har tittat litegrann på Dali Evidence 470 (golvare)
och Dali Evidence C70 (center). Men jag hittar inte någon
surroundhögtalare eller Sub som tillhör Evidence.
Finns det några eller?
Mvh Kenny
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Vilka surroundhögtalare och vilken sub?
Startad av
Unregistered3c4a320f
, Nov 02 2004 13:22
40 svar till detta ämne
3 relaterade trådar
Postad 02 November 2004 - 13:22
Tja!
har tittat litegrann på Dali Evidence 470 (golvare) och Dali Evidence C70 (center). Men jag hittar inte någon surroundhögtalare eller Sub som tillhör Evidence. Finns det några eller? Mvh Kenny Postad 02 November 2004 - 13:58
Bra val av högtalare!!
Det finns inte vad jag vet några surroundare eller Sub i Evidence-serien- men det är ju inte lika viktigt att de är klangmatchade mot frontarna. Fast du kan ju alltid köpa 370:orna som surrar - då kommer du få vackert ljud runt om. Jag siktar på att ha 470:or bak när jag har ett hus och dedikerat bio-ljud-rum.. dvs om 40 år!! Dali Suite har ju surrar som har snarlik karaktär och dessutom snygga - de kan nog funka bra! Jag kör med R1000 då jag ville ha högtalare gjorda för att sitta högt - funkar kanon för mig!! I subbafrågan kan/vill jag inte rekomendera ngt då jag klarar mig utan (eller framförallt grannarna som klarar sig bäst utan kan jag tänka mig... Återigen - bra smak!! Postad 02 November 2004 - 15:27
Jag ska använda ljudet helt klart mest till film.
Men jag vet ärligt talat inte så mycket om man helst ska ha högtalare i samma serie eftersom dom förmodligen är gjorda för varandra eller det liksom kvittar. För köper man olika så kanske det inte låter lika bra. Eller så är ljudet inte så som man vill ha det liksom. Jag vill också helst ha ganska snygg design på mina högtalare, jag tycker Dali Evidence 470 är C70 är helt okej. Men kunde ju klart varit snyggare. Har du några andra tips på högtalare i denna prisklassen som är värda att titta och kanske t.o.m lyssna lite på? Mvh Kenny Postad 02 November 2004 - 16:37
Dali 470 tycker jag är en av de mest prisvärda högtalare du kan köpa - om du köper den beggad... De finns ju för runt 5-6000:- C70:an är lite svårare att hitta beggad - ser du en i körsbär så skrik gärna till!!
Gilalr du ljudet hos Evidence så lär du gilla Suite-serien och och de är ju lite smäckrare oxo!! Dessutom har de en fördel mot Evidence då de har basreflexporten riktad framåt, detta ger att man kan ställa dem närmare vägen. Mina 870:or vill gärna ha >50cm avstånd till väggen bakom. ![]() Det viktiga är att ha samma serie i frontarna och centern. Högtalarna bak skall självklart vara samma på båda sidor fast de "behöver" inte vara av samma märke som de fram då det inte är lika mycket info som kommer från dom. Om man lyssnar mycket på flerkanals musik (DVD-Audio, SACD) så krävs det dock lite mer av bakisarna än om man tittar på film. Ska du göra det så skulle jag rekomendera vanliga stativare som bakisar - fast det är ju en utmaning att möblera då. speciellt om man är sambo... Ska du mest kolla på film och vill ha en sub så kanske det tom räcker med evidence 370 som frontar (och bakisar)... Köper du ett par 870.or så tycker jag att man inte behöver en subbas - 4 st 8":are ger rätt bra bas.... Några begtips: http://www.hifimagas...p?annonsID=9296 http://www.blocket.se/view/3589826.htm https://www.prisjakt...0&username=roxx http://www.hifimagas...p?annonsID=9262 Postad 02 November 2004 - 18:14
Låter jävligt intressant, vilka högtalare är det på bilden?
Gillar faktiskt designen på alla högtalare, möjligtvis bakhögtalarna, de längst till vänster som ser lite skumma ut. DVD-Audio & SACD skivor, har aldrig varit riktigt säker på vad det är för skivor. E det Musik DVD eller? Jag tror faktiskt inte jag jag vill ha ett par 870:or eftersom jag hade tänkt mig köpa en sub som tar hand om basen istället faktiskt. Inget illa om dom, tror säkert dom är bättre än 470:orna men vill gärna att frontarna inte ska ha riktigt så stora element. Tycker mer att 6,5" är mer lagom för min del. Mvh Kenny Postad 02 November 2004 - 20:02
Såg att du hade ett riktigt monster till surroundförstärkare,
vad fick du ge för den Matsen? Mvh Kenny Postad 03 November 2004 - 09:39
Det är Dali Suite!! LÄNK till Dalis hemsida...
