Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Amatörrecension - Marantz SR6300

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 March 2004 - 12:39

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Jag är så nöjd med min nya reviever :wub: så jag tänkte skriva några rader om den. Tänkte att andra med samma maskin kunde samla sina åsikter, tips och annat här.

Tänk på att jag är rätt ny på hembio, men det är ett växande intresse, så jag har inga vidare referenser, men jag har ju två öron. :)

Marantz SR6300

Postad bild

Utseende, finish, kvalitet:
Det är en mkt välbyggd maskin, väger 14.8 kg där den mesta vikten ligger till vänster. Snygg frontpanel, samt knappar i metall. Volymratten är precis lagom seg, medan den vänstra knappen för surroundlägen är lättare, och "hoppar" i olika lägen. På baksidan finns gott om in/utgångar. Som vanligt sitter skruvkontakter lite trångt placerade, men det går med lite pill. Utseended är ju en smaksak, men jag tycker den är snygg!

Fjärrkontroll:
Nästan så man garva lite när man packade upp fjärren, den är ENORM. ;) Tyvärr lite för stor och tung för att ligga bra i handen. Vid ens tumme ligger en joystick ala Eriksson mobiler, väldigt enkel att navigera med! Längst upp finner man en liten LCD display som visar vilken använding, tex DVD, samt batteritiden.
Programmering och makro. Man kan enkelt lära fjärren att styra ens andra enheter samt lägga till makrosekvenser upp till 10 st! Riktigt schysst. Jag har programmerat en hittills, håller jag in DVD knappen i 3 sek sker följande med 0.5sek intervall: Reviever sätts på ON, min DVD sätts på on, DVD luckan fälls ut, revievern går till DVD läge. För övrigt är de vanligaste knapparna självlysande. Ett klagomål är att batteriluckan satt löst och glappt, löstes enkelt genom att vika ihop lite toapapper och sätta ovanför batterierna. :D Bredvik volymknappen finns
ven treble och bass.

Display:
Den aktiva displayen är ca 3x13 cm, glasrutan lite större. Texten är blå eller röd. Nån mer som sett det lilla THX märket i? Undra hur man får den att tändas. :D Alla texter är i minsta laget tycker jag. Väldigt svårt att se vilken surroundläge man har! DTS symbolen är väl inte större än texten du läser just nu... Det går att dimma i tre lägen, full, halv, och helt av.

Inställningar:
Bra menysystem, enkel att göra inställningar delvis tack vare fjärren. Man kan givetvis ändra avstånd, storlek, nivåer etc men det är väl inte så mkt mer? Vad jag hittar, så kan man tex inte ändra crossover? Jaja... med denna maskin verkar man betala för ljudet, inte för finesserna.

Ljud stereo:
Ja så kommer vi äntligen till ljudet, det viktiga. :D Jag har ett par SONY högtalare i lite lägre klass, se galleri, så de begränsar givetvis ljudet. Jag lyssnar mkt på punk, mkt instrument och högt tempo. Med min förra reviever grötade det ihop sig vid höga volymer, och lät inge vidare. Jag lyckades inte hitta hur man kör frontar + sub i stereo. Men... det behöver jag inte längre! Jag trodde inte mina frontar kunde producera sån bas och tryck! Med Marantz kan de! Skillnader som
märkts är att detaljer hörs bättre, allt låter renare och har mer tryck. Jag upplever en väldigt bra 3D-effekt! Det låter som rösterna kommer ifrån centerhögtalaren. :) Tja... Sr6300 är fet i stereo!

Ljud film:
Jag har tyvärr inte kört film mer en ett litet test, är alltför upptagen av att njuta av mina gamla CD:s med nytt fräsht ljud. Men jag upplevde även där en bättre 3D-effekt och renare ljud. Jag får återkomma med detta, eller om ngn annan kan skriva nåt om bioljudet.

Sammanfattning:
Välbyggt reciever, 6X100 watt RMS, suverän i 2-kanal. Lite fattigt med inställningar. Cool fjärr. Prisvärd? Personligen tycker jag inte den är värd 10000kr, men för 5500kr var den verkligen ett fynd!

Slutligen har jag lite frågor, som kanske ni andra med 6300 kan svara på. Jo... kan man koppla in banankontakter? I så fall hur. Det verkar ju inte gå skruva ur pluggarna helt utan övervåld.

