorn till mer än spel och sitta i soffan med trådlöst mus och tangentbord är riktigt trevligt.
Det blev långt, men jag är omåttligt tacksam för lite tips och synpunkter!!!
Hälsningar från en nybörjare,
Fredson
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?