Bowers & Wilkins Nautilus 802
(Golvhögtalare)
|
1
|
(10)
|
Inga priser |
B&W-klubben (532 inlägg)
|
5 år sedan |
* Officiell Tråd - B&W Nautilus * (221 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 31 October 2004 - 19:06
Postad 31 October 2004 - 19:15
Hittar du ett par beg för bra pris runt 60 så räkna iaf med nåt liknande för ett försteg och ett vettigt slutsteg.
Postad 31 October 2004 - 20:02
Dessa kommer isåfall att stå i ett 5.1 system vilket ställer ännu mkt högre krav på förstärkning och igentligen är de värda något bättre än att bli drivna av en Snurround.
Men man måste ju börja någonstans, vad tror du är absolut det billigaste alternativet man kan tänka sig för att de ska låta OK?
Postad 31 October 2004 - 20:24
Beggade rotel eller liknande borde väll funka eller?
Har inte lyssnat på dessa skönheter och vet heller inte om rotels ljudkaraktär funkar ihop med b&w..
Mvh WazZO
Postad 31 October 2004 - 20:30
Postad 31 October 2004 - 20:56
Förhoppningsvis har jag väll iallfall lyckats få tag på en vettig stärkare under den tiden;-)
Postad 31 October 2004 - 21:01
Postad 31 October 2004 - 21:06
Vad skulle hända om man körde den kopplad till en "mainstreamstärkare" av-reciver som yamaha txv650 eller Onkyo 601 ?
Ja det skulle inte hända något speciellt,förutom att det skulle låta illa.
Du skulle inte kunna dra på,dessa budget recivers har inte nog med kraft i sig.
Du får knalla upp mot en 50kkr för att göra högtalarna rättvisa.
/jonasprivate
Postad 31 October 2004 - 21:08
Jag skulle tippa på:Vad skulle hända om man körde den kopplad till en "mainstreamstärkare" av-reciver som yamaha txv650 eller Onkyo 601 ?
- Bumlig bas
- Platt ljudbild
- Oengagerande mellanregister
- Oluftig diskant
Mvh
Henrik
Postad 31 October 2004 - 21:26
Postad 31 October 2004 - 21:39
Känns lite som du fastnat för dom bara för att men inte riktigt har en bra plan eller budget för att nyttja dom bra. Ett alternativ är att lägga ner idén med 5.1 ljud och lägga mer krut på ett bra 2-kanalssystem med en projektor eller plasma till. Alternativt att tänka på tex deras 804 och bra elektronik till dessa i ett 5.1 system. Skulle inte ens rekommendera 804 modellen till den recievern som du tidigare nämnde. 804:an är för övrigt en väldigt bra högtalare som man ibland kan göra trevliga fynd och hitta bra beg på.
Postad 31 October 2004 - 21:47
Har ett par 602 S2 idag som jag är väldigt nöjd med. Men känner suget av uppgradering.
Andledningen till att jag är just så insnöad på 802:orna är för att jag har hittat ett par begagnade nere i europa och då är det komplett med matchande center och 805:orna som sat. Priset är minst sagt tilltalande, och jag vet att det är dem jag vill ha.
Givetvis får man se det realistiskt så kanske ett steg i rätt riktning är ett par 805.
Postad 31 October 2004 - 21:59
En CAV A10 till vardera front samt en CAV A8 som försteg borde räcka rent kraftmässigt, sen hur det låter har jag ingen aning. Dessa går att köpa snorbilligt från euroshop.
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 31 October 2004 - 22:11.
Postad 31 October 2004 - 22:01
Ett par 805 och eventuellt en bra subbas gör dig nog absolut inte besviken.
Alternativet kan var att du köper ditt "fyndpaket" och säljer av allt förutom frontarna, kör en vettig 2-kanals anläggning för att sen se om du vill uppgradera till 5.1 ljud eller är nöjd som det är.
Jag skulle rekommendera en tur till en vettig Hifiklubbenbutik för att testa alla B&W högtalare och börja att spela lite med dom du har för att kolla hur dom låter i den affären så vet du var du står idag. Testa sen gärna CM4 och tex CNT-serien innan du går på Nautilus-serien. Sen brukar dock 804 stå uppkopplat med NAD silverline vilket jag inte helt är förtjust i även om det har rätt bra med kraft.
Inte bara kräver dom stora modellerna bättre elektronik utan även att dom får en bra placering i ditt rum vilket kanske inte alltid är det lättaste. Ett lysande exempel är den ännu större modellen 801 som spelar väldigt imponernade när det är rätt. Dock något det sällan är och placeringen med dessa är extra svår vilket gör att dom inte presterar vad borde göra och säljer heller inte lika bra. Varför köpa en dyrare modell som 801 när den också oftast låter sämre när man då kan få 802?
