Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Proffskalibrering av din projektor

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 December 2003 - 19:02

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

• 1119 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte bara undersöka om det finns plats för HT kalibrering i Sverige (nej jag tänker inte starta firma! :rolleyes: )? Jag tänker då mest på SMART III kalibrering (och gråskalekalibrering) av DLP och LCD projektorer, plasma, kalibrering av ljudinställningar och högtalarplaceringar. Att göra det bästa av det man redan äger, med andra ord. Lyftet i ljud- och bildkvalitet brukar som bekant vara överraskande bra.

Frågorna är därför, skulle du kunna tänka dig att anlita en expert (på konsultbasis) att göra det åt dig och vad skulle tjänsten vara värd för dig? I USA är detta en väldigt vanlig tjänst folk nyttjar till sina hembios.

Mvh,
Marcus

Redigerat av Unregistered0958527d, 06 December 2003 - 19:04.

Postad 06 December 2003 - 19:41

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Jag har ingen aning om vilka siffror vi pratar om gällande denna tjänst, men jag skulle nog vara beredd på att betala för en proffskalibrering om jag ansåg att det fanns mer att hämta av ens anläggning än efter en egenhändigt utförd kalibrering.

I dagsläget skulle dock en sådan kalibrering vara förgäves gällande min anläggning.

Postad 06 December 2003 - 19:51

Unregistered30772
  • Unregistered30772
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Jag skulle kunna tänka mig att betala en 500-1000 kr för att få en projektor kalibrerad riktigt bra.

Postad 06 December 2003 - 19:54

Lomen
  • Lomen
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Ca. 800kr är rimligt för att få sin proj. kalibrerad tycker jag.

Postad 06 December 2003 - 19:59

Unregisteredcc82d64c
  • Unregisteredcc82d64c
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Skulle gärna betala en hyffsad slant för att lära mig hur jag skall kalibrera min anläggning på bästa sätt. Kanske få lite tips och lära sig "tänka rätt". (Det sista blir lite svårt då min hjärncell inte är lättlärd)

Postad 06 December 2003 - 23:44

Unregistereda34f5c64
  • Unregistereda34f5c64
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hej hej

Jag skulle helt klart kunna betala för att lära mig det hela ang kalibrering....men att låta nån göra det utan att lära sig nåt tycker iallfall jag verkar lite bortkastade stålar...

Postad 07 December 2003 - 01:08

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

• 1119 inlägg
  • 0
Det verkar som svenskar (att döma av svaren så långt) är mer intresserade att gå en kurs och få ut något beständigt (=kunskap) istället för att betala för en one-off inställning. Det var faktiskt riktigt kul att höra! Visar kanske också lite av de övergripande kulturella skillnaderna mellan USA och Skandinavien - i USA är man lite mindre intresserad av att lära sig saker som aktiverar de små grå (allt skall vara "EZ") medan skandinaver är lite mer självständiga och utvecklingsbara. Så det kanske är en större marknad för seminarier och kurser än för konsulter, om man ser till den svenska markanden till exempel.

Fler synpunkter tack!!

Mvh,
Marcus

Postad 07 December 2003 - 02:11

Unregistered400a7a4f
  • Unregistered400a7a4f
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
jag skulle lätt pröjsa en slant!

då kanske man inte pillar själv hela tiden jobbit att man känner sig sugen att pilla på projjen 10 minuter mitt i varje film=( så har ett proffs vart där så vet man ju att de e så de ska va=)

Postad 07 December 2003 - 07:31

Unregistered08b54abd
  • Unregistered08b54abd
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Finns det inte en skivor som hjälper en med detta? bla "The Calibrator"..

Postad 07 December 2003 - 08:21

Unregisteredcc82d64c
  • Unregisteredcc82d64c
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Det verkar som svenskar (att döma av svaren så långt) är mer intresserade att gå en kurs och få ut något beständigt (=kunskap) istället för att betala för en one-off inställning. Det var faktiskt riktigt kul att höra! Visar kanske också lite av de övergripande kulturella skillnaderna mellan USA och Skandinavien - i USA är man lite mindre intresserad av att lära sig saker som aktiverar de små grå (allt skall vara "EZ") medan skandinaver är lite mer självständiga och utvecklingsbara. Så det kanske är en större marknad för seminarier och kurser än för konsulter, om man ser till den svenska markanden till exempel.

