Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga subbas

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 August 2004 - 17:12

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Tjena!

Har 2 Infinity Kappa 100.1 SE bilbasar som jag tänkte försöka bygga en hemmasub av. Vet att de inte är optimala till detta, men då de ligger och skräpar kan de få gör lite nytta tills jag har råd med något bättre.

Det jag vill ha hjälp med är vilken typ av låda jag ska bygga och vilken volym den ska ha. Saknar tyvärr parametrarna på elementen, därför ber jag er om hjälp.

Så om någon sitter på ett bra beräkningsprogram som innehåller parametrarna är jag tacksam. Obs att lådan ska användas till hembio inte musik.

/Osse

Postad 21 August 2004 - 20:22

hobbes
  • hobbes
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Hej

Här har du lite data på dina element som kanske kan göra det lättare.. :(

Brand Infinity
Model 100.1se
Description
Range / type Woofer
Typical use Car
Nom. diamerer [inch] 10
Vas [Liters] 50,104
Qts 0,41
Qes 0,425
Qms 11,69
Fs [Hz] 31,91
Max Power [W] 250
xmax [mm] 7,43
Moving mass [g] 76,779
Disp area [m2] 0,033
Air gap [mm] 8
Coil height [mm] 22,86
Coil diameter [mm] 50,8
Cms [mm/N] 0,324
Re [ohm] 3,35
Z [ohm] 4
L [mH] 2,42
Bl [Tm] 11,017
Outer diam. [mm] 256,54
Cutout [mm] 225,425
Depth [mm] 128,588

Postad 21 August 2004 - 20:38

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Tackar tackar!

Nu ska jag bara hitta ett bra program som kan beräkna en lämplig låda till mig. Om det är någon som kan rekomendera hur jag bör konstruera lådan är jag mycket tacksam. Funderar på en compound lösning. (isobarik). För att få en mindre låda.

/Osse

Postad 21 August 2004 - 20:46

hobbes
  • hobbes
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
WinISD

Postad 21 August 2004 - 21:49

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Har suttit och provat flera olika program nu. Alla program kommer fram till olika resultat. Vilket ska man lita på? :( Kan var så att jag inte gör rätt, därav det konstiga resultatet. :D Så om någon är duktig på något tillförlitligt program, SNÄLLA HJÄLP MIG!!

/Osse

Postad 21 August 2004 - 21:57

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Olika program kommer att ge olika svar... Det verkar vara så att vissa program tar hänsyn till olinjäriteter som andra program inte bryr sig om...

Om jag får gissa är värderna inte SÅ skillda... Troligen ligger de i samma härad...

Jag har funnit att LSPCad är tillförlitligt. Jag har mätt upp ett antal konstruktioner gjorda i just LSPCad och de har stämt med god nogrannhet.

Dock är inte LSPCad gratis.

Sitter just nu (pausar med lite Prisjaktforum...) med mätning och filterkonstruktion i LSPCad. Skall ju försöka avsluta min bakhögtalar tråd ;-)

Postad 21 August 2004 - 22:55

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Ja. det är som du säger, de ligger ganska nära varandra. Och man kan naturligtvis bygga lite olika modeller och storlekar och prova sig fram till den bästa lösningen, men det var just det jag ville slippa.

Hade varit skönt att "bara" behöva bygga en låda och få ett tillfredsställande resultat. Vet att det inte kommer bli optimalt utan ordentliga mätningar av ackustiken i rummet och dyligt, men det är ju inte heller hi-fi jag är ute efter utan lite bättre tryck vid filmtittande.

Har läst tråden om dina bakhögtalare, mycket trevligt med steg för steg projekt. Kul att se hela projektet och inte bara det färdiga resultatet. Fortsätt med det!

Du verkar ha bra kolla på att bygga egna högtalare, vad tror du är en bra lösning? Lådtyp och volym?

/Osse

Postad 21 August 2004 - 23:02

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Nu är cadden lite upptagen av eget jobb men kanske lite senare (imorgon...) (såg just att det är imorgon just nu... men senare kanske)

Tja... det är ett litet gissel med att få lite olika volymer... Kan du ge vilka volymer du fått och vilka -3dB punkter de har? Även eventuella rör och dess egenskaper kan vara intressant att se så man kan jämnföra med senare resultat...

Lådtyp är också bra om du lägger till...

Redigerat av GrodanB, 21 August 2004 - 23:03.

Postad 21 August 2004 - 23:40

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Tackar för de snabba svaren.

Isobarik, portad låda:

WinISD beta säger att volymen ska vara 26,4 L , -3dB punkten hamnar vid 41,64 Hz. Lite högt eller? Portstorlek 4" (10.4 cm) Längd 85 cm!!!! :( Ingen rolig låda det där! :D

JBL Speakershop: 20,44L, -3dB punkten: 32,9 Hz, portstorlek 4", längd: 125 cm!!!

Verkar inte som de basarna passar i en portad låda. Eller är det jag som tolkar datan fel? Ska kanske titta på en sluten konstruktion eller bandpass kanske?
Sluten verkar inte funka då -3dB punkten hamnar vid 60 Hz. Ähhh, jag ger upp! HJÄLP!!!! :lol:

Postad 21 August 2004 - 23:53

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Qts tyder på att den ligger på gränsen... ingen tydlig rekommendation går att få från Qts...