Postad 19 March 2004 - 13:38

anol64
  • anol64
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
öööö ??? det e ju bara att trycka in bananerna inte skall du skruva bort någonting, möjligtvis skruva in skruvarna så att dem är i botten dock.

Postad 19 March 2004 - 13:51

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
I en del stärkare måste man pilla ut "hylsorna" som sitter inuti kontakterna, det kan vara lite pilligt. Jag vet dock inte hur marantz modell av detta ser ut så jag kan inte komma med några tips tyvär.

Postad 19 March 2004 - 15:25

Mininema
  • Mininema
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Kul att läsa TZS! Jag har en liknande reciever som du hade innan fast modellen över och är också sugen på en marantz reciever. Därför var det kul att läsa om skillnaden du upplevde!

Det jag saknar idag med mina högtalare är mellanregister och bas, blev det någon märkbar skillnad även i de mindre högtalarna? Det känns nämligen som att jag inte alls får ut full effekt ur mina audio pro satelliter.

Sen en fråga till som kanske låter lite dum :) (man måste ju få fråga) Låter subwoofern bättre med den nya recievern? Då menar jag inte kraftmässigt utan mer ur välljudsynvinkel.

Postad 19 March 2004 - 15:42

Unregistered9bab5ee9
  • Unregistered9bab5ee9
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Synd att dom har slutat sällja dom på Ljudmakarn hade tenkt att köpa en :) så vad gör man nu?

Postad 19 March 2004 - 15:52

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0
även jag köpte 6300 då den prissänktes. Inget o klaga över :)
Som ngn skrev ovan så får du pilla ut plastploppar för att få in banankontakten (se det typ som en oskuld.....nästan ;) )

Postad 19 March 2004 - 16:26

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Jag gissade på att man skulle pilla ut plopparna, men för att få bort dem måste jag ju skruva ur skruven helt, och de verkar sitta riktigt hårt, men får prova när jag väl köper bananer.

Såg att ljudmakarn plockat bort den nu, jag norpade det näst sista exemplaret tror jag. :) Förhoppningsvis kommer de andra säljarna sänka priset framöver, billigast just nu är Ref. Audio på 6500 kr tror jag.

Mininema: Jag har svårt att uttala mig om sattliterna, för jag har aldrig lyssnt på enbart dem med ngt av systemen. Däremot låter multi-channel stereo betydligt fylligare och bättre nu, förut lät det hemskt, nu låter det okej. ;)
Men på mina golvhögtalare var det en enorm skillnad på särskilt mellanregister och bas! Angåene subwoofern.. jag vet faktiskt inte, min XTZ10 ger inge välljud, bara skönt muller vid film. Hehe.

Till 6300 ägarna: Har ni sett THX symbolen i displayen? Undra om den bara finns där för att det är samma displayer även till flera modeller.

Postad 19 March 2004 - 16:30

zsh
  • zsh
  • Forumräv

• 822 inlägg
  • 0

Jag gissade på att man skulle pilla ut plopparna, men för att få bort dem måste jag ju skruva ur skruven helt, och de verkar sitta riktigt hårt, men får prova när jag väl köper bananer.

Såg att ljudmakarn plockat bort den nu, jag norpade det näst sista exemplaret tror jag. :) Förhoppningsvis kommer de andra säljarna sänka priset framöver, billigast just nu är Ref. Audio på 6500 kr tror jag.

Mininema: Jag har svårt att uttala mig om sattliterna, för jag har aldrig lyssnt på enbart dem med ngt av systemen. Däremot låter multi-channel stereo betydligt fylligare och bättre nu, förut lät det hemskt, nu låter det okej. ;)
Men på mina golvhögtalare var det en enorm skillnad på särskilt mellanregister och bas! Angåene subwoofern.. jag vet faktiskt inte, min XTZ10 ger inge välljud, bara skönt muller vid film. Hehe.

Till 6300 ägarna: Har ni sett THX symbolen i displayen? Undra om den bara finns där för att det är samma displayer även till flera modeller.

du behöver INTE skruva av de. Går bra o pilla bort den med nageln. Var bara försiktig så du inte tar i allt för hårt....gör djävulskt ont med tunna plastkanten under nageln :D

Postad 19 March 2004 - 16:42

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Tack zsh. Det visade sig vara busenkelt med en kniv också, för att bespara naglarna.

Edit: Stavfel.

Redigerat av Unregistered78e0ed10, 19 March 2004 - 16:42.

