Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inställningar (nivå/fördröjning) för bästa ljud?

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 February 2004 - 13:05

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Hejsan, har tagit mig tid och pengar att köpa mig en "riktig" hembio beståendes av Proson Conquest -paketet. Låter underbart för mina öron speciellt i gämförelse med de har jag hade tidigare (schyssta rått-ätna 8" från tidigt 80-tal).

Dock jag ett litet problem. När jag kollar på film i DD eller DTS så känns dialogen (i centern) väldigt tyst och svag, men när det kommer till effekter och explosioner är det bra och skönt ljud, som det ska vara! Kontentan av detta blir då att jag måste höja volymen så fort det blir dialogscener i filmer för att sedan sänka vid "häftiga" scener.
Jag vet att man kan höja och sänka volymen enbart på centerkanalen, men höjer jag volymen på denna så "stjäl" centern nästan allt ljud från de andra högtalarna vid "effektpådrag" (kan man säga så?), men dialogerna låter dock bättre!

Någon med en Yamaha 440 och conquestpaketet kanske kan berätta hur ni har ställt in era förstärkare för bästa möjliga och balancerat ljud?

Jag kom även på mig själv idag spelandes ganska högt med fronterna innan de är inspelade, tror ni detta kan ha skadat fronterna på någe vis? Hade dock webradion påslagen några timmar innan men ändå...

Vore kalas om någon kunde vara så snäll att svara på mina nybörjarfrågor :angry:

Tack på förhand!

//Mattias

Redigerat av Unregistered98d503b8, 06 March 2005 - 09:18.

Postad 28 February 2004 - 13:23

Unregistered6d6951fa
  • Unregistered6d6951fa
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Ställa in deley-timen till alla kanaler kanske skulle hjälpa, står i din manual hur du gör. Sen tror jag inte det är någon fara för dina frontar.. du lär höra om dom gått sönder :angry: men du behöver ju inte spela överdrivet högt innan dom är inspelade..

Postad 28 February 2004 - 14:01

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Jag lyckas inte riktigt hitta denna "Delay-timer" -funktionen. Vad innebär den då?

//Mattias

Postad 28 February 2004 - 14:07

Unregistered6d6951fa
  • Unregistered6d6951fa
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Du ställer in avståndet från din högtalare till "sweet spot" då anpasas ljudet från varje högtalare så det ska låta optimalt, nu vet jag inte hur yamahan funkar, om man ställer in i ms eller i meter. Du kan prova söka lite så ska du nog hitta något eller som någon snäll själ som har en yamha kan förklara.

Postad 28 February 2004 - 14:25

JohanLi
  • JohanLi
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Fördröjningen på ljudet innebär ju inte att ljudet blir högre eller lägre, det innebär ju bara att ljudet når lyssnaren innan eller efter ljudet från de andra högtalrna...

Har för övrigt samma problem... (har Yamaha 640 + Conquest-paketet).

Postad 28 February 2004 - 14:28

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

• 1053 inlägg
  • 0
Är den inte lite "trögdriven" (8ohm) ? Ställ i så fall upp nivån lite för centern, och dra ner lite för frontarna, så inte dom "tar över" systemet.

Postad 28 February 2004 - 15:19

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Hmm.. Ska testa ställa ner volymen för fronterna. Men då blir det antagligen som förut, att centern tar över allt ljud vid "stora scener", det är den perfekta balansen jag vill åt :angry:

Postad 28 February 2004 - 17:17

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Är den inte lite "trögdriven" (8ohm) ? Ställ i så fall upp nivån lite för centern, och dra ner lite för frontarna, så inte dom "tar över" systemet.

8 ohm är i normala fall mindre trögdrivet än 4 ohm, som övriga högtalare i Prosonpaketet är på... :huh: Det är också därför centern i detta fall tar över ljudet vid "stora scener".

Arson-: Min slutsats efter att ha läst om din beskrivning och ditt problem (även JohanLI:s problem) är att denna center inte klarar av sina uppgifter som center.

Det ställs helt andra krav på en center eftersom den ska ha hand om den viktiga taldialogen. Kan tänka mig att centern är gjord mer lättdriven (så den låter mer) i ett försök att täcka de brister den har i mellanregistret, d v s den del av frekvensomfånget som är viktigast för röster.