Fler synpunkter tack!!

Mvh,
Marcus

Kanske inte en kurs, utan att man kan var bredvid och titta hur och vad han/hon gör. Skulle kanske inte tycka det är kul att inte få vara i rummet under tiden för att när det hela ska vara klart kallas in igen.
Samma sak som när elektrikern eller rörkrökaren e hemma och gör något- man står och kikar lite över axeln.

Postad 07 December 2003 - 11:04

Unregistered943376ae
  • Unregistered943376ae
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Jag skulle nog föredra kursen framför engångs-kalibreringen.

Hur mycket beror på innehållet :rolleyes:

//Johan

Postad 07 December 2003 - 20:14

Unregistered685983cc
  • Unregistered685983cc
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Hellre köper jag en kalibreringsskiva som jag vet är bra än att ta hem nån som säger sig vara proffs.

Postad 07 December 2003 - 21:39

Unregisteredcf21a649
  • Unregisteredcf21a649
  • Beroende

• 1123 inlägg
  • 0
Nej, fyfasiken! Så fort man har hantverkare hemma vill jag att dom ska göra jobbet snabbt och effektivt som tusan, utan att jag ens ska märka att dom varit där. Jag tycker att det känns bra att betala folk, och inte skulle jag vilja vara påträngande inte. Nej, usch. Låt dom göra slräpet och få bra betalt, så håller vi käften sedan!

Postad 07 December 2003 - 21:43

Unregisteredcf21a649
  • Unregisteredcf21a649
  • Beroende

• 1123 inlägg
  • 0
Nej, sånt här tekniskt djävulskap har jag aldrig varit intrsserad av. Jag minns detssa hemskheter allt för väl ifrån skolan. Att så fort det var en kemi, teknik eller träslöjds lektion. Så nog faderuttan skulle dessa vanliga arbetarkillar vara först framme och tränmga sig före för att få skruva på otaliga manicker. Nej, då stod jag i bakgrunden och skrattade högt. Men jag minns aldrig att dom sa nåt för det. Det var väl bättre då att ta sig en kaffe och vara blazè när dessa förbannade teknikproffessorer undervisar. Nej, det här är det absolut värsta jag vet. Såna här som inte kan hålla fingarna i styr när nåt så urbota tråkigt tekniskt kommer upp i görningen.

Postad 07 December 2003 - 21:44

Unregistered1ecda028
  • Unregistered1ecda028
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Det skulle inte kunna bero på att svenskar kanske är snålare och inte litar på nån annan som gör jobbet åt en? :rolleyes:

Postad 07 December 2003 - 22:01

Bamses Far
  • Bamses Far
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
En DLP eller LCd projje kanske man kan få inställd på en timme (1000 sek antagligen), men si en CRT får man nog räkna med några timmar om det skall vara absolut perfekt. En sak man måste komma ihåg, oberoende av typ på projektor, är att det är minst två standards som skall fixas (PAL resp NTSC) och sedan tillkommer om det skall vara 4:3, 16:9 osv....

Många varianter blir det, och då blir det inte riktigt lika billigt....

Postad 08 December 2003 - 08:54

DrCrazy
  • DrCrazy
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tråkigt att man känner en som jobbar med att installera/serva projektorer (mest CRT)... :rolleyes:

Postad 08 December 2003 - 09:57

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Jag skulle kunna tänka mig att betala 1000 pix lätt för att få min LCD-projje inställd. Då skulle jag förmodligen tänka, aah det kanske ser fel ut, men ett proffs har gjort det så det finns ingen anledning för mig att ändra... vilket skulle vara skönt ... då man slipper irritera sig på bilden när man ser på film.