Det är kanske så att man kan få ner portstorleken mha. mindre portdiamter... för det behöver man en simulering av lufthastigheten... blir den allt för hög kommer du få problem med blåsljud...

Kanske skall kolla in en ABR konstruktion... då slipper du röret... men då måste du köpa en ABR istället... I mina skulle rören bli ca 4,5 meter... om man skulle ta mina ABR:er och ersätta dem med rör... ;-)

Postad 22 August 2004 - 00:13

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Ja, det var ungefär det jag också kom fram till. Vill ju ha djupbas egenskaperna ur en portad låda, men det verkar ju praktiskt omöjligt. För att få ner portlängden kommer diametern bli ca 4-5 cm. Och då är risken riktigt stor för blåsljud.

Försöker beräkna hur en bandpass konstruktion skulle se ut, men jag vet inte hur man ska mata in datan i programmet.

Redigerat av Tiger_osse, 22 August 2004 - 00:16.

Postad 22 August 2004 - 00:41

hobbes
  • hobbes
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Tiger_osse :
Är du säker på att du har matat in värdena rätt ?
i WinISD får jag det till att det ska bli ca. 52 liters låda med en port på 10 x 37 cm
Då ligger F3 på ca. 31 Hz

Redigerat av hobbes, 22 August 2004 - 00:41.

Postad 22 August 2004 - 01:00

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Tiger_osse :
i WinISD får jag det till att det ska bli ca. 52 liters låda med en port på 10 x 37 cm

Kör du med en Isobarik då? Eftersom du fått dubbla volymen så verkar det som en av har fått lite fel... (OBS vet inte vem av er...)

Problemet är att lådans avstämmning spelar in på porten... så 52l ger en vettig port medas 26l ger en mindre vettig...

Har inte kontrollerat själv men det kan förklara skillnaderna...

Vi får se vad ni kommer fram till...

Postad 22 August 2004 - 02:43

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
ok... Snabb simulering gav:

Isobarik med seriekoppling (elektrisk)

Volym: 37.6 liter.
Fylld med 30% dämpmaterial.
Port: diameter 7,3 cm längd 25.7 cm @ 31.0 Hz
-3dB: 31.80Hz
Lufthastighet i port:
Vid 1W: max 1.614 m/s @26.2 Hz -3dB är nu 31,80 Hz
Vid 100W: max 7,43 m/s @ 24.5 Hz -3dB är nu 40,47 Hz

dvs. Inga problem med blåsljud vid 100W input. (100W i alla frekvenser är inte vanligt även om subben kan ge mer...)

Vid 200W: max 7,94 m/s @ 27,4 Hz -3dB är nu 42.89 Hz
Vid 300W: max 8,21 m/s @ 28,7 Hz -3dB är nu 46,69 Hz

Skall dubbelkolla imorgon (senare idag...) och ändra portdiametern till nått som finns att köpa :(

Redigerat av GrodanB, 22 August 2004 - 02:45.

Postad 22 August 2004 - 10:48

hobbes
  • hobbes
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Kör du med en Isobarik då? Eftersom du fått dubbla volymen så verkar det som en av har fått lite fel... (OBS vet inte vem av er...)

Hehe.. Jag tittade bara på en BR låda med 1 element... :( Missade isobarik frågan från Tiger_osse..

Redigerat av hobbes, 22 August 2004 - 10:49.

Postad 22 August 2004 - 10:59

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Tiger_osse :

Detta får jag också fram om jag väljer isobarik och 2 par högtalare. Dvs totalt 4 st. Antar att det är det du gjort?

/Osse

Postad 22 August 2004 - 11:29

hobbes
  • hobbes
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Hej Tiger_osse..

Som jag skrev ovan så är det 1 element och vanlig basreflex jag tittade på när jag fick värdena... Det är mycket möjligt att jag har snurrat till det.. :D

GrodanB tar nog fram den bästa lösningen, han verkar väldigt duktig av vad jag sett i forumet tidigare :(

Postad 22 August 2004 - 12:11

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Hej Tiger_osse..

Som jag skrev ovan så är det 1 element och vanlig basreflex jag tittade på när jag fick värdena...  Det är mycket möjligt att jag har snurrat till det.. :lol:

GrodanB tar nog fram den bästa lösningen, han verkar väldigt duktig av vad jag sett i forumet tidigare  :(

Inga problem. Hade varit bra om det funkade så. :D

Mmm, han verkar ha bra koll på det här. (GrodanB). Litar på det han kommer fram till.

/Osse

Postad 22 August 2004 - 19:46

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Så då har jag kollat lite att värderna blev rätt insatta och det verkar de blivigt. Som basreflex rekomenderar jag DLS BP-75. Med 75mm diameter blir samma rör avstämming 27.1cm.

Om jag minns rätt skall man dra av 4 cm för att man har DLS konsiska rör (dubbelkolla detta med DLS om du beställer därifrån.). Anväder du vanliga raka rör skall de vara 27.1 cm långa.