Ett dåligt mellanregister=rösterna låter mindre. Samtidigt låter övriga ljud (förutom djupbas) lika mkt (eller i detta fall) mer i centern än i övriga högtalare. Och om du då ställer upp centern/eller ner övriga högtalare kommer centern att ta över ljudet ännu mer vid "stora scener" - precis som du själv befarar... :angry:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 29 February 2004 - 01:12.

Postad 28 February 2004 - 18:25

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Ställ in volymen/kanal så att det låter lika högt ur respektive högtalare från sweet spot när du kör test bruset. Detta för att få bästa ljudkvalitet. Man kan medvetet justera lite extra på någon högtalare som man fortfarande tycker dominerar för lite eller för mycket, men justera inte mer än +/- 1-2dB.

Sedan är det så att dialoger låter mycket lägre än action scenerna, speciellt när man spelar upp ljudet på en hembioanläggning.

Det finns ett sätt att dämpa det höga ljudet. De flesta A/V recievrar har en funktion som heter "night mode" eller något liknande. Den fungerar så att det dämpar de höga volymerna så att ljudnivåskillnaden från en dialog och en explosion blir mindre än normalt.

Postad 29 February 2004 - 00:35

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Okej, tackar för vettiga svar!

Jag har faktist sett en funktion som heter Nightmode, skall testa den!

Postad 29 February 2004 - 00:41

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Man ska inte alltid behöva använda Nightmode för att kunna lyssna på sin hembioanläggning! :huh:
Funktionen används för att strypa dynamiken så att man inte väcker grannarna på sena kvällar, fungerar ungefär som ett filter (automatisk volymkontroll) som klipper frekvenser i topp och botten...d v s säga tar bort det man egentligen är ute efter för att få ut ut så bra ljud som möjligt... :angry:

Att ända Delay är inte heller något alternativ eftersom detta varken påverkar ljudet kvalitets- eller nivåmässigt. Funktionen styr hur snabbt ljudet ska förflytta sig mellan olika högtalare, precis som JohanLi berättat.
Ett exempel:
Ett tåg passerar mitt i tv-rutan. Då är tågljudet i centern. När tåget fortsätter ur bild åt t ex vänster finns det ljud som gör att man höra hur tåget försvinner i samma riktning. Delayavståndet styr då hur lång tid man vill ha från att ljudet lämnat centern till det hörs i vänster fronthögtalare...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 29 February 2004 - 01:07.

Postad 29 February 2004 - 01:27

bart112
  • bart112
  • Forumräv

• 590 inlägg
  • 0
Hmm, igår hade jag behövt använda night mode, likförbannat gjorde jag inte det... Jag tror att jag är lite FÖR dum...

Postad 29 February 2004 - 01:42

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Hmm, igår hade jag behövt använda night mode, likförbannat gjorde jag inte det... Jag tror att jag är lite FÖR dum...

Hade du fest eller....:angry: & oroar dig för att bli vräkt på måndag... :huh:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 29 February 2004 - 01:44.

Postad 29 February 2004 - 10:24

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Funktionen styr hur snabbt ljudet ska förflytta sig mellan olika högtalare, precis som JohanLi berättat. Ett exempel: Ett tåg passerar mitt i tv-rutan. Då är tågljudet i centern. När tåget fortsätter ur bild åt t ex vänster finns det ljud som gör att man höra hur tåget försvinner i samma riktning. Delayavståndet styr då hur lång tid man vill ha från att ljudet lämnat centern till det hörs i vänster fronthögtalare...

JohanLi har rätt men detta är fel.

Delay betyder att man fasförskjuter sinuskurvan på ljudvågen. I hembioljud så ställer man in en viss fasförskjutning på respektive högtalare beroende på avstånd till lysssningsplats.

T.ex. en högtalare som står längre bort än en annan måste skicka ut sitt ljud lite före den andra för att ljudet från båda högtalarna skall träffa lyssningsplatsen samtidigt.

Skickar man istället ut ljudet samtidigt (ingen delay) på ovanstående ex. så blir ljudet från dessa 2 fasförskjutna från varandra vid lyssningsplats och det låter inte bra. Vi pratar om några 100-dels sekunder.

Ljudets hastighet är alltid konstant dvs. ca 1000 km/h.