Dave

Postad 08 December 2003 - 11:27

Unregistered8864d6b7
  • Unregistered8864d6b7
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Inte en spänn, pular hellre själv med inställningarna, placeringen och dylikt.
Varför ta bort mycket av det roliga och betala för det...
Halva nöjet är att titta runt och sedan köpa andra halvan är allt pulande efteråt.

Kanske kunde betala något om jag hade en bättre/dyrare projektor men annars inte....

Postad 08 December 2003 - 12:23

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Jag skulle gärna betala lite (1000:-) för att få en just instalation av ljud och bild.
Dels för att få en bra inställning samt lära mig hur det går till !

Hade för övrigt 2 st från ljudmakarn hemma för kalibrering och det blev ett ordentligt lyft mot tidigare. :) :)

Redigerat av Unregisterede6970ea2, 08 December 2003 - 21:29.

Postad 08 December 2003 - 12:28

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
OT1: Är det bara jag som tycker att LG RL-JA20 MKII liknar en scanner/kopieringsapparat? :D

OT2: Hade det inte varit kul att ha användarnamnet "OT" eller "Off topic"? :D :)

marcus>> Hade inte en idé varit att erbjuda tjänsten till diverse handlare och att de "bakar" in priset i varans pris på ett förmånligt sätt och sedan skickar ut en kalibratör vid installation? Då skulle ju hela kedjan tjäna på det, från leverantör till slutkund. :)
DET hade jag mkt hellre betalat för än de fjantiga försäkringar dom de försöker prångla ut med sina varor. Det gör ju t.o.m. "seriösa" kedjor och butiker nu för tiden. Stör mig nå't vansinnigt på dessa försäkringar som ju faktiskt är väldigt, väldigt dyra.

Postad 09 December 2003 - 10:26

theN
  • theN
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Jag skulle kunna tänka mig att betala för den enda inställning jag inte kan göra själv. Kalibrering av gråskala.

Postad 09 December 2003 - 12:08

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Själv skulle jag nog kunna betala en liten summa för kalibrering.
Både vad gäller ljud o bild.

Tycker själv vi svenskar kan vara ganska "dumsnåla" ibland.
Ta tex dom 98% eller något liknande av de som går in på SIBA,ONOFF, m.m.
Dom står och väljer mellan kanske 2st tv apparater, varav den ena kostar 7tusen mot den något dyrare för 9tusen.
Många av dom går därifrån med den för 9 tusen pga av lite bättre bild.
Men när dom kommer hem o slänger i en scartkabel för 29kr så är bilden nere vid 7tusen kronors tv´n (om den hade haft en vettig scart för några hundralappar.).
Givetvis utan att dom vet om det. (men vi här vet att det är så)

Men en vanlig svensson skulle ALDRIG köpa en RGBkabel för 500kr.

500kr för en kabel? e du dum i huvet? ser ju precis ut som den på clas ohlsson! där tar dom 29kr
Tror det var svärfar som talade där. :)

Enligt mig kan skillnaden på en scart för 29kr och en scart för 500kr vara lika stor som skillnaden mellan en tv för 7tusen o en för 9tusen.

Skulle tro att det är ungefär så för en del på detta forum också..
Många väljer en något dyrare ljud/bild anläggning, vi köper väl till kablarna iofs.
Men många av oss kanske borde välja till kalibreringshjälp för att utnyttja dom dyra sakerna vi köper.

Emumannen.. när kan du komma? :)

Postad 09 December 2003 - 12:21

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Vi räknar lite...

I mitt fall:

Förstärkare: 9.000kr
DVD: 4.500:-
Högtalare: 17.000:-
Projektor: 20.000:-
Duk: 6.000:-
Kabal: 5.000:-

Totalt: 61.500:-

Är då 2.000-4.000kr för mycket pengar för att få sin ganska dyra utrustning kallibrerad av ett s.k. proffs??? Inte för min del i alla fall!!!

För min ända ganska "mesiga" hembio för 61.500:- skulle nog låta och se bättre
ut än en för 100.000:- om ett proffs hade kalibrerat min och inte den för 100KKR.

Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 09 December 2003 - 12:21.

Postad 09 December 2003 - 12:22

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Nej, sånt här tekniskt djävulskap har jag aldrig varit intrsserad av. Jag minns detssa hemskheter allt för väl ifrån skolan. Att så fort det var en kemi, teknik eller träslöjds lektion. Så nog faderuttan skulle dessa vanliga arbetarkillar vara först framme och tränmga sig före för att få skruva på otaliga manicker. Nej, då stod jag i bakgrunden och skrattade högt. Men jag minns aldrig att dom sa nåt för det. Det var väl bättre då att ta sig en kaffe och vara blazè när dessa förbannade teknikproffessorer undervisar. Nej, det här är det absolut värsta jag vet. Såna här som inte kan hålla fingarna i styr när nåt så urbota tråkigt tekniskt kommer upp i görningen.

Har du gått i skolan??!!! :)

Lite lustigt att du sitter och skriver frågor och svar i diverse. tekniktrådar när du verkar tycka att teknik det är det tråkigaste du vet, och du fattar inte ett dyft enligt dig själv?

Eller anar jag ett LITET intresse för tekniken ändå? :)

Postad 09 December 2003 - 12:31

Unregisteredc60f43a5
  • Unregisteredc60f43a5
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Tibby:
Ungefär vad jag menade..
Själv har jag nog lagt det dubbla mot vad du angav. och då tror jag inte man får ut allt med hjälp av "The Calibrator" för 200kr.. :)

Jag skulle nog ta chansen iaf..

Postad 09 December 2003 - 12:34

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Tibby:
Ungefär vad jag menade..
Själv har jag nog lagt det dubbla mot vad du angav. och då tror jag inte man får ut allt med hjälp av "The Calibrator" för 200kr.. :)

Jag skulle nog ta chansen iaf..

Nog en chans värd att ta skulle jag tro!

Postad 09 December 2003 - 15:20

Unregistereda34f5c64
  • Unregistereda34f5c64
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hej alla glada gubbar =)

Nån som har 1 tips eller 2 att komma med ang att kalibrera en Sanyo Z2?

Vad min förmåga att döma så verkar ju många av de som hänger här riktiga rävar inom området......själv är jag rookie hihi.

Postad 09 December 2003 - 18:37

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

• 1119 inlägg
  • 0
Hej!

Kul att det är så många som vill göra det bästa av vad de har. En lyckad hemio handlar ju inte om att köpa de dyraste komponeterna, utan att integrera dem vettigt i hemmet. Även en riktigt billig projektor behöver kalibreras, kanske ännu viktigare än de dyra eftersom dessa i regel är bättre "ur lådan" än de runt 20-30.000kr. Toshiba MT8 är t.ex. nästan helt perfekt ur lådan, liksom Marantz VP12S3. Billigare projektorer får som sagt justeras mer.

Med kalibrering i den här tråden menar jag gråskalekalibrering osv med riktiga mätinstrument (ljusmätare etc) och laptop och hela balunsen, inte bara godtyckliga "så där blir nog bra" inställningar. Smart III är ju ganska "perfekt" i sitt utförande och ger resultat nära det ideala. Sedan varierar personligt tycke och smak, men om man inte kan variera verkligheten (förutom genom att ta på sig solglasögon etc. färgfilter) så varför kan man då inte leva med en optimerad projektorinställning. Förmodligen bättre allround prestanda än en som kalibrerats efter t.ex. THX optimizer.

Ljud kan kalibreras med mätmikrofon och mäta upp efterklang, frekvensgång och tillhörande resonanser. Personen som mäter upp rummet och anläggningen kan sedan ge förslag för att jämna ut frekvensgången (viss ommöblering, tube traps etc). Clio är t.ex. ett bra mätsystem man kan hyra och köpa från Golden Age Music i Alingsås.