Glöm nu inte att jag simulerat med elementen kopplade elektriskt i serie. Det gav ytterligare några Hz lägre -3dB punkt.

Den simulerade kurvan är helt rak. Inga pucklar eller liknande. Man kan kanske pressa ner del lite till men jag tycker inte det är att rekommendera. Subben blir ofta väldigt bummlig och mullrande i ljudet då.

Testade lite olika varianter och det verkar som detta är en av de bättre.

Kollade lite på konutslaget och fann att 20Hz är ett problemområde. Här slår elementet i botten vid 100W... Detta förklarar varför porthastigheten inte förändrades. Så skall man dra på mycket (100W är mycket om man lyckas leverar så mycket ström...).

Så skall du pumpa på kan ett subsonic filter vara att rekommendera för att skydda dina element... Men tror inte att det är ett större problem 100W är ganska mycket... De flesta drar inte igenom så mycket kontinuerligt.

Redigerat av GrodanB, 22 August 2004 - 19:47.

Postad 22 August 2004 - 21:25

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Man tackar! Då blir det till att bygga en isobarik låda på 37,6L med en 3" port på 27,1 cm. Så får vi se hur det låter.

Angående portlängd vid aeroportar tex DLS. Längden ska vara 20 mm mindre då koniska trattar används i båda ändar.

Angående länden på porten så kan den kollas med en formal som finns på följande sida: http://www.dls.se/pdf/brxbp.pdf Stämmer riktigt bra.

Tack än en gång för all hjälp, ska berätta hur det låter när den är byggd. Är sjukskriven nu och har tyvärr ingen möjlighet att bygga på ett tag. Kliar riktigt mycket i fingrarna. Är ju så roligt att bygga!! :(

/Osse

Ps. Hur mycket bör jag lägga till i volym för elementen och port? Ca en liter per element och lika mycket för porten? Ds

Redigerat av Tiger_osse, 22 August 2004 - 21:29.

Postad 23 August 2004 - 07:04

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Beräkna volymen på röret... Skatta elementets. Men försök att hamna nära verkligheten...

20mm... Detta gäller DLS inte generellt om jag minns rätt... det är olika beroende på trattarnas utformning...

Detta är ett problem om man skulle köpa Biltemas. Man skulle vilja veta detta på deras också. Detta ser jag som en mycket bra försäljningspunkt för DLS. Hade Biltemas varit specade så man kunnat veta detta, så skulle jag köpt deras.

Redigerat av GrodanB, 23 August 2004 - 08:55.

Postad 23 August 2004 - 13:25

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Är nog som du säger. Hade för mig att det var 4 cm på konade trattar av typen aeroport. Beror tydligen lite på vilket fabrikat det är. Men säger DLS att man ska dra av 20 på deras så är det bara till att lyda. :D

Tack än en gång för hjälpen!

/Osse

Postad 23 August 2004 - 16:13

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
4 cm gäller Frovenas Aeroport, den gamla klassiska....., vad gäller Biltema och Dls verkar 2 cm stämma rätt bra.
Spelar inte så stor roll ändå, man får inte lita blint på programmen, vad gäller rörlängden. Bäst är att såga till några olika längder och prova sig fram. kan bli stoor skillnad.

Postad 23 August 2004 - 20:59

Tiger_osse
  • Tiger_osse
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

4 cm gäller Frovenas Aeroport, den gamla klassiska....., vad gäller Biltema och Dls verkar 2 cm stämma rätt bra.
Spelar inte så stor roll ändå, man får inte lita blint på programmen, vad gäller rörlängden. Bäst är att såga till några olika längder och prova sig fram. kan bli stoor skillnad.

Otroligt så mycket samlad kunskap det finns på detta forum, i alla fall när det gäller hi-fi och hembio. :D

Såg i ditt galleri att du byggt egna bakhögtalare,(eller?) var skaffade du det fina fanéret?

/Osse

Postad 24 August 2004 - 07:05

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Stämmer bra... eftersom lådans avstämming påverkar rörets avstämming också kan fel i volymen förändra. Det finns mycket som kan bli fel men är du noga kommer man ofta ganska nära. Här då DLS också bra port då man kan byta med lådan oöppnad. (så länge du inte limmar fast porten...)

Skall försöka komma ihåg att kolla min kollegas och min brors när jag skall mäta upp deras högtalare. De är ju dimensionerade med LSPCad så då får vi se hur nära man hamnar.

Man får inte glömma att det är ju också lite svårt att såga på mm rätt om man inte har en bra såg som fixerar det hela. Ytterligare en bra punkt är att om trattarna går att ta av är det lättare att såga rakt och precisare... (återigen uppfyller DLS detta... )

Det är igentligen därför jag rekommenderar denna port. Det är relativt lätt att få den längd man söker. Önskar att de hade haft en mindre till typ 1" och 2"...

Redigerat av GrodanB, 24 August 2004 - 07:06.

Postad 30 August 2004 - 17:14

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Såg i ditt galleri att du byggt egna bakhögtalare,(eller?) var skaffade du det fina fanéret?

Har en polare som jobbar på en snickeriskola....., fixade fanèret billigt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.