Postad 21 March 2004 - 00:26

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0
TZS! Mer amatörrecensioner av din sort. Sånt gillar jag på forumet :)

Postad 21 March 2004 - 08:58

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
Är inte så bra på att göra recensioner skall bara skriva lite vad jag tycker om denna..Hade innan Yamaha AX496. Då kunde man få tryck i basen manuellt men det var inte samma kontroll som nu, vill itne ha det där trycket utan denna reciever gör att det är såå skönt att lyssna, blir kul att höra då jag köper nya högtalare med...Trodde aldrig en reciever gjorde skillnad utan alltid trott att det varit högtalarna..Denna är helt klart värt sitt pris..

Postad 21 March 2004 - 12:49

Unregistered035505d1
  • Unregistered035505d1
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Jo - Det är en väldigt prisvärd maskin särskilt nu när dom säljs ut så billigt.
är mycket nöjd med min 6300a.

Postad 21 March 2004 - 13:07

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0

Tack zsh. Det visade sig vara busenkelt med en kniv också, för att bespara naglarna.

Jag brukar köra med en träskruv - bara att skruva in en liten bit och sedan dra ut - plopp å så är den lilla plastbiten borta.... ;)

Kul med recensioner från "vanliga" personer och ännu roligare att du är nöjd! Och när du väl sitter där "mitt" i en film kommer du bli ännu nöjdare.... :)

Postad 21 March 2004 - 13:48

Gäst_sista_striden_*
  • Gäst_sista_striden_*
  • 0
Bra och intressant recension!

Postad 21 March 2004 - 13:49

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

TZS! Mer amatörrecensioner av din sort. Sånt gillar jag på forumet 

Örebromannen, kul att det uppskattas! Håller med dig, vore kul om fler skrev lite granna, alltid kul att läsa recensioner, såvär i hembiotidningen som av vanlig användare.

Hade innan Yamaha AX496. Då kunde man få tryck i basen manuellt men det var inte samma kontroll som nu, vill itne ha det där trycket utan denna reciever gör att det är såå skönt att lyssna, blir kul att höra då jag köper nya högtalare med...Trodde aldrig en reciever gjorde skillnad utan alltid trott att det varit högtalarna..Denna är helt klart värt sitt pris..

DjKool, håller klart med dig om att den spelar vlädigt behagligt på alla sätt. Men på mina frontar, som trots bara har en 6.5" bas, blir det ett rejält tryck i basen ändå! När jag lyssnar på hiphop, tex Eminem, finner jag mig själv sänka basen ett snäpp till och med. :)

Kul med recensioner från "vanliga" personer och ännu roligare att du är nöjd! Och när du väl sitter där "mitt" i en film kommer du bli ännu nöjdare.... 

Jajjemän jag är helnöjd. Det klassiska uttrycket tycker jag visade sig vara sant "bra till musik = bra till film".

Postad 21 March 2004 - 15:15

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1253 inlägg
  • 0
TZS vad har du för högtalare då?? Skall beställa nya frontar nu till skiftet, sedan blir det ny dvd och bakhögtalare samt center om ngn månad då jag har alla pengar... Tänkte först ta en ny dvd och bännare, men blir nog först en brännare sedan kanske en ny dvd eller bärbar hårddisk...Blir gött lyssna på nya högtalare och jämföra med mina nuvarande, måste fixa bananer med, den annan fråga tror ni högtalarkablar kommer med högtalarna...KÄnner bara nu Marantz regerar..

Postad 23 March 2004 - 23:12

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
DjKool: Hm jag vet inte riktigt vad jag har för fronthögtalare. De ingick i ett paket och Sony har så skumma produktnamn som man aldrig kommer ihåg.

Det är iaf ca 1" diskant, 4" mellan, 6.5" bas. Tror de kostar omkring 2000kr/paret. Så inga höjdare, ger bra tryck men inte mkt välljud, låter lite burkigt emellanåt.

Vad ska du köpa för nya högtalare då?

En sak jag märkt och uppskattar på 6300: Den låter faktiskt bra i multichaller stereo. Och volymen sänks ej när man går till det läget, tyder på att alla kanaler spelar lika starkt.

Postad 03 June 2008 - 02:30

Affroman
  • Affroman
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Köpte faktiskt denna av DjKool på forumet! =) Är grymt nöjd med den! Presterar sjukt mycket bättre än min förra Harman / Kardon AVR20II! Vilket lyft!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.