804, kanske lyxa till med stora HTM1 centerna och ett par DS7 bakhögtalare ihop med bra elektronik är ett gott råd. Även om produkterna i sig är väldigt bra så handlar det samtidigt om att hitta en balans där man kan få ur det rätta ljudet ur en produkt.
Postad 01 November 2004 - 10:48
Kul att det fortfarade finns optimister bland hifimänniskornaVad skulle hända om man körde den kopplad till en "mainstreamstärkare" av-reciver som yamaha txv650 eller Onkyo 601 ?
Det billigaste alternativet att få ingång ett par N802 skulle jag tippa på är att biampa med 2st TacT 2175 förutsatt att man gillar den ljudkaraktär som TacT har.
Personligen gillar jag den inte då jag lyssnade på 2175:an tillsammans med S805
Redigerat av ryst, 01 November 2004 - 10:48.
Postad 01 November 2004 - 11:36
Postad 01 November 2004 - 11:38
Om jag förstod det rätt så måste man multiplicera deras pris med 13,7 för att få det i svenska pengar, kan det stämma?
Postad 01 November 2004 - 12:01
Helt riktigt, men nu när dollarn är så lågt är det nog smartare o betala i dollar.HIttade Cav AV-2086 på euroshop. Men det står ingen spec. alls över den?
Om jag förstod det rätt så måste man multiplicera deras pris med 13,7 för att få det i svenska pengar, kan det stämma?
Cav AV-2086 = 523 x 7.1 = 3713 + 500 för frakt =4200kr
Men om du ska driva Nautilus serien borde du sattsa på en cav A8 (5kanal men du har möjlighet att biampa frontarna då den har 2 högnivå sub utgångar på vardera160W) eller A10 och dom kostar ju inte heller så fruktansvärt mycket därborta, runt 7000kr gämfört med 16-17 000kr här i sverige.
Du har möjlighet att lyssna på dom hos följande.
http://www.moreton-kerr.se/
http://www.fynda.se/...php3?prodid=735
Det finns även några här i prisjakten som har dessa produkter. Angående Euroshop säg det vara rätt så seriösa och jag själv tänker nog handla därifrån inom en snar framtid.
https://www.minhembio.com/TiGgR
https://www.minhembio.com/Nodde
https://www.minhembio.com/pisse
Hoppas att ni inte tar illa upp
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 01 November 2004 - 12:14.
Postad 01 November 2004 - 13:03
Hoppas att hela tråden är ett skämt.
Det ni förslår är ju som att tanka en ferrari med disel och sätta på hjul från en skottkärra.
Postad 01 November 2004 - 13:17
Rambo2k4: Så du tycker att det är ok att gå till en handlare och provlyssna och sedan importera själv?
Redigerat av joakim99, 01 November 2004 - 13:22.
Postad 01 November 2004 - 13:36
Vadåra, bara för att man provlyssnar betyder inte att man måste köpa varorna. Jag har vart hos hifiklubben o provlyssnat Nautilus 800 bl.a. men det betyder inte att jag måste köpa dom.Jag tycker att Plinius passar bra till Nautilus-serien. Jag har själv ett Plinius SA100 mk3 till mina 805-or och tycker att det fungerar väldigt bra. Plinius finns bland annat hos hifi-stället i Göteborg och hos Sontec.
Rambo2k4: Så du tycker att det är ok att gå till en handlare och provlyssna och sedan importera själv?
Sen att priserna är över 50% billigare där borta visar ju bara hur sjukt höga priser det är här i sverige så jag har ingen som helst anledning till att ha dåligt samvete. Men men vissa är rika och kan betala många tusentals kronor för att främja svenska hi-fi butiker.
Angående det ryst sa vilja bara påpeka att din liknelse med ferrarin inte håller. Tankar du en en ferrari med bensin så "förstörs" motorn medan en dålig/svag förstärkare tillsammans med 802 försämrar ljudet, inte förstör hägtalarna.
Sen gav jag tips på hur man kan driva den för billig peng rent kraftmässigt sen hur det låter låter jag vara osagt
Redigerat av Unregistered0ac7936c, 01 November 2004 - 13:49.
Postad 01 November 2004 - 14:51
Sen kan faktiskt en svag förstärkare förstöra en svårdriven högtalare! Om den inte orkar med och skickar ut en strömspik som blåser elementet. Har själv gjort det och då förstördes både aggregatet på förstärkaren och elementen på högtalaren. Så jämförelsen med Ferrari håller nog ganska bra ändå!
Postad 01 November 2004 - 22:30
med mellanregistret och diskanten helt fast? har inte varit i
närheten av dessa h så har ingen aning.
Anled till frågan är att en kompis ska köpa ett par beggade
802or och det finns inga original kartonger med dom.
Så vi undrar hur man på bästa sätt ska frakta dom.
han ska hyra en liten skåpbil. Vad är bäst? linda in dom i
nån madrass el nått. Man blir ju orolig över färden som blir
tiotals mil. Nån som har nått bra förslag till embalering av dessa
eminenta högtalare?
Postad 02 November 2004 - 07:40
Postad 02 November 2004 - 08:33
Postad 02 November 2004 - 21:56
Har haft allt från 805, 804, 803 och 802 och till dessa har jag haft både Htm-1 och Hmt-2 centrar.
När det gäller 804 så duger inget i bioreciverväg under ex denon Avca 1 sra eller liknande om det nu är bio som räknas.
803 har mer slam i mellanbasen men då tycker jag att 804 duger i normalt vardagsrum i 99 % av fallen.
När ni pratar 802 or då tycker jag ni flesta är ute och cyklar.
802 KRÄVER det bästa på marknaden så enkelt är det.
Jag drev mina med Plinius 100 MkII för klent bytte till dubbla Parasound Hca-3500 dvs 4 x 350 w 80hm 70 kg metern djupa slutsteg med dubbla nätkablar till varje steg.
Dessa stegen är mer eller mindre identiska med deras nya Halo monoblock men men de har något mer effekt.
Det körde jag då biampat och kraften fanns och det låter bra tro mig men jag tycker att 802 or förtjänar det bästa för har man väl hört dem med det så är inget mindre intressant i längden.
Jag körde 804 orna med Vincent Sa-991 or monoblock och det var trevligt för de pengarna hittad stegen beggade för 15k och det var prisvärt men återigen det finns mer väljudande saker därute.
Även drivit Nautilus med Sunfire, Lexicon, Electrocompaniet, Classe, Krell, Pioneer Ax-10 osv osv och det är bara att konstatera:
HAR DU INTE RÅD ATT LÄGGA 100 k på elektronik och kablar köp dem inte.
Sålde mina ex med mina Parasound steg för 70 k nånstans till en herre här på forumet och jag fick även sålt HiFiklubbens ex för 60k till kund för ett par veckor sedan då med en skada på ena kupolen inget stort.
Summasumarum.
Visst du kan köpa dina drömburkar men jag garanterar dig att du kommer och måste uppgradera fort för dessa högtalare är helt skoningslösa och både oförstående och elaka med "dålig" elektronik.
De ställer dessutom höga krav på både rum och akustik men de har de flesta fattat.
Så köp dem men bara så du vet att jag vet att du kommer itne bli nöjd förrens du har de fetaste för dessa högtalare kan bara bli bättre o bättre o bättre och man märker det tydligt också.
Så ligger du på budget köp 804 alt 803 beroende på rum mitt tips.
Mvh
Postad 02 November 2004 - 21:57
ohhhh nice:
Postad 02 November 2004 - 21:59
Måste säga, gillar inte alls EC gamla kontruktioner, blöta och långsamma i basen.
Min åsikt då Nautilus skvallarar direkt.
Redigerat av The Hulk, 02 November 2004 - 22:33.
Postad 02 November 2004 - 22:03
Vincent sa-991 or med Harmonich Tech Pro 9 PLUS, HT TruthLink, PrecionLink och Nautilus 804 or:
Postad 02 November 2004 - 22:06
B&W 802 or
Parasound Hca-3500 x 2
Sony SCD-777 SACD 24 kg toppmatad
Och nu hahahaha Denon Dm-50 som försteg hade sålt mitt Lexicon så man tager vad man haver i detta fallet dator förstärkaren =) muhahha
Sen är jag helt förstummad att bänken höll.
Vrje steg väger mer än 35 kg och cdn 24 kg och det är glas rätt impad faktiskt
Vet inte mobbas nu:
Redigerat av The Hulk, 02 November 2004 - 22:35.
Postad 02 November 2004 - 22:11
DALI SWA-12 trots att det är en 12a så har den en sluten låda och den är faktiskt helt ok speciellt när man hittar dem beggade för 2500-3000 :-
Mvh

Denna dvs:

Testade en hel del innan köp och den funkar faktiskt för pengarna bra.
Redigerat av The Hulk, 02 November 2004 - 22:18.
Postad 02 November 2004 - 22:22
Detta drevs med SunFire för/slutseg ni vet på den gamla goa tiden med Theater och Cinema MkI fanns
Men de är så bra, jag kommer alltid tillbaka till 804 då jag ibland inbillar mig att jag vill testa något annat som inte är så konservativt så nu är jag uppe i ca 3-4 par eller liknade =)
804 har ajg sett beggade från 15k och uppåt de är så bra för de pengarna att tvekar man så finns de inte kvar dagen efter ett givet köp-
Om ni tycker jag lagt in för mycket bilder så tar jag bort dem.
Tycker det bara är kul med "vanliga" bilder så vanligt folk vet vad vi pratar om samt att produktbilder från hiFi klubben kanske inte är svinkul utan personlig touch.
Vill också poängtera att jag naturligtvis inte ar vetorätt utan högst personliga åsikter.
Jag har faktiskt testat väldigt mycket till dessa både kablar och elektronik (dock ej rör) och om ni undrar så fråga så kanske jag kan tipsa om något ni bör lyssna ihop med dessa modeller.
Mvh
The Hulk
Redigerat av The Hulk, 02 November 2004 - 22:26.
Postad 02 November 2004 - 22:27

Dessa 803 är markant större 804 detta syns inte på bild men de är rätt bifiga alltså
Detta med att Nautilus skulle vara vassa i ljudet stämmer inte alls i hemma miljö i de flesta fall beroende på elektronik/rum.
I butik (Gbg) låter det itne så sexigt men hemma hos mig så låter det i förhållandevis apbra då det faktiskt finns en mycket trevligt tight djupbas och ett luftigt ljud som inte så platt som i butik.
Redigerat av The Hulk, 02 November 2004 - 22:30.
Postad 02 November 2004 - 22:32
Har förstått att rummet de skall placeras i kanske är för litet. Samt att det rullar utför rätt snabbt när väl lådorna står där..... så vi får se om någon har några fina 805:or till salu istället
Postad 02 November 2004 - 22:38
Hur stort är rummet ?
Som bakhögtalare så tycker ajg att det räcker med ett par sådana som jag hade leta på beggmarknaden så har du mer pengar till elektroniken :
Postad 02 November 2004 - 23:00
Tro mig på den punkten hehe
Men det roliga är att 804 orna faktiskt låter så bra som det gör om man matar dem med välljudande kraft de är fasen så prisvärda på beggmarkanden så hade jag varit dig så satsa på dessa.
Mvh
Postad 04 November 2004 - 18:33
kan inget annat en att hålla med Hulk på den punktenchrsal: Det lustiga var att med rätt steg som stramade upp 802orna så funkade det ok i ett rum på 19 kvm vilket egentligen är för litet men det lät bra om du inte spelade för högt för tro mig Na 802 kan spela sååååå högt med rätt steg och med en dynamik som får grannen att få hjärtflimmer.
Tro mig på den punkten hehe
hadde glömt o stänga fönstrena i somras när Atmos landade på släden
slutade med att värden kom ner
o sa att nu får du ge dig staketena i trapphuset skakar och alla klagar även folk som bor 4lägenhets hus bort
Postad 04 November 2004 - 22:00
The Hulk - Ett tips när det gäller baslåda till 805 or som någon nämde, är faktiskt
DALI SWA-12 trots att det är en 12a så har den en sluten låda och den är faktiskt helt ok speciellt när man hittar dem beggade för 2500-3000 :-
Mvh
Denna dvs:
Testade en hel del innan köp och den funkar faktiskt för pengarna bra.
Menar du att Dali-subben spelar i samma liga som dina stativare? om den funkar ihop med dem borde den ju spela riktigt schysst ihop mina Audiovector? Hur är färgen på subben? Att det är körsbär ser jag, men frågan är om det är samma färgnyans som på mina stativare? Svårt att se på din bild. Tycker den ser rätt 'röd' ut. Vad tror du/ni? Om den går att hitta så billigt begagnad är jag MKT intresserad!
Postad 04 November 2004 - 22:11
Postad 05 November 2004 - 05:03
Ja för de pengarna så är denna rätt.
Den funkar som sagt förvånadsvärt väl, natruligtvis så finns det mycket att välja emellan men ett förslag.
Nautilus 802 blev nu vald i Hi´Fi musiks senaste nummer som det bästa ljudet i världen.
Kanske inte säger så mycket men men
Postad 05 November 2004 - 05:09
Nautilus 802 blev nu vald i Hi´Fi musiks senaste nummer som det bästa ljudet i världen.
Kanske inte säger så mycket men men
Hehe, undrar vad B&W tycker om det ? , tänkte om de ville sälja sina toppmodeller i serien ! ingen mening att betala 469k för snäckorna då alltså
Postad 05 November 2004 - 10:02
www.hificonsult.se
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
B&W-klubben
33 bilder
547 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler