Tips på bra "TV-projektor"
Postad 05 December 2003 - 21:59
Postad 05 December 2003 - 22:28
Har testat med komposit och S-video.
Bildkvaliten är inget vidare med komposit men helt ok med S-video.
Kommer att testa RGB-kabel nästa vecka och återkommer då med mer information.
Tror inte det är värt att lägga dubbelt så mycket pengar för att enbart se på tv.
Panasonic 300 alternativt Z1:an räcker långt.
/player
Postad 05 December 2003 - 22:32
Eller smidigt slå på den lite snabbt och smidigt för att checka 5 minuter sporten t.ex.?
Till skillnad från från en tv är en projektor inget som man kanske dagligen har stå på i bakgrunden heller. Om man nu skulle vilja det. Lampan slits ju som bekant och det kostar ett bunt tusenlappar att tjacka en ny.
Antar att du är medveten om att projjar inte ger sådär jättekul bild i ett ljust rum. Det ser väldigt platt ut helt enkelt, bilden kan ju förstås inte bli mörkare än vad duken är när projjen är avstängd.
Vad jag vill säga är att det är inte helt smidigt att HELT ersätta sin tv med en proj. Jag skulle iaf inte ha det så och skulle rekommendera, om nu din tv sjunger på sista versen, att du samtidigt skaffar en liten billig 21 tummare och skuffar in den i ett hörn.
Men, men visst går det...du gör ju så klart som du vill.
Mellan Z1 och AE300 skulle jag välja AE300. Helt enkelt eftersom den ger ett litet snäpp bättre bild (främst mindre sk screendoor), är tystare, har vassare elektronik (bättre sk deinterlacer vilket i slutändan ger bättre bild från din boxer) samt att den en specad till ett högre antal lamptimmar (vilket alltså kan vara mkt viktigt i ditt fall).
Bästa (och enda vettiga) sättet att koppla ihop den med Robban-lådan är via en fullkopplad Scart-kabel av bra kvalité för att överföra RGB-signal. AE300 är en av få projjar som har scart-kontakt vilket ger den ett extra plus. Enkelt att mickla ihop för nybörjaren.
Vad det gäller andra projjars å finns det ju en del andra alternativ. Och det verkar ju faktiskt som om AE500 inte blir så fasligt mkt dyrare än vad AE300 är idag. Om inte annat så bör du vänta tills AE500 är släppt eftersom det borde innebära att priset på AE300 sjunker ett snäpp till.
Kolla in Hitachi PJ-PX10 oxå. Extremt tyst, halvtrevlig bild och helt sjukt bra inställningsmöjligheter för hur du vill projecera bilden. Dvs den här projektorn kan placeras lite hur som helst och ändå träffa duken "rätt". Mkt smidigt! AE300/500 ger inte alls samma frihet.
Just my 2 cents...
Postad 05 December 2003 - 22:35
Är du inte känslig för regnbågar (om du inte vet vad det är sök på forumet) så är Infocus X1 ett fint alternativ riktigt billig dessutom, och har ett riktigt vasst chip som bearbetar signalen (einterlacer) Dessutom bra med brinntid på lampan.
EDIT: Lyckades stava fel till "packman"
Redigerat av zippiz, 05 December 2003 - 22:36.
Postad 05 December 2003 - 22:54
Nu är det så att denna andra-TV står i källaren och där har jag endast ett litet fönster som jag ganska lätt kan mörklägga och jag tror inte att kontrasten dagtid blir något problem. Men det är kanske som ni påstår att man skulle ha en TV ståendes bakom i alla fall, för eventuella "snabbtittar". Det låter intressant med AE500, med direkt SCART. Stämmer det att den kommer till jul ungefär och om den går att köpa för 15000, så kanske det är värt de extra tusenlapparna, även om AE300 borde sjunka till runt 11000 innan den försvinner. Det skiljer ju faktiskt ganska mycket i både kontrast och upplösning på dessa två. Är det något jag kommer att märka av vid mitt TV-tittande?
Postad 05 December 2003 - 22:57
"Det skiljer ju faktiskt ganska mycket i både kontrast och upplösning på dessa två. Är det något jag kommer att märka av vid mitt TV-tittande?"
Nej, det kommer du med all säkerhet inte att märka vid vanligt TV-tittande.
En beg. projektor är ju också ett alt. Hur stor bild ska du ha?
Postad 05 December 2003 - 23:15
Postad 06 December 2003 - 00:34
I detta scenario kan man ju börja med att skaffa den billiga projektorn och bara köra TV så länge och när man får råd så skaffar man den dyra projektorn för film
Hittar man en 6000h projektor för en hyfsad slant och med många timmar kvar på lampan så vore det inte så dumt!
Postad 06 December 2003 - 09:08
Enligt Pricerunner finns AE500 för 15223 kr....Det låter intressant med AE500, med direkt SCART. Stämmer det att den kommer till jul ungefär och om den går att köpa för 15000, så kanske det är värt de extra tusenlapparna...
http://se.pricerunne.../185537/details
Jag är själv ute efter en projektor och blev lite sugen på denna efter att ha läst era argument för och emot i detta forum
Postad 06 December 2003 - 10:30
Postad 07 December 2003 - 00:26
Sedan är det ju en kostnadsfråga, tittar man väldigt mycket på TV så är det ju bra om lamptiden är maximerad på den projektorn. Bättre det än att satsa på en bildkvalitet som man ändå inte utnyttjar fullt ut.
Sedan kan man ju diskutera nyttan av att ha två projektorer, själv tycker jag att man kan väl inte få nog av dem
Postad 07 December 2003 - 02:53
Lampkostnaden per timme är lätt att räkna ut: lampans pris delat med förväntad livstid i timmar. För vår proj är den 2 kr/h (om vi inte köper lampa från pricejapan, isåfall under 1,33 kr/h). Som sagt, njut av projjen och var inte rädd för att bränna "dyra" lamptimmar.
Postad 07 December 2003 - 17:02
Håller helt o hållet med dig...
Min TW100 köpte jag lampa till nyligen ifrån Hembioconsult och jag betalade 4600kr..
Nu har jag en till den dan jag behöver byta... börjar nog bli dags snart. (2500 timmar)
Tips!
(om man har svårt att hosta upp pengarna i en klump)
Lägg i några kronor om dan i en kruka så har du till den nya lampan när det väl är dags..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?