Det är musikskivor med högre dynamik än vanliga CD-skivor, finns både 2 kanals och surround... Har inte lyssnat på det själv men en del säger att det är en upplevelse! Ska försöka köpa mig en DVD-Audioskiva som jag redan har på CD och jämföra själv...
Då kommer du att bli kanonnöjd med 470:orna eller Suite-serien, det var de jag siktade på egentligen men så kom jag över mina begagnade till ett pris jag inte kunde motstå.... Fast om du ska ha en sub så kanske det räcker med stativare, och lägger du uppåt 10 000:- på ett par begagnade stativare kommer du får RIKTIGT fint ljud. Men jag tycker att du ska kolla runt på andra märken oxo, det finns ju massor av härliga högtalare... Och ju fler alternativ man har desto större är ju chansen att man kan göra bra klipp begagnat.
Ja inte gav jag nypriset på 30 000:- iallfall.... Jag ligger precis under halva priset på nypriset om man tittar på hela min anläggning, och då är det bara högtalarna jag köpt beggade... Redigerat av Matsen, 03 November 2004 - 09:42. Postad 03 November 2004 - 13:47
Jag har även lyssnat på:
Kef Q-5 JMlab Chorus 716 Infinity Beta 50 Med en H/K receiver och tyckte helt klart mest om Kef Q-5 där. Så det kanske också kan vara ett alternativ när de nya H/K receivrarna kommer ut kanske man blir lite sugen på en sådan istället för Denon AVR-3805 som jag hade tänkt. Så vad gav du nu för din lilla surroundfärstärkare Postad 03 November 2004 - 14:22
Varför inte en Marantz 8500 när den väl kommer - den tror jag kan vara riktigt fin!!! Eller varför inte köpa från Kina??
Min lilla stärkare var ett visningsex så jag fick den för det nätta priset av 10 610 Tobago dollar Mina högtalare var så nära ett impulsköp man kunde komma, skulle jag köpa nya nu skulle jag dessutom lyssna på Audiovector och Dynaudio... Jag försöker hålla mig ifrån lyssnandet på nya högtalare just nu för att inte bli sugen på nytt! Fast jag kan ju inte undvika att vara nyfiken på all härlig KinaHifi som formligen strömmar in i landet... Redigerat av Matsen, 03 November 2004 - 14:22. Postad 03 November 2004 - 15:36
Jag har funderat på Marantz 8500 också, vet du vad den
kommer att kosta när den väl kommer ut då? Kan man lyssna på Marantz och Dali tillsammans på Hifi-klubben tro? Hifi-klubben i Malmö är det jag ska lyssna på hade jag tänkt. Och kanske Hifi Center eller vad det heter. Såg att du även hade en kontroll som var med LCD Display, är den lättstyrd då? Den är inte för känslig eller så när man trycker på den? Mvh Kenny Postad 03 November 2004 - 15:54
Runt 15 lusentappar tror jag den kommer landa på i Sverige...
Officiell SR8500-tråd Hifiklubben säljer ju inte Marantz längre så det blir svårt - om du inte har med dig en stärkare dit eller lånar hem högtalare samtidigt som du lånar hem en stärkare. Vilket självkalrt är det bästa alternativet! Fjärren är den som medföljer 8200:an, den heter RC3200 och är helt ok. Jag har inte lagt ner ngn tid på att programmera om den å så en men det kommer. Man kan göra allt sådant via datorn!! RC3200 länk Jag har lyssnat på 470:or med NAD-stärkeri några gånger och jag gillar det ljudet skarpt så det kan ju vara ett alternativ oxo. Redigerat av Matsen, 03 November 2004 - 16:10. Postad 03 November 2004 - 16:45
Okej, men man kanske ska bestämma sig för en receiver
först och sedan köpa högtalarna efter det. Jag tänkte köpa mitt samtidigt eller på samma dag i alla fall.... Man måste ju provlyssna på lite innan man bestämmer sig. Men jag tror jag ligger lågt ett tag till eftersom det är ändå 3-4 månader kvar innan jag ska handla sen så dyker jag upp igen och får lite råd och tips Postad 03 November 2004 - 16:57
Det bästa är självklart att hitta ngt som passar ihop... Jag köpte ju Högtalarna först å sedan stärkaren efteråt utan att ens ha lyssnat på grejerna ihop - tacka gudarna för öppet köp!!