Postad 29 February 2004 - 10:29

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Funktionen styr hur snabbt ljudet ska förflytta sig mellan olika högtalare, precis som JohanLi berättat. Ett exempel: Ett tåg passerar mitt i tv-rutan. Då är tågljudet i centern. När tåget fortsätter ur bild åt t ex vänster finns det ljud som gör att man höra hur tåget försvinner i samma riktning. Delayavståndet styr då hur lång tid man vill ha från att ljudet lämnat centern till det hörs i vänster fronthögtalare...

JohanLi har rätt men detta är fel.

Delay betyder att man fasförskjuter sinuskurvan på ljudvågen. I hembioljud så ställer man in en viss fasförskjutning på respektive högtalare beroende på avstånd till lysssningsplats.

T.ex. en högtalare som står längre bort än en annan måste skicka ut sitt ljud lite före den andra för att ljudet från båda högtalarna skall träffa lyssningsplatsen samtidigt.

Skickar man istället ut ljudet samtidigt (ingen delay) på ovanstående ex. så blir ljudet från dessa 2 fasförskjutna från varandra vid lyssningsplats och det låter inte bra. Vi pratar om några 100-dels sekunder.

Ljudets hastighet är alltid konstant dvs. ca 1000 km/h.

Förstår inte varför du anser att mitt tågexempel är fel. :unsure: Resultatet blir ju det samma som du beskriver... :huh:

D v s när du vill att ljudet från olika högtalare ska träffa lyssningspositionen. Jag tog ett sådant här exempel för att man lättare skulle förstår vad som händer...förskjutningar av sinuskurvan?...visserligen rätt men lite svårt att greppa i verkligheten.
Testa gärna och se hur ni med delaysen kan få tåget/bilen att åka mkt längre sedan den lämnat bilden. Man ska eftersträv att höra ljud hela tiden, dvs få en omslutande ljudbild utan "luckor"...:angry:
Hur som helst hjälper inte Delay Arson- med istt problem att han anser att ljudet är för dåligt på dialogen i centern... :)
Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 29 February 2004 - 10:45.

Postad 29 February 2004 - 11:21

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Testa gärna och se hur ni med delaysen kan få tåget/bilen att åka mkt längre sedan den lämnat bilden.

Jag vet inte om vi pratar om samma sak men när man ställer in fördröjningen (delay) så pratar man om 100-dels sekunder. Det är inget som man uppfattar som fördröjning utan bara att det låter sämre om man inte har ställt in avståndet (delay) rätt på alla högtalarna.

Postad 29 February 2004 - 11:29

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Vi pratar om samma sak... :unsure:
Hur lång tid tar det för ett tåg i full fart att förflytta sig 1-2 meter? Det är nämligen ungefär detta avstånd vi har mellan center och en fronthögtalare i våra anläggningar. Och förändringarna i delay/avstånds-funktionen ska vi normalt göra INOM detta korta avstånd...d v s det rör sig om tider på 100-dels sekunder! :angry:

Örat uppfattar så korta fördröjningar - pröva själv om du inte tror på mig så får du se vad som förändras... :huh:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 29 February 2004 - 11:41.

Postad 29 February 2004 - 11:56

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
När du ställer in avståndet (delay) så är det mellan respektive högtalare och där du sitter. Inte mellan t.ex. center och vänster front. Hur ljudet fördelas mellan respektive högtalare är redan bestämt på DVD'n. Däremot volym/högtalare och avstånd mellan lyssningsplats och respektive högtalare är inget man vet i förväg hur varje individ har hemma hos sig. Därför finns dessa inställningar på recievern.

Däremot kan det bli ett tomrum mellan center och frontarna om avståndet är för långt mellan dessa, men det är i regel inget att göra någonting åt, förutom att placera frontarna närmare centern om möjligt.

Det finns ett musiksurroundläge på min reciever där man kan ställa in stegvis hur mycket frontarna skall ta av centerljudet. Det gör att centerljudet blir "bredare" dvs ljudet mellan de 3 frontarna flyter ihop mer.

