Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Scart till S-video?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 August 2004 - 08:46

Unregistered6a98b808
  • Unregistered6a98b808
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tjena,

finns det någon scart->s-video-omvandlare på marknaden som fungerar? De adaptrar jag provat har alltid gett en grynig, svartvit bild på S-video (åt andra hållet funkar de dock, ifall jag har en s-video-signal som skall in i scarttingång).

Jag har DVD-spelare, digitalbox och projektor. Projektorn har komponentingång, komposit och s-video-ingångar. Komponenten använder jag förstås till DVD:n och tänkta använda s-video tll digitalboxen, men den har bara scartutgång. Alltså måste jag har en adapter av något slag.

Jag kan förstås ta komposit från scartadaptern, men då blir bilden rätt dålig (speciellt i 120 tum :rolleyes: )

Tips?

/Hacker

Postad 10 August 2004 - 09:38

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Ja, S-Video-signalen finns ju att ta ut i SCART:en, så en sådan adapter är inte komplicerad och det finns ingen anledning till att en kabel av rimlig kvalitet inte skulle fungera. En vanlig SCART --> S-Video + 2*RCA-kabel...

Postad 10 August 2004 - 09:48

Unregistered6a98b808
  • Unregistered6a98b808
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Ok, så en adapter som denna borde fungera antar jag: http://www.kjelloco....0,640000,720000

Jag kanske har haft otur med de adaptrar jag provat (en av dom gick i bitar när jag testade :rolleyes: )

Postad 10 August 2004 - 09:57

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Har du kollat att boxen kan skicka S-video via scarten?
En del kan nämligen inte det.

Postad 10 August 2004 - 10:07

Unregistered6a98b808
  • Unregistered6a98b808
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Det är en Nokia 9802S. Hur kollar jag det?

EDIT: Hittade FAQ:n på Nokias hemsida:
19. Kan jag få ut S-video via SCART:en på Nokia Medimaster 9802 S?
Nej. SCART-kontakten hanterar RGB eller kompositvideo (CVBS, Composite Video Blanking Sync).

Verkar kört med min lösning alltså. Får köra komposit från digitalboxen och undersöka ifall videon kan leverera S-video i så fall.

Redigerat av Unregistered6a98b808, 10 August 2004 - 10:28.

Postad 10 August 2004 - 12:52

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Dom enda videoapparater mig veterligen som kan skicka S-video signal är S-VHS apparater och inte vanliga VHS apparater.

Postad 10 August 2004 - 13:07

Unregistered6a98b808
  • Unregistered6a98b808
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Äsch då.

Jag lägger in kabeln i kabelrännan i alla fall så får vi se om den kommer till användning någon gång i framtiden.. (håller på att renovera biorummet och kablarna kommer delvis att vara dolda under lister och annat, vill inte riva ner och göra om när jag kanske byter till en box som kan leverera s-video via scart).

Tack för hjälpen.

Postad 10 August 2004 - 13:13

Unregisteredf4b29741
  • Unregisteredf4b29741
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Det är nog som radiohandlaren säger, har precis kopplat min video till projektor och försökte först med S-Video men det gick inte (det blev svartvitt). Provade med en annan video och fick samma problem. Så jag gick över till komposit. Bilden blev väl inte direkt strålande men det har nog mer med bildkällan att göra.

Postad 10 August 2004 - 14:31

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Det är helt klart enbart S-VHS-apparater som kan ge S-Video-signal ut. Men JVC har ju sådana, som dessutom har "Super VHS ET" (spelar in S-VHS på vanlig VHS-kassett, inte så mycket sämre kvalitet) för 2000:-

Postad 11 August 2004 - 17:53

tops
  • tops
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Precis som det påpekats tidigare gäller det att scarten ger ut S-video. Det är inte altså inte alls säkert att bara för du har scart så finns där S-video. På DVDn finns RGB i scarten och en separat utgång för S-video. Kanske finns det även i scarten, det varierar från de olika märkena.

Postad 23 August 2004 - 15:23

abuze
  • abuze
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Jag har med en adapter från scart (digitalbox Force 320T) till svhs (Hitachi TX10 projektor).

Jag får bild och det är färg men de är väldigt obalanserade. När det är skarpa färger så blir färgen vid sidan om den starka färgen gråskala. Färgerna flyter ut etc...

Men det tyder väl iaf på att digitalboxen klarar av svhs genom scarten?

Sen är ju frågan varför det blir så dålig bild/färgerna. Jag har testat att ställa in projektorn men det hjälper föga.... Har även skickat ett mail till Force och se vad de säger om det.

Postad 23 August 2004 - 22:06

Unregistered6a98b808
  • Unregistered6a98b808
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag har med en adapter från scart (digitalbox Force 320T) till svhs (Hitachi TX10 projektor).

Jag får bild och det är färg men de är väldigt obalanserade. När det är skarpa färger så blir färgen vid sidan om den starka färgen gråskala. Färgerna flyter ut etc... 

Men det tyder väl iaf på att digitalboxen klarar av svhs genom scarten?

Sen är ju frågan varför det blir så dålig bild/färgerna. Jag har testat att ställa in projektorn men det hjälper föga.... Har även skickat ett mail till Force och se vad de säger om det.

Du får ju i alla fall bättre resultat än vad jag får, så det låter väl som om
din box kan leverera svhs genom Scart.

Har du testat att köra svhskabeln till din TV istället för projektorn? Kanske måste du ha en adapter till för att konvertera svhs in till scart in? Eller det kanske är samma problem med TV-apparater, att alla kan inte ta emot svhs via Scart?

/Hacker

Postad 23 August 2004 - 22:48

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Det är inte så ovanligt att det blir problem liknande de beskrivna, försök pröva med en annan kabel, kabeln med annan utrustning etc.

Det heter för övrigt S-Video, S-VHS är ett format för videokassetter...

Postad 24 August 2004 - 08:25

D.Man
  • D.Man
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0

Det är helt klart enbart S-VHS-apparater som kan ge S-Video-signal ut. Men JVC har ju sådana, som dessutom har "Super VHS ET" (spelar in S-VHS på vanlig VHS-kassett, inte så mycket sämre kvalitet) för 2000:-

S-VHS och S-Video har inget med varandra att göra. Däremot har alltid en S-VHS spelare en S-Video utgång. Men det är fullt möjligt att bestycka en VHS spelare med en S-Video utgång om tillverkaren vill.

Postad 24 August 2004 - 08:35

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
För att? Har du sett någon sådan best? Varför i hela friden skulle man ha någon "Internal Upgrade" av signalen i en taskig VHS-maskin till en S-Video-signal som ändå kommer att se fullständigt kass ut? Det är naturligtvis helt möjligt tekniskt, men marknadsmässigt en total flopp...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.