Tyvärr går det inte att leva på detta men kan nog vara ett extraknäck för någon som inte har något bättre för sig på kvällar och helger. Att starta en sådan verksamhet skulle betyda en startinvestering runt 3000kr för Smart III kitet och ca 8600kr för Clio kitet (program plus mikrofon). Förutsatt att man redan har laptop, stativ för mik och ljusmätare, bil etc..
http://www.enhancedh...Category_Code=S
http://www.goldenage...ystem_clio.html

När man ser vad utrustningen kostar man verkligen behöver använda för att kalibrera ett system korrekt inser man samtidigt att det lönar sig att hyra någon att göra det åt en. Betala runt 2000kr för en beständig inställning (man kan ju alltid skriva upp inställningarna om man skulle tappa dem) eller köpa mätutrustning för 12-15.000kr...ganska enkelt val för de flesta. Man kan också leka med tanken att konsulten har med sig en liten portabel printer och kan skriva ut mätresultaten (akustik) så att man har en referens för sitt lyssningsrum. Kan vara bra vid senare åtgärder, välja rätt akustiktak, absorbenter etc.. Rummet kanske till och med är överdämpat? RT -60 är ju norm i sammanhanget.

Postad bild

Postad bild

Mvh,
Marcus

Redigerat av Unregistered0958527d, 09 December 2003 - 18:41.

Postad 11 December 2003 - 16:28

Unregistered94b25a22
  • Unregistered94b25a22
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Jag skulle lätt betala för en proffs kalibrering och har gjort det.
Ända problemet var att anledningen till att jag tog ett proffs var för att jag inte fick till en perfekt gråskala. Det är inte så lätt direkt med CRT projektorer.
Efter att han varit där så var den klart bättre men ändå inte perfekt. Han gjorde allt med ögonen. Och visst de var vältränade men jag var ändå inte nöjd. Jag letade efter att hyra proffs utrustning. Men det hittade ingen.
Det slutade i alla fall med att jag köpte riktig proffs utrustning så fick jag göra det själv. Kostade lika mycket som projektorn men nu är den i alla fall perfekt.

Så om någon vill hyra Colorfacts 6500 för att ställa in en perfekt gråskala så hör av er till [email protected]

Postad 11 December 2003 - 22:12

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Jag skulle lätt betala för en proffs kalibrering och har gjort det.
Ända problemet var att anledningen till att jag tog ett proffs var för att jag inte fick till en perfekt gråskala. Det är inte så lätt direkt med CRT projektorer.
Efter att han varit där så var den klart bättre men ändå inte perfekt. Han gjorde allt med ögonen. Och visst de var vältränade men jag var ändå inte nöjd. Jag letade efter att hyra proffs utrustning. Men det hittade ingen.
Det slutade i alla fall med att jag köpte riktig proffs utrustning så fick jag göra det själv. Kostade lika mycket som projektorn men nu är den i alla fall perfekt.

Så om någon vill hyra Colorfacts 6500 för att ställa in en perfekt gråskala så hör av er till [email protected]

Går den där superprylen att använda med lcd-projje? I så fall vad skulle det kosta för att hyra din som du nämner?

Postad 11 December 2003 - 23:04

Unregistered94b25a22
  • Unregistered94b25a22
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Jorå det går att använda till vilken bildkälla som helst. Alla slags projektorer samt CRT Tv, Plasma, LCD tv.

Skicka ett mail till [email protected] så ska vi nog kunna komma överäns om ett pris.
Hälsningar
Jocke

Redigerat av Unregistered94b25a22, 11 December 2003 - 23:07.

Postad 13 December 2003 - 14:19

Unregistered94b25a22
  • Unregistered94b25a22
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Här är lite exempel på hur bilden kan se ut när den är felkalibrerad och hur man ser detta i Colorfacts. Exempel

För den som vill prova på Colorfacts så kan man ladda ner och köra en test version av Colorfacts som använder sig av en simulerad mätare.
Finns att ladda ner från Colorfacts

För er som använder HTPC så har Milori tagit fram ett program som skapar test bilder. Programmet är gratis och kan laddas ner här.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.