Postad 29 February 2004 - 16:26

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

När du ställer in avståndet (delay) så är det mellan respektive högtalare och där du sitter. Inte mellan t.ex. center och vänster front. Hur ljudet fördelas mellan respektive högtalare är redan bestämt på DVD'n. Däremot volym/högtalare och avstånd mellan lyssningsplats och respektive högtalare är inget man vet i förväg hur varje individ har hemma hos sig. Därför finns dessa inställningar på recievern.

Däremot kan det bli ett tomrum mellan center och frontarna om avståndet är för långt mellan dessa, men det är i regel inget att göra någonting åt, förutom att placera frontarna närmare centern om möjligt.

Det finns ett musiksurroundläge på min reciever där man kan ställa in stegvis hur mycket frontarna skall ta av centerljudet. Det gör att centerljudet blir "bredare" dvs ljudet mellan de 3 frontarna flyter ihop mer.

(EDIT: Heron:)Vet du egentligen vad du pratar om eller gissar du bara?

Man kan visst till viss del göra ngt åt ett tomrum mellan olika högtalare och det är bland annat detta man har Delay-funktionen till för. :angry: Sedan kan man få till en mjukare och naturligare övergång mellan olika högtlare så att det inte låter som tåget helt plötsligt accelerar iväg eller tappar fart eller att rörelsen rycks av...

Förstår inte hur jag ska kunna förklara detta bättre? Tråden handlar dessutom inte om detta ämne...utan om att den center som igår i detta Proson-paket har svårt att spela upp röseter på ett bra sätt. & delay-funtionen kommer INTE alls att påverka mellanregistret i denna center...
Du skriver själv att man med Delay-funktionen ställer in olika avstånd mellan olika högtalare och lyssnaren & det har jag ju skrivit HELA tiden.

Att ställa in högtalarna för den andra högtalarens skull spelar ju ingen roll - centern ska ju inte lyssna på fronten :unsure: och du har väl inte heller dina öron där får man väl hoppas... :huh:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 29 February 2004 - 18:21.

Postad 29 February 2004 - 18:16

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Sedan kan man få till en mjukare och naturligare övergång mellan olika högtlare så att det inte låter som tåget helt plötsligt accelerar iväg eller tappar fart eller att rörelsen rycks av... Vet du egentligen vad du pratar om eller gissar du bara?

Suck... Har du hört talas om att man inte skall kasta sten i glashus. Det har du just gjort.

Postad 29 February 2004 - 22:09

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hej
Snubblade på denna tråd och orkade inte låta bli att lägga näsan i blöt :unsure:

Man kan visst till viss del göra ngt åt ett tomrum mellan olika högtalare och det är bland annat detta man har Delay-funktionen till för.

Detta är felaktigt och en missuppfattning av vad "delay"-funktionen är för något.

Oavsett högtalarkonfiguration så skall ljudet från samtliga högtalare nå lyssningspositionen exakt samtidigt då de matas med samma information. För att uppnå detta utan delay-funktion så måste avståndet från varje högtalarelement till lyssningspositionen vara lika långt, dvs. varje högtalare måste vara placerade på cirkelperiferin i en tänkt cirkel med lyssningspositionen i medelpunkten.

Eftersom detta sällan är möjligt (eller ens önskvärt) i ett normalhem så kommer avståndet från lyssningspositionen till de olika högtalarna att variera och så även tidpunkten när ljudet från högtalarna når lyssningspositionen.
För att uppnå målet och uppleva det som att högtalarna (inte fysiskt men åtminstone tidsmässigt) faktiskt är placerade på samma cirkelperiferi så utgår man från den högtalare som har största avståndet till lyssningspositionen. Detta avstånd bestämmer radien på den "upplevda" cirkeln. Alla andra högtalare är nu placerade inuti den tänkta cirkeln och ljudet från dessa kommer att träffa lyssningspositionen för tidigt. Valet står nu mellan att antingen fysiskt flytta högtalarna en i taget tills att de står med avståndet 1 radie från lyssningspositionen eller att med hjälp av delay-funktionen fördröja ljudet från högtalaren en tidsperiod motsvarande den fysiska förflyttning som annars skulle behövas.

:angry: Sedan kan man få till en mjukare och naturligare övergång mellan olika högtlare så att det inte låter som tåget helt plötsligt accelerar iväg eller tappar fart eller att rörelsen rycks av...

