Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är spdif ut och vad används det till?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 oktober 2004 - 09:01

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

• 1 253 inlägg
  • 0
Men kopplar man den till reciever och hur vanlid optisk kabel då utgången ej verkar optisk. Är det för att kunna ha den bärbara som dvd-spelare. Kan även i ljudkortet ställa vilka högtalare som skall spela men borde man ej göra detta i recievern?? Tack för tips..

Postad 10 oktober 2004 - 14:29

cooljbo
  • cooljbo
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
SPDIF är en digital utgång från tex ljudkort på datorn till reciver. Du ansluter den med hjälp av 75ohms coaixal kabel till den digitala ingången på recivern.
Då det gäller ljudkortet så är det svårt att svara på iom att olika tillverkare har olika uppbyggnad på inställningarna.
Men du skall ställa in vilka högtalare du har på recivern.

Postad 14 oktober 2004 - 12:45

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Här finner ni en bra förklaring rörande S/PDIF etc....

http://htpcnews.com/...?showtopic=7150

Postad 14 oktober 2004 - 14:06

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0
Hej :lol:

Vad är spdif ut och vad används det till?

S/PDIF för Sony/Philips Digital InterFace och togs en gång i tiden fram av just Sony och Philips. Det var i början av 80-talet när dessa företag föreslog den s.k. "reed book"-standarden för cd-applikationen. Denna standard inkluderade även möjligheten att transportera data digitalt mellan olika komponenter, framför allt då mellan cd-transporter och externa D/A-omvandlare. För detta behövde man ett dataprotokoll och hårdvarugränssnitt och S/PDIF, som alltså är ett gränssnitt, blev lösningen.
Efter detta så har användningsområdet utökats från att endast hantera "vanlig" PCM-data (alltså tvåkanals musik på cd) till att inkludera även AC-3 (Dolby Digital), DTS etc. och återfinns på de flesta komponenter som hanterar digital ljudinformation.

Hårdvarumässigt så kan signalen överföras antingen elektriskt via en 75-ohms koaxialkabel utrustad med RCA- eller BNC-kontakter, eller optiskt via plast- eller glasfiber, så kallad TOSlink (TOS står för Toshiba som tog fram denna lösning). Oavsett om överföringen sker elektriskt eller optiskt så är det i båda fallen fråga om gränssnittet S/PDIF. Den optiska kallas även (och kan ibland vara märkt) EIAJ optical.

Men kopplar man den till reciever och hur vanlid optisk kabel då utgången ej verkar optisk.

Du kopplar den till den enhet som du vill ska ta hand om den digitala informationen. Normalt gäller det som du skriver din receiver eller surroundprocessor som skall avkoda flerkanalsljud men det kan även röra sig om en extern D/A-omvandlare för vanlig tvåkanals stereoljud. På ljudkort så används normalt inte samma kontakttyp som på din receiver för den optiska signalen utan en mindre 3,5 mm kontakt (minijack).

Kan även i ljudkortet ställa vilka högtalare som skall spela men borde man ej göra detta i recievern?? Tack för tips..

Normalt är det receivern som tar hand om detta baserat på vilka kanaler det finns information till i den digitala bitströmmen.

Postad 15 oktober 2004 - 09:50

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
OK, lånar tråden lite. Är grön på HTPC fronten och har ett litet problem. Igår kopplade jag in en optiskt toslink mellen ljudkortets S/PDIF i HTPC och receivern. I ljukortsinställningarna har jag valt 7.1 ljud sen har jag följande (Har MB = Asus KV8Delux med inbyggt ljudkort):

1. DVD:er som spelas i HTPC:en blir stereo i receivern. Provade med Imons program Multimedian och Winplayer. DVD var Nemo (med ett Dolby Digital ljudspår). Inställning i spelar programen..??

2. Jag har ett ColorPower 9800SE AIW graffekort. När jag kör TV får jag inget ljud alls på Toslinken. Detta kanske är normalt? och jag måste använda de analoga ljudutgångarna på AIW kortet istället?? Vore ju smutt att slippa det!

3. Datorljuden i övrig fungerar tex vid uppstart o dyl över Toslinken.

Postad 17 oktober 2004 - 12:36

jimmyroq
  • jimmyroq
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

1. DVD:er som spelas i HTPC:en blir stereo i receivern. Provade med Imons program Multimedian och Winplayer. DVD var Nemo (med ett Dolby Digital ljudspår). Inställning i spelar programen..??

2. Jag har ett ColorPower 9800SE AIW graffekort. När jag kör TV får jag inget ljud alls på Toslinken. Detta kanske är normalt? och jag måste använda de analoga ljudutgångarna på AIW kortet istället?? Vore ju smutt att slippa det!

3. Datorljuden i övrig fungerar tex vid uppstart o dyl över Toslinken.

Det är troligen inställningar i spelarprogrammet. I mitt spelarprogram (WinDVD) så har jag följande inställningsmöjligheter (se bild):

Viktigt alltså att du väljer "Digital till extern ljudprocessor" om det finns motsvarande alternativ. Sen kan det också vara nödvändigt att välja tex Dolby digital i DVD:ns menyval.

Ljudkortsinställningarna brukar inte påverka vad som kommer ut ur den digitala utgången, utan det syftar snarare på de datorhögtalare du kopplat direkt på ljudkortets utgångar. Så är det i allafall på mitt ASUS-kort med inbyggt ljud (ASUS C800 Deluxe).

/J

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  windvd.jpg   68,23K   0 Antal nerladdningar

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.