Då har du ju några månader på dig att trakassera de kära hifibutikerna i din närhet - det är ju det som är halva nöjet!!! Förresten - ska du köra 5, 6 eller 7 kanalers?? För är du bara intresserad av 5 elelr 6 kanaler så finns det ju massor av beggade stärkare som är bra!! Postad 03 November 2004 - 22:34
man kalrar sig jävligt bra med 5-kanaler vid film... 6-Kanaligt är svårmöblerat med centern bak!
Postad 03 November 2004 - 22:52
Sant men jag får se sen hur jag möblerar när det blir aktuellt.
Mvh Kenny Postad 03 November 2004 - 23:21
Med Marantz 8500 kan ju man ju använda kanal 6 och 7 till att biampa frontarna med om man tycker det är skoj....
Postad 04 November 2004 - 10:33
Bi-ampa jag är inte riktigt säker på vad det är men är inte det
när man kopplar 2st kablar till en högtalare för att det ska låta bättre? Mvh Kenny Postad 04 November 2004 - 10:38
BiWire = 2 par högtalarkablar mellan stärkare och högtalare
BiAmp = 2 förstärkarsteg som driver samma högtalare, ena driver basen å den andra mellanegister och diskant. Kräver självklart oxo 2 par högtalarkablar. Postad 04 November 2004 - 11:20
Okej, men då kan jag bara använda 5-kanals om jag ska Biampa eller?
Mvh Kenny Postad 04 November 2004 - 12:57
ja om du använder Marantz 8500 utan externa slutsteg... vill du ha 7 kanaler och bi-ampa alla behöver du 7 externa steg...
Men det är en kul feature som kan ge rätt mycket tror jag! Jag är ju själv inne på att köpa ett externt slutsteg till mina frontar!!! En annan vinkling av förstärkarfrågan är att du köper en "billigare" receiver för runt 6-7000 och sedan lägger lite pengar på just ett externt slutsteg för att biampa frontarna! Postad 05 November 2004 - 12:46
Men jag har bara råd att köpa frontar och receiver nu om någon månad, i mitten av mars blir det då. Så då har jag liksom bara 2 frontar och ingern center eller bakhögtalare....blir det bättre ljud även om man bara har 2 frontar och biampar dom....det måste det vell bli....vad för kablar rekomenderar du då?
Mvh Kenny Postad 05 November 2004 - 14:02
Har haft ett par Evidence 470 kopplade till min NAD 317 förstärkare i ett antal år nu, helt underbart allround ljud i mina öron.
En del brukar klaga på att NAD känns tillbakalutade eller att dom inte har det sista i microdetaljer i diskanten, men det ser jag snarare som en styrka i mitt fall då jag är väldigt känslig för vass elektronik. Blir lyssningstrött på ett kick då. Så när jag skaffar hemmabio lutar det åt NAD igen, antagligen en T753 och min nuvarande som slutsteg till frontarna, eventuellt ett C272 steg eller liknande i framtiden. Snabb fråga till Matsen... du körde med R1000 eller? Tänkte om de funkar bra med dina Evidence, har spanat lite på dom nämligen. Just för hur dom placeras och då det inte finns nån billigare version av Evidence man kan ha som surround. Postad 05 November 2004 - 14:15 Du får i regel bättre tyck och kontroll i basen med biampning, vilket är rätt självklart då du har mer effekt. Kablar?? Högtalarkablar eller signalkablar?? Jag BiWirar med elkabel som högtalarkabel Hyffsat billig signalkabel av Noname!!!
Jag köpte dom för att de är gjorda för att placeras högt - samt att de låter hyffsat. Det är ju inga högtalare som man lyssnar på musik på med endast dom men de duger fint till film. Annars har du ju surroundarna i Suite-serien - de låter nog lite bättre i musikhänseende tror jag! Dessutom är de ju rätt snygga... Postad 05 November 2004 - 14:29
Ok... har sneglat på dom med, den som lever får se.