Tiden det tar för ett skenande tåg, en bil, eller en sköldpadda att ljudmässigt röra sig från den ena fronthögtalaren till den andra bestäms vid ljudmixningen. När ljudet mixas så förutsätter man givetvis att fronthögtalarna är placerade som de ska, dvs. kant-i-kant med filmdukens sidor. Hastigheten hos ett föremål som passerar från ena sidan av bilden till den andra kommer då att vara densamma hos både bild och ljud. Den tid ljudet tar på sig från ena fronthögtalaren till den andra förändras inte av att vi flyttar omkring högtalarna i rummet, varken fysiskt eller elektroniskt med hjälp av delay-funktionen.
Säg att du har en 2 meter bred filmduk och följaktligen även 2 meter mellan höger och vänster fronthögtalare. I bild ser du något som färdas dessa två meter på 0.5 sekunder. Ljudet av detta något har då också mixats så att det tar 0.5 sekunder att röra sig från den ena fronthögtalaren till den andra (via centerhögtalaren). Både bild- och ljudmässigt så rör sig föremålet då med en hastighet av (2x2x3.6)=14.4 km/h. Flyttar du i stället fronthögtalarna utåt i sidled så att varje högtalare står 1.5 meter från filmduken så är avståndet mellan fronthögtalarna plötsligt 5 meter. Detta medför att i bild rör sig föremålet fortfarande med hastigheten 14.4 km/h men ljudmässigt så kommer det (förutom att vara helt felplacerat) att röra sig genom ditt rum med hastigheten (5x2x3.6)=36 km/h.
Det är alltså det fysiska avståndet mellan högtalarna som avgör om det vi ser stämmer överens med det vi hör, inte delay-funktionen. Det "tomrum" i ljudbilden som någon nämnde beror inte heller på delay-funktionen utan på alltför stora fysiska avstånd mellan högtalarna.

När det gäller centerhögtalaren så är det viktigt att rätt delay ställs in eftersom man normalt låter denna kanals ljud till viss del spilla över i höger och vänster fronthögtalare för att ljudbilden från centerhögtalaren inte ska bli alltför smal eller fokuserad. När då samma signal sänds från tre högtalare så är det nödvändigt att den också når lyssnaren samtidigt från alla tre.

-----------------------------------------

När det gäller själva trådfrågan så beror detta problem till stor del på en dålig ljudmix, alternativt att centerhögtalaren är av låg kvalité och inte riktigt klarar av att återge tal tydligt nog.

Edit: Rättning av ett irriterande stavfel :huh:

Redigerat av Tomas_D700, 05 November 2004 - 13:46.

Postad 02 May 2004 - 13:30

Unregistered4ca3efc0
  • Unregistered4ca3efc0
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Hej. Tänkte faktiskt ge lite tips på hur jag löste problemet som beskrivs ovan.. Även jag har just bla. en Yamaha 440 och en proson center. Jag stötte på samma problem när jag först kopplade ihop mina grejer rent provosoriskt. Det blev mycket bättre när jag skrotade det lilla lakritssnöret som jag då hade mellan föstärkaren och centern mot samma kabel som jag har till alla andra högtalare (2,5 mm2). Jag ändrade även på baksidan av förstärkaren så den jobbade på en annan impendans. Detta löste min problem,liknande dina, som jag hade. Sen ska man ju också minnas att för det mesta (som redan nämnts) så är just dom "häftiga" scenerna i högre volym än kanske dialog...

Postad 02 May 2004 - 20:49

Unregisteredf6945104
  • Unregisteredf6945104
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Man ska inte alltid behöva använda Nightmode för att kunna lyssna på sin hembioanläggning! :blink:
Funktionen används för att strypa dynamiken så att man inte väcker grannarna på sena kvällar, fungerar ungefär som ett filter (automatisk volymkontroll) som  klipper frekvenser i topp och botten...d v s säga tar bort det man egentligen är ute efter för att få ut ut så bra ljud som möjligt... :unsure:

Fakta är att lite kompression oftast inte ger sämre ljud utan faktiskt uppfattas som bättre av dom flesta. Speciellt vid filmlyssnande/tittande på normala nivåer. Dessutom så mår ju högtalare och förtärkare bättre av att eventuell klippning sker lite mjukare......

Postad 18 August 2004 - 10:45

Unregisteredb0624c55
  • Unregisteredb0624c55
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Jag har också haft kombinationen Yamaha 640 och Conquest center. Jag körde ifs. med lite väl tunna högtalarkablar de sista 2 metrarna. Det kan ha gjort sitt till. Jag hade precis samma problem.

Jag justerade alla högtalare med DVE och en proffesionell ljudtrycksmätare för att få nivåerna lika med testbruset.

Sedan när jag tittade på film så var jag också tvungen att höja nivån på centern med följden att frontarna överröstades.

Conquest center verkar inte kunna sköta sin uppgift som förmedlare av fyllig och lättfattlig dialog och dessutom ta hand om stor del av musik och ljudeffekter.
Det tycker jag säljarna av detta märke borde upplysa sina kunder om och få dem att kliva upp i pris ett par snäpp för att bli nöjda.
Frontarna är det säkert inget fel på men centern (och surrounderna) är ju rena katastrofen!

Jag har sålt mina högtalare och jag säger att Proson-högtalare blir det inte igen!

Postad 05 November 2004 - 16:13

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Detta om att proson-centern skulle vara klen har jag läst på flera ställen
och börjar bli allvarligt skraj för att köpa ett proson-conquest hemmabio-
paket.

Men är det så med nya Conquest 6020 Mk2 också?
Är det nån som har lyssnat extra på den nya centern
i serien? Om det också är klen så vet jag inte vad jag
ska satsa på för budgetalternativ...

Postad 24 November 2004 - 11:59

hs22ds
  • hs22ds
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej. ljudets hastighet är inte alls alltid konstant som någon tidigare har skrivit.
Hastigheten på ljudet ändras beroende på vilket medium det färdas i.
I luft färdas ljudsignaler med en hastighet av ungefär 340m/s som motsvarar 1224km/h.

Postad 24 November 2004 - 12:28

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0

Hej. ljudets hastighet är inte alls alltid konstant som någon tidigare har skrivit.
I luft färdas ljudsignaler med en hastighet av ungefär 340m/s som motsvarar 1224km/h.

...vilket fråga är det svar på eller hur ska man tolka det du skrev, hs22ds?

Redigerat av Toby, 24 November 2004 - 12:28.

Postad 24 November 2004 - 12:30

Unregisteredfd0a25da
  • Unregisteredfd0a25da
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Jag har en Conquest 5020 MK2 (d.v.s. conquest-seriens nya center) tillsammans med bl.a. ett par 6020-frontar. Den låter onekligen mycket bra och står sig säkert lika bra tillsammans med ett par 6030-frontar. Hur denna förhåller sig til föregångaren vet jag dock inte.

Att man upplever talet i en film som lågt är ett vanligt fenomen dock, fr.a. om man är nybliven hembioägare. Själv sänkte och höjde jag volymen febrilt i början då jag tyckte att explosioner m.m. var väldigt höga i förhållande till talet. Detta är något jag slutat med men jag kan fortfarande rekommendera night/midnight mode eller andra former av kompressioner (så länge man bor i lägenhet i.a.f.).

Tittar man i ditt galleri Arson- så kan nog mycket väl placeringen av centern medföra en försämring av dess ljud också. Vore nog bättre att placera den ovanpå TV:n eller i det tomma facket i TV-bänken. Den skulle då hamna i linje med frontarna och reagera mindre med golvet, vilket bör medföra en förbättring.

Avståndet till lyssningspositionen bör du ställa in för samtliga högtalare oavsett - påverkar ljudbilden ganska påtagligt.

Redigerat av Unregisteredfd0a25da, 24 November 2004 - 12:32.

Postad 24 November 2004 - 12:40

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0

Hej B)

Heron menade nog inte att ljudets hastighet är konstant punkt slut, utan att det är konstant i hifi- & hemmabiosammanhang eftersom de flesta av oss använder luft som medium ;)

Välkommen till forumet förresten :wub:

Postad 24 November 2004 - 13:10

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0
Visserligen en gammal tråd detta men kan väl svara ändå. :wub:

Att talet känns en aning lågt i förhållande till t.ex. explosioner är något som jag också upplevt. Enligt Yamaha-manualen rekommenderas att man ska ha Dynamic Range på Max när man ser på film, och det ger denna effekt.

Testa att ställa ner Dynamic Range till Normal eller Min så blir volymskillnaden mycket mindre. Till skillnad från Night Mode så förändrar detta dock inte ljudets karaktär något direkt märkbart.

Postad 06 March 2005 - 09:56

Unregisteredbb948fda
  • Unregisteredbb948fda
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Jag kollade snabbt i ditt galleri - jag antar att avståndet är för kort för att ställa TV/frontsystem mot den sluttande väggen? Jag har så på landet och det blir riktigt bra ljud med ett riktigt dåligt system...

Och mitt minne av fysiken är att ljudets hastighet även påverkas av lufttrycket...

;)

Postad 29 March 2005 - 22:17

[email protected]
  • 0
Hej på er!

Resonemangen i denna tråd är både långa och tekniska, så jag har inte orkat ta mig igenim alla :blink: Kanske har ni därför tagit upp denna enkla lösning.

Jag har en Yamaha 350 reciever och med den har jag en separat center-EQ. Jag har haft samma problem med alldeles för låg dialog. Jag tänkte att man kanske skulle kunna höja centerns mellanregister och sänka övriga "icke-dialog"-register och sedan höja centerkanalen. På så sätt så tar den väl inte över på samma sätt som om man bara höjer den utan att "EQ:a"?

Har inte kunnat testa än, min DVD är på lagning...

Kanske hjälper detta någon, annars är det bara några byte på en server... B)

Ha det gott, Krippa

Postad 25 January 2006 - 17:59

BigEars
  • BigEars
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag tänkte få plocka era kunniga hjärnor med ett problem jag nyss insåg när jag gick igenom alla menyer på min DVD-spelare och min reciever.

DVD-spelaren är en Pioneer DV-575A och recievern är en Pioneer VSX-D814K.

I DVD-spelarens menyer kan jag ställa in avståndet till högtalarna.
I recievern kan jag göra detta också.

Nu undrar jag : Om jag ställt in avståndet på DVD-spelaren och sen låter MCACC ( automatisk justering av volym och fördröjning ) på recievern göra avståndsinställningarna , blir det inte kaka-på-kaka då ?

T.ex. när jag kör DVD-Audio skivor över de analoga 5.1 lågnivåutgångarna så antar jag att DVD-spelaren redan lagt på en fördröjning. När dessa signaler sen kommer in i förstärkaren bör den ju lägga sin egen ( m.h.a. MCACC ) beräknade fördröjning.

Är jag ute och cyklar eller är tricket helt enkelt att sätta samma avstånd till alla högtalare i DVD:n och låta reciever:n göra jobbet ?

Mvh, BigEars

Postad 01 February 2006 - 14:32

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hej BigEars :D

Avstånds-/fördröjnings-/delay-funktionen fungerar som information till den avkodare/decoder som används för tillfället. I ditt fall finns avkodare i både dvd-spelare och surroundreceiver och väljer du att använda avkodaren i t.ex. dvd-spelaren så är det inställningarna i den som används. Avkodar du en signal i dvd-spelaren så skickas den ut på de analoga utgångarna och surroundreceivern ska då inte göra annat än att skicka de analoga signalerna direkt till varje kanals förstärkare och alltså fungera som ett vanligt slutsteg. Vissa inställningar kan i och för sig krävas på din surroundreceiver för att detta ska ske men det bör manualen i så fall informera om.
Skickar du istället informationen från dvd-spelaren som en digital bitström till surroundreceivern så är det processorn i denna som kommer att avkoda signalen och därmed, beroende på typ av bitström (AC3, DTS, PCM etc.) samt andra val, kommer att använda inställningarna gjorda i surroundreceivern ;)

Postad 02 February 2006 - 00:12

BigEars
  • BigEars
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Ett STORT tack till dig Thomas_D700 för ett uttömmande och lättförståeligt svar !
Med denna information sätter jag nu igång att labba och testa och fixa så att allt blir till min belåtenhet ( vilket det säkert blir så snart de alldeles nya [fick dom idag] högtalarna är inspelade ) :-)

Mvh , BigEars

P.S. Ett extra plus i kanten för din fina bild :-) En Guinness gör vem som helst till ett vackert geni :-D
D.S.

Redigerat av BigEars, 02 February 2006 - 00:34.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.