Beror ju lite på hur vardagsrummet ser ut när det är dags och kanske framför allt om man är singel fortfarande. Verkar som att det hämmar högtalarplaceringen lite ibland... Postad 05 November 2004 - 15:22
Det ska vell inte hindra din högtalarplacering om du e singel eller ej,
gör vell ingen skillnad. Jag har flickvän och hon säger inget om hur jag placerar mina högtalare. Mvh Kenny Postad 05 November 2004 - 15:32
Då har du en ovanlig flickvän...
Fast min tjej lägger sig inte i min anläggning heller, men så bor vi inte ihop heller. Men jag är taktisk och inte lägger mig i hennes väsk/sko/kläder-inköp... Det bäste rent teoretiskt är ju att ha likadana högtalare runt om, men att ha 5-7st 870:or känns grymt svårmöblerat i ett 4x5m rum. Däremot om man kan möblera med 370:or bak så skulle det nog kunna bli riktigt bra! Jag har en fantasi att ha 470:or bak i mitt biorum i min fantasivilla.... Postad 05 November 2004 - 16:28
Hehe... menade mera sånt i stil med "Kan vi inte ha TVn mot den där väggen istället" och "Måste högtalarna stå så långt ut, dom är så ivägen".
Men det är klart, bara dom får lyssna på nån skiva dom gillar så brukar det mjukna. Så var det med mitt ex iaf... Först var hon skeptisk men reserverat förstående till mina utlägg och slutligen prisexempel på min stereo. Men sen när den väl stod hemma så kunde hon inte sluta lyssna på Eva Dahlgren etc, det lät ju så bra. =) Postad 05 November 2004 - 17:32
om inte annat så kan man ju säga... då kan du ju möblera om själv!! Skulle vara intressant å se dom försöka flytta på 30kg högtalare med spikes!!
Postad 06 November 2004 - 17:02
Jag har den turen med min flickvän att hon tycker om ljud och
tycker det ska bli kul att man ska köpa nytt och bättre ljud. Så bättre kan man nog inte ha det. Mvh Kenny Postad 07 November 2004 - 01:13 klart det kan bli bättre... hon kan ju betala!!! Postad 08 November 2004 - 10:39
Om det är något jag vet så är det att till film behöver man inga matchade bakhögtalare då man till 99% bara hör atmosfärljud i bakkanalerna. Jag köpte därför 2 st KEF-ägg för 1300 kr/st och sitter nöjd!
Postad 08 November 2004 - 10:41
Nej, jag har tyvärr inte hunnit lyssna på några fler
högtalare. Känns som om jag väntar med det tills efter jul. Så jag återkommer senare om detta. Mvh Kenny Postad 08 November 2004 - 13:19 Då vet du inte mycket Postad 08 November 2004 - 13:28 Delvis har han ju rätt... Det är ju faktiskt inte lika viktigt att surrarna är matchade till frontarna som att frontarna och centern är matchade.Då vet du inte mycket Men visst är det såklart självklart att alla högtalare ska vara matchade - helst så ska de ju vara helt identiska men jag har jäkligt svårt att möblera med 6 st 870:or i mitt lilla vardagsrum... Men det vikigaste är ju att man är nöjd själv - tycker man att det låter bra så är ju det gott nog! Postad 31 March 2005 - 11:35
Har nyligen beställt ett par 470SE och planen är att inom kort komplettera med C70 center.
Blir 370s som surrar för mig efter semestern och kommer jaga sub under hösten. I och med att musik är lika viktigt som film lutar det mot en sub från REL. Hört positivt om Infinity Kappa Sub och Audio Pro, ska se till att lyssna och jämföra innan jag bestämmer mig. Tror att sub inte alls behöver vara i samma serie, men ser gärna att alla högtalare är det. Inte bara på grund av klang (center och frontar skall absolut matcha) men också på grund av möblering. Snyggare när alla högtalare är i samma serie Suben kan man gömma undan någonstans. Satsar på lönn för högtalarna och svart sub som döljs någonstans. Postad 31 March 2005 - 16:03
Har ett par Evidence 470SE som ja biampat NAD/Denon. Mycket bra allround högtalare, lyssnar på näst intill all slags musik, luftig klart ljud med ganska varm bas, tycker dock att basen behöver ganska mycket kraft för att hålla kontrollen. Fungerar till film också men jag tror/tycker att dom gör sig absolut bäst till MUSIK UTAN kompleterande sub.
Men smaken